Zo is het toch ook met een teef en haar baarmoeder? Het kan ook zo zijn dat die teef met die baarmoeder gewoon dood gaat aan iets anders hoor. Waarom op voorhand al 'verminken'?ranetje schreef:Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
Als een hond van een bepaald ras met staart bij me zou komen blijft die staart er aan tot het niet anders kan dan amputeren.
En dan maar hopen en bidden dat het nooit hoeft.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Otto castreren ja/nee
Moderator: moderatorteam
-
Marion.
Re: Otto castreren ja/nee
-
Marion.
Ach, dat praatje is al weer een tijdje uit de mode hoor.Sanchis schreef:Menig dierenarts raad het zelfs aan om teven voor hun eerste loopsheid te castreren omdat dat veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik ben niet voor of tegen castratie.Marion. schreef:Zo is het toch ook met een teef en haar baarmoeder? Het kan ook zo zijn dat die teef met die baarmoeder gewoon dood gaat aan iets anders hoor. Waarom op voorhand al 'verminken'?ranetje schreef:Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
Als een hond van een bepaald ras met staart bij me zou komen blijft die staart er aan tot het niet anders kan dan amputeren.
Of die baarmoeder of ballen er met een half jaar uit of af gaan of met 10 jaar is even pijnlijk lijkt me.
-
Devel
Een keer een gecastereerde reu mee gemaakt (rottweiler), gecastereerd met zijn 6e jaar ongeveer moest wel medisch redenen na veel dingen te hebben geprobeerd maar zijn opgezette prostaat ging niet weg.
Voor de casteratie een hond met dominant karakter, mooi in de bespiering lekker fit en altijd uit willen. Na zijn casteratie lag hij alleen maar op de bank te pitten, uitlaten moest je hem mee sleuren, en zn karakter was helemaal weg. Bespiering weg, vacht verhaarde ernstig.
Als het niet medisch hoeft, niet castereren. Ik vind een casteratie geen excuus voor slecht (geleerd???) gedrag of om dingen te voorkomen. Moet er niet aan denken mn eigen tieten en baarmoeder weg te halen... stel dat.
Voor de casteratie een hond met dominant karakter, mooi in de bespiering lekker fit en altijd uit willen. Na zijn casteratie lag hij alleen maar op de bank te pitten, uitlaten moest je hem mee sleuren, en zn karakter was helemaal weg. Bespiering weg, vacht verhaarde ernstig.
Als het niet medisch hoeft, niet castereren. Ik vind een casteratie geen excuus voor slecht (geleerd???) gedrag of om dingen te voorkomen. Moet er niet aan denken mn eigen tieten en baarmoeder weg te halen... stel dat.
- ranetje
- Zeer actief
Had dus een andere oorzaak kennelijk?Devel schreef:Een keer een gecastereerde reu mee gemaakt (rottweiler), gecastereerd met zijn 6e jaar ongeveer moest wel medisch redenen na veel dingen te hebben geprobeerd maar zijn opgezette prostaat ging niet weg.
En wat was die oorzaak?
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Hier niet en dat is dus juist de ellende.Marion. schreef:Ach, dat praatje is al weer een tijdje uit de mode hoor.Sanchis schreef:Menig dierenarts raad het zelfs aan om teven voor hun eerste loopsheid te castreren omdat dat veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
Devel
De oorzaak was eigenlijk een blaasontsteking die steeds terug keerde. Bleek uit een opgezette prostaat te komen. Diverse medicijnen te hebben geprobeerd bleef het terug komen. Na zijn casteratie is zijn opgezette prostaat wel over gegaan gelukkig. Zo bedoelde ik het.ranetje schreef:Had dus een andere oorzaak kennelijk?Devel schreef:Een keer een gecastereerde reu mee gemaakt (rottweiler), gecastereerd met zijn 6e jaar ongeveer moest wel medisch redenen na veel dingen te hebben geprobeerd maar zijn opgezette prostaat ging niet weg.
En wat was die oorzaak?
-
Marion.
Oh, vandaar dat gekrijs als puppen gekortwiekt worden. Het doet geen zeerranetje schreef:Ik ben niet voor of tegen castratie.Marion. schreef:Zo is het toch ook met een teef en haar baarmoeder? Het kan ook zo zijn dat die teef met die baarmoeder gewoon dood gaat aan iets anders hoor. Waarom op voorhand al 'verminken'?ranetje schreef:Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
En dan maar hopen en bidden dat het nooit hoeft.![]()
Of die baarmoeder of ballen er met een half jaar uit of af gaan of met 10 jaar is even pijnlijk lijkt me.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
jip007 schreef:Wij hebben jaren geleden Flirt laten castreren, hij is er toen erg van opgeknapt.
Noem het beest dan ook niet zo....
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Oeps mijn schuld, sorry FlirtBadu schreef:jip007 schreef:Wij hebben jaren geleden Flirt laten castreren, hij is er toen erg van opgeknapt.
Noem het beest dan ook niet zo....![]()

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Ik laat Dol ook niet helpen maar ik ben ook bang dat ik dalijk de verkeerde keus heb gemaakt. Die doemverhalen over een baarmoederontsteking vind ik best wel eng. 

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom dan? & hoe weet je dat?ranetje schreef: Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
Zonder verdoving in lichaamsdelen knippen/snijden zou een pasgeboren niet voelen? of minder?
We dwalen af
-
Marion.
Welke doemverhalen allemaal? Kanker is enger hoor!Pepie schreef:Ik laat Dol ook niet helpen maar ik ben ook bang dat ik dalijk de verkeerde keus heb gemaakt. Die doemverhalen over een baarmoederontsteking vind ik best wel eng.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik lees dat vaker en vraag me toch af hoe we aan die wijsheid komen, valt dat te meten of is dat ook maar weer gewoon een aanname.ranetje schreef: Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
ik heb deze discussie namelijk heel vaak op t CC forum en ik heb zoiets van wie heeft t uitgeprobeerd en hoe
hoe weet je dat dan, vertellen kunnen ze t niet, is een snel herstel een reden om aan te nemen dat t minder erg is,
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Dat 1 op de 4 intacte teven een baarmoederontsteking krijgt. Ik vind dat toch een redelijk groot aantal en ben dan ook altijd alert op symptomen. Je zult maar te laat zijn...Marion. schreef:Welke doemverhalen allemaal? Kanker is enger hoor!Pepie schreef:Ik laat Dol ook niet helpen maar ik ben ook bang dat ik dalijk de verkeerde keus heb gemaakt. Die doemverhalen over een baarmoederontsteking vind ik best wel eng.
Ik meende dat de kans op bmo groter is dan op kanker, ongeacht de vorm, maar ik kan het artikel niet terugvinden, dus zeker weten doe ik het niet.
- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Ook dat krijg je te horen..melkklierkankerMarion. schreef:Welke doemverhalen allemaal? Kanker is enger hoor!Pepie schreef:Ik laat Dol ook niet helpen maar ik ben ook bang dat ik dalijk de verkeerde keus heb gemaakt. Die doemverhalen over een baarmoederontsteking vind ik best wel eng.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Uuhhmmm ook genoeg mensen, ja mensen die ter voorkoming van, een baarmoeder of borst, laten verwijderen, omdat ze een verhoogde kans hebben op. Dus de vergelijking met mensen het niet uit voorzorg zouden doen, is niet waar....

- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Nee hoor, ik ken ook een dierenarts die dat adviseert (niet de mijne)Marion. schreef:Ach, dat praatje is al weer een tijdje uit de mode hoor.Sanchis schreef:Menig dierenarts raad het zelfs aan om teven voor hun eerste loopsheid te castreren omdat dat veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt
-
Mariss
- Actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Zelf heb ik geen mening erover nu. Over het wel of niet castreren. Yeti is 6 maanden, dus het is sowieso niet aan bod nu. Ik wil eerst kijken hoe hij uitgroeit.
Wel vind ik het een beetje raar dat mensen het dieren vergelijkt met de mens. Ik heb verschillende voorzorgsmaatregelen moeten nemen, dus stuit mij wel een beetje tegen de siliconen borst
Wel vind ik het een beetje raar dat mensen het dieren vergelijkt met de mens. Ik heb verschillende voorzorgsmaatregelen moeten nemen, dus stuit mij wel een beetje tegen de siliconen borst
- ranetje
- Zeer actief
Ik denk dat je net als bij mensen eerder kans hebt op fantoompijn als het later gebeurt.S@ndr@ schreef:Ik lees dat vaker en vraag me toch af hoe we aan die wijsheid komen, valt dat te meten of is dat ook maar weer gewoon een aanname.ranetje schreef: Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
ik heb deze discussie namelijk heel vaak op t CC forum en ik heb zoiets van wie heeft t uitgeprobeerd en hoe![]()
hoe weet je dat dan, vertellen kunnen ze t niet, is een snel herstel een reden om aan te nemen dat t minder erg is,
marion heeft het over gekrijs van puppen.
De fokkers die ik er over heb gesproken (de Griffon werd vroeger ook gecoupeerd) hebben daar geen ervaring mee.
Overigens is het blijven van de hele staart bij de Griffons geen probleem.
Ik preek niet voor eigen parochie
Wat mij betreft blijven staarten er bij elke hond gewoon aanzitten.
Maar bij sommige rassen zal je dan misschien wat moeten doen aan het staartgedrag (hele heftige kwispelen bij de ESS bijvoorbeeld, een van de redenen dat ze in Engeland volgens mij nog steeds direct gecoupeerd mogen worden).
En hoe ze dat zouden moeten oplossen zou ik niet weten
Hoe vaak die honden onder het bloed het veld uit komen is ook geen pretje.
Niet voor de baas, maar ook zeker niet voor de hond.
Die staart doet dan namelijk wel flink pijn.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat staat hier? Ik snap alleen de siliconenborstMariss schreef: Wel vind ik het een beetje raar dat mensen het dieren vergelijkt met de mens. Ik heb verschillende voorzorgsmaatregelen moeten nemen, dus stuit mij wel een beetje tegen de siliconen borst
-
Mariss
- Actief
- Mijn ras(sen): Poedel
@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'
Terwijl mensen/ vrouwen het dus wel doen.
Dus dan vergelijk je de mens met een dier als je er zoiets van maakt.
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- dagmar88
- Zeer actief
Zomaar?Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Bij Debbie heb ik de tieten eraf laten halen hoor, anders was ze onhandelbaar!dagmar88 schreef:Zomaar?Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
als ik naar de dokter ga met het verzoek om mijn legnest er maar uit te halen omdat ik hem toch niet ga gebruiken wordt dit gewoonweg niet gedaan...Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Grappig, hoor..... Sommige vrouwen dragen een gen dat een grote kans op borstkanker geeft op een jonge leeftijd. Sommige van die vrouwen laten hun borsten preventief afzetten.mmartinn schreef:Bij Debbie heb ik de tieten eraf laten halen hoor, anders was ze onhandelbaar!dagmar88 schreef:Zomaar?Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'
Wat dat te maken heeft in dit specifieke topic kun je je afvragen, het is geen algemeen castratietopic maar een specifieke vraag. Maar dat geheel terzijde, het topic is imo toch al ontspoord onder andere met mannen die ineenkrimpend naar hun eigen ballen kijken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Wat flauw.mmartinn schreef:Bij Debbie heb ik de tieten eraf laten halen hoor, anders was ze onhandelbaar!dagmar88 schreef:Zomaar?Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'
Het is al gezegd sommige vrouwen lopen meer risico en waarom zouden die niet mogen kiezen voor borstverwijdering.
Gelukkig kan dat. En gelukkig hebben we bij honden ook de keuze. Voorkomen is wel altijd beter dan genezen!
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
AAAAAHH Ik bedoel het toch ook, omdat als het bij een mens gebeurd er een medische reden voor is.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
tot een bepaalde hoogte, onnodig snijden in een hond valt voor mij daar niet onder. Het is een levend dier en daar hoort nu eenmaal een bepaald risico bij.toots schreef:Wat flauw.mmartinn schreef:Bij Debbie heb ik de tieten eraf laten halen hoor, anders was ze onhandelbaar!dagmar88 schreef:Zomaar?Mariss schreef:@ badu. Misschien een beetje raar opgeschreven ja. Had haast haha. Ik bedoelde er mee dat ik een paar reacties heb gezien van mensen die er iets van maakte als 'dat doe je als mens toch ook niet? Zomaar dingen weg laten halen?'
Het is al gezegd sommige vrouwen lopen meer risico en waarom zouden die niet mogen kiezen voor borstverwijdering.
Gelukkig kan dat. En gelukkig hebben we bij honden ook de keuze. Voorkomen is wel altijd beter dan genezen!
Want kijk nu naar Xena, 12,5 jr oud, had ik in haar gesneden was er gezegd dat komt doordat ze gecastreerd is, heeft ze niets kunnen krijgen. Terwijl ze het dus gewoon niet had gekregen. Dus een operatie was in haar geval onnodig geweest.
Dusty was gecastreerd om medische redenen. Ze had een hartprobleem en eigenlijk had ze in een glazen kastje moeten leven want het risico was erg groot dat ze zo ineens neer zou kunnen vallen bij geringe inspanning. Het meisje is op een maand na 12 geworden en is overleden aan acuut nierfalen. Lijkt me duidelijk dat ik haar nooit enigszins beperkt heb in haar beweging. Ze mocht doen wat ze wilde qua beweging, ik had dan liever een geweldig maar korter leven voor haar dan een iets langer maar zeer beperkt leven.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi