..bij lijnteelt en/of veel gebruik van een bepaalde dekreu
ik kan me voorstellen dat veel gebruik van een bepaalde reu of veel gebruik van bepaalde lijnen voor de algemene gezondheid van het ras niet goed kan zijn als er in die lijn of bij die reu bepaalde ziektes in een groot deel van de populatie terug kunnen komen.
maar, hoe moet je dat zien, bv lijnen die al behoorlijk lang gebruikt worden (25 jaar of meer) en ook veel, is het reeel te zeggen dat als er nu nog steeds geen noemenswaardige grote afwijkingen binnen de lijnen naar voren zijn gekomen dat je kan stellen dat er binnen die lijnen geen zeer ernstige afwijkingen (op grote schaal) voorkomen, of is dat wat kort door de bocht en is de periode eigenlijk nog te kort om daar conclusies uit te trekken (je spreekt dan toch over meerdere generaties)
hetzelfde vraag ik mij af met betrekking tot veel gebruikte dekreuen, als je spreekt over reuen die bv 10/20/25 jaar terug heel veel zijn gebruikt en dus veel nakomelingen hebben lopen waarbinnen niet op grote schaal zeer ernstige afwijkingen voorkomen (ook de nakomelingen zijn vaak weer voor de fok gebruikt),
als het bv een reu betreft die zelf van eind jaren 70 geboren is en dus behoorlijk wat nakomelingen heeft lopen en zelf ook behoorlijk op leeftijd is gekomen voor hij overleed (gezond dus, want toen was de "levens verlenging" helemaal nog niet "in the picture") en die ook veel nakomelingen heeft gegeven die allemaal ook aardig op leeftijd zijn gekomen, gezond en wel,
kan je aan de hand van dit soort zaken er van spreken dat er hier over redelijk gezonde lijnen gesproken wordt...................
t is een heel verhaal, maar het is ff iets wat ik me afvraag.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
naar voren komen van fouten...
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- mechelaar_fan
- Zeer actief
In Frankrijk bestaat reeds lang het systeem van 'cotation', een kwotering die een reu krijgt wanneer blijkt dat hij goed vererft. (ruw geschetst: cotation 4 is zeer goed, cotation 5 = elite B wanneer hij een paar goed nakomelingen heeft, elita A wanneer hij veel goede nakomelingen heeft)
In duitsland heeft men zich daarop geïnspireerd met de Züchtwert.
Het fokwaardesysteem zou voor elk ras anders moeten zijn, en het is niet eenvoudig om het op te stellen.
bv voor Mechelaars, zou er een fokwaardesysteem moeten komen dat rekening houdt met epilepsie, een steeds meer voorkomende kwaal (en nog veel meer bij de Tervuurse herder en de Groendaler). Zoiets is gemakkelijker gezegd dan gedaan, trouwens voordat een reu slechte nakomelingen heeft gegeven, heeft hij eerst met een blanco-blad rondgelopen, en vooraleer die epilepsie naar voor komt, kan het best zijn dat de reu al 500 nakomelingen heeft.
In duitsland heeft men zich daarop geïnspireerd met de Züchtwert.
Het fokwaardesysteem zou voor elk ras anders moeten zijn, en het is niet eenvoudig om het op te stellen.
bv voor Mechelaars, zou er een fokwaardesysteem moeten komen dat rekening houdt met epilepsie, een steeds meer voorkomende kwaal (en nog veel meer bij de Tervuurse herder en de Groendaler). Zoiets is gemakkelijker gezegd dan gedaan, trouwens voordat een reu slechte nakomelingen heeft gegeven, heeft hij eerst met een blanco-blad rondgelopen, en vooraleer die epilepsie naar voor komt, kan het best zijn dat de reu al 500 nakomelingen heeft.