Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door malinois »

[Sandra] schreef:
malinois schreef: Ik kan je vertellen dat ze na een wippie alles behalve kwijt zijn. :F:
:mrgreen: Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat mensen juist fel vóór castratie zijn omdat anders de hond zo lijdt onder zijn hormonen. Dat is weer het andere uiterste.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik niet vast van plan ben om hem te laten castreren, maar dat ik me afvraag in hoeverre het iets aan de onrust in huis, bij het uitlaten... in praktisch opzicht zou kunnen helpen. Eventueel, mogelijkerwijs. Of het een tegen het ander opweegt.
Ik denk dat het weinig helpt, zelfs aan Xena merk ik als er ergens een loopse teef heeft gelopen en dat is toch een echte teef :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

[Sandra] schreef:
malinois schreef: Ik kan je vertellen dat ze na een wippie alles behalve kwijt zijn. :F:
:mrgreen: Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat mensen juist fel vóór castratie zijn omdat anders de hond zo lijdt onder zijn hormonen. Dat is weer het andere uiterste.
Ik kan me dat heel goed voorstellen. Zo'n reu heb ik niet, maar als een reu echt flipt door al die loopse teven in de buurt, dan lijkt me dat een crime. Een het heeft ook met appel en gehoorzaamheid te maken, maar zelfs in het ideale geval zorgt het tòch voor wrijving en stress want de hond wil iets héél anders dan dat jij als baas wilt.

Het kan allemaal onnatuurlijk zijn en alles, maar het is ook niet natuurlijk om honden zo dicht op elkaar te zetten waardoor een hond dus de hele dag geconfronteerd wordt met zijn behoefte om voort te planten.

Ieder hier maakt een keuze die naar eigen eer en geweten, kent zijn eigen hond het best, en is daarbij bereid de voor en nadelen te accepteren zoals ze komen. Dan is er toch niets aan de hand.

Ik vind het ook wel een beetje 'makkelijk praten' om zo fel tegen castreren te zijn als je zelf een heel makkelijke intacte reu hebt, zoals ik. Misschien treffen die mensen ooit ook een hond die zo'n probleemgedrag vertoont bij loopse teven, dat je hem eigenhandig zou willen castreren.

Ik heb de overweging nooit hoeven maken, Scott rolde vanuit zijn puberperikelen heel makkelijk in heel beheerst volwassen gedrag en zelfs bij loopse teven in de buurt loopt hij zonder problemen los van de lijn en blijft hij erfvast.
Maar wie ben ik om te roepen dat iemand anders zn hond niet zou moeten castreren die schuimbekkend door de vensterbanken sjeest als er een loopse teef langs komt...
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
toots schreef: Ik bedoel meer dat sommigen dat nodig hebben.
Net als mannen hé!

Dan kun je ze dat blijven onthouden met steeds meer frustratie en natuurlijk zijn er dingen waar je aan kunt werken maar bij lange na niet alles is met trainen en opvoeden op te lossen.
.
:80:
Ja grote ogen , nooit gehoord dat mannen dat nodig hebben om af en toe eens lekker klaar te komen. Gewoon de natuur die roept.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef:
dagmar88 schreef:
Net als mannen hé!

Dan kun je ze dat blijven onthouden met steeds meer frustratie en natuurlijk zijn er dingen waar je aan kunt werken maar bij lange na niet alles is met trainen en opvoeden op te lossen.
.
Ja grote ogen , nooit gehoord dat mannen dat nodig hebben om af en toe eens lekker klaar te komen. Gewoon de natuur die roept.
Alleen mannen ja. En als ze dat even niet kunnen doen gaan ze vreemde vrouwen besnuffelen/droogneuken.
En ik maar denken dat dat gekwijl en tandenklapperen bij jou aan de ouderdom lag :roos:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bouvierpoedel schreef:
dagmar88 schreef:
Net als mannen hé!

.
Dat kunnen reuen ook prima zelf :F: hebben ze niemand anders voor nodig, ook geen teef....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

[Sandra] schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik ben geen voorstander van castratie, maar ik ben ook niet stringent tegen. 'Nee, tenzij...'
Het is echt om het hormonale gebeuren dat ik eraan dacht. Het gaat er zo hyper aan toe, dan. Brengt onrust en dat slaat over, op Jet en Saar, op mij. Omdat dat gewoon de natuur is, valt dat denk ik niet zo goed te corrigeren met gedragstraining, want hij heeft wel een typisch bulldogse plaat voor z'n kop. Dat is, gecombineerd met het springerige en enthousiaste van de Maltezer, gewoon de aard van het beestje. Soms werkt het tegen hem: Lief voor kinderen, wil er in zijn enthousiasme bij opspringen en duwt ze zo omver :oeps: Sommige forumleden weten hoe onverwacht sterk hij is.
Dat overijverige getrek zonder dat er loopse teven rondlopen, is ook nog wel wat te corrigeren - vaak gebeurt dat op 'vaste' momenten, op bepaalde routes/plekken, in bepaalde situaties. Dan stop ik, blijf staan tot ik zijn aandacht heb en dan lopen we rustiger weer verder.

Over vacht en gewicht maak ik me eigenlijk nog het minst zorgen, ik denk ook dat je dat voor het grootste deel zelf in de hand hebt. Het gaat me echt om het hormonale gebeuren en de onrust die dat met zich meebrengt. Uiteindelijk maak ik de afweging natuurlijk zelf en zou ik eerst ook chemische castratie proberen voor de balletjes er definitief af gaan. Maar gewoon even voors en tegens en erg fijn ook dat er wat ervaringen worden gedeeld.

Het blijft in alle opzichten gewoon een experiment - elke reu reageert er weer anders op, bij de een werkt het beter dan bij de ander. Vanmorgen liep het in elk geval wat rustiger.
Soms is die "natuur" wel te corrigeren en soms niet.
Met een tijdelijke castratie (chip) zou je kunnen bekijken of het zinvol is om tot een definitieve castratie over te gaan.
Wel gaan trainen en beter onder controle brengen in die periode :ok:

Vacht en gewicht heb je voor een deel zelf in de hand.
Ik ken langharige honden die perfect zijn gebleven en even zoveel die een vacht hebben gekregen waar de tranen van je in de ogen springen.
Van tevoren is dat niet voorspelbaar, maar het kan dus een hele beroerde vacht worden.
Met hulp van een trimmer nog wel enigszins op orde te houden, maar de veranderingen kan je niet tegenhouden als die komen.

Dat zelfde geldt ook een beetje voor dikker worden.
Je kunt niet alles voorkomen.
Er zijn honden die na castratie dik worden van lucht.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

[Sandra] schreef: Ik wil wel even duidelijk maken dat ik niet vast van plan ben om hem te laten castreren, maar dat ik me afvraag in hoeverre het iets aan de onrust in huis, bij het uitlaten... in praktisch opzicht zou kunnen helpen. Eventueel, mogelijkerwijs. Of het een tegen het ander opweegt.
Uiteraard werkt het in praktisch opzicht. Je snijdt de spirit/drive/motivatie eruit. Daarvoor in de plaats komt wel een andere spirit... die van vreten & slapen.
Waarom heb je voor een reu gekozen?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

is is zeker ook verschil tussen reuen en reuen

tegenover ons woonde een teefje en als die loops was liepen er reuen in onze straat
ons domme drentje stond echt van :denken: :denken: wat doen jullie hier allemaal :mrgreen:

terwijl er reuen bij waren die gewoon mijn kinderen besprongen als die buiten speelden en wel door het raam heen wilden bij de teef

ik kan met buster ook gewoon trainen met een loopse teef in de les heeft hij geen aandacht voor :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Badu schreef:
[Sandra] schreef: Ik wil wel even duidelijk maken dat ik niet vast van plan ben om hem te laten castreren, maar dat ik me afvraag in hoeverre het iets aan de onrust in huis, bij het uitlaten... in praktisch opzicht zou kunnen helpen. Eventueel, mogelijkerwijs. Of het een tegen het ander opweegt.
Uiteraard werkt het in praktisch opzicht. Je snijdt de spirit/drive/motivatie eruit. Daarvoor in de plaats komt wel een andere spirit... die van vreten & slapen.
Wat heerlijk als je zo ongenuanceere kunt redeneren...

Maar goed, zoals ik al zei, en Ranetje aangeeft, als je twijfelt dan kun je die Suprelorin proberen.
Onze Golden heeft 'm ook, heeft geen last van rijdende reuen/teven, is nu juist socialer, minder kort lontje, is relaxter in z'n hoofd, geen vreetdrang (behalve dat wat hij al had) en geen plofvacht.
Ik ben absoluut niet pro castratie en daarom kies ik voor de Suprelorin. Voor onze hond de gulden middenweg.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef:
dagmar88 schreef:
Net als mannen hé!

.
Alleen mannen ja. En als ze dat even niet kunnen doen gaan ze vreemde vrouwen besnuffelen/droogneuken.
En ik maar denken dat dat gekwijl en tandenklapperen bij jou aan de ouderdom lag :roos:
echt, alleen maar mannen? :LOL:
S@nne123

Ongelezen bericht door S@nne123 »

Ik lees met verbazing dat er veel mensen tegen zijn.Ik weet nu al dat ik mijn pup als ze anderhalf jaar oud is laat steriliseren,omdat ik daar de voordelen van in zie.Als een reu zo lastig is dat het wandelen en crime is dan zou ik niet twijfelen en hem laten castreren.Dan word het voor beide partijen weer wat ontspannener.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

JBK schreef: Wat heerlijk als je zo ongenuanceere kunt redeneren...
't is een gave :pffff:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
bouvierpoedel
Zeer actief

Badu schreef:
JBK schreef: Wat heerlijk als je zo ongenuanceere kunt redeneren...
't is een gave :pffff:
Misschien inschijven bij de Xfactor of Idols. :engel:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

S@nne123 schreef:Ik lees met verbazing dat er veel mensen tegen zijn.Ik weet nu al dat ik mijn pup als ze anderhalf jaar oud is laat steriliseren,omdat ik daar de voordelen van in zie.Als een reu zo lastig is dat het wandelen en crime is dan zou ik niet twijfelen en hem laten castreren.Dan word het voor beide partijen weer wat ontspannener.
Ik ben niet tegen maar zal er nu wel beter over nadenken. En je teef laten steriliseren doe je ook niet even omdat het voordelen biedt. Ik ben mijn teefje verloren na de operatie, ze had een baarmoederontsteking dus ik had geen keuze, een narcose is niet geheel ongevaarlijk.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

S@nne123 schreef:Ik lees met verbazing dat er veel mensen tegen zijn.Ik weet nu al dat ik mijn pup als ze anderhalf jaar oud is laat steriliseren,omdat ik daar de voordelen van in zie.Als een reu zo lastig is dat het wandelen en crime is dan zou ik niet twijfelen en hem laten castreren.Dan word het voor beide partijen weer wat ontspannener.
Waarom verbaast je dat?

Castreren is geen vervanging voor opvoeden en ook geen toverspreuk waarmee alles opeens weer ontspannen wordt.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Zoek eens op castratie op dit forum en laat je verbazen :wink:

Ik ben niet voor of tegen. Het kan voordelen hebben, het kan nadelen hebben en het kan zijn dat er niets veranderd na castratie. Ik zou kijken of je de eventuele voordelen ook op een andere manier kunt behalen en of je kunt leven met eventuele nadelen. Wat ga je doen als er niks verandert na die castratie?
JBK

Cleva schreef:
JBK schreef:
Wat heerlijk als je zo ongenuanceere kunt redeneren....
Amputeren van lichaamsdelen is dan ook niet echt een subtiel onderwerp. Wikken en wegen en er factoren bij verzinnen tot de uitkomst lekker valt is trouwens niet hetzelfde als genuanceerd denken, hoor.

Ik heb niet zoveel tegen castreren maar benoem het gewoon als zijnde wat het is en doe niet net alsof je het voor je hond doet als het duidelijk is dat je gewoon geen zin in gesleur hebt.

Daarom amputeer ik ook niks maar die gulden middenweg is voor iemand met oogkleppen op moeilijk te zien.
S@nne123

Tiny schreef:
Ik ben niet tegen maar zal er nu wel beter over nadenken. En je teef laten steriliseren doe je ook niet even omdat het voordelen biedt. Ik ben mijn teefje verloren na de operatie, ze had een baarmoederontsteking dus ik had geen keuze, een narcose is niet geheel ongevaarlijk.
Dat doe ik omdat wij onze vroegere hond op 9 jarige leeftijd hebben verloren aan een baarmoederontsteking.Mijn "voordeel"is dat een jonge hond de "ingreep"veel beter aan kan dan een 9 jarige en ik heb op meerdere forums nu al gelezen dat er mensen net als wij hun oude teef verloren door een BO.En dat gebeurd mij geen 2e keer meer.Daarom kies ik bewust ervoor om onze hond te laten helpen als ze anderhalf is.En eerlijkheidshalve wil ik ook best toegeven dat ik de loopsheid ook best kan missen.Maar dat is voor mij niet de hoofdreden.
S@nne123

JBK schreef:
Cleva schreef:
JBK schreef:
Amputeren van lichaamsdelen is dan ook niet echt een subtiel onderwerp. Wikken en wegen en er factoren bij verzinnen tot de uitkomst lekker valt is trouwens niet hetzelfde als genuanceerd denken, hoor.

Ik heb niet zoveel tegen castreren maar benoem het gewoon als zijnde wat het is en doe niet net alsof je het voor je hond doet als het duidelijk is dat je gewoon geen zin in gesleur hebt.

Daarom amputeer ik ook niks maar die gulden middenweg is voor iemand met oogkleppen op moeilijk te zien.
En je katten?Zijn die ook nog "open"?
S@nne123

Cleva schreef:
S@nne123 schreef:
Tiny schreef:
Dat doe ik omdat wij onze vroegere hond op 9 jarige leeftijd hebben verloren aan een baarmoederontsteking.Mijn "voordeel"is dat een jonge hond de "ingreep"veel beter aan kan dan een 9 jarige en ik heb op meerdere forums nu al gelezen dat mensen hun oude teef verloren door een BO.En dat gebeurd mij geen 2e keer meer.Daarom kies ik bewust ervoor om onze hond te laten helpen als ze anderhalf is.
Er komen andere gezondheidsrisico's voor in de plaats.
Het verhaal dat gecastreerd zijn veiliger is is bij herhaling wetenschappelijk onderuitgehaald. Castraten worden gemiddeld genomen niet ouder.
Ik vind dat ik zelf de risico's moet afwegen en daarop mijn beslissing moet nemen.Ik ben er voor ons al lang en breed over uit,ik vraag daarover geen advies op een forum. :ok:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

S@nne123 schreef:
Tiny schreef:
Dat doe ik omdat wij onze vroegere hond op 9 jarige leeftijd hebben verloren aan een baarmoederontsteking.Mijn "voordeel"is dat een jonge hond de "ingreep"veel beter aan kan dan een 9 jarige en ik heb op meerdere forums nu al gelezen dat er mensen net als wij hun oude teef verloren door een BO.En dat gebeurd mij geen 2e keer meer.Daarom kies ik bewust ervoor om onze hond te laten helpen als ze anderhalf is.En eerlijkheidshalve wil ik ook best toegeven dat ik de loopsheid ook best kan missen.Maar dat is voor mij niet de hoofdreden.
Door de operatie, of door het te laat onderkennen van de bmo? Dat is nogal een verschil.
JBK

S@nne123 schreef:
JBK schreef:
Cleva schreef:
JBK schreef:

En je katten?Zijn die ook nog "open"?
Nope, maar daar had ik weinig te kiezen :wink:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

S@nne123 schreef:
Tiny schreef:
Mijn teef is om de drie maanden loops en ik vind dat echt geen pretje en de kans dat ze een bm krijgt is misschien groot, en toch kan ik ook hierom geen knopen doorhakken. Akira is best een pittige teef en de kans dat het erger wordt na een castratie is ook aanwezig. Allemaal dingen die door mijn hoofd gaan maar de angst om haar tijdens de operatie te verliezen wint het tot nu toe steeds.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
ranetje
Zeer actief

JBK schreef:
Badu schreef:
Wat heerlijk als je zo ongenuanceere kunt redeneren...

Maar goed, zoals ik al zei, en Ranetje aangeeft, als je twijfelt dan kun je die Suprelorin proberen.
Onze Golden heeft 'm ook, heeft geen last van rijdende reuen/teven, is nu juist socialer, minder kort lontje, is relaxter in z'n hoofd, geen vreetdrang (behalve dat wat hij al had) en geen plofvacht.
Ik ben absoluut niet pro castratie en daarom kies ik voor de Suprelorin. Voor onze hond de gulden middenweg.
Ik ben niet voor en niet tegen castratie.

Ik vind het alleen geen vervanging van opvoeding.
Er zijn reuen die met ballen een drama zijn en blijven ondanks goede opvoeding.
Dan is het zeker het overwegen waard als het met suprelorin wel rustig is in de tent. :ok:
Of je blijft die suprelorin geven, ook een keuze. :wink:

Ik heb gelukkig geen van mijn reuen hoeven laten castreren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Bestaat er eigenlijk ook zoiets als chemische castratie voor teven?
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
bouvierpoedel
Zeer actief

Sanchis schreef:Bestaat er eigenlijk ook zoiets als chemische castratie voor teven?
Ja je kunt de komende loopsheid weg laten spuiten,.
ranetje
Zeer actief

Sanchis schreef:Bestaat er eigenlijk ook zoiets als chemische castratie voor teven?
Prikpil
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

luna2906 schreef:
Zoek eens op castratie op dit forum en laat je verbazen :wink:

Ik ben niet voor of tegen. Het kan voordelen hebben, het kan nadelen hebben en het kan zijn dat er niets veranderd na castratie. Ik zou kijken of je de eventuele voordelen ook op een andere manier kunt behalen en of je kunt leven met eventuele nadelen. Wat ga je doen als er niks verandert na die castratie?
Ik ben verbaasd dat het je verbaasd :pffff: :mrgreen:
laat me raden jij komt uit een omgeving waarbijt standaard erbij hoort :mann:
je neemt een hond en laat hem " helpen"
S@nne123

Marion. schreef:
S@nne123 schreef:
Tiny schreef:
Door de operatie, of door het te laat onderkennen van de bmo? Dat is nogal een verschil.
Opereren kon niet eens meer.Binnen 24 uur was ziek en overleden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Gek genoeg zie ik zelden honden die er op sociaal gebied op achteruit. Al die akelige groepjes honden(gelegenheidsroedels: het zijn altijd een boel castraten bij elkaar. Echt het klopt nooit met het beeld wat mij hier al jaren voorgeschoteld wordt. :U: En dus ook niet met het beeld van het hiervoor genoemde onderzoek (25 % en n 1 jaar 15 %)
En ik loop daar met mijn pittige reu. Niet zo zeer pittig omdat hij reu is, maar omdat het zijn karakter is. Daar komt bij dat hij reu is en dat veel andere reuen dus gewoon stom zijn. Ook nog een eens een hond met een belachelijk slechte eetlust, en een drive die zelfs voor een border collie overdreven is. Je zou haast zeggen een ideale kandidaat voor castratie. Overigens denk ik dat ook hier enkele feiten gewoon achterover gedrukt worden. Mijn Kay wordt zelfs door andere reuen wel eens benaderd op een vreemde manier. Dan vragen bazen of het een loopse teef is. UUhhmmm nee het is een volle reu(ogen van baas rollen eruit :O: ).
Er zijn heus teven en reuen die wel eens op hem proberen te rijden (daar is hij niet van gediend, dus tja) en niet alleen vanwege rangorde, maar echt vanuit sexuele drive....
Dat probleem is niet inherent aan het castreren!
Overigens vind Kay gecastreerde reuen inderdaad om op te rijden.... :schrik: :schrik: (want dan niet mag van mij.... stomme baas ben ik ook)

Overigens ben ik altijd redelijk tegen castratie geweest en vind ik hem prachtig als reu, want je kan hoog of laag springen, maar een castraat verandert en is in bouw te onderscheiden van de echte reu. Vaak zien mensen dat beter bij hengsten en ruinen, maar bij honden even goed. Ja je pikt ze er tussen uit. Ze krijgen andere bespiering (iets anders dan dat ze totale bespiering verliezen, want dat is natuurlijk ook weer totale onzin, overdreven zoals dat lekker op hf gebeurd) .
En eigenlijk zie ook toch altijd de vacht veranderen, ook bij kortharen. Niet meteen dramatisch gezien, maar wel vollere vachten (dat is niet meteen een nadeel) en meer verharen in de verhaarperiodes (ook niet meteen dramatisch). Mensen die dat ontkennen hebben echt oogkleppen opgehad. Ik zie het bij elke hond! Zelf kortharen die gewoon naar de trimsalon moeten om het 2 x per jaar te laten uitblazen (en niet omdat het er meteen dramatisch uitziet!)

Toch vind het aanhalen van hoe de hond zijn natuur is ook niet helemaal realistisch en haast onethisch. Niks onnatuurlijkers dan hoe wij onze honden heden ten dage houden. Niks onnatuurlijkers dan wat wij in de huidige maatschappij van onze honden verwachten. Ze mogen en kunnen helemaal geen natuurlijk gedrag vertonen in onze huidige maatschappij, nee echt geen enkele hond, daarvoor zijn er veel, maar dan ook veel te veel honden in nederland, in Europa, misschien wel op heel de wereld. Kan je wijze met je vinger naar de mensen in Vinexwijken, maar echt dat is je eigen zondes afkopen. Ontkenning! Ik denk dat in veel gevallen castreren haast ethischer is dan al die honden maar zo te laten, met een hoop frustratie voor alle partijen.

Voor de duidelijkheid, mijn beider honden zijn nog steeds ongeholpen, al overweeg ik wel zwaar om mijn teef te laten helpen, maar ik vind dat ook iets anders dan een reu laten helpen (ja ik heb teef met baarmoederonsteking gehad, overigens prima hersteld daarna wel pittiger en incontinent, en een konijn met baarmoederkanker, niet hersteld, teef opgevangen met baarmoederonsteking niet hersteld, maar niet bij mij en niet door mijn toedoen, en een teef opgevangen met tepelkanker, niet hersteld volgens mij, maar ook dat is buiten de opvang van mij geweest).

Ik snap de twijfel. Ik heb die twijfel al jaren, puur omdat ik tot heden niet in grote lijnen zie wat mij hier al jaren voorgeschoteld wordt. En dat is niet dat ik meteen alles rooskleurig inzie van een castratie hoor. Wil het zeker ook niet ophemelen en het zou niet mijn eerste keus zijn. Overigens ken ik juist heel veel honden in sport die ook gecastreerd zijn. Eigenlijk alleen die mensen die mogelijk willen fokken met de tophond behouden dat.

En sinds wanneer zijn de ballen een geheel geslachtsdeel? Als je zoveel over anatomie en pathologie wilt vertellen, willen je dan ook even correct blijven. Het mannelijk geslachtsorgaan bestaat niet uit ballen en ballen zijn dus maar een deel van het geslachtsorgaan. Noemen dat er een geheel orgaan wordt verwijden is dus typisch (bijna vrouwelijk) hysterisch doenerij, incorrect (met als doel met onrechtmatige gegevens je eigen idee te propageren???? of eigenlijk door iemand strot te douwen? )
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”