Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Ierse Waterspaniël

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

De Ierse Waterspaniël

Ongelezen bericht door Hilde »

Wie heeft er een, kent er een of heeft er ervaring mee?

Ik vind ze prachtig, maar zo vaak kom je ze helaas niet tegen, dus ik heb er pas één ontmoet. De eigenaar vertelde dat zijn hond erg werkwillig en slim was. Het leek zo op het oog een erg leuke hond.
Op internet lees ik heel veel dat je voor Ieren veel 'humor' nodig hebt en erg consequent moet zijn. Nu vraag ik me af of je nog consequenter moet zijn dan bij een willekeurig ander ras en ik vraag me af wat er bedoelt wordt met 'humor'.

Zelf ben ik op zoek naar een hond die graag wil werken, maar ik wil geen hond die alleen maar gefocust is op werken en ook af en toe een dag minder kan. Tijdens training wil ik wel écht inzet, een hond die gewoon wil werken en dus geen andere dingen gaat doen. Ik ben natuurlijk bereid daar zelf ook voor te werken, maar ik heb geen zin om de meeste tijd bezig te zijn met mijn hond motiveren of me zorgen moeten maken of mijn hond een tas misschien interessanter gaat vinden. Dat is iets wat ik aan Beau heel lastig vind en dat wil ik dus niet meer. Iemand enig idee of een Ier inndat plaatje past?

Alle informatie en ervaringen over/met Ieren zijn meer dan welkom :D
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: De Ierse Waterspaniël

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Een Layla moet je hebben :pffff: maar ja die heb ik al :cheer:
Werken vind ze geweldig, maar nu ik al een paar weken beperkt ben doet ze het eigenlijk ook heel erg goed.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Nanna schreef:Wat voor werk bedoel je?
Als je het in de agility of flyball zoekt zou ik voor rasgroep 1 gaan.
En voor een IW hoef je geen humor te hebben, dat hebben ze zelf plenty :wink:
Jacht, behendigheid, gehoorzaamheid.. Alles waar de hond en ik plezier aan kunnen hebben. Het enige wat ik mezelf niet snel zie doen is de IPO-achtige kant. En ik wil dus heel graag weten wat voor humor het over gaat, ik vraag me namelijk erg af of ik dat ook wel humor vind :mrgreen:
Jeannettebo schreef:Een Layla moet je hebben :pffff: maar ja die heb ik al :cheer:
Werken vind ze geweldig, maar nu ik al een paar weken beperkt ben doet ze het eigenlijk ook heel erg goed.
Ik ben altijd bang dat een hond als Layla te veel hond voor me is.. Sowieso veel uit rasgroep 1. Waarschijnlijk eindig ik sowieso met een maltezer omdat ik bij al het andere bang ben dat het teveel hond is :mann:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Mss moet je ze gewoon eens echt leren kennen, zulke rassen waarvan je nu denkt dat ze te veel zijn.

Ik was er ook bang voor in het begin, maar wilde toch bewust eerst fokkers bezoeken om de honden ook werkelijk te leren kennen etc
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Hilde schreef:
Nanna schreef:Wat voor werk bedoel je?
Als je het in de agility of flyball zoekt zou ik voor rasgroep 1 gaan.
En voor een IW hoef je geen humor te hebben, dat hebben ze zelf plenty :wink:
Jacht, behendigheid, gehoorzaamheid.. Alles waar de hond en ik plezier aan kunnen hebben. Het enige wat ik mezelf niet snel zie doen is de IPO-achtige kant. En ik wil dus heel graag weten wat voor humor het over gaat, ik vraag me namelijk erg af of ik dat ook wel humor vind :mrgreen:
Jeannettebo schreef:Een Layla moet je hebben :pffff: maar ja die heb ik al :cheer:
Ik ben altijd bang dat een hond als Layla te veel hond voor me is.. Sowieso veel uit rasgroep 1. Waarschijnlijk eindig ik sowieso met een maltezer omdat ik bij al het andere bang ben dat het teveel hond is :mann:
Rasgroep 1 is meer dan alleen belgische/hollandse/duitse herders :wink: . Als ik lees wat je met Beau te stellen hebt (gehad), zou ik sowieso niet bang zijn voor teveel hond als ik jou was :ok: .
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Op de agilitywedstrijden kom ik er regelmatig eentje tegen, dat is een leuke en safe hond in het parcours, die heel veel plezier heeft in zijn werk en hele nette parcoursen loopt.
Hilde
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Mss moet je ze gewoon eens echt leren kennen, zulke rassen waarvan je nu denkt dat ze te veel zijn.

Ik was er ook bang voor in het begin, maar wilde toch bewust eerst fokkers bezoeken om de honden ook werkelijk te leren kennen etc
Ja, is misschien ook wel zo. Ben nu best wel bezig met wat ik hierna zou willen. Ik denk niet dat ik lang zonder een hond zou kunnen als Beau er ooit niet meer is. Tegen die tijd moet het sowieso in te passen zijn met een baan, dus dat moet tegen die tijd bekeken te worden, maar ik zou wel bereid zijn om een hond naar een dagpension te brengen als ik te veel werk voor een hond om alleen te zijn. Daar moet ik dus ook rekening mee houden in hondkeus, het moet geen hond zijn die het op een dagpension of bij oppas totaal niet leuk zou vinden. Weet nog niet eens zeker of ik het wel de juiste insteek vind om een hond te nemen terwijl je weet dat hij vaak bij een oppas zou zijn of in een dagpension..

@kipo: Aan Beau heb ik wel een behoorlijke kluif gehad, maar ik heb dus geen zin om weer zo'n lange tijd bezig te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil heel veel werk stoppen in een hond om een band op te bouwen en alles te leren kennen en zo.. maar niet zo lang voordat hij eindelijk redelijk normaal gaat doen. Gewoon lekker bezig zijn met je hond.
LongFields schreef:Op de agilitywedstrijden kom ik er regelmatig eentje tegen, dat is een leuke en safe hond in het parcours, die heel veel plezier heeft in zijn werk en hele nette parcoursen loopt.
Oh, gaaf! Leuk om te horen :D
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Hilde schreef:
@kipo: Aan Beau heb ik wel een behoorlijke kluif gehad, maar ik heb dus geen zin om weer zo'n lange tijd bezig te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik wil heel veel werk stoppen in een hond om een band op te bouwen en alles te leren kennen en zo.. maar niet zo lang voordat hij eindelijk redelijk normaal gaat doen. Gewoon lekker bezig zijn met je hond.
Snap ik hoor, maar juist de rasgroep 1 honden willen in het algemeen graag samenwerken, iets wat bij de gemiddelde beagle toch wat minder aanwezig is. Dus tenzij je een verknipte herplaatser treft, lijkt me 'gewoon lekker bezig zijn' prima mogelijk. Niet alleen met rasgroep 1 trouwens, want juist door alles wat je van Beau geleerd hebt, moet je met een heleboel rassen prima overweg kunnen, denk ik.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ieren zijn zó leuk!
Ik vind ze echt helemaal super.
Je moet creatief zijn als je ermee werkt, want ze hebben het kunstje snel door en dan vinden ze het saaaaaaaaaaaaaaaaai, en dat is de uitdaging, want dan gaan ze zelf variaties doen :LOL:
Ze hebben heel veel humor, echt lolbroeken zijn het.

Dat zie je bij meer rassen trouwens hoor, met name de Wetterhoun en de Barbet zijn ook van die feestnummers :mrgreen:
Ik houd er wel van, elke dag is anders, zeg maar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mijn rasgroep 1 hondje scott Ik de grootste dufkop die eet bestaat en heeft nog nooit boeh of bah gezegd tijdens training.
Echt, dat is een hond die zich door iedereen zou hebben laten opvoeden.

Dussss Schots herdertje dan maar? :-p

Je zegt dat je je niet bezig wilt houden met motiveren maar dat is wat iedereen met zijn hond doet en je kunt niet zonder. De een laat zich op een andere manier motiveren dan een ander maar het is maar net hoe makkelijk je zelf die knopjes weet te vinden. ..
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:Je zegt dat je je niet bezig wilt houden met motiveren maar dat is wat iedereen met zijn hond doet en je kunt niet zonder. De een laat zich op een andere manier motiveren dan een ander maar het is maar net hoe makkelijk je zelf die knopjes weet te vinden. ..
Uhm.
Hilde zegt dat ze niet voortdurend bezig wil zijn met motiveren. Dat is iets anders.

Ik denk dat Hilde uitstekend weet wat een hond kost aan inspanningen en tijd en motivatie.
En ik kan me uitstekend voorstellen dat ze in een volgende hond een snel te triggeren en makkelijke motivatie zoekt. Een hond die standaard zijn focus op de baas richt en graag wil is gewoon aangenamer dan een hond die voortdurend met andere dingen bezig is en ook altijd zijn bestek op zak heeft.

Afbeelding

Hilde
Zeer actief

Marjoleine schreef: Ik denk dat Hilde uitstekend weet wat een hond kost aan inspanningen en tijd en motivatie.
En ik kan me uitstekend voorstellen dat ze in een volgende hond een snel te triggeren en makkelijke motivatie zoekt. Een hond die standaard zijn focus op de baas richt en graag wil is gewoon aangenamer dan een hond die voortdurend met andere dingen bezig is en ook altijd zijn bestek op zak heeft.
:ok:
Van mijn huidige hond heb ik echt wel een beetje leren motiveren, haha. Alleen het ding met hem is gewoon dat hij best leuk mee doet en graag aan het werk wil, maar hij heeft nog te vaak 'hee! daar ligt een tas! laat ik er in kijken! ben zo terug baas!'. En hij komt ook wel weer, zeker als de tas niet interessant blijkt te zijn. Alleen bij een volgende hond wil ik dus een hond die dat niet zo snel zal doen, dat de focus gewoon op de baas ligt en niet deels op de baas, deels op de omgeving. Als er nu moet voer gestrooid is op een veld, moet ik heel hard werken om hem toch naar mij te laten kijken, dat wil ik gewoon niet meer in een volgende hond. En ik stop graag uuuuuren tijd in een hond hoor, dat is verder geen probleem.

Marjoleine, wetters en barbets vind ik dus ook héél leuk. En lagotto's, maar daar twijfel ik over door de angst die nogal in sommige lijnen schijnt te zitten. Ik weet niet of ik veeleisend ben, maar wil wel een redelijk stabiele hond die wel gevoelig maar zijn, maar niet verschrikkelijk snel onder de indruk als er een keer iets gebeurd wat hij niet voorspelt had. En Ieren twijfel ik nog rustig over verder, vind humor niet erg maar heb ook geen zin in een hond die con-ti-nu bezig is met het zelf interessanter te maken. Dus nog even vissen hoe erg het bij Ieren is, vind het geen probleem om het interessant te houden en creatief word ik vanzelf wel, als ik het nog niet ben.

Sanchis, schotten vind ik geweldig, maar vaak hebben ze me wat te weinig pit. Ik wil graag serieus bezig zijn met hondensport zoals behendigheid of jacht en volgens mij kom je met een schot best rond, maar zijn ze niet zo fanatiek.

Kipo, je hebt gelijk. Daarom sluit ik rasgroep 1 zeker niet uit. Ik wil een volgende hond pas na Beau en die houdt het hopelijk nog jaren vol, dus ik ben me gewoon rustig aan het verdiepen.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Als ik jouw wensen zo lees zou ik niet voor een IWS gaan. Het zijn zeker leuke honden en ook wel goed te trainen maar dan wel als ze daar zelf op dat moment ook zin in hebben :8): Door stom toeval zat ik laatst op een verjaardag naast een IWS fokker en ik begrijp nu helemaal waarom ze ook wel Ierse waterdebielen genoemd worden. Dus als die motivatie en concentratie tijdens het trainen echt belangrijk is zou ik ook voor een rasgroep 1 hondje gaan. De IWS barsten ook van de energie dus wat dat betreft doen ze echt niet onder voor een herder. En ze hebben ook een vettige vacht, moet je ook maar net geen bezwaar vinden. Ik wil dan altijd meteen mijn handen gaan wassen na het aaien :oeps:
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Marjoleine schreef:
Sanchis schreef:Je zegt dat je je niet bezig wilt houden met motiveren maar dat is wat iedereen met zijn hond doet en je kunt niet zonder. De een laat zich op een andere manier motiveren dan een ander maar het is maar net hoe makkelijk je zelf die knopjes weet te vinden. ..
Uhm.
Hilde zegt dat ze niet voortdurend bezig wil zijn met motiveren. Dat is iets anders.
Hilde schreef: Van mijn huidige hond heb ik echt wel een beetje leren motiveren, haha. Alleen het ding met hem is gewoon dat hij best leuk mee doet en graag aan het werk wil, maar hij heeft nog te vaak 'hee! daar ligt een tas! laat ik er in kijken! ben zo terug baas!'. En hij komt ook wel weer, zeker als de tas niet interessant blijkt te zijn. Alleen bij een volgende hond wil ik dus een hond die dat niet zo snel zal doen, dat de focus gewoon op de baas ligt en niet deels op de baas, deels op de omgeving.
Dit zul je altijd hebben en dat ligt aan training en niet aan het ras.
Laatst liep ik rond op de hondenschool en zag een gehoorzaamheid klasje, voor veel mensen de 3e cursus. Honden van rond een jaar.
Bij oefeningen los van de lijn ontsnapten een duitse herder en een bordercollie. De twee stabijtjes braken niet uit.
Als je de eigenaar van de border collie vraagt of de eigenaar nu middelpunt is van de hond zn universum: nou nee.
En nu maar een stabij kiezen? Tuurlijk niet.
Ga maar eens naar een hondenschool om te kijken en dan ervaar je dat juist de honden met minder pit en werkdrift het vaak verrassend goed doen, terwijl de echte werkershonden in al hun enthousiasme er een potje van maken en de eigenaar dus ook veel meer moeite zal moeten doen om hem te motiveren voor taken die in de ogen van de hond van ondergeschikt belang zijn.

Een hond is altijd alert op zijn omgeving en de mate in hoeverre hij erop reageert is dus bepalend door training. Bovendien zijn ze daarop gefokt want alle gebruikershonden hebben hun oorspronkelijke taak in de omgeving. Hoeden, jagen, drijven, waken etc.

Het is met jou omschrijving niet logisch om voor een podenco, beagle of stabij te kiezen, maar daarbuiten kun je met training alle kanten op en dus ook een labrador of herder treffen die met alles bezig is behalve met zn baas.

Je wilt een gehoorzame hond, met pit, die ook een dagje minder kan, met veel werklust en met weinig oog op zn omgeving maar dit ga je niet in rasbeschrijvingen vinden want veel van deze zaken ligt aan training en niet aan het ras.
Juist bij honden met pit is het de eerste jaren een heel karwei om die pit op jou te richten en niet op (...vul maar in waar honden afgeleid van kunnen raken).
En die will to please krijg je bij de meeste honden niet cadeau.

Ashley is een fantastische werker en zou ook heel geschikt zijn voor agility maar het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad om die te motiveren voor zaken die wenselijk zijn, en te demotiveren voor zaken die wij als mensen onder 'probleemgedrag' scharen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Eefsel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Eefsel »

@Sanchis Ik denk dat het zeker ook wel aan het ras ligt, sommige honden willen meer werken dan een ander ras. Zo kan ik bij mijn honden een circus act opvoeren en dan nog zijn andere leuker terwijl als ik dat doe bij andere honden die ik goed ken hun ook gelijk alles doen wat ik vraag. Dus denk dat het ook zeker wel met het ras te maken heeft en niet alleen de opvoeding. Ik weet wel dat wanneer ik op mezelf woon en de mogelijkheid heb om een hond te nemen ik ook een hond wil waar ik minder hoef te motiveren om iets te doen ;)

Verder kan ik niet iets zinnigs voor je toevoegen Hilde :P
Evelien en Joep
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde, en wat vind je van een Toller? Die vind ik eigenlijk ook wel goed bij jouw wensenlijstje passen, en het zijn vaak lekker veelzijdige hondjes waar je veel kanten mee op kunt qua activiteiten/hondensport.

Een sheltie zou denk ik ook goed passen, als een kleiner formaatje ook een optie is?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:
Hilde schreef: Van mijn huidige hond heb ik echt wel een beetje leren motiveren, haha. Alleen het ding met hem is gewoon dat hij best leuk mee doet en graag aan het werk wil, maar hij heeft nog te vaak 'hee! daar ligt een tas! laat ik er in kijken! ben zo terug baas!'. En hij komt ook wel weer, zeker als de tas niet interessant blijkt te zijn. Alleen bij een volgende hond wil ik dus een hond die dat niet zo snel zal doen, dat de focus gewoon op de baas ligt en niet deels op de baas, deels op de omgeving.
Dit zul je altijd hebben en dat ligt aan training en niet aan het ras.
Het ligt deels aan het ras. En ook deels aan de training.
Er zijn niet voor niets bijna 400 verschillende rassen en niet voor niets 10 verschillende rasgroepen.
Sommige zijn samenwerkers, andere zelfstandige werkers, weer andere meutewerkers. Dat is geen training, dat zijn genen.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind Ieren leuk! Qua karakter doen ze me wel denken aan Tollers. Enthousiast en werklustig maar ook creatief en zelfstandig genoeg om hun eigen uitvoering te bedenken :mrgreen: Daarvoor moet je niet te serieus in het leven staan inderdaad :wink: Maar wat ik zelf het grote voordeel vind is inderdaad de will to please, het is heel makkelijk om dat gedrag om te buigen naar wat jij wil, want ze willen wel met je werken.
Hilde
Zeer actief

Supernova schreef:Als ik jouw wensen zo lees zou ik niet voor een IWS gaan. Het zijn zeker leuke honden en ook wel goed te trainen maar dan wel als ze daar zelf op dat moment ook zin in hebben :8): Door stom toeval zat ik laatst op een verjaardag naast een IWS fokker en ik begrijp nu helemaal waarom ze ook wel Ierse waterdebielen genoemd worden. Dus als die motivatie en concentratie tijdens het trainen echt belangrijk is zou ik ook voor een rasgroep 1 hondje gaan. De IWS barsten ook van de energie dus wat dat betreft doen ze echt niet onder voor een herder. En ze hebben ook een vettige vacht, moet je ook maar net geen bezwaar vinden. Ik wil dan altijd meteen mijn handen gaan wassen na het aaien :oeps:
Ja, dat is ook een beetje wat ik concluderen moet. De vacht vind ik echt geen probleem, uiterlijk en vachtonderhoud doet er eigenlijk helemaal niet toe.
Nanna schreef:Ik blijf erbij dat ik voor jou de Puli geknipt vind.
filmpje
Prima hondjes voor in het dagelijks leven (dat is ook belangrijk, niet alleen het werk telt), altijd vrolijk en een apart uiterlijk. En prima te motiveren om te werken. Mooi maatje ook.
Je zult er nooit in de top mee meedraaien maar ik dacht ook niet dat dat de bedoeling was.
Ja, ik heb puli's nooit uitgesloten, vind het fantastische honden. De top is zeker niet de bedoeling, dan zou ik wel een border collie nemen, haha. Ik wil gewoon leuke rondjes kunnen lopen en eventueel ook wedstrijden, gewoon met een redelijk fanatieke hond. Ik moet nog maar eens jouw kant opkomen om Bakkie en Rozi te zien :wink:

Sanchis, ik sta twee keer per week op een KC om mijn beagle te trainen. Ik weet dat ik geen kant en klaar hond ga krijgen, maar het ligt zeker deels aan het ras hoe werkwillig een hond tegenover zijn baas is. Een mechel is dat van nature gewoon meer dan een beagle. Ik ben bereid veel tijd te stoppen in training, heel veel zelfs. Ik vind het niet erg om een hond te moeten motiveren voor de juiste dingen, ik geloof dat je daar een betere trainer van wordt. Alleen heb ik geen zin in een hond die alsnog interessantere dingen wil blijven doen. Ik denk niet dat ik mijn beagle ooit nog kan leren om gestrooid eten te negeren, gewoon omdat zijn aard al anders is dan bijvoorbeeld een mechel die imo veel meer belang hebben bij de baas of iig op een andere manier dan een beagle. En dan heb ik nog een heel gehoorzaam exemplaar.

Eefsel, dat is idd zo'n beetje wat ik bedoel!
Diana, ik wil eigenlijk gewoon een soort Mila! Iig, welm zoals ik haar heb mee gemaakt. Een toller zou ook zeker een optie zijn, maar ik weet niet zeker of ze wel zo fanatiek zijn als ik zou willen.. maar ik ken ze ook niet zo goed. Een sheltie spreekt me ook aan, die moet ik ook zeker onthouden. Ik zou het liefst een grotere hond hebben, maar ik sluit een sheltie of puli zeker niet uit alleen op formaat.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hilde schreef:Diana, ik wil eigenlijk gewoon een soort Mila! Iig, welm zoals ik haar heb mee gemaakt. Een toller zou ook zeker een optie zijn, maar ik weet niet zeker of ze wel zo fanatiek zijn als ik zou willen.. maar ik ken ze ook niet zo goed. Een sheltie spreekt me ook aan, die moet ik ook zeker onthouden. Ik zou het liefst een grotere hond hebben, maar ik sluit een sheltie of puli zeker niet uit alleen op formaat.
Bij alle rassen heb je natuurlijk actievere, fanatiekere en werklustigere exemplaren en de wat rustigere, gemoedelijkere types. Bij de Schotse herder is het eerste type wat lastiger te vinden (zeker in Engelse lijnen, bij de Amerikanen en kortharen is het wat makkelijker) dan bij bijvoorbeeld de toller en de sheltie. Het is dus sowieso een kwestie van je goed in de lijnen en ouderdieren verdiepen en een fokker die er kijk op heeft.
Ik ken wel wat tollers die ik echt leuke werkers vind, en andere die weer veel relaxter zijn en wat minder fanatiek en baasgericht. Shelties vind ik zelf ook heel leuke, werklustige en actieve hondjes voor gehoorzaamheid, behendigheid - eigenlijk vinden die alles ook wel leuk als het maar samenwerken met de baas is, en ze zijn vaak behoorlijk fanatiek, maar ook niet heel lastig qua opvoeding.

Maar je vraag over de Ierse waterspaniël: geen idee, ik ken ze niet live :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef: Een toller zou ook zeker een optie zijn, maar ik weet niet zeker of ze wel zo fanatiek zijn als ik zou willen.. maar ik ken ze ook niet zo goed.
Daar zou ik me niet te druk om maken hoor :engel: Heel afhankelijk van de lijnen, maar er zijn genoeg Tollers die qua werklust niet onder doen voor rasgroep 1 honden zoals de BC's.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mss is een samantha lab ook wel geschikt voor je
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Maeve schreef:
Hilde schreef: Een toller zou ook zeker een optie zijn, maar ik weet niet zeker of ze wel zo fanatiek zijn als ik zou willen.. maar ik ken ze ook niet zo goed.
Daar zou ik me niet te druk om maken hoor :engel: Heel afhankelijk van de lijnen, maar er zijn genoeg Tollers die qua werklust niet onder doen voor rasgroep 1 honden zoals de BC's.
Oké, top! Maar ze zijn wat onbeheerster, toch? Lees wel dat tollers vaak geen gewilde jachthonden zijn omdat ze zo kunnen gillen. Ik hou van honden die best beheerst zijn, absoluut fanatiek maar zichzelf nog wel onder controle, zeg maar. Wat field trail labjes of werk goldens hebben. Is waarschijnlijk ook iets wat in goede banen geleid moet worden. Een retriever heb ik nooit echt goed over nagedacht, eigenlijk.. Vindt ze vaak wat nietszeggend of zo. Ga nu mijn stage periode in en mijn stagebegeleidster heeft een labrador, een flatcoat en binnenkort een flatcoat pup, dus ben daar wel erg benieuwd naar.
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Een Oz... heel kort gezegd. :mrgreen:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Je zoekt dus een Rowan :mrgreen:

Beheerst, binnen is het eigenlijk een luie hond. Ligt een beetje te maffen of komt bij je liggen knuffelen. Buiten gaat de knop om en wordt hij lekker actief. Heerlijk hondje om mee te werken, maakt niet uit wat, alles is leuk als het maar samen is met de baas. Lange wandelingen, mee naast de mountainbike, alles is een feestje en geniet hij volop van.

Je moet wel tegen veel zand in huis kunnen. Elke modderplas ligt hij in en droog komt hij ook bijna nooit thuis.

Verder is het wel een echte reu, dus met andere reuen moet ik wel oppassen, zeker als het zelfverzekerde typetjes zijn. Andere mensen zijn niet echt interessant. Als hij je kent, dan is het prima en komt hij je wel begroeten. Op de hei negeert hij andere mensen compleet.

Denk dat een werklijn golden of een labje goed bij je eisen passen. Toller past ook wel, maar ik vind ze zelf de minst leuke retrievers die er zijn. Lijken mij te veel op een stabij. Als de wetter op je lijst staat, zou je ook eens bij de chesapeake bay retriever kunnen kijken. Die vind ikzelf ook erg gaaf. Stoere hond en willen best werken als je ze goed traint. Iets serieuzer dan de wetter denk ik.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Maeve schreef:
Oké, top! Maar ze zijn wat onbeheerster, toch? Lees wel dat tollers vaak geen gewilde jachthonden zijn omdat ze zo kunnen gillen. Ik hou van honden die best beheerst zijn, absoluut fanatiek maar zichzelf nog wel onder controle, zeg maar. Wat field trail labjes of werk goldens hebben. Is waarschijnlijk ook iets wat in goede banen geleid moet worden. Een retriever heb ik nooit echt goed over nagedacht, eigenlijk.. Vindt ze vaak wat nietszeggend of zo. Ga nu mijn stage periode in en mijn stagebegeleidster heeft een labrador, een flatcoat en binnenkort een flatcoat pup, dus ben daar wel erg benieuwd naar.
Tollers zijn wel wat impulsiever, speelser en ongeduldiger ja. Ze kunnen best voor de jacht, maar er gaat meer tijd in zitten om ze steady te krijgen. En stil werken kan de ene Toller wel, de ander minder. Ik denk dat een werklijn Lab of Golden vooral serieuzer is. Tollers vinden alles leuk en lollig, met een goede training heb je ze wel onder controle maar alles in de opvoeding is dus gericht op rust, rust en nog eens rust.

Maar goed, enthousiast en fanatiek zijn ze dan weer wel, ik hoef eigenlijk nooit extra te motiveren. Ze vinden samenwerken gewoon leuk. En jacht is tof maar het zijn wel allrounders, ze vinden alles wel leuk zolang de baas het leuk vindt en op een positieve manier met ze aan de slag wil :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde, waarom verdiep je je niet eens in het outcross-programma van de Wetterhoun?
Daar zouden wel eens heel leuke types tussen kunnen zitten voor jou ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef: Denk dat een werklijn golden of een labje goed bij je eisen passen. Toller past ook wel, maar ik vind ze zelf de minst leuke retrievers die er zijn. Lijken mij te veel op een stabij. Als de wetter op je lijst staat, zou je ook eens bij de chesapeake bay retriever kunnen kijken. Die vind ikzelf ook erg gaaf. Stoere hond en willen best werken als je ze goed traint. Iets serieuzer dan de wetter denk ik.
Een Toller lijkt echt totaal niet op een stabij :scratch:
Een toller is een echte retriever en een stabij is overduidelijk een voorstaande allrounder die met name gericht is op ongedierte en stropen. Totaal iets anders echt.

Een Ches zou ik absoluut niet aanraden. Als je een hond wilt die net zo lastig, zo niet lastiger is met andere honden als Beau, dan kun je daar naar kijken, maar volgens mij was dat nou net niet de bedoeling.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Marjoleine schreef:
Sita schreef: Denk dat een werklijn golden of een labje goed bij je eisen passen. Toller past ook wel, maar ik vind ze zelf de minst leuke retrievers die er zijn. Lijken mij te veel op een stabij. Als de wetter op je lijst staat, zou je ook eens bij de chesapeake bay retriever kunnen kijken. Die vind ikzelf ook erg gaaf. Stoere hond en willen best werken als je ze goed traint. Iets serieuzer dan de wetter denk ik.
Een Toller lijkt echt totaal niet op een stabij :scratch:
Een toller is een echte retriever en een stabij is overduidelijk een voorstaande allrounder die met name gericht is op ongedierte en stropen. Totaal iets anders echt.

Een Ches zou ik absoluut niet aanraden. Als je een hond wilt die net zo lastig, zo niet lastiger is met andere honden als Beau, dan kun je daar naar kijken, maar volgens mij was dat nou net niet de bedoeling.
Qua gevoeligheid en trainbaarheid vind ik de toller en stabij erg op elkaar lijken. En uiteraard zit er een verschil tussen retrievers en voorstaande hond. Zo lijken de 5 retrievers eigenlijk ook niet op elkaar.

Dan ben ik waarschijnlijk alleen maar leuke chessen tegen gekomen. De teefjes zijn volgens mij prima te handelen. De wetterreuen die ik tegenkom hier zijn ook geen watjes zullen we maar zeggen. Ik zie daar niet echt een verschil in.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Marjoleine schreef:Hilde, waarom verdiep je je niet eens in het outcross-programma van de Wetterhoun?
Daar zouden wel eens heel leuke types tussen kunnen zitten voor jou ;)
Daarom vind ik het sowieso een heel interessant iets om te volgen :D
Beau negeert nu veel honden, maar hij is wel heel erg veranderd, gelukkig. Nog steeds hier en daar uitvalgedrag, zowel los als aangelijnd, moet vooral met tegemoetkomende honden erg goed opletten wat voor hond het is. En het commando 'doooooorlopen' is erg nodig, haha. Hij is echt raar, contact maken met vreemde honden gaat vaak borstelend en grommend (dus moet hij doorlopen), maar als ik hem mee neem naar een wandeling gaat hij met elke hond goed. Of houdt na een waarschuwing van mijn kant op met mopperen. Maar hij staat nu iig onder controle, dat is het grote verschil, hij zoekt het niet meer zelf uit. Ik wil dus inderdaad een hondsociale hond. Gewoon negeren is goed, maar echt hond-hond contact is nog leuker, maar geen pré. In de gaten houden zal ik het sowieso altijd blijven doen, maar inderdaad iets makkelijker dan B zou ik leuk vinden. Hoewel ik hiermee ook heb leren leven en het is niet zo dat hij puur hondagressief is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”