Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Otto castreren ja/nee

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Otto castreren ja/nee

Ongelezen bericht door laeken »

duitse herder schreef: Wat ben jij toch altijd vreselijk negatief als het om castratie aankomt. Het wil er bij jou niet in dat er ook honden zijn die er beter uitzien na castratie dan voor? Dat er honden echt opknappen van castratie en zowaar niet dik worden?
Honden die echt opknappen van castratie? Laat me niet lachen zeg. Ik heb ook ogen. Ik ken ook honden. Wat jij opknappen noemt noem ik dus geen opknappen. Wat jij mooier noemt vind ik niet mooier. Gaat dat erin? Of is dat onbegrijpelijk voor jou? Want je kan nu wel heel leuk gaan roepen dat iets er bij mij niet in gaat maar wie weet is dat andersom wel zo? Daar wel eens bij stil gestaan? Ik ken nl geen enkele hond die opgeknapt is van castratie en er beter uit is gaan zien. Wil niet lullig doen verder maar ik denk dat jij beeld van een opgeknapte hond niet echt overeen zal komen met het mijne. Denk dat het daar aan zal liggen. Ik vind een gecastreerde hond er zelden op vooruit gaan en als hij al even wat leuk uit gaat zwaren (net wat je mooi vindt) dan is dat van korte duur. Als je mij 10 mooie honden van 10 jaar laat zien die er perfect op staan gecastreerd en wel dan moet jij lang gaan zoeken. Ik kan je zo 10 reuen laten zien die er perfect bij staan met ballen. Dat gaat haast vanzelf. Kijk eens bij africhters en hun reuen. Die castreren eigenlijk vrijwel nooit. Als je die mechelaars en herders nu eens naast gecastreerde soortgenoten zet als ze wat op leeftijd raken dan weet je dus even niet wat je ziet.

Gister een prachtige gecastreerde reu ontmoet. Een berner x herder. Supermooi dier. Beest was nu 2 jaar oud en was inderdaad een plaatje. Hij is nu van mijn neef en komt uit het asiel een aantal weken geleden. Ik neem er echter gif op in dat er over 3 jaar weinig meer van over is. Dan is het kopje dunner geworden, gaan de ogen wat lodderen, is de fut eruit en dan zal hij ipv strak bespierd gewoon een basisbouw krijgen. Een hond zijn. Gewoon een hond. Nu is het een prachtige krachtige brute hond. Nog wel. Was hij niet gecastreerd dan was hij zo gebleven tot op hoge leeftijd en als jij dat wil ontkennen moet je dat vooral doen. Kwam deze week ook twee boerenfoxen tegen tijdens mijn vakantie op het strand. Broers. Broer 1 leek op een vreemd gebouwde whippet, rilde, was mager en terughoudend. Broer twee was een supermooie boerenfox. Wat was nu het geval, ze waren identiek en even oud, gingen vechten en broer 1 is met 1 jaar gecastreerd om dat te stoppen. Gelukt. Gecastreerde broer was een schim van wat hij had moeten zijn en vreemd genoeg ook helemaal grijs geworden :denken: Leek gewoon een hond die minstens 5 jaar ouder was dan de andere hond. Inderdaad, prima opgeknapt. Het vocht niet meer en het was erg makkelijk in de omgang omdat hij achter de baasjes aan hobbelde itt zijn broer die vol interesse in zijn omgeving met voorwaartse energie in het leven stond. Maar verder? Hij leek op een oude ril-whippet en zijn broer op een fox in de bloei van zijn leven met een gespierd en sportief lichaam. Nee, hij was niet dik. Eerder mager dus hij stond vast strak in een eetschema. Dat is ook volkomen logisch als je er medisch en biologisch naar durft te kijken. Castreren zet een dier linea recta in een soort acute en zeer brute overgang. Dat is letterlijk wat je dan doet. En dat doet wel degelijk iets met een lichaam al vindt jij blijkbaar van niet. Ik ken genoeg gecastreerde honden om ook de karakters te zien veranderen. Soms behoorlijk negatief op sociaal vlak al denken veel mensen dat dat alleen andersom zal gebeuren. Veel mensen stellen nl. andere eisen aan hun honden en dan kan je als je een rustige hond wil inderdaad spreken van een positieve verandering. Maar wie is nu de graadmeter in dit gesprek? De baas die een makkelijkere hond wil of de hond zelf? Ik kijk nu gewoon even naar de hond zelf als dat mag? En dat die er op termijn op vooruit gaat ga ik niet beamen want daar ben ik het niet mee eens en heb ik zelf ook nooit zo ervaren. :U: Zowel bij teven als bij reuen heb ik castratie bijna altijd negatief zien uitpakken. Mijn teven waren volledig gefixeert op eten. (prima en beter trainbaar en dus een vooruitgang in de ogen van veel mensen) Geen van mijn teven kon nog normale porties eten die bij de grootte zouden moeten horen. En ze kwamen geen beweging tekort. Zelfs Cleo de windhond/huskie kon enorm vervetten terwijl Eva van precies gelijke grootte 2-3 keer zoveel kon eten en altijd strak was en nog steeds is. Wuilus at met haar 40 kilo op 13 jaar precies wat Bas nu eet. Net geen 200 gram. :jank: Anders werd ze dik. Bas mag ook steeds minder. Die zet hoe langer hoe sneller aan sinds we haar hebben en ze is in oktober 2013 gecastreerd. Inmiddels kan ze nog maar de helft van wat ze at eten en nog steeds groeit ze. Ik maak me best wat zorgen hierom.

Natuurlijk kan castreren een hond redden. Zelfs herplaatsing voorkomen. Ook kan bij een hond of de spuit of de laatste redding castratie soms heel goed uitpakken. Maar dat de hond er zelf beter van wordt vind ik larie. En dat zijn karakter er op vooruit gaat heb ik eigenlijk nog nooit gezien. De reuen werden vooral lulliger in de omgang. Bezitteriger over speelgoed en voer. Ze werden minder gallant naar teefjes en soms ook naar kinderen en volwassen mensen. Meer sjaggie. Sneller grommen. Meer op rust en privacy gesteld. Ik vind dat enorm jammer. Doe mij maar een reu die door zijn hormonen alles van mensenkinderen kan verdragen, elk teefje al is ze 2 kilo met respect en voorzichtigheid zal benaderen en die ook respectvol door andere reuen behandelt wordt ipv als nikszeggende hond en soms zelfs halve teef.

Dat veel honden gecastreerd worden vind ik prima. Dat stichtingen het doen met laatste kans honden, prima. Maar als je een reu koopt dan vind ik dat je hem moet trainen en respecteren als reu. je hebt er zoveel voordelen van dat je de nadelen ook in perspectief moet durven plaatsen. Je reu is leuk omdat hij reu is. Inclusief enkele minpunten van reu zijn als reageren op loopse teven en soms bananen in de oren. Dat is niks als je met wat pech een sjaggerijnige schim overhoud na castratie als je wat pech hebt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mmartinn schreef:
S@ndr@ schreef:
mmartinn schreef:Ik heb er ooit eens een artikel over gelezen.

Volgende: http://labradornet.com/nadelencastratie.html
deze is hier heus wel bekend hoor en te vinden deze linken , en zo zitten er ook" soms" voordelen aan castratie.
de overweging blijft van de eigenaar.
Oh excuses dat ik probeer mee te denken!
Ik denk dat de meeste onderwerpen al wel 100 x voorbij zijn gekomen, daar word toch ook nog wel steeds op gereageerd. :19:
t begint een beetje op drammen en heel sterk sturen te lijken, vandaar mijn reactie :wink:
dit gaat niet meer over meedenken, maar persoonlijke voorkeuren
laeken
Zeer actief

En even voor de duidelijkheid, wat ik lees is puur opvoeding. Trekken aan de riem en jou over de straat sleuren heeft niks met het geslacht van je hond te maken. De motivatie misschien in dit geval wel maar mijn gecastreerde teef Cleo kon sleuren als de beste. En die liep altijd voorop en keek alleen maar naar de buitenwereld. Dat is opvoeding. Ik vind trekkende honden niet erg. Ik hou er van. Ik ben ook sterk en groot. Een trekkende hond is een gemotiveerde hond. Heerlijk vind ik dat. Liefst loop ik dus met honden die sleuren.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb een gecastreerde poedel. Hij is nog steeds even gek als voordien, misschien nog wel gekker, en ik heb absoluut geen problemen met dik worden. Hij is zelfs altijd een tikkie schraal. Ook wordt er niet op gereden door andere honden, dus het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fes/lou schreef:Ik heb een gecastreerde poedel. Hij is nog steeds even gek als voordien, misschien nog wel gekker, en ik heb absoluut geen problemen met dik worden. Hij is zelfs altijd een tikkie schraal. Ook wordt er niet op gereden door andere honden, dus het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn...
Die is nog jong toch? :wink: Zeg niet dat het niet anders kan hoor, maar bij mijn eerste reu werden de nadelen pas na een jaar of 2 duidelijk.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Bijna 2, maar ik heb ook gecastreerde teven lopen, die zijn ook niet dik. Is maar net hoe je ze voert en hoe je er mee omgaat...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ken heel wat reuen die hele leuke en knappe honden zijn gebleven na castratie. Dat vet worden heb je zelf in de hand .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het onzin om zo zwartwit over castreren te denken.
Ja, er zijn honden die niet van castreren opknappen qua karakter, qua uiterlijk en vooral qua vacht (bij langharige honden). Maar er zijn zát honden die totaal geen verschil laten zien voor en na castratie. Of honden die juist ten voordele veranderen.

Nou heb ik pas één reu gehad die ik heb laten castreren en diens karakter veranderde wel degelijk ten voordele. Het bleef een rotzak, maar in ieder geval was hij (ten dele) bereikbaar. En hij zag er nog even mooi uit voor en na castratie.
Van alle teefjes die ik heb laten helpen (en dat waren er toch een stuk of 5) merkte ik óf helemaal niks óf ze werden stabieler, minder zenuwelijerig.

Ik ben niet per se voor of per se tegen castratie maar ik vind dat het afhangt van de leefomstandigheden. Een hond heb je voor je lol, niet voor je verdriet. Op het moment dat een hond een last wordt (en je hebt alle andere mogelijkheden geprobeerd) dan kan het een oplossing zijn.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

bo was gecastreerd en dook op iedere loopse teef die er liep. heeft geen hol geholpen bij hem.
ellen
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

Castratie is geen vervanging van training en consequent zijn.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

fes/lou schreef:Bijna 2, maar ik heb ook gecastreerde teven lopen, die zijn ook niet dik. Is maar net hoe je ze voert en hoe je er mee omgaat...
:wink: Mijn castraten zijn actief en schraal. Tibbe eet met zijn 15 kilo meer dan charlie (ongecastreerd) van 20 kilo.
Maar ze zijn nu in hun prime. Bij Spike was het op die leeftijd nog niet anders. Hem heeft het op de lange duur lichamelijk absoluut geen goed gedaan.
Misschien hebben Tibbe en Pjotr geen last van lichamelijke nadelen; maar dat ze dat nu op jonge leeftijd niet hebben, wil nog niet zeggen dat dat over 5 jaar nog zo is.
Ze zijn wel al duidelijk veel minder gespierd dan ongecastreerde reuen van hun type.
Reu/teef vind ik trouwens geen vergelijk omdat de hormonale veranderingen verschillend zijn.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

S@ndr@ schreef:
mmartinn schreef:
S@ndr@ schreef:
mmartinn schreef:Ik heb er ooit eens een artikel over gelezen.

Volgende: http://labradornet.com/nadelencastratie.html
deze is hier heus wel bekend hoor en te vinden deze linken , en zo zitten er ook" soms" voordelen aan castratie.
de overweging blijft van de eigenaar.
Oh excuses dat ik probeer mee te denken!
Ik denk dat de meeste onderwerpen al wel 100 x voorbij zijn gekomen, daar word toch ook nog wel steeds op gereageerd. :19:
t begint een beetje op drammen en heel sterk sturen te lijken, vandaar mijn reactie :wink:
dit gaat niet meer over meedenken, maar persoonlijke voorkeuren
Is dat zo erg?
Er word toch iets gevraagd, dan krijg je altijd persoonlijke voorkeuren.
Als je zegt: dat moet je zelf beslissen. Lijkt me logisch, maar de vraag is castreren ja of nee.
Ik kan toch niet weten of TS al die artikelen gelezen heeft.
Kan toch gewoon zeggen, ah die ken ik al, heb ik al bij stil gestaan. Toch bedankt.
Soms worden antwoorden ook wel eens vanonder een zwarte sluier bekeken, sorry dat ik het zeg.

Edit: Mijn intentie is niet om te sturen, het was gewoon een aanvulling op mijn eerste berichtje, meer niet.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 21 apr 2014 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Ik heb van de week een gecastreerde reu van 2 jaar, gezien in het losloop gebied bij ons.
Die werd bijna verkracht door iedere reu die ze tegenkwamen.
Volgens mij rook die als een loopse teef :goeie:
En hij liet 't nog allemaal toe ook.

wel sneu natuurlijk.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Marco88 schreef:Ik heb van de week een gecastreerde reu van 2 jaar, gezien in het losloop gebied bij ons.

wel sneu natuurlijk.
:U: Is niks grappigs aan hoor.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Luca is nu 2.5 jaar geleden gecastreerd. Hij is in alles enorm opgeknapt. Actiever en niet meer bezig met alles wat er om hem heen gebeurt. Ook niks te dik ofzo. Dat dik worden heb je mi toch echt zelf in de hand. Ook amper last van reuen die op hem willen rijden. In 2.5 jaar tijd wel 2 honden gezien die dat een goed idee vonden en Luca verteld ze keurig dat hij dat geen goed idee vind :F:
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb Beau laten castreren omdat hij op een gegeven moment de konijnen aan het verkrachten was :schrik: De nijnen liepen los in huis en ik was het zat om steeds maar weer te waarschuwen. Nachten lang lag hij te klappertanden en te hijgen als er een loopse teef in de buurt was. De keuze was makkelijk, dacht ik toen. Na de castratie kreeg ik een hondje wat agressief werd, en dik van de lucht. Beau kon voor de castratie altijd los naast de fiets lopen, spelen met andere honden en daarna niet meer :(: Dit is wel ruim tien jaar geleden en als ik toen wist wat ik nu weet had ik het nooit gedaan, maar dat is achteraf gepraat.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
mireille
Zeer actief
Mijn ras(sen): galgo, greyhound, podenco, australian shepherd, dwergpoedel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door mireille »

Sorry hoor leaken, maar wat een onzin dat honden minder mooi worden door castratie.
Hier 5 geholpen honden waarvan 3 bejaarden die er niks minder mooi om zijn geworden en nog steeds enorme kracht en levenslust uitstralen.
Hier ben je geheel als baas zelf verantwoordelijk voor.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

mireille schreef:Sorry hoor leaken, maar wat een onzin dat honden minder mooi worden door castratie.
Hier 5 geholpen honden waarvan 3 bejaarden die er niks minder mooi om zijn geworden en nog steeds enorme kracht en levenslust uitstralen.
Hier ben je geheel als baas zelf verantwoordelijk voor.
Dat is niet helemaal waar..ik haal hier ook de castraten er prima uit buiten. Geen bespiering etc. Dat is ook logisch hormonen zijn er niet voor jan lul
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Die zijn er juist wel voor die jan lul :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

fes/lou schreef:Bijna 2, maar ik heb ook gecastreerde teven lopen, die zijn ook niet dik. Is maar net hoe je ze voert en hoe je er mee omgaat...
Niet altijd dusty van mij werd na haar castratie dik can lucht. Ze kon nog geen 10 brokjes per dag eten en kwam nog aan. Ondanks beweging etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

malinois schreef:
Niet altijd dusty van mij werd na haar castratie dik can lucht. Ze kon nog geen 10 brokjes per dag eten en kwam nog aan. Ondanks beweging etc.
mijn gina ook.
is een van de redenen geweest dat ik definitief overschakelde naar kvv en later zelf samengesteld, daarvan kon ze wat meer eten en hoefde ze niet constant honger te hebben.
voor de rest hou ik me buiten deze discussie en dat vind ik best goed van mezelf :F:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

laeken schreef:
duitse herder schreef: Wat ben jij toch altijd vreselijk negatief als het om castratie aankomt. Het wil er bij jou niet in dat er ook honden zijn die er beter uitzien na castratie dan voor? Dat er honden echt opknappen van castratie en zowaar niet dik worden?
Honden die echt opknappen van castratie? Laat me niet lachen zeg. Ik heb ook ogen.

Toots is toch echt opgeknapt en niet zo'n beetje ook.
En zijn vacht glimt. Waar hij voor heen een mager iel angstig scharminkeltje was is hij opgebloeid tot een mooi zelf verzekerd hondje.
En dan heeft hij ook geen last meer van zijn hormonen.

En ook zijn karakter is er op vooruit gegaan dus dat nooit kun je van je lijstje schrappen.
Even verder kijken dan je neus lang is zou ik zeggen.

Nee niet voor elke hond zal het goed zijn en ik zal dus nooit zomaar advies geven om te laten castreren.
Maar ook zeker niet omgekeerd. Dat is toch aan iemand zelf om te oordelen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Marco88 schreef:Ik heb van de week een gecastreerde reu van 2 jaar, gezien in het losloop gebied bij ons.

wel sneu natuurlijk.
Ik heb ook een gecastreerde reu gehad , die had dat niet laten gebeuren, loopt trouwens ook een prachtige slome eigenaar bij dan als je dat laat gebeuren :roll: dat is dan weer wel lachwekkend eigenlijk wat een zombie.
O ja en er is zeker 1 teef hier in de buurt waar Van Gils lieve leuke, stabiele reu met ballen helemaal niets van moet hebben, dat beest is instabiel en bang voor alles en daar reageert hij op, niet alleen op sexe .
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 21 apr 2014 12:10, 2 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

toots schreef: Ook is bij Toots zijn vacht niet veranderd en ziet hij er zelfs gezonder uit.
toots schreef: En zijn vacht glimt.
Vachtveranderingen gaan ook helemaal niet op bij kortharige honden.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

mmartinn schreef:Nooit castreren, wat een klotenstreek is dat. Castor denkt altijd dat gecastreerde reuen teven zijn, om gek van te worden.
Beetje kort door de bocht he... Ik heb liever een hond zonder ballen dan helemaal geen hond... Er bestaat ook nog zoiets als medische reden.
En jij hebt jou hond onder controle te houden wat betreft reageren op gecastreerde reuen. Met Bo zou hij toch een stevig probleem hebben.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:
toots schreef: Ook is bij Toots zijn vacht niet veranderd en ziet hij er zelfs gezonder uit.
Dat zou daar dan aan liggen.
Neemt niet weg dat er gesproken wordt over honden in het algemeen.
En wij hebben alleen maar voordelen gehad aan de Castratie.
En wij waren ook slecht dat we hem lieten castreren want dat zou helemaal niet goed zijn en bla bla.
Nou voor hem is het het beste geweest wat hem had kunnen over komen.
Maar niemand weet hoe we daar mee getopt hebben en de keuze was niet makkelijk.
Maar het is niet zwart wit er hoeven helemaal geen negatieve veranderingen op te treden.
En zelfs als dat wel zo is kun je je afvragen of die opwegen tegen de dingen die nu gaande zijn.
Als het niet nodig is zeker niet doen. Maar wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen?

Ik geloof iig wel dat voor Toots zelf het veel prettiger is nu die hormonen hem niet meer in de weg zitten. En dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste.

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

dagmar88 schreef:
Noah had welhaar (krullen) op haar croupe en dat is na de castratie verdwenen. En laeken sorry maar ik ga dat allemaal niet lezen. Ik zie zeker ook sommige honden die niet opknappen maar zo treurig als jij het stelt is het ook absoluut niet.
Noah is bv wel opgeknapt. Het enige nadeel is dat ze meer haren tussendoor verliest, waar ze voorheen 2x per jaar alles verloor is het nu met periodes. Maar haar welhaar is wel weg, ze is beter op gewicht dan voor castratie (toen was ze vaak te dik) terwijl ze zelfde beweging en hoeveelheid eten krijgt. En ze is minder wispelturig, ze is nu heel stabiel qua karakter. Dus ja er zijn honden die ervan opknappen. En inderdaad ook honden waar het niet zo is.
Perry en Noah

Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Bedankt voor de reacties!

Ik ben geen voorstander van castratie, maar ik ben ook niet stringent tegen. 'Nee, tenzij...'
Het is echt om het hormonale gebeuren dat ik eraan dacht. Het gaat er zo hyper aan toe, dan. Brengt onrust en dat slaat over, op Jet en Saar, op mij. Omdat dat gewoon de natuur is, valt dat denk ik niet zo goed te corrigeren met gedragstraining, want hij heeft wel een typisch bulldogse plaat voor z'n kop. Dat is, gecombineerd met het springerige en enthousiaste van de Maltezer, gewoon de aard van het beestje. Soms werkt het tegen hem: Lief voor kinderen, wil er in zijn enthousiasme bij opspringen en duwt ze zo omver :oeps: Sommige forumleden weten hoe onverwacht sterk hij is.
Dat overijverige getrek zonder dat er loopse teven rondlopen, is ook nog wel wat te corrigeren - vaak gebeurt dat op 'vaste' momenten, op bepaalde routes/plekken, in bepaalde situaties. Dan stop ik, blijf staan tot ik zijn aandacht heb en dan lopen we rustiger weer verder.

Over vacht en gewicht maak ik me eigenlijk nog het minst zorgen, ik denk ook dat je dat voor het grootste deel zelf in de hand hebt. Het gaat me echt om het hormonale gebeuren en de onrust die dat met zich meebrengt. Uiteindelijk maak ik de afweging natuurlijk zelf en zou ik eerst ook chemische castratie proberen voor de balletjes er definitief af gaan. Maar gewoon even voors en tegens en erg fijn ook dat er wat ervaringen worden gedeeld.

Het blijft in alle opzichten gewoon een experiment - elke reu reageert er weer anders op, bij de een werkt het beter dan bij de ander. Vanmorgen liep het in elk geval wat rustiger.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
laeken
Zeer actief

Als hormonen in de weg zitten bij een dier dan wordt dat dier niet juist gehouden. Sinds wanneer zijn hormonen een probleem? Juistem, sinds wij vinden dat een hond geen hond meer mag zijn. Een hengst is ook lastig als je er een manege-draaimolenpaard van wil maken. Wat zitten die hormonen hem dan in de weg zeg! Want hij kan niks. Hij moet alles maar mag zichzelf niet zijn. Tja, dan zijn hormonen maar wat lastig en hoe minder hij er van heeft hoe makkelijker hij wordt. En dan is het baasje gelukkig en omdat het baasje gelukkig is is het hondje nog net zo mooi en minstens net zo gelukkig als hij niet al gelukkiger is. Blaaablaaablaaaaah!

Als het hondje wel ballen had mogen houden, lekker de ruimte had om zichzelf te zijn, genoeg en normaal bewogen werd en een gedegen opvoeding zou genieten zaten zijn hormonen hem helemaal niet in de weg. Ik ken helemaal geen reuen die al die kwalen hebben als ze normaal en goed verzorgd worden. Niemand die in de honden zit, als in sport, in werken met of in fokken met zal zijn honden castreren. Er zijn nauwelijks werkhonden die doen waar ze voor gefokt zijn met gedragsproblemen en zonder ballen. Zelden tot nooit is een werkmechelaar gecastreerd. Een bordercollie met schapen gecastreerd, een werkende kuddehond gecastreerd, een Jack op de boerderij gecastreerd etc etc. Het zijn de huishondjes die in benches slapen en die half kindje half hondje moeten zijn die allemaal zo lastig zijn door de hormoontjes. Lastig hondje, balletjes eraf. Dan is hondje kalm en weer meer het hondje wat het moet zijn. Een braaf, kalmer en net hondje dat niet moeilijk doet. Sorry, niet mee akkoord. Spijt me.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

laeken schreef:Als hormonen in de weg zitten bij een dier dan wordt dat dier niet juist gehouden. Sinds wanneer zijn hormonen een probleem? Juistem, sinds wij vinden dat een hond geen hond meer mag zijn. Een hengst is ook lastig als je er een manege-draaimolenpaard van wil maken. Wat zitten die hormonen hem dan in de weg zeg! Want hij kan niks. Hij moet alles maar mag zichzelf niet zijn. Tja, dan zijn hormonen maar wat lastig en hoe minder hij er van heeft hoe makkelijker hij wordt. En dan is het baasje gelukkig en omdat het baasje gelukkig is is het hondje nog net zo mooi en minstens net zo gelukkig als hij niet al gelukkiger is. Blaaablaaablaaaaah!

Als het hondje wel ballen had mogen houden, lekker de ruimte had om zichzelf te zijn, genoeg en normaal bewogen werd en een gedegen opvoeding zou genieten zaten zijn hormonen hem helemaal niet in de weg. Ik ken helemaal geen reuen die al die kwalen hebben als ze normaal en goed verzorgd worden. Niemand die in de honden zit, als in sport, in werken met of in fokken met zal zijn honden castreren. Er zijn nauwelijks werkhonden die doen waar ze voor gefokt zijn met gedragsproblemen en zonder ballen. Zelden tot nooit is een werkmechelaar gecastreerd. Een bordercollie met schapen gecastreerd, een werkende kuddehond gecastreerd, een Jack op de boerderij gecastreerd etc etc. Het zijn de huishondjes die in benches slapen en die half kindje half hondje moeten zijn die allemaal zo lastig zijn door de hormoontjes. Lastig hondje, balletjes eraf. Dan is hondje kalm en weer meer het hondje wat het moet zijn. Een braaf, kalmer en net hondje dat niet moeilijk doet. Sorry, niet mee akkoord. Spijt me.

Dan zou het hondje ook af en toe een wippie mogen maken om die hormonen kwijt te kunnen.
En Tootsie baby's was niet zo'n goed idee aangezien zijn PL.

De hond vaan mijn schoonmoeder Mechelse Herder word op precies de zelfde manier als huishond gehouden en is niet gecastreerd gek hé dat niet iedereen zo denkt als jij.

Toots krijgt meer beweging dan menig border collie hier in de buurt :wink: En dat kreeg hij al voor de castratie maar een mening is snel gevormd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”