Marjoleine schreef:Sanchis schreef:Je zegt dat je je niet bezig wilt houden met motiveren maar dat is wat iedereen met zijn hond doet en je kunt niet zonder. De een laat zich op een andere manier motiveren dan een ander maar het is maar net hoe makkelijk je zelf die knopjes weet te vinden. ..
Uhm.
Hilde zegt dat ze niet
voortdurend bezig wil zijn met motiveren. Dat is iets anders.
Hilde schreef:
Van mijn huidige hond heb ik echt wel een beetje leren motiveren, haha. Alleen het ding met hem is gewoon dat hij best leuk mee doet en graag aan het werk wil, maar hij heeft nog te vaak 'hee! daar ligt een tas! laat ik er in kijken! ben zo terug baas!'. En hij komt ook wel weer, zeker als de tas niet interessant blijkt te zijn. Alleen bij een volgende hond wil ik dus een hond die dat niet zo snel zal doen, dat de focus gewoon op de baas ligt en niet deels op de baas, deels op de omgeving.
Dit zul je altijd hebben en dat ligt aan training en niet aan het ras.
Laatst liep ik rond op de hondenschool en zag een gehoorzaamheid klasje, voor veel mensen de 3e cursus. Honden van rond een jaar.
Bij oefeningen los van de lijn ontsnapten een duitse herder en een bordercollie. De twee stabijtjes braken niet uit.
Als je de eigenaar van de border collie vraagt of de eigenaar nu middelpunt is van de hond zn universum: nou nee.
En nu maar een stabij kiezen? Tuurlijk niet.
Ga maar eens naar een hondenschool om te kijken en dan ervaar je dat juist de honden met minder pit en werkdrift het vaak verrassend goed doen, terwijl de echte werkershonden in al hun enthousiasme er een potje van maken en de eigenaar dus ook veel meer moeite zal moeten doen om hem te motiveren voor taken die in de ogen van de hond van ondergeschikt belang zijn.
Een hond is altijd alert op zijn omgeving en de mate in hoeverre hij erop reageert is dus bepalend door training. Bovendien zijn ze daarop gefokt want alle gebruikershonden hebben hun oorspronkelijke taak in de omgeving. Hoeden, jagen, drijven, waken etc.
Het is met jou omschrijving niet logisch om voor een podenco, beagle of stabij te kiezen, maar daarbuiten kun je met training alle kanten op en dus ook een labrador of herder treffen die met alles bezig is behalve met zn baas.
Je wilt een gehoorzame hond, met pit, die ook een dagje minder kan, met veel werklust en met weinig oog op zn omgeving maar dit ga je niet in rasbeschrijvingen vinden want veel van deze zaken ligt aan training en niet aan het ras.
Juist bij honden met pit is het de eerste jaren een heel karwei om die pit op jou te richten en niet op (...vul maar in waar honden afgeleid van kunnen raken).
En die will to please krijg je bij de meeste honden niet cadeau.
Ashley is een fantastische werker en zou ook heel geschikt zijn voor agility maar het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad om die te motiveren voor zaken die wenselijk zijn, en te demotiveren voor zaken die wij als mensen onder 'probleemgedrag' scharen.