Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom geen Podenco?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Waarom geen Podenco?

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik hou niet van hele zelfstandige honden waarbij de kans groot is dat ze ergens achteraan gaan. Ik krijg al een hartverzakking als ik Ayleen niet kan zien. Daarom heb ik dus geen Podenco, niet leuk voor de hond ook. :mrgreen:

Liever de hond binnen de 10 meter dan de 100 meter. Dan zie ik tenminste wat ze doet (okee, klein beetje controlfreak: alleen met retriever). :lol1:
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Toen ik Browny uit Spanje haalde, dacht ik, heel naïef, zo erg kan een kruising podenco toch niet zijn :LOL: nouja achteraf blijken er nog meer jachthonden in te zitten (foxhound,heidewachtel of aanverwanten..) maar zijn karakter en jaag gedrag is 100% podenco en dat heeft veel tijd en energie gekost dit onder controle te krijgen, met gedachtes om hem weer op het vliegtuig terug te zetten :engel:

Maar ik heb er wel een gouden hond aan, hij is ongecompliceerd, super lief en luistert goed (als ik op tijd ben). maar dat constant opletten is echt een drama. Chiko en Yuki hoef ik nooit op te letten, ja wel dat ik niet over ze struikel :mrgreen:

Hij doet op een leuke manier behendigheid, wat hij ook erg lollig vind. en omdat hij bezig is ook niet snel zal uitbreken. 1x tijdens een wedstrijd in een gebied met TEVEEL konijnen, stond hij wel 1x voor de tunnel te twijfelen, hij kreeg even een spoor in zijn neus en zag hem denken :LOL:

Kyara is een herder mix met iets spits/windhond erin, ook een jager! maar zij is snel terug te roepen, heel anders, ook niet zo zelfstandig. ik ben haar in het begin toen ze hier was ook nooit langer dan 5 min. uit zicht verloren. maar als ze met Browny er vandoor gaat kunnen ze wel uren weg blijven.

Rox (duitse herder) was ook een jager :wink: maar die was zo slaafs dat ze altijd terug te roepen was. zij jaagde dan ook voor de buit volgens mij, 1x in de duinen kwam ze kauwend met een stuk haas aanlopen (waarschijnlijk ergens gevonden) :schrik:

Maar ik raak 100x liever Browny kwijt dan de andere honden, op een druk strand of vreemd gebied zal hij mij nooit kwijtraken, hij weet mij ALTIJD terug te vinden. in het begin als hij mij niet kon vinden (dan liep ik door), nam hij de kortste route terug denk ik en bleef hij braaf bij de auto wachten.

Bij een druk strand of georganiseerde wandeling, moet ik Chiko en Yuki in de gaten houden, als zij in spel met andere honden uit zicht raken, dan is het even PANIEK :engel: en kunnen mij wel kwijtraken.
Rox zijn we zo 1x kwijtgeraakt aan zee, we zagen haar in paniek over het strand rennen en reageerde niet meer toen we riepen, ging bij andere mensen kijken en was helemaal de weg kwijt.

Dus het heeft voordelen en nadelen, waarmee ik de honden niet kan vergelijken en ook geen voorkeur heb voor 1 van onze honden :wink:
en ik denk dat als Browny er ooit (hopelijk over 10 jaar) niet meer is het zo saai zal worden dat er wel weer een podenco/kruising komt :engel:
Afbeelding
Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Hier is het niet kunnen loslopen geen groot probleem, aangezien onze kleine troela ook echt niet meer omkijkt als ze eenmaal een sprintje heeft genomen. De vraag is dan alleen: hoe krijgen ze wel genoeg beweging zonder los te lopen? Hier in de buurt is niets bijzonders te zien en na een kwartier tot halfuur wandelen heb ik het wel weer gezien. Voor mijn ukje is dit nu genoeg, maar met een podenco wordt dit lastig... Dat zou voor mij de reden zijn om geen podenco/andere windhond zou willen. Ik vind ze om te zien echter wel ontzettend leuk, maar ik ken ze verder ook niet in het echt...
Afbeelding
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Oeh, leuk meelezen!
Ik heb ook al geadviseerd minder Podenco's naar hier te halen, ze zijn gewoon niet in trek, de genen die nu nog in opvang zitten bij GINN bijvoorbeeld zou ik zo willen hebben, waaronder Rosita, die nog steeds niet geadopteerd is, ik zou haar zo willen hebben, een wereldhondje dat onwijs veel humor heeft en nog goed luisterde ook
Vind het lastig te begrijpen waarom ze bijvoorbeeld bij GINN zo lang zitten tegenover de galgo's met ook echt hun issues.. Ik heb Peter geadopteerd (en een andere naam gegeven..), ken je die nog? Die heeft ook maanden in de opvang gezeten. Ik heb wel 100 vragen gesteld of er niet ergens een addertje onder het gras zat, maar hij doet het gewoon echt voorbeeldig. En tot nu toe ook het loslopen. Maar hij is nog jong, ik hoop dat ik kan voorkomen i.p.v. "genezen" c.q. eruit trainen.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik denk dat Galgo's gewoon gewilder zijn en ik snap dat ook. Ik zou zelf ook liever een galgo adopteren dan een podenco.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik vindt ze persoonlijk niet mooi, en is niet mijn type hond maar zeg nooit nooit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

marian* schreef: Nou, 10 meter van de baas af is net niet meer aan de hielen geplakt maar in mijn optiek scheelt het weinig. LOL. Kiek houdt je ( meestal) ook goed in het snotje hoor maar dat stukje zelfstandigheid zit er ook nog bij.
Mwa ik vind dit toch niet aan de baas geplakt zijn zonder enige zelfstandigheid ... dit is mijn tuig samen met 2 logees... alles in zicht en in de buurt zij houden mij in de gaten en zo zie ik t graag ;-)

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Nanna schreef:Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
Beide gehad en nee geef mij dan maar die agressieve hond, die kan ik tenminste nog los laten in speciaal uitgezochte gebieden op speciaal uitgezochte tijden een hond die echt jaagt en verdwijnt zou ik dood ongelukkig van worden want die kan je echt nergens los laten en ik vind los lopen 1 van de belangrijkste dingen die er zijn voor een hond.
En ja mijn honden "jagen" ook heus wel eens maar dat duurt 25 meter en dan zijn ze weer terug :F:
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Ik vind ze erg mooi, maar ik zou ook niet met het jagen en uitzicht gaan om kunnen gaan.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Twee podenco's hier en die kunnen vrijwel overal los. Ik heb best wel eens vertwijfeld naar stipjes in de verte staan staren, maar ze komen altijd terug, en bovendien luisteren ze ook best redelijk (voor podenco's dan). En hun jachtinstinct houdt op als ze 'de prooi' hebben ingehaald, want dan willen ze ermee spelen. Ze hebben dan ook nog nooit iets gevangen, daar heb ik wel mazzel mee gehad.

Een podenco blijft niet in een straal van 10 meter bij je in de buurt. En je moet blijven opletten, en zorgen dat je leuk bent. :mrgreen:

Maar verder zijn het heerlijke honden. Lief en sociaal en lekker eigenwijs.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb een ras dat ook hier benoemd wordt als jager.. Nu heb ik het ultieme geluk dat hij niet jaagt, maar ik heb er wel heel veel tijd in moeten stoppen voordat hij betrouwbaar los ging lopen. Op het veld is hij niet altijd even braaf (werken we aan :D zo eens per les is iets anders dan interessanter), maar tijdens het wandelen/loslopen zeker wel. Hij is, en dat zeg ik niet alleen omdat hij van mij is, echt een van de braafste beagles wb loslopen die ik ken. Je hoeft maar te denken aan terug roepen en hij staat al weer naast je. Hij is nooit uit zicht en ik vind het heerlijk. Ik zal nooit meer een ras nemen waarbij de kans op jachtgedrag zo groot is.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Sanchis schreef:Ik denk dat Galgo's gewoon gewilder zijn en ik snap dat ook. Ik zou zelf ook liever een galgo adopteren dan een podenco.

Nou ikke niet :mrgreen: , we hebben hier ook een Galgo maar mijn hemel die is echt gestoord hoor!! Ik heb echt liever een roedel Podenco's dan Galgo's

Er kan wat werk aan zitten aan die Podi's maar dan heb je ook wat, ik wil nooit meer zonder
Kit
Erelid

Melody schreef:Oeh, leuk meelezen!
Ik heb ook al geadviseerd minder Podenco's naar hier te halen, ze zijn gewoon niet in trek, de genen die nu nog in opvang zitten bij GINN bijvoorbeeld zou ik zo willen hebben, waaronder Rosita, die nog steeds niet geadopteerd is, ik zou haar zo willen hebben, een wereldhondje dat onwijs veel humor heeft en nog goed luisterde ook
Vind het lastig te begrijpen waarom ze bijvoorbeeld bij GINN zo lang zitten tegenover de galgo's met ook echt hun issues.. Ik heb Peter geadopteerd (en een andere naam gegeven..), ken je die nog? Die heeft ook maanden in de opvang gezeten. Ik heb wel 100 vragen gesteld of er niet ergens een addertje onder het gras zat, maar hij doet het gewoon echt voorbeeldig. En tot nu toe ook het loslopen. Maar hij is nog jong, ik hoop dat ik kan voorkomen i.p.v. "genezen" c.q. eruit trainen.

De naam zegt me zo niks geloof ik, heb je een foto? :engel:
Kit
Erelid

Dinos schreef:Ik vindt ze persoonlijk niet mooi, en is niet mijn type hond maar zeg nooit nooit.

Er is bij de Podenco's eigenlijk ook geen grijs vlak, of je vindt ze lelijk, of je vindt ze prachtig :mrgreen:
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

viewtopic.php?f=1&t=284234&p=6823865#p6823865
Kit, hier staan wat foto's :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

korthaar schreef:Geef mij maar een Staande Hond: die wijst het wild tenminste netjes aan, zodat je er een mooi fotootje van kunt maken.
Ja en laat dat net niet altijd opgaan..
Ellen.
Zeer actief

_Leonie schreef:Ik hou niet van hele zelfstandige honden waarbij de kans groot is dat ze ergens achteraan gaan. Ik krijg al een hartverzakking als ik Ayleen niet kan zien. Daarom heb ik dus geen Podenco, niet leuk voor de hond ook. :mrgreen:

Liever de hond binnen de 10 meter dan de 100 meter. Dan zie ik tenminste wat ze doet (okee, klein beetje controlfreak: alleen met retriever). :lol1:
Sjonge, zou Oz een x Podenco zijn?!
Enorm zelfstandig die ook absoluut z'n ruimte neemt. Heel lastig soms, hard aan het trainen, maar op het moment gaat hij ook door de fluit heen. Stapjes terug dus.
Kit
Erelid

Hey Ellen, jij had nog gave actiefoto's ofniet! :engel:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kit schreef:
Dinos schreef:Ik vindt ze persoonlijk niet mooi, en is niet mijn type hond maar zeg nooit nooit.

Er is bij de Podenco's eigenlijk ook geen grijs vlak, of je vindt ze lelijk, of je vindt ze prachtig :mrgreen:
:wink: Nou, die van jou vind ik toevallig prachtig. De meeste podenco soorten niet.
Kit
Erelid

dagmar88 schreef:
Kit schreef:

:wink: Nou, die van jou vind ik toevallig prachtig. De meeste podenco soorten niet.

Hahaha je bent een van de weinigen :mrgreen:
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Ik vind ze prachtig, de ruwharige grotere types helemaal op op te vreten... maar inderdaad dat jagen... en dan heb ik Ridgebacks die ook zowel op zicht als op geur kunnen jagen, maar bij hen kan je nog de mazzel hebben dat het of - of ipv en -en is, en dat is dan toch een stuk makkelijker.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Ellen.
Zeer actief

Hanneke2
Zeer actief

Kit schreef:
Sanchis schreef:Ik denk dat Galgo's gewoon gewilder zijn en ik snap dat ook. Ik zou zelf ook liever een galgo adopteren dan een podenco.

Nou ikke niet :mrgreen: , we hebben hier ook een Galgo maar mijn hemel die is echt gestoord hoor!! Ik heb echt liever een roedel Podenco's dan Galgo's

Er kan wat werk aan zitten aan die Podi's maar dan heb je ook wat, ik wil nooit meer zonder
Ik vind galgo's prachtige honden maar net effe te groot voor mij. En dat iets robuustere van podenco's vind ik toch ook wel prettiger. Galgo's, en sowieso veel windhonden, lijken zo kwetsbaar.

Van wat ik hoor zijn galgo's in huis wel rustiger, dat zullen veel mensen wellicht ook een voordeel vinden van galgo's ten opzichte van podenco's?
Hanneke2
Zeer actief

Melody schreef:viewtopic.php?f=1&t=284234&p=6823865#p6823865
Kit, hier staan wat foto's :)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Oh dat is een mooierd! En een lief bekkie. :I:
Hanneke2
Zeer actief

Ellen. schreef:Ja Kit, ik had nog foto's ;)
Zie:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=284928
Hele mooie foto's!

Mijn stel is aanzienlijk minder gespierd en wat meer 'gevuld'. :wink:

Opa Jack:

Afbeelding

Wat betreft baasgerichtheid bedacht ik me trouwens dat ik eigenlijk vind dat podenco's daar toch beter op scoren dan menig andere hond. Gehoorzaam, nee, niet altijd, maar op jou letten en heel veel communiceren, dat doen ze toch wel. Zelfs mijn wat dommige Lilo begrijpt een indrukwekkende hoeveelheid woorden en gebruikt allerlei (vaak onhandige) lichaamstaal als ze mij iets duidelijk wil maken. Jack kan dat nog veel beter.

Ik denk dat ik podenco's vooral zo leuk vind omdat ze nooit saai zijn. Ik ken heel veel andere hartstikke leuke lieve brave honden, maar podenco's verrassen je bijna elke dag. Niet altijd positief :hmmm: , maar het blijft interessant, zal ik maar zeggen. :mrgreen:

Podenco's zijn een soort kat-aap-hond-combi,
Hanneke2
Zeer actief

Jion schreef:O wat is Jack groot! Ik dacht dat hij kleiner was. Mooierd zeg! :I:
Hij is niet heel groot hoor, maar hij klopt niet qua verhouding. Als hij goeie voorpoten had gehad, was hij een stuk groter geweest. Ik moest effe zoeken, maar hier zie je vrij goed hoe 'mismaakt' hij is:

Afbeelding

Dit is een foto van niet lang na de operatie aan zijn slechte voorpoot (dat is die rechte linkerpoot), maar je ziet daar al dat die 'goeie' rechtervoorpoot alsmaar slechter wordt. Inmiddels is het nog veel slechter, echt bizar dat Opa op z'n 13e nog steeds kan rennen, maar dat komt dus echt door die perfecte achterkant, want die is nog steeds prima.

Sorry dat ik zo off-topic ga!
Hanneke2 schreef: Podenco's zijn een soort kat-aap-hond-combi,
Met een vleugje stokstaart. :lol1:
Haha, ja, ook herkenbaar! Het zijn hoe dan ook geen doorsnee honden. En ik denk dat ik nooit iets anders zou willen.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wow, ik wist dat Jack z'n voorpoten niet helemaal in orde waren maar dit is wel heftig :( Wel een prachthond om te zien!
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

malinois schreef:Mwa ik vind dit toch niet aan de baas geplakt zijn zonder enige zelfstandigheid ... dit is mijn tuig samen met 2 logees... alles in zicht en in de buurt zij houden mij in de gaten en zo zie ik t graag ;-)

Nou, dit dus. Zo gaat het hier ook op wandelingen.
Of nee, eigenlijk zijn ze lomper aan het bolderen met elkaar. Maar slaafs aan de voet of in een rondje om mij heen dartelen? Neuh.
Mij in de gaten houden doen ze weer wel. Vind ik wel zo prettig.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hanneke2
Zeer actief

Hilde schreef:Wow, ik wist dat Jack z'n voorpoten niet helemaal in orde waren maar dit is wel heftig :( Wel een prachthond om te zien!
Het ziet er nu nog veel erger uit, maar hij kan nog steeds rennen op z'n ouwe dag. Als hij niet meer kan rennen, dan is het klaar.

Nogmaals sorry voor off-topic over mijn eigen hond zeuren. :ugh:
Kit
Erelid

Hanneke2 schreef:
Kit schreef:

Ik vind galgo's prachtige honden maar net effe te groot voor mij. En dat iets robuustere van podenco's vind ik toch ook wel prettiger. Galgo's, en sowieso veel windhonden, lijken zo kwetsbaar.

Van wat ik hoor zijn galgo's in huis wel rustiger, dat zullen veel mensen wellicht ook een voordeel vinden van galgo's ten opzichte van podenco's?

Of Nen moet een mongooltje uitgekozen hebben, maar Falera trekt om niks haar tetter open en dat is vaaaaaaaaakkkkkkkkkkkk de Podenco's blaffen bijna nooit, dan moet er echt wel wat aan de hand zijn, dan begint Hayley te weffen en staan Zen en Danne pal achter haar, klaar om in actie te komen
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”