Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom geen Podenco?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Waarom geen Podenco?

Ongelezen bericht door Miranda »

Volgens mij zijn al die herdermensen gewoon controlefreaks :Q:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Nanna schreef: Dus als je bereid bent om de hond veel aangelijnd te hebben en hem alleen los te laten op het strand of omheinde stukken dan denk ik toch dat je er een wereldhond aan kunt hebben :ok: Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
:E:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Miranda schreef:Volgens mij zijn al die herdermensen gewoon controlefreaks :Q:
Zit misschien wel een stukje waarheid in hoor... als ik eerlijk naar mezelf kijk :engel:
Mijn vorige honden (rottweilers) bleven ook gewoon bij me, hadden niet eens oog voor een konijn, boeide ze niet.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat kan best maar ik heb geen hond om hem tijdens het wandelen niet te zien, kan ik net zo goed zonder hond gaan wandelen :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef: Ik loop 100x liever met een hond waar ik ogen voor en achter nodig heb omdat ie niet met andere honden kan dan een jagende hond.

Nou, ik ben blij dat ik niet meer hoef te kijken naar reu of teef omdat Kiki met alle honden kan.
En áls ze al eens even een pietepeuterig eindje het bos in loopt en heel even buiten zicht is zal me dat worst zijn.
Een fluitje en ze is weer present, maar bij een Podenco ligt dat natuurlijk wel iets anders.

* Ik zou knettergek worden van een hond die aan mijn hielen geplakt loopt en na een poosje denken dat ie toch eens iets voor zichzelf moet gaan doen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
renee-uk
Zeer actief

Jion schreef:
renee-uk schreef:
dat kan best maar ik heb geen hond om hem tijdens het wandelen niet te zien, kan ik net zo goed zonder hond gaan wandelen :U:
Nou zo ernstig is het nou ook weer niet hoor. :mrgreen:
ach er zijn mensen die honden herplaatsen omdat ze het jagen niet afgeleerd krijgen.
laat mij mijn hond dan maar lekker in het zicht hebben.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Ik hoef geen hond die niet gewoon lekker los kan lopen, dus niks wat weg is als ie een konijn ruikt maar ook niks wat hondagressief is. En nee, een herder staat dan ook niet op mijn lijstje :mrgreen:
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Kun je ze op het strand wèl loslaten dan? Ik weet dat Willem ook op het strand er regelmatig vandoor ging. Die wist heel goed dat het in de duinen een stuk leuker was :cheer: en verdween dan weer eens voor een half uur ofzo. Dat accepteerde ik ook gewoon maar :19: hij moest toch zijn ei kwijt kunnen. Maar ik liep dan niet op mijn gemakkie, was altijd weer blij als hij weer in beeld kwam.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

marian* schreef: * Ik zou knettergek worden van een hond die aan mijn hielen geplakt loopt en na een poosje denken dat ie toch eens iets voor zichzelf moet gaan doen.
ik ook :?
Afbeelding

Daisy@
Zeer actief

Manu schreef:
Nanna schreef: Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
Voor mij geldt dit dus echt niet. Ik weet niet beter of ik moet opletten dat er geen andere honden in de buurt lopen ivm agressie. Dat is een 2e natuur. Maar het boeit me niet zo. Zoek wel plekken op waar ik rustig kan lopen, let gewoon op en steek even de weg over bv. Prima mee te leven voor mij.
Weet genoeg plaatsen waar ze prima los kunnen. Ik laat zelf ook alleen Indy los lopen. (de reuen zijn van Leon)
En die let wel op mij, of ik roep en zij komt.

Maar goed, heb het ook al meer geschreven. Niets is zo veranderdlijker als een mens, hahaha. Ik heb 30 jaar geroepen dat ik nóóóóóít een mechelse herder zou willen, écht NIET.
En wat is er 4,5 jaar geleden in mijn ziel gekropen... juist, een mechel :wink:
Manu

renee-uk schreef:
Jion schreef:
renee-uk schreef:
Nou zo ernstig is het nou ook weer niet hoor. :mrgreen:
ach er zijn mensen die honden herplaatsen omdat ze het jagen niet afgeleerd krijgen.
Er zijn ook mensen die honden herplaatsen omdat ze agressief zijn. Als eigenaar moet je gewoonweg rekening houden met de eigenschappen van je hond, zo simpel is het toch? Verantwoordelijkheid nemen en als je dit niet wil of kan is afstand doen wel beter dan een loslopende hond die onder een auto komt.
En ik zie mijn jager juist lekker veel :F:
Manu

Daisy@ schreef:
Manu schreef:
Nanna schreef: Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
Voor mij geldt dit dus echt niet. Ik weet niet beter of ik moet opletten dat er geen andere honden in de buurt lopen ivm agressie. Dat is een 2e natuur. Maar het boeit me niet zo. Zoek wel plekken op waar ik rustig kan lopen, let gewoon op en steek even de weg over bv. Prima mee te leven voor mij.
Weet genoeg plaatsen waar ze prima los kunnen. Ik laat zelf ook alleen Indy los lopen. (de reuen zijn van Leon)

Maar goed, heb het ook al meer geschreven. Niets is zo veranderdlijker als een mens, hahaha. Ik heb 30 jaar geroepen dat ik nóóóóóít een mechelse herder zou willen, écht NIET.
:lol1:

Het is inderdaad iets wat je jezelf aanwent denk ik. Ik heb op het forum ook geschreven dat ik het verschrikkelijk vond dat hij niet los kan voorlopig. Nu zit ik er niet zo meer mee en vind het juist fijn dat ik nu veel meer interactie met mijn hond heb en dit ook elke dag weer groeit. Het is toch het ras wat lekker zelfstandig is en ook best zonder je op pad wil.
Als je altijd al met een hondagressieve hond loopt wordt het inderdaad gewoon een manier van. Net als met een jager lopen vermoed ik.
Maar, jammer vind ik het wel hoor. Ik heb alleen wel, áls ik kon kiezen, het liever zoals nu, een hondsociale hond aan de lijn die graag jaagt, dan een hondagressieve die los wel bij me zou blijven maar een gevaar is voor andere honden.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

-Saskia- schreef:
lieke schreef:Maar ik wil ook geen jager hebben. Sowieso wil ik geen honden uit de jachthondengroep. Of molossers. Of teckels. Of windhonden. Want die honden zijn gewoon niet zo baasgericht. En ik kies liever een hond op karakter dan op uiterlijk.
Idem hier. Ik vind ze werkelijk prachtig maar ik ben iemand die meteen snotterend aan de telefoon hangt als mijn hond uit zicht dreigt te verdwijnen dus dat doe ik mijn hart niet aan.
Geef mij maar robotjes die te stom zijn om te beseffen wat ze aan zich laten voorbijgaan :mrgreen:

Haha, idd. tegen de tijd dat je met een énorm baasgerichte sukkelige collie loopt die dement wordt, kost je dat elke keer 5 jaar van je leven. :F:
Want ze hebben om te beginnen al een pindabreintje maar als dat zielige beetje hersencellen gaat aftakelen, dan loop je iedere keer om je heen te spieden of Truus Sukkel jou nog wel kan vinden.
Ben haar nu al een keer of 3 kwijt geweest, ook nog in het donker wat het helemaal gezellig maakt omdat ik in het donker zelf zo blind als een mol ben. :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Manu schreef:
renee-uk schreef: ach er zijn mensen die honden herplaatsen omdat ze het jagen niet afgeleerd krijgen.
Er zijn ook mensen die honden herplaatsen omdat ze agressief zijn. Als eigenaar moet je gewoonweg rekening houden met de eigenschappen van je hond, zo simpel is het toch? Verantwoordelijkheid nemen en als je dit niet wil of kan is afstand doen wel beter dan een loslopende hond die onder een auto komt.

En ik zie mijn jager juist lekker veel :F:
ja dat ook, maar als je een jager neemt moet je niet raar opkijken dat ie ook jaagt, dat kun je echt van te voren wel incalculeren.

maar ook pas na een aantal avonturen waarin je hem niet meer zag :U:

het gaat er toch juist om dat je een hond neemt die bij je past en niet een hond waarvan een ander vindt dat je die ook wel zou kunnen nemen?
daar wordt echt niemand gelukkig van hoor, baasje niet en hondje ook niet.
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
Dit idd. Ik zie ze graag bezig zijn met snuffelen ... regelmatig ff komen buurten, elkaar lastig vallen etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Daisy@
Zeer actief

Manu schreef:
Daisy@ schreef:
Manu schreef:

:lol1:

Het is inderdaad iets wat je jezelf aanwent denk ik. Ik heb op het forum ook geschreven dat ik het verschrikkelijk vond dat hij niet los kan voorlopig. Nu zit ik er niet zo meer mee en vind het juist fijn dat ik nu veel meer interactie met mijn hond heb en dit ook elke dag weer groeit. Het is toch het ras wat lekker zelfstandig is en ook best zonder je op pad wil.
Als je altijd al met een hondagressieve hond loopt wordt het inderdaad gewoon een manier van. Net als met een jager lopen vermoed ik.
Maar, jammer vind ik het wel hoor. Ik heb alleen wel, áls ik kon kiezen, het liever zoals nu, een hondsociale hond aan de lijn die graag jaagt, dan een hondagressieve die los wel bij me zou blijven maar een gevaar is voor andere honden.
Gelukkig dat ieder mens anders is :wink:

Daarom is het zo ontzettend belangrijk om je van te voren te verdiepen in een ras. En alle eigenschappen langsgaan en eerlijk tegen jezelf zijn of je dat wel wilt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

marian* schreef:
malinois schreef: Ik loop 100x liever met een hond waar ik ogen voor en achter nodig heb omdat ie niet met andere honden kan dan een jagende hond.

Nou, ik ben blij dat ik niet meer hoef te kijken naar reu of teef omdat Kiki met alle honden kan.
En áls ze al eens even een pietepeuterig eindje het bos in loopt en heel even buiten zicht is zal me dat worst zijn.
Een fluitje en ze is weer present, maar bij een Podenco ligt dat natuurlijk wel iets anders.

* Ik zou knettergek worden van een hond die aan mijn hielen geplakt loopt en na een poosje denken dat ie toch eens iets voor zichzelf moet gaan doen.
Ik ook maar dat je wil toch niet zeggen dat een herder die vrij loopt aan je hielen geplakt zit... ;)
T is een hond dus die vermaken zich prima maar houden wel hun baas in t snuitje...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Geinig om dit te lezen, ik lees vooral losgeslagen moordende weglopende debielen... Ik herken dat niet, ze zijn vreselijk lief en zeer zeker voor rede vatbaar, ze zijn zelfstandig ja en zullen niet zo snel bij je komen als een herder of een lab, je moet net die snaar weten te raken dat ze je aardig genoeg vinden om bij je te blijven, is hier wel gelukt geloof ik :mrgreen: :mrgreen:

Dat wegloopding, ja ik blijf er bij dat je dan zelf net die nanoseconde te laat bent...

Ik heb ook al geadviseerd minder Podenco's naar hier te halen, ze zijn gewoon niet in trek, de genen die nu nog in opvang zitten bij GINN bijvoorbeeld zou ik zo willen hebben, waaronder Rosita, die nog steeds niet geadopteerd is, ik zou haar zo willen hebben, een wereldhondje dat onwijs veel humor heeft en nog goed luisterde ook
Manu

renee-uk schreef: ja dat ook, maar als je een jager neemt moet je niet raar opkijken dat ie ook jaagt, dat kun je echt van te voren wel incalculeren.

maar ook pas na een aantal avonturen waarin je hem niet meer zag :U:

het gaat er toch juist om dat je een hond neemt die bij je past en niet een hond waarvan een ander vindt dat je die ook wel zou kunnen nemen?
daar wordt echt niemand gelukkig van hoor, baasje niet en hondje ook niet.
Klopt, helemaal met je eens. Daar zit volgens mij ook de fout in om te denken dat het eruit te trainen valt.
In mijn situatie heb ik hem los gehad zo lang het goed ging. Nu is het mis gegaan en pak ik mijn verantwoordelijkheid. Maar goed, niet iedereen doet of wil dat.
Overigens denk(!) ik dat hij best 9 van de 10 keer terug komt als ik hem roep maar ik vind het risico gewoon te groot. Ik ben gewoon heel vaak nog te laat met de signalen oppikken.
Laatst gewijzigd door Manu op 15 apr 2014 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik heb niet bewust voor een herder gekozen (overgenomen van broer), als mijn broer een podenco had gehad dan was ik vast net zo gek op de podenco geworden als ik nu op mijn herder ben en had er hier een podenco gewoond en had ik me daaraan aangepast.
Waarschijnlijk wel met het voornemen om daarna nooit meer een hond met veel jachtpassie te adopteren. :mrgreen:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Geef mij maar een Staande Hond: die wijst het wild tenminste netjes aan, zodat je er een mooi fotootje van kunt maken.
Kit
Erelid

korthaar schreef:Geef mij maar een Staande Hond: die wijst het wild tenminste netjes aan, zodat je er een mooi fotootje van kunt maken.

Maar van Podenco's kun je weer prachtige actiefoto's maken :mrgreen:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Kit schreef:
korthaar schreef:Geef mij maar een Staande Hond: die wijst het wild tenminste netjes aan, zodat je er een mooi fotootje van kunt maken.

Ja, ik vind zo'n hond in actie ook geweldig om te zien hoor.
Maar heel moeilijk om de ruimte te kunnen geven.
Kit
Erelid

korthaar schreef:
Kit schreef:

Ja, ik vind zo'n hond in actie ook geweldig om te zien hoor.
Maar heel moeilijk om de ruimte te kunnen geven.

Valt reuze mee hoor, mijn Podenco's lopen hier op het industrieterrein los, kunnen ze lekker racen, bij gebrek aan auto, kan ik niet meer met ze naar de hei
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, hier in de buurt wonen twee vrouwen met twee podenco's die ook los kunnen lopen. Twee geweldig lieve reuen die weliswaar rustig een 100m vooruit lopen maar keurig op een fluitje terugkomen.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik vind ze leuk om te zien, en degene die heb ontmoet zijn ook nog eens ontzettend lief, en het jagen zou mij er niet van weerhouden, anders had ik ook geen Husky genomen :engel: Maar ik hou van een beetje "volle" honden, of dat nu met lekker veel haar of wat spek is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou qua karakter binnenshuis best wel een whippet ofzo willen, maar buitenshuis zou ik gestoord worden van het jagen en ruimte nemen. Reden genoeg dus om er nooit voor te kiezen.
Ik ben nu ook Apple gewend, dus dan wil je helemaal niet meer anders dan een hond die gewoon lekker overal los kan.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:
marian* schreef:

Ik ook maar dat je wil toch niet zeggen dat een herder die vrij loopt aan je hielen geplakt zit... ;)
T is een hond dus die vermaken zich prima maar houden wel hun baas in t snuitje...
Nou, 10 meter van de baas af is net niet meer aan de hielen geplakt maar in mijn optiek scheelt het weinig. LOL. Kiek houdt je ( meestal) ook goed in het snotje hoor maar dat stukje zelfstandigheid zit er ook nog bij.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik ben echt geen controlefreak, maar echt weglopen moet ik gewoon niet hebben, dat vind ik niet relax. Pom ben ik 2 keer kwijtgeweest, 2 keer achter een mountainbiker aan :X Echt, ik had het niet meer. We trainen er nog steeds hard op, heb wel het idee dat we er bijna zijn ondertussen maar ik let altijd goed op. Not funny :D
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Het niet kunnen loslopen wegens jaaggedrag zou ik niet zo'n probleem vinden, de meeste rottie reuen kunnen ook niet altijd andere honden waarderen die loslopen dus die hield ik ook altijd vast. Diesel gaat ook alleen los op plekken waar ik zeker weet dat er geen hond kan lopen of op een verre afstand te zien is dat er een hond aankomt.

Echter vind ik het uiterlijk van deze honden niets aan, net als honden met een lange vacht, vind ik ook niet mooi.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”