Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef: Dan zou het hondje ook af en toe een wippie mogen maken om die hormonen kwijt te kunnen.

:LOL: die schieten met het klaarkomen mee naar buiten?
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

Laatst gewijzigd door Marco88 op 21 apr 2014 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:pffff: duh dat weet je toch :mrgreen:
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Jeannettebo schreef: En jij hebt jou hond onder controle te houden wat betreft reageren op gecastreerde reuen. Met Bo zou hij toch een stevig probleem hebben.
Heb even na moeten denken hoe ik hier op moet reageren.
Aangezien het al een behoorlijke aanname betreft en ook niet echt op een aardige manier. (jammer!)

Castor is heel onderdanig naar teefjes toe, en het is dus eerder dat een gecastreerde reu naar hem domineert dan andersom.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

laeken schreef:Als hormonen in de weg zitten bij een dier dan wordt dat dier niet juist gehouden. Sinds wanneer zijn hormonen een probleem? Juistem, sinds wij vinden dat een hond geen hond meer mag zijn. Een hengst is ook lastig als je er een manege-draaimolenpaard van wil maken. Wat zitten die hormonen hem dan in de weg zeg! Want hij kan niks. Hij moet alles maar mag zichzelf niet zijn. Tja, dan zijn hormonen maar wat lastig en hoe minder hij er van heeft hoe makkelijker hij wordt. En dan is het baasje gelukkig en omdat het baasje gelukkig is is het hondje nog net zo mooi en minstens net zo gelukkig als hij niet al gelukkiger is. Blaaablaaablaaaaah!

Als het hondje wel ballen had mogen houden, lekker de ruimte had om zichzelf te zijn, genoeg en normaal bewogen werd en een gedegen opvoeding zou genieten zaten zijn hormonen hem helemaal niet in de weg. Ik ken helemaal geen reuen die al die kwalen hebben als ze normaal en goed verzorgd worden. Niemand die in de honden zit, als in sport, in werken met of in fokken met zal zijn honden castreren. Er zijn nauwelijks werkhonden die doen waar ze voor gefokt zijn met gedragsproblemen en zonder ballen. Zelden tot nooit is een werkmechelaar gecastreerd. Een bordercollie met schapen gecastreerd, een werkende kuddehond gecastreerd, een Jack op de boerderij gecastreerd etc etc. Het zijn de huishondjes die in benches slapen en die half kindje half hondje moeten zijn die allemaal zo lastig zijn door de hormoontjes. Lastig hondje, balletjes eraf. Dan is hondje kalm en weer meer het hondje wat het moet zijn. Een braaf, kalmer en net hondje dat niet moeilijk doet. Sorry, niet mee akkoord. Spijt me.

De meeste honden worden niet als werkhond gehouden. De meeste honden wonen in een Vinexwijk tussen tientallen andere (loopse) honden, kinderen en krijgen 3x per dag een wandeling. Meestal met maximaal 1 wandeling van een uur. Daar moet je gewoon realistisch in zijn.
Hier op het HF zitten hondengékken, wiens leven vaak om honden heendraait. Maar bij 90% van alle honden is dat niet zo. En als dan een geflipte reu al schuimbekkend en gillend door het huis gaat vanwege de vele loopse teven in de buurt, is de beslissing ook erg makkelijk hoor.

Ik heb zoals gezegd maar één reu in mijn leven gehad. Dus heb ik vast geen recht van spreken, maar ik heb hem ook met genoegen gecastreerd. Hij flipte compleet met als resultaat dat hij in stoelen en tafelpoten beet. En bij gebrek daaraan in mijn dij beet. Heb nog een fraai litteken daarvan.
En ik liep met hem tot ik zelf blaren op mijn voeten had. Maar na zijn geintje om door de afzetting te breken en mij in mijn dijbeen te bijten omdat ik toevallig voor loopse Gina stond, had ik er schoon genoeg van. Eerlijk gezegd had ik hem met genoegen zelf met een dunschiller gecastreerd. :gvd:

Effect van zijn castratie was idd. een beroerde(re) vacht, maar dat was het enige. Hij was bijna even fel als vroeger (gedragsproblemen verminderden met de helft), was even alert (of dom) als daarvoor, bespierd en breed. En geen enkele reu heeft het ooit in zijn bolle kop gehaald om op hem te gaan rijden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

castor is volgens mij nog heel jong :wink:
mmartinn
Zeer actief

S@ndr@ schreef:castor is volgens mij nog heel jong :wink:
1 jaar en 4 maand
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

dat bedoel ik :wink:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

mmartinn schreef:
Jeannettebo schreef: En jij hebt jou hond onder controle te houden wat betreft reageren op gecastreerde reuen. Met Bo zou hij toch een stevig probleem hebben.
Aangezien het al een behoorlijke aanname betreft en ook niet echt op een aardige manier. (jammer!)

Castor is heel onderdanig naar teefjes toe, en het is dus eerder dat een gecastreerde reu naar hem domineert dan andersom.
In dat geval snap ik niet dat je het vervelend vindt.... Over het algemeen willen reuen die geïnteresseerd zijn in castraten er op klimmen, en dat pikt Bo niet. Gelukkig heeft hij blijkbaar genoeg uitstraling dat het een zeldzaamheid.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

mmartinn schreef:
S@ndr@ schreef:castor is volgens mij nog heel jong :wink:
1 jaar en 4 maand
Wacht eerst maar tot hij drie is geweest oid kan nog veranderen. Bo was op die leeftijd ook nog een watje
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

toots schreef: Toots is wat terughoudender geworden naar vreemden en ook wel naar andere honden.
Dat is het enige waarvan wij zouden zeggen dat minder is maar veel liever dat dan hoe Toots was voor de ingreep.
toots schreef: Waar hij voor heen een mager iel angstig scharminkeltje was is hij opgebloeid tot een mooi zelf verzekerd hondje. En dan heeft hij ook geen last meer van zijn hormonen.

En ook zijn karakter is er op vooruit gegaan dus dat nooit kun je van je lijstje schrappen.
:denken:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
mmartinn
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
mmartinn schreef:

In dat geval snap ik niet dat je het vervelend vindt.... Over het algemeen willen reuen die geïnteresseerd zijn in castraten er op klimmen, en dat pikt Bo niet. Gelukkig heeft hij blijkbaar genoeg uitstraling dat het een zeldzaamheid.
Omdat ik nu elke keer tegen die andere eigenaar moet zeggen of ie zijn hond er af wil halen, want anders doe ik het. (overdreven gesteld, want zover komt het niet)
Ok misschien verandert het nog, maar blijkt dus wel dat castraten moeilijk begrepen worden door andere honden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

mmartinn schreef:
Jeannettebo schreef:
mmartinn schreef:

Omdat ik nu elke keer tegen die andere eigenaar moet zeggen of ie zijn hond er af wil halen, want anders doe ik het.
Ok misschien verandert het nog, maar blijkt dus wel dat castraten moeilijk begrepen worden door andere honden.
vind je t gek, opereren en castreren wat dan aangaat is een mensen ding :mrgreen:
hoe zou een hond dat moeten snappen.
Jeannettebo
Zeer actief

Dus... uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen hond en hoe die reageert en als jou hond een castraat niet goed kan lezen, ben jij er om het in goede banen te leiden.
Jij hebt niet voor een ander te bepalen of er gecastreerd wordt of niet. Er zijn namelijk veel meer redenen om tot castratie over te gaan. Bo is 1,5 jaar geleden gecastreerd op zeven jarige leeftijd, ivm groeiend grote verschil tussen beide ballen. Omdat jou hond castraten niet kan lezen mag ik mijn hond dus niet castreren, rare wereld...
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

Oh kom op he.
Ik zeg toch niet dat het niet mag.
Ik reageer alleen op de vraag ja of nee castreren, met een artikel.
Zo probeert iedereen op zijn of haar manier toch zoveel mogelijk info te verschaffen.
Alleen maar zeggen ja dat moet je zelf beslissen heeft geen zin, daarom opent ze dit topic toch niet met die bewuste vraag.
En het is dus niet raar dat andere honden castraten niet kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 21 apr 2014 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
malinois schreef:
fes/lou schreef:Bijna 2, maar ik heb ook gecastreerde teven lopen, die zijn ook niet dik. Is maar net hoe je ze voert en hoe je er mee omgaat...
Niet altijd dusty van mij werd na haar castratie dik can lucht. Ze kon nog geen 10 brokjes per dag eten en kwam nog aan. Ondanks beweging etc.
mijn gina ook.
is een van de redenen geweest dat ik definitief overschakelde naar kvv en later zelf samengesteld, daarvan kon ze wat meer eten en hoefde ze niet constant honger te hebben.
voor de rest hou ik me buiten deze discussie en dat vind ik best goed van mezelf :F:
Dat was het probleem bij Dusty die luste geen kvv of vers... en als ze het al met lange tanden at kwam het er net zo hard weer uit en liet ze het ook liggen. Dus ik was aangewezen op brok helaas... en heb alle soorten brok gehad en ze werd gewoon letterlijk dik van lucht. Daarnaast was haar vacht een ramp en was ze incontinent wat ze zelf verschrikkelijk vond. Ondanks medicatie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Badu schreef:
toots schreef: Toots is wat terughoudender geworden naar vreemden en ook wel naar andere honden.
Dat is het enige waarvan wij zouden zeggen dat minder is maar veel liever dat dan hoe Toots was voor de ingreep.
toots schreef: Waar hij voor heen een mager iel angstig scharminkeltje was is hij opgebloeid tot een mooi zelf verzekerd hondje. En dan heeft hij ook geen last meer van zijn hormonen.

En ook zijn karakter is er op vooruit gegaan dus dat nooit kun je van je lijstje schrappen.
:denken:
Ja dat staat raar.
Hij is terughoudender met vreemden maar wel zelfverzekerder. Zelfverzekerder in de zin van dat hij gewoon lekker vrolijk rondhuppelt en gewoon lekker zijn gang gaat maar vreemden daar heeft hij niet zo veel meer mee terwijl hij voor de castratie bij iedereen ging kijken en mensen mochten hem zelfs oppakken maar dan zat hij wel te beven en te schaken en angstig uit zijn ogen te kijken. Maar waar hij eerst met zijn staart onder zijn kont rond liep kwispelt hij nu de hele tijd en durft hij overal te snuffelen. En waar hij bij andere honden altijd tussen mijn benen kwam staan shakend, wil hij nu wel snuffelen maar dan is het klaar hij gaat niet spelen hij is terughoudend naar andere honden maar hij gaat er wel gewoon langs en als hij niks van ze moet dan keft hij ze gewoon af waar hij voorheen dus angstig ging doen is hij nu zelf verzekerd.
In zijn hele doen en laten is hij zelf verzekerder geworden hij durft nu zijn eigen gang te gaan.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 21 apr 2014 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Jeannettebo
Zeer actief

mmartinn schreef:Nooit castreren, wat een klotenstreek is dat. Castor denkt altijd dat gecastreerde reuen teven zijn, om gek van te worden.
mmartinn schreef:Oh kom op he.
Ik zeg toch niet dat het niet mag.
Ik reageer alleen op de vraag ja of nee castreren, met een artikel.
Zo probeert iedereen op zijn of haar manier toch zoveel mogelijk info te verschaffen.
Alleen maar zeggen ja dat moet je zelf beslissen heeft geen zin, daarom opent ze dit topic toch niet met die bewuste vraag.
En het is dus niet raar dat andere honden castraten niet kunnen lezen.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

S@ndr@ schreef:
mmartinn schreef: Ok misschien verandert het nog, maar blijkt dus wel dat castraten moeilijk begrepen worden door andere honden.
vind je t gek, opereren en castreren wat dan aangaat is een mensen ding :mrgreen:
hoe zou een hond dat moeten snappen.
Begrepen worden in de zin van tegenstrijdige non-verbale signalen, geur etc... :idea:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
mmartinn
Zeer actief

@Jeannettebo

Ja heel leuk gescoord.
Iedereen even lachen.
Blijft gewoon mijn antwoord op haar vraag, ik zet toch geen pistool tegen haar hoofd of wel.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik vond het bij amos echt jammer . hij viel gewoon tussen wal en schip

reuen vonden hem leuk en omgekeerd dus absoluut niet :ugh:

teven moesten hem niet want hij was geen echte reu :ugh:

dus als ik mocht kiezen --en in het geval van buster is dat zo ook al komt hij uit het asiel maar daar wilden ze hem niet castreren om zijn karakter -- zou ik niet snel voor castreren kiezen bij een reu

ik moet er met buster zijn nu al ontzettende dikke vacht ook niet aan denken trouwens :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

toots schreef:

Dan zou het hondje ook af en toe een wippie mogen maken om die hormonen kwijt te kunnen.
huh... kwijt kunnen raken????? :denken:

die blijven er gewoon zitten hoor ook na een wippie :idea:

Ze moeten ermee leren omgaan dat is iets heel anders dan ze kwijtraken na een wippie...
Ik kan je vertellen dat ze na een wippie alles behalve kwijt zijn. :F:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

malinois schreef:
toots schreef:

Dan zou het hondje ook af en toe een wippie mogen maken om die hormonen kwijt te kunnen.

Ze moeten ermee leren omgaan dat is iets heel anders dan ze kwijtraken na een wippie...
Ik bedoel meer dat sommigen dat nodig hebben.
Net als mannen hé!

Dan kun je ze dat blijven onthouden met steeds meer frustratie en natuurlijk zijn er dingen waar je aan kunt werken maar bij lange na niet alles is met trainen en opvoeden op te lossen.

De Mechel van mijn schoonmoeder is een perfecte hond heeft ook wel drang en als er een loopse teef zit in de buurt moet hij wat meer onder appel maar die echte opgefoktheid continu heeft hij iig niet.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 21 apr 2014 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:
Jeannettebo schreef:
mmartinn schreef:

Omdat ik nu elke keer tegen die andere eigenaar moet zeggen of ie zijn hond er af wil halen, want anders doe ik het. (overdreven gesteld, want zover komt het niet)
Het wordt steeds raarder.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Hier ervaringen met 2 gecastreerde reuen.

Eentje die helaas voor zijn eerste jaar is gecastreerd vanwege zijn vervelende gedrag tegen andere reuen. Na zijn castratie maakt hij ook wel eens ruzie met teven en wordt hij bereden door andere reuen waar hij natuurlijk boos om wordt. Verder is zijn gedrag tegen andere reuen precies hetzelfde als voor zijn castratie. Hij is een korthaar dus geen verandering in vacht.

Onze vorige hond moest op 10 jarige leeftijd gecastreerd worden vanwege een medische reden. Zijn vacht (wol/lang haar) was een ramp na een paar maanden. Knopen, zijn vacht werd heel pluizig en moeilijk te borstelen. Ook hij werd na zijn castratie bereden door andere reuen. Voor zijn castratie kon hij prima met teef en reu opschieten, na zijn castratie werd hij vaker gegrepen en deed dan ook weinig tot niets terug om zich eigen te verdedigen. Ik liet ze allebei ook niet meer in contact komen met vreemde honden, alleen nog met bekende.
Zijn eetgedrag werd nóg erger dan het al was en hij verloor bijna al zijn spieren.

Ik ben dus tegen castratie als het niet nodig is :wink:
dagmar88
Zeer actief

toots schreef: Ik bedoel meer dat sommigen dat nodig hebben.
Net als mannen hé!

Dan kun je ze dat blijven onthouden met steeds meer frustratie en natuurlijk zijn er dingen waar je aan kunt werken maar bij lange na niet alles is met trainen en opvoeden op te lossen.
.
:80:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Ik vind castreren niet zieliger dan levenslang corrigeren bij een teef in huis die geen leven heeft bij de hitsige reu :wink: en een reu die er niets van begrijpt omdat hij er niets aan kan doen.

Ik wou Chiko ook niet castreren bang voor de nadelen en hij was gewoon perfect zoals hij was was nooit vervelend en luistert 100%
Tot dat Yuki kwam vanaf de eerste dag was het een ramp en ik heb het een half jaar aangezien met trainen en corrigeren. Maar dat was pas zielig want hij kon er niets aan doen en werd steeds meer een hoopje ellende gestresst en ging aan zijn poten knagen, kroop door het huis van de stress. Hij werd een totaal ander hondje, na veel twijfelen heb ik hem toch laten castreren en na een week was hij al helemaal opgeknapt, het verbaasde mij hoe snel dat bij hem ging. Hij is weer helemaal de oude qua gedrag zelfverzekerd vrolijk hondje :ok:
Verder is hij qua uiterlijk niets veranderd en is nog 1 bonk spier :wink:

Maar het is een keuze die je zelf moet maken en ieder voor zich kiest :wink:
Er zijn mensen die bij het woord castratie met geknepen benen zitten, maar een tt of kennel/bench niet zielig vinden voor de hond terwijl andere met gecastreerde honden dat weer zielig vinden.
Honden leven hier nou eenmaal niet in de wildernis waar ze zelf alles kunnen en mogen bepalen :F:
En soms gaat het niet altijd zoals jij als baas had gewild.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef: En als dan een geflipte reu al schuimbekkend en gillend door het huis gaat vanwege de vele loopse teven in de buurt, is de beslissing ook erg makkelijk hoor.
als je het al zover hebt laten komen heb je toch echt al heeeeeeeeeeeel veel signalen gemist...
ik zie het al voor me... :schrik:
Dat bedenken ze hier niet eens....
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

malinois schreef: Ik kan je vertellen dat ze na een wippie alles behalve kwijt zijn. :F:
:mrgreen: Ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat mensen juist fel vóór castratie zijn omdat anders de hond zo lijdt onder zijn hormonen. Dat is weer het andere uiterste.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik niet vast van plan ben om hem te laten castreren, maar dat ik me afvraag in hoeverre het iets aan de onrust in huis, bij het uitlaten... in praktisch opzicht zou kunnen helpen. Eventueel, mogelijkerwijs. Of het een tegen het ander opweegt.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
malinois
Zeer actief
Contacteer:

toots schreef:
malinois schreef:
toots schreef:

Ik bedoel meer dat sommigen dat nodig hebben.
Net als mannen hé!

De Mechel van mijn schoonmoeder is een perfecte hond heeft ook wel drang en als er een loopse teef zit in de buurt moet hij wat meer onder appel maar die echte opgefoktheid continu heeft hij iig niet.
Als je een reu van jongs af aan er aan bloot stelt en er op traint zal het overgrote deel prima te trainen zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten die zullen er altijd zijn. Het probleem is het bloot stellen eraan, want de enige plek waar je dat juist heel goed kunt doen en tegelijkertijd kunt trainen (onder begeleiding) is op een hondenschool, waar, juist ja, loopse teven verboden zijn.
Hier lopen ze als puppewup al tussen de loopse teven op het trainingsveld en ook een pup heeft al interesses. En die moet hij dan maar even aan de kant schuiven want ik (of het nu met voer of een balletje) moet toch iets leuker zijn dan die interesse op dat moment.

Xavi heeft nog nooit gedekt en hij wordt alles behalve gefrustreerder hoor... Ondanks dat hij hier ook bij een loopse Xena loopt. Hij is niet anders dan Xito die al wel gedekt heeft. Enige verschil is dat Xito exact weet wanneer er iets te halen is, dus de exacte dekrijpe tijd. Bij Xavi is een loopse teef altijd interessant ook al is ze nog niet dekrijp.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”