Helaas kan je bij de rashondenwijzer geen gezonde honden aanmelden. Daardoor klopt het overzicht dus niet.Sanchis schreef:Bij jou misschien, maar als aangegeven wordt dat het is gecontroleerd door WageningenUR en dat de wijzer in 10% van de gevallen een te negatief beeld schetst, en in 40% van de gevallen een te positief beeld, dan denk ik dat startende hondenbezitters er in de eerste oogopslag best uit kunnen halen bij welke rassen ze een goede relatie met hun dierenarts kunnen verwachten.
Wij weten allemaal dat het niet makkelijk is om gegevens te verzamelen over hoevaak afwijkingen voorkomen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
EenVandaag 10-04-2014 18:15
Moderator: moderatorteam
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: EenVandaag 10-04-2014 18:15
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dit dusduitse herder schreef: Helaas kan je bij de rashondenwijzer geen gezonde honden aanmelden. Daardoor klopt het overzicht dus niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
duitse herder
- Zeer actief
De fokker zit hier gewoon op het forum hoor, als je wilt kan je het persoonlijk vragen.Sanchis schreef:Heb net even gekeken. Was maar een kort stukje. Ik vond de fokker van de herders wel volslagen idioten. Ik denk ook dat ze zelf niet blij zijn met het stukje. Eerst stoppen met de herders omdat er teveel gezondheidsproblemen zijn, dan verder fokken met de zus van een HD patientje, en dan roepen dat het door de omgevingsfactoren komt. En is dat HD patientje dan niet bij haar opgegroeid? Ik had de indruk van wel.
Daarbij gooien ze de rashondenwijzer in een verdoemhoekje terwijl het daar gewoon gaat om statistiek en daardoor geeft het informatie over de gemiddelde gezondheid van dat ras. Dat ze het zelf allemaal anders en beter doen, zullen ze hun eigen pupkopers maar van moeten overtuigen. Al betwijfel ik dat.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Is dat Canto?
Echt? Hebben ze die misbruikt?
En als je als zogenaamde stichting D&R, jawel die van de rashondenwijzer, dit zegt:
die hele stichting neem ik met een grote berg zout na het antwoord wat ik destijds kreeg op mijn mail betreffende de aangetoonde stamboomfraude.
Een rashond is geen dier, daar komt het in het zeer kort op neer.
En zeker na die uitzending van Kassa, wat een schamele vertoning
En als je als zogenaamde stichting D&R, jawel die van de rashondenwijzer, dit zegt:
tja dan wil je nog serieus genomen wordenStichting Dier&Recht: De Rashondenwijzer is niet alleen gebaseerd op tal van wetenschappelijke publicaties, de cijfers over erfelijke aandoeningen bij rashonden worden ook bevestigd door huisartsen.
die hele stichting neem ik met een grote berg zout na het antwoord wat ik destijds kreeg op mijn mail betreffende de aangetoonde stamboomfraude.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Net even mijn 'grote vriend' bekeken in het filmpje
"wij verzamelen alle informatie en ik trek een conclusie"...
goed... dat kan ik ook wel denk ik
goed... dat kan ik ook wel denk ik

- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
Omdat er ook goede fokkers zijn, moet je de rasspecifieke problemen maar naast je neerleggen?
Ik vond die fokkers in dat filmpje er niet goed afkomen. Misschien onbewust, maar de eerste indruk is niet denderend.
Omdat er ook goede fokkers zijn, moet je de rasspecifieke problemen maar naast je neerleggen?
Ik vond die fokkers in dat filmpje er niet goed afkomen. Misschien onbewust, maar de eerste indruk is niet denderend.

-
duitse herder
- Zeer actief
Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
- mmartinn
- Zeer actief
Zou je mij dat willen uitleggen, ik snap niet wat je precies bedoelt?duitse herder schreef:Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
Ik neem toch aan dat de testdieren willekeurig worden gekozen. Zou toch raar zij als ze de fokkers gingen vragen dieren aan te melden, dan krijg je alleen gezonde dieren.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 15 apr 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

-
duitse herder
- Zeer actief
Bij rashondenwijzer kan je alleen gegevens achterlaten als je hond een ziekte heeft, bv HD. Mijn hond is gezond en mankeert gelukkig niets. Deze kan je daardoor niet aanmelden, je kan bij rashondenwijzer alleen zieke honden aanmelden. Als je ook gezonde honden aan kan melden, kan je pas een realistisch beeld creëren over ziektes bij rashonden. Nu lijkt 100% van alle Duitse Herders HD te hebben, terwijl het werkelijk uiteraard niet zo is.mmartinn schreef:Zou je mij dat willen uitleggen, ik snap niet wat je precies bedoelt?duitse herder schreef:Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dus dan maar gegevens verstrekken die niet of niet helemaal kloppen?Sanchis schreef:En hoe denk je dat, natuurlijk met een beperkt budget, voor elkaar te krijgen?marian* schreef:Daarom juist zou die rashondenwijzer kloppende gegevens moeten tonen maar dat gebeurt vaak niet.Sanchis schreef: Het kan voor ons allemaal gesneden koek zijn maar niet iedereen die een hond wil, zit uren lang op een hondenforum en heeft geen benul hoe slecht die mopshondjes eraan toe zijn.
Helaas.
Je kunt beter niets melden dan onjuiste gegevens lijkt me.
Ik kan trouwens steeds niet op die site komen
Jullie wel?
- mmartinn
- Zeer actief
Ik ook niet. Overbelast, omdat iedereen hier van het forum er op wil. 

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Als je iets doet moet je het goed doen en kan dat niet dan kun je er beter niet aan beginnen.Sanchis schreef:En hoe denk je dat, natuurlijk met een beperkt budget, voor elkaar te krijgen?marian* schreef:Sanchis schreef: Het kan voor ons allemaal gesneden koek zijn maar niet iedereen die een hond wil, zit uren lang op een hondenforum en heeft geen benul hoe slecht die mopshondjes eraan toe zijn.
Daarom juist zou die rashondenwijzer kloppende gegevens moeten tonen maar dat gebeurt vaak niet.
Helaas.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik kan er nu wel op komen en zie dat bij de Drent v. Willebrandt geen meldingen heeft.
En ja, daar zijn in elk geval dragers van bekend bij de Drent.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Perssupport.nl:
Faculteit Diergeneeskunde: Rashondenwijzer niet wetenschappelijk
maandag 30-07-2012 10:23
Dit is een origineel bericht van Nederlandse Schnauzerclub
"De rashondenwijzer is onvolledig en niet wetenschappelijk onderbouwd," zegt de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht in het maandblad van de Nederlandse Schnauzerclub. De site Rashondenwijzer is een initiatief van Dier en Recht en speelt een belangrijke rol in de maatschappelijke discussie over rashonden. Dier en Recht claimt in de verantwoording een wetenschappelijke aanpak, die ongefundeerd is. De Faculteit Diergeneeskunde ontkent betrokkenheid bij deze website. Het hele artikel vindt u hier: http://www.schnauzer.nl/rashondenwijzer/
Resultaat van de aanpak van Dier en Recht is dat rassen die weinig gezondheidsproblemen kennen, zoals de schnauzer, volgens de rashondenwijzer 'ernstig ziek' zijn. Bovendien koppelt de rashondenwijzer onterecht bepaalde ziektes aan rassen. Conclusie: als voorlichtingsinstrument schiet het tekort.
De prevalentiecijfers in de rashondenwijzer komen grotendeels uit Britse en Amerikaanse literatuur. Dier en Recht maakte hiervan een database. De projectleider Rashondenproblematiek van Dier en Recht zegt dat de Universiteit Utrecht deze database beoordeeld heeft. Dat ontkent de faculteit echter. "Wij zijn geen partner en onderschrijven niet alle conclusies of hoe de informatie wordt weergegeven," aldus een woordvoerder, "wij zijn het niet eens met de afwerking en het eindproduct, dat onvolledig en niet wetenschappelijk onderbouwd op de markt is gebracht," vervolgt ze, "Dier en Recht heeft zich in beperkte mate gericht op wetenschappelijk verantwoorde gegevens. Dit past niet in de werkwijze die wij als universiteit nastreven."
Faculteit Diergeneeskunde: Rashondenwijzer niet wetenschappelijk
maandag 30-07-2012 10:23
Dit is een origineel bericht van Nederlandse Schnauzerclub
"De rashondenwijzer is onvolledig en niet wetenschappelijk onderbouwd," zegt de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht in het maandblad van de Nederlandse Schnauzerclub. De site Rashondenwijzer is een initiatief van Dier en Recht en speelt een belangrijke rol in de maatschappelijke discussie over rashonden. Dier en Recht claimt in de verantwoording een wetenschappelijke aanpak, die ongefundeerd is. De Faculteit Diergeneeskunde ontkent betrokkenheid bij deze website. Het hele artikel vindt u hier: http://www.schnauzer.nl/rashondenwijzer/
Resultaat van de aanpak van Dier en Recht is dat rassen die weinig gezondheidsproblemen kennen, zoals de schnauzer, volgens de rashondenwijzer 'ernstig ziek' zijn. Bovendien koppelt de rashondenwijzer onterecht bepaalde ziektes aan rassen. Conclusie: als voorlichtingsinstrument schiet het tekort.
De prevalentiecijfers in de rashondenwijzer komen grotendeels uit Britse en Amerikaanse literatuur. Dier en Recht maakte hiervan een database. De projectleider Rashondenproblematiek van Dier en Recht zegt dat de Universiteit Utrecht deze database beoordeeld heeft. Dat ontkent de faculteit echter. "Wij zijn geen partner en onderschrijven niet alle conclusies of hoe de informatie wordt weergegeven," aldus een woordvoerder, "wij zijn het niet eens met de afwerking en het eindproduct, dat onvolledig en niet wetenschappelijk onderbouwd op de markt is gebracht," vervolgt ze, "Dier en Recht heeft zich in beperkte mate gericht op wetenschappelijk verantwoorde gegevens. Dit past niet in de werkwijze die wij als universiteit nastreven."

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Waarom.?duitse herder schreef:Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
De fokkers die het wel goed doen laten wel de andere kant zien dat er wel gezonde honden zijn.
Die gaan toch ook niet lopen roepen kijk eens hoeveel ongezonde honden er zijn.
Die wijzer zegt iets over de ziektes bij rassen . Een goede fokker is daar ook mee bezig en waarom zou een ander dat dan niet mogen zeggen.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sita
- Zeer actief
Tot zo ver de geloofwaardigheid van Dier en Recht.... Wat een afgang, lekker schoppen naar iets wat niet eens waar is. Benieuwd wat voor reactie er op komt van Dier en Recht!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk geen reactie, dat artikel is al van juli 2012 zie ik. 
- ranetje
- Zeer actief
Afgezien van het feit dat de rashondenwijzer onvolledig en onjuist is wat betreft ziekten wordt er ook niet weergegeven over welk percentage van de totale rashonden populatie het gaat betreffende die ziekten.bouvierpoedel schreef:Waarom.?duitse herder schreef:Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
De fokkers die het wel goed doen laten wel de andere kant zien dat er wel gezonde honden zijn.
Die gaan toch ook niet lopen roepen kijk eens hoeveel ongezonde honden er zijn.
Die wijzer zegt iets over de ziektes bij rassen . Een goede fokker is daar ook mee bezig en waarom zou een ander dat dan niet mogen zeggen.?
De rashondenwijzer claimt een volledig en wetenschappelijk onderbouwd overzicht en dat is niet zo.
Je kunt mensen op die manier ook voor de gek houden net zoals zwijgzaamheid bij sommige rasverengingen/fokkers een koper op het verkeerde been kunnen zetten.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Naja als jij dan 2 dgn geleden met een strak gezicht staat te verkondigen dat t wetenschappelijk is... heb em overigens van de fb site van d&r waar dit ook onder t artikel van hen geplaatst is....LongFields schreef:Ik denk geen reactie, dat artikel is al van juli 2012 zie ik.
Kom je niet meer zo betrouwbaar over op je eigen site

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Daar ben ik het absoluut mee eens hoor, maar ik heb van het begin af aan geen hoge pet op van D&R en hun rashondenwijzer.malinois schreef:Naja als jij dan 2 dgn geleden met een strak gezicht staat te verkondigen dat t wetenschappelijk is... heb em overigens van de fb site van d&r waar dit ook onder t artikel van hen geplaatst is....LongFields schreef:Ik denk geen reactie, dat artikel is al van juli 2012 zie ik.
Kom je niet meer zo betrouwbaar over op je eigen site
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
nergens wordt volgens mij duidelijk hoeveel honden van een ras een aandoening hebben. bij mijn ras staat een aandoeding bovenaan waar ik zelfs nog nooit van gehoord heb bovenaan met score 12 en een aandoening waarop we DNA kunnen testen en waarvan er genoeg dragers (en waarschijnlijk ook lijders) rondlopen staat onderaan met score 0..
het zegt mij allemaal vrij weinig
het zegt mij allemaal vrij weinig

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nou ja het komt er op neer dat de gereguleerde kynologie loopt te schreeuwen dat een rashond met boom zo gezond is en een D&R die de andere kant belicht dat rashonden helemaal niet zo gezond zijn.
Gek eigenlijk dat als we het erover eens zijn binnen de groep maar het dan niet geschreeuwd mag worden door de tegenpartij ,want dan moet er tegengeluid komen dat het niet waar is.
Doe er wat mee zou ik zeggen .
Dat we van ales en nog wat moeten testen zegt ook nogal wat natuurlijk.
Gek eigenlijk dat als we het erover eens zijn binnen de groep maar het dan niet geschreeuwd mag worden door de tegenpartij ,want dan moet er tegengeluid komen dat het niet waar is.
Doe er wat mee zou ik zeggen .
Dat we van ales en nog wat moeten testen zegt ook nogal wat natuurlijk.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Sita
- Zeer actief
Dat had ik even gemist.LongFields schreef:Ik denk geen reactie, dat artikel is al van juli 2012 zie ik.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- ranetje
- Zeer actief
Als hij op onderzoek uitgaat wordt het idd knap lastig.Nanna schreef:Als ik een nieuwbakken pupkoper zou zijn die gewoon een leuke hond wil zou ik geloof ik inmiddels geen idéé meer hebben waar ik nou dat beest vandaan zou moeten halen....
- mmartinn
- Zeer actief
Ok, er is altijd ruimte voor verbeteringen.Tara schreef:Er worden helemaal geen testdieren gekozen, er zijn gewoon conclusies getrokken op basis van bepaalde gegevens die niet volledig zijn. Dáár is die rashondenwijzer gebaseerd, en verder niet.mmartinn schreef:Zou je mij dat willen uitleggen, ik snap niet wat je precies bedoelt?duitse herder schreef:Nogmaals, ik kan mijn gezonde honden niet aanmelden. Daardoor krijg je een vertekend beeld, alsof alle Duitse Herders HD hebben. Als je goed onderzoek wil doen, moet je ook gezonde honden kunnen aanmelden en niet alleen zieke.mmartinn schreef:Wat is er nou zo verkeerd aan zo'n rashondenwijzer?
Ik neem toch aan dat de testdieren willekeurig worden gekozen. Zou toch raar zij als ze de fokkers gingen vragen dieren aan te melden, dan krijg je alleen gezonde dieren.
Mensen konden destijds enquetes invullen als ze een zieke hond hadden, mensen met gezonde honden konden dat niet.
Dus is op basis van die enquetes besloten dat rashonden allemaal ziek zijn. Dat is gelul, rashonden zijn niet allemaal ziek. De rashonden voor wie enquetes zijn ingevuld, die zijn allemaal ziek. Voor de niet-zieke rashonden zijn geen enquetes ingevuld, WANT DAT KON NAMELIJK NIET!!!
Die hele rashondenwijzer is pseudowetenschappelijke onzin, er zit een kern van waarheid in, en er zit ook een kern van onwaarheid in waardoor de de waarde er van nihil is. Het is van meet af aan een suggestieve bedoening geweest en dat is nog steeds niet veranderd. Er ligt dus absoluut geen wetenschappelijke basis ten grondslag aan die rashondenwijzer.
Maar als de duidelijkheid niet van binnenuit komt, springen er altijd externe partijen op in om de gaten te vullen.
Binnen de fokwereld rammelt het toch ook aan alle kanten.
Zoals de fokker in het filmpje, die gaat fokken met een hond waar hd in de familie zit, hoe kan dat in hemelsnaam?
Ik vind het wel een goed verhaal om dat raszuivere een beetje los te laten.

- mmartinn
- Zeer actief
Daar is dan niets mis mee toch, dan ontstaan er gewoon andere rassen.Nanna schreef:Definieer familie. En bij sommige rashonden kun je anders wel ophouden met fokken, als je alleen maar HD-A honden mag gebruiken.mmartinn schreef: Binnen de fokwereld rammelt het toch ook aan alle kanten.
Zoals de fokker in het filmpje, die gaat fokken met een hond waar hd in de familie zit, hoe kan dat in hemelsnaam?
De zus van desbetreffende hond had HD, en gezien hun eigen informatie ga ik er maar even vanuit dat het niet aan de opvoeding ligt.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
malinois schreef:Is dat Canto?
tja dan wil je nog serieus genomen wordenStichting Dier&Recht: De Rashondenwijzer is niet alleen gebaseerd op tal van wetenschappelijke publicaties, de cijfers over erfelijke aandoeningen bij rashonden worden ook bevestigd door huisartsen.![]()
Dat denk ik niet (Canto) daar is nl de hond die HD zou moeten hebben (volgens mij geen foto's nog als bewijs in 2 jaar tijd) niet bij hun opgegroeid en/of geen zus van gebruikt....
- mmartinn
- Zeer actief
Misschien is het dan wel eens goed dat alles op de schop gaat.
Of in ieder geval de fokprogramma's met de daarbij behorende controle's.
Dat rontgenen is toch ook vrij dubieus in Nederland? Of heb ik dat mis?
Of in ieder geval de fokprogramma's met de daarbij behorende controle's.
Dat rontgenen is toch ook vrij dubieus in Nederland? Of heb ik dat mis?

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Ach v Willebrandt, nog zo'n fijne.marian* schreef:Ik kan er nu wel op komen en zie dat bij de Drent v. Willebrandt geen meldingen heeft.
Bij aanschaf ve pup gewezen op AI ziekte vd tante, netjes rechtstreeks aan de fokker gevraagd, was niet zo. Inmiddels blijkt de bewuste teef aan v Willebrandt overleden en is de gekochte pup ziek (geweest?) met vergelijkbare verschijnselen, maar niets aangetoond (niet op vW gezocht?) dus wordt door eigenaar en fokker stil gehouden net als vorige geval....
Oh wat zijn ze gezond he.....