Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

S@nne123

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door S@nne123 »

S@ndr@ schreef:
luna2906 schreef:
S@nne123 schreef:Ik lees met verbazing dat er veel mensen tegen zijn.Ik weet nu al dat ik mijn pup als ze anderhalf jaar oud is laat steriliseren,omdat ik daar de voordelen van in zie.Als een reu zo lastig is dat het wandelen en crime is dan zou ik niet twijfelen en hem laten castreren.Dan word het voor beide partijen weer wat ontspannener.
Zoek eens op castratie op dit forum en laat je verbazen :wink:

Ik ben niet voor of tegen. Het kan voordelen hebben, het kan nadelen hebben en het kan zijn dat er niets veranderd na castratie. Ik zou kijken of je de eventuele voordelen ook op een andere manier kunt behalen en of je kunt leven met eventuele nadelen. Wat ga je doen als er niks verandert na die castratie?
Ik ben verbaasd dat het je verbaasd :pffff: :mrgreen:
laat me raden jij komt uit een omgeving waarbijt standaard erbij hoort :mann:
je neemt een hond en laat hem " helpen"
Misschien moet je nog even mijn reakties na deze reaktie lezen Sandra,dan kun je zien dat het ietsjes anders ligt.Mijn eerdere hond was 9 jaar lang niet "geholpen"en dat is tevens haar dood geworden. :(:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gyanty schreef:Overigens ken ik juist heel veel honden in sport die ook gecastreerd zijn. Eigenlijk alleen die mensen die mogelijk willen fokken met de tophond behouden dat.
In jouw sport misschien, maar in de africhting zie je zo goed als geen gecastreerde honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik moet zeggen dat Bo na zijn castratie uiteindelijk nauwelijks veranderd is.. Enige wat ik merk is dat hij niet meer reageert op loopse dames. Honden waar hij voor heen wel en niet mee kon is gelijk gebleven. Het eerste jaar is zijn vacht een crime geweest, maar moet zeggen dat ik het nu mee vind vallen. Het is wel verandert natuurlijk, het klit veel sneller en haart meer, maar mogelijk hoeft hij nu niet geschoren te worden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

S@nne123 schreef:
S@ndr@ schreef:
luna2906 schreef:
S@nne123 schreef:Ik lees met verbazing dat er veel mensen tegen zijn.Ik weet nu al dat ik mijn pup als ze anderhalf jaar oud is laat steriliseren,omdat ik daar de voordelen van in zie.Als een reu zo lastig is dat het wandelen en crime is dan zou ik niet twijfelen en hem laten castreren.Dan word het voor beide partijen weer wat ontspannener.

Ik ben niet voor of tegen. Het kan voordelen hebben, het kan nadelen hebben en het kan zijn dat er niets veranderd na castratie. Ik zou kijken of je de eventuele voordelen ook op een andere manier kunt behalen en of je kunt leven met eventuele nadelen. Wat ga je doen als er niks verandert na die castratie?
Misschien moet je nog even mijn reakties na deze reaktie lezen Sandra,dan kun je zien dat het ietsjes anders ligt.Mijn eerdere hond was 9 jaar lang niet "geholpen"en dat is tevens haar dood geworden. :(:
Ja dat kan, dat is een risico net als een risico is dat ze dood gaan aan andere dingen. Natuurlijk is het vreselijk om mee te maken maar dat is elke dood.
Mijn teef is nu 12,5 jaar oud... en intact. Ik zie niet in waarom ik haar zou moeten laten castreren omdat ze heel misschien weleens iets zou kunnen krijgen. Dan kan ik haar gelijk wel helemaal leeghalen want ziek worden kunnen ze allemaal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Je zegt werken aan zijn gedrag niet helpt, maar hoe weet je dat zo zeker?
Sem is ook nog intact, als hij een loopse teef ruikt en ik doe niks met hem, is het ook een ongezellige trekwandeling.
Maar als ik hem geestelijk bezig hou, dan laat hij de loopse teven zoals het is, en is hij veel meer met mij bezig.
Jij hebt meerdere honden en dat is inderdaad soms best lastig.
Wat ik vooral doe met sem, is speurspelletjes. En wat gehoorzaamheids oefeningetjes, en ik gebruik zijn favorite snoepjes ervoor. Ik kan zeker zeggen dat het goed helpt.
De teef is hij zo vergeten. Maar sem is wel een vrij makkelijke hond erin.
Na een castratie zal zijn neus even goed nog wel werken, de geur van de loopse teef blijft evengoed wel aantrekkelijk.
Ik ken zelfs een castraat die vast zat aan een teef, dus castratie zegt niet veel.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Wij hebben jaren geleden Flirt laten castreren, hij is er toen erg van opgeknapt.
Eagle is nog een volle reu, die heeft alleen last als Sop loops is.
Dat vind ik ook niet erg, eerder zielig voor hem, hij eet echt een week niet meer, en
is dag en nacht aan het piepen en janken.

Snap sowieso niet dat je zoiets op een forum gaat vragen.
Daar beslis je toch zelf over, jij kent je hond het beste, gaat toch niemand verder wat aan.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

S@ndr@ schreef:
luna2906 schreef:

Huh? Mij verbaast het niet en mijn teef is nog gewoon intact. Wat de rest van de omgeving vindt, zal me een zorg zijn..

Of was het een reactie op s@nne123?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, eigenlijk wel ja, :wink:
sorry dat je er tussen zat :engel:
met ruim 6000 berichten weet jij ondertussen wel hoe t forum in gros reageert op dit onderwerp neem in aan
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door luna2906 »

Oh haha betrek mij er dan ook niet bij :mep: :F:

Edit: dat weet ik. Als het me nu nog zou verbazen had ik wel erg selectief gelezen de afgelopen jaren :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:tong: :LOL: :Q:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

jip007 schreef:Wij hebben jaren geleden Flirt laten castreren, hij is er toen erg van opgeknapt.
Eagle is nog een volle reu, die heeft alleen last als Sop loops is.
Dat vind ik ook niet erg, eerder zielig voor hem, hij eet echt een week niet meer, en
is dag en nacht aan het piepen en janken.

Snap sowieso niet dat je zoiets op een forum gaat vragen.
Daar beslis je toch zelf over, jij kent je hond het beste, gaat toch niemand verder wat aan
.
Informeren over voor en nadelen kan geen kwaad.
Meestal worden die voor en nadelen niet besproken bij/door de DA

Maar verder heb je helemaal gelijk :ok:
Het is ieders eigen beslissing.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

malinois schreef:
lieke schreef: En als dan een geflipte reu al schuimbekkend en gillend door het huis gaat vanwege de vele loopse teven in de buurt, is de beslissing ook erg makkelijk hoor.
als je het al zover hebt laten komen heb je toch echt al heeeeeeeeeeeel veel signalen gemist...
ik zie het al voor me... :schrik:
Dat bedenken ze hier niet eens....

Ik had ook het nadeel dat ik drie intacte teven in huis had. Die overigens absoluut niks van hem wilden weten (gek genoeg wilde geen enkele intacte teef iets van hem weten :wink: ).
En ja, ik kon ze scheiden maar zoals gezegd, hij brak 2x door de afscheiding heen en de tweede keer beet hij mij. Dat, en ook het dag en nacht gillen en kreunen was ook geen oplossing.
Uit logeren sturen ook niet want ik kon hem bij niemand kwijt. En de dame(s) in kwestie uit logeren sturen ging ook niet want ze werden tegelijkertijd loops en ik kon moeilijk 3 weken lang anderen opschepen met 3 loopse dames.
Kortom, ik heb er voor gekozen om hem te laten castreren.
Opluchting voor iedereen.
En nee, ik vind dat je goed moet nadenken voor je je hond laat castreren, reu of teef. Het is geen wondermiddel dat je kan inzetten bij gebrek aan training.
Maar je moet er ook niet dramatisch over doen of zeggen dat het tegennatuurlijk is. Zoals Gyanty al zegt: het hele fenomeen huishond is al tegennatuurlijk. De meeste rássen zijn al niet zoals de natuur het bedoeld heeft.
Kan castreren ook nog wel bij.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

malinois schreef:
gyanty schreef:Overigens ken ik juist heel veel honden in sport die ook gecastreerd zijn. Eigenlijk alleen die mensen die mogelijk willen fokken met de tophond behouden dat.
In jouw sport misschien, maar in de africhting zie je zo goed als geen gecastreerde honden.
Ik heb het niet over mijn sport, maar sport in algemeen (ik doe er zelfs immers al meerdere, maar ben eigenlijk heel breed geïnteresseerd). En tweede deel van die zin is ook niet geheel waar. Ik heb mij reu niet intact vanwege fokambities, maar vanwege een beter gespierd lichaam en betere power( al is de vraag of een gecastreerde hond echt zijn power verliest of juist beter gefocust kan zijn in de sport... In theorie zeg ik ja, in praktijk vind ik dat lang niet altijd doorslaggevend, al zijn er meer niet-sportieve castraten, dan volle dieren, maar dat heeft mogelijk meer met het fanatisme van de baas er achter te maken en de soort hond die die baas kiest en die dus ook niet zo snel zullen castreren...)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

S@nne123 schreef:Opereren kon niet eens meer.Binnen 24 uur was ziek en overleden.
Dan was je er dus niet zo heel erg op tijd bij.

Mijn teef was ook negen. Maar nog beslist niet ziek. En die huppelde de volgende dag 's middags weer vrolijk rond. Zonder baarmoeder.
jip007
Erelid

ranetje schreef: Informeren over voor en nadelen kan geen kwaad.
Dat is waar, maar hoeveel topics gaan daar al niet over..
De DA bespreekt het sowieso altijd eerst met je, tenminste de mijne wel.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

ik heb er spijt van dat ik Spikey niet eerder heb laten castreren. Het had een hoop stress bespaard voor hem en Laika.
Nu is hij gecastreerd toen hij 5 jaar was. En ik heb eindelijk een hond die kan spelen met zijn roedelgenootje zonder dat hij haar gelijk wil dekken.

Ik ben er voor dat je heel erg naar je eigen hond kijkt, beter luisteren gaan ze er niet van. En minder fel naar andere honden ook niet. (althans Spikey niet) maar zijn oversekste gedrag is wel helemaal weg. Hij weet nog best dat er een loopse teef in de buurt is hoor maar botviert dat niet meer op Laika.

Bij een andere reu zou ik overigens niet direct tot castreren over gaan. Maar ik zou het ook niet uitsluiten.
Afbeelding
gevni havanezers
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

malinois schreef:
S@nne123 schreef:
S@ndr@ schreef:
luna2906 schreef: Zoek eens op castratie op dit forum en laat je verbazen :wink:

Ja dat kan, dat is een risico net als een risico is dat ze dood gaan aan andere dingen. Natuurlijk is het vreselijk om mee te maken maar dat is elke dood.
Mijn teef is nu 12,5 jaar oud... en intact. Ik zie niet in waarom ik haar zou moeten laten castreren omdat ze heel misschien weleens iets zou kunnen krijgen. Dan kan ik haar gelijk wel helemaal leeghalen want ziek worden kunnen ze allemaal.

Dat is niet het punt, heb jij ooit een eigen teef met baarmoederontsteking gehad of met een andere aandoening waar de teef mee te maken kan hebben? Ik heb mijn teef nooit verloren aan baarmoederontsteking, toch snap ik dat je je zelf er tegen wilt beschermen en dat niet nog een keer wil. Ik heb de neiging ook om daarom te laten helpen. Ik heb ook de angst van het weer gebeuren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

jip007 schreef:
Heeeeeeeeeeeeel veel, daar heb je absoluut gelijk in :lol1:

Er zijn DA's die hun klantjes een kaartje sturen als de hondjes een half jaar oud zijn, om de datum van castratie vast te stellen.
Ik denk dat zij niet meer gaan praten over voor en nadelen.
Hooguit, als iemand er naar vraagt de voordelen noemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Je kunt niet ontkennen dat er maar genoeg DA klaar staan met mes om alles even leeg te halen :wink: Als je er voor de pupenting komt dat ze vragen wanneer hij/zij gecastreerd gaat worden.... die gaan ook echt niet vertellen dat de nadelen van castreren best groot kunnen zijn.
Afbeelding
Marion.

gyanty schreef:Dat is niet het punt, heb jij ooit een eigen teef met baarmoederontsteking gehad of met een andere aandoening waar de teef mee te maken kan hebben? Ik heb mijn teef nooit verloren aan baarmoederontsteking, toch snap ik dat je je zelf er tegen wilt beschermen en dat niet nog een keer wil. Ik heb de neiging ook om daarom te laten helpen. Ik heb ook de angst van het weer gebeuren.
Dus je hebt jezelf uit voorzorg ook maar leeg laten halen? En bij de reuen uit voorzorg de ballen eraf? Wat kunnen we nog meer doen, uit voorzorg. Oja, staarten amputeren zodat ze (zieliggggggggg) geen cold water tail kunnen krijgen?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

jip007 schreef:
:wink: Ik heb pas gebeld om te informeren naar het soort narcose en de kosten en daar werd meteen meegedeeld dat de da castratie altijd aanraadt.
De vorige DA was daar niet zo direct in, maar bij ieder dier werd gevraagd of het al gecastreerd was en zo niet wanneer dat zou gebeuren.
Geen of.
jip007
Erelid

malinois schreef: Je kunt niet ontkennen dat er maar genoeg DA klaar staan met mes om alles even leeg te halen :wink: Als je er voor de pupenting komt dat ze vragen wanneer hij/zij gecastreerd gaat worden.... die gaan ook echt niet vertellen dat de nadelen van castreren best groot kunnen zijn.
Dan heb ik gelukkig een hele andere DA :wink:
Afbeelding
jip007
Erelid

dagmar88 schreef: Ik heb pas gebeld om te informeren naar het soort narcose en de kosten en daar werd meteen meegedeeld dat de da castratie altijd aanraadt.
De vorige DA was daar niet zo direct in, maar bij ieder dier werd gevraagd of het al gecastreerd was en zo niet wanneer dat zou gebeuren.
Geen of.
Dan zou ik gelijk weer een andere DA zoeken..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
gyanty schreef:Dat is niet het punt, heb jij ooit een eigen teef met baarmoederontsteking gehad of met een andere aandoening waar de teef mee te maken kan hebben? Ik heb mijn teef nooit verloren aan baarmoederontsteking, toch snap ik dat je je zelf er tegen wilt beschermen en dat niet nog een keer wil. Ik heb de neiging ook om daarom te laten helpen. Ik heb ook de angst van het weer gebeuren.
Dus je hebt jezelf uit voorzorg ook maar leeg laten halen? En bij de reuen uit voorzorg de ballen eraf? Wat kunnen we nog meer doen, uit voorzorg. Oja, staarten amputeren zodat ze (zieliggggggggg) geen cold water tail kunnen krijgen?
Beetje off topic, maar staarten gedeeltelijk couperen om later couperen uit noodzaak vanwege kapotte, niet meer goed herstellende, staarten te voorkomen?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:

Dat is niet het punt, heb jij ooit een eigen teef met baarmoederontsteking gehad of met een andere aandoening waar de teef mee te maken kan hebben? Ik heb mijn teef nooit verloren aan baarmoederontsteking, toch snap ik dat je je zelf er tegen wilt beschermen en dat niet nog een keer wil. Ik heb de neiging ook om daarom te laten helpen. Ik heb ook de angst van het weer gebeuren.
Nee, gelukkig niet. En ja ik weet dat het risico er in zit... maar dat weegt voor mij iig niet op tegen de nadelen. Want ik heb wel een teef laten castreren om medische redenen en die is er alleen maar slechter op geworden.
En ja er zullen er minstens zoveel zijn die dat niet zijn maar ook minstens zoveel die dat ook hebben (gehad).
Nogmaals ik begrijp het best dat zoiets je niet in de koude kleren zal gaan zitten als je het meegemaakt hebt... maar de risico's van castreren zijn imo minstens zo groot. Alleen de narcose al....
Afbeelding
Marion.

ranetje schreef:
Marion. schreef:
Beetje off topic, maar staarten gedeeltelijk couperen om later couperen uit noodzaak vanwege kapotte, niet meer goed herstellende, staarten te voorkomen?
Ja, daar sta ik inderdaad hetzelfde in als met een baarmoeder. Je gaat toch gewoon niet uit voorzorg al dingen weghalen omdat daar mogelijk problemen van komen? Dan kun je beter geen hond nemen, want je weet dat je die normaal gesproken overleeft.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
malinois schreef: Je kunt niet ontkennen dat er maar genoeg DA klaar staan met mes om alles even leeg te halen :wink: Als je er voor de pupenting komt dat ze vragen wanneer hij/zij gecastreerd gaat worden.... die gaan ook echt niet vertellen dat de nadelen van castreren best groot kunnen zijn.
Dan heb ik gelukkig een hele andere DA :wink:
Ik ook, maar ik weet ook dat toen ik naar A'doorn ging verhuizen en voor het gemak daar een DA wilde hebben, die zeer verbaasd was dat ik al mijn honden intact had... en wanneer ik ze ging 'helpen' want dat kon toch echt niet goed gaan op deze manier.
Nu bleek dat uiteindelijk een waardeloze DA te zijn geweest en nog steeds te zijn maar het doet er niet aan af dat er genoeg rondlopen op deze wereld die dit uitdragen. Dat zie je alleen hier op het forum al.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

jip007 schreef:
dagmar88 schreef: Ik heb pas gebeld om te informeren naar het soort narcose en de kosten en daar werd meteen meegedeeld dat de da castratie altijd aanraadt.
Geen of.
Dan zou ik gelijk weer een andere DA zoeken..
Met de operatie zelf zullen ze vast wel genoeg ervaring hebben :tongue: , de praktijk zit redelijk dichtbij en heeft gasnarcose.
Ik weet hier in de omgeving geen fijne dierenarts, dus het moet maar.
ranetje
Zeer actief

Marion. schreef:
ranetje schreef:
Marion. schreef:
Ja, daar sta ik inderdaad hetzelfde in als met een baarmoeder. Je gaat toch gewoon niet uit voorzorg al dingen weghalen omdat daar mogelijk problemen van komen? Dan kun je beter geen hond nemen, want je weet dat je die normaal gesproken overleeft.
Later couperen (amputeren) is vele malen pijnlijker dan direct na de geboorte couperen.
Als een hond van een bepaald ras met staart bij me zou komen blijft die staart er aan tot het niet anders kan dan amputeren.
En dan maar hopen en bidden dat het nooit hoeft.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

jip007 schreef:
Nou die van mij niet. Die probeert iedereen een castratie door de strot te drukken. En het zal komen doordat hij net iets te vaak mensen op spreekuur heeft met een drachtige teef die per ongeluk gedekt is door de bastaard van de buren.

Menig dierenarts raad het zelfs aan om teven voor hun eerste loopsheid te castreren omdat dat veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt :jank:
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”