Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom geen Podenco?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

PaulineP
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Aantal honden: 2

Waarom geen Podenco?

Ongelezen bericht door PaulineP »

Vanmorgen zat ik me ineens wat te bedenken..

In juni ga ik een hondje opvangen voor een stichting. Deze stichting is (ook) actief in Spanje, maar haalt bewust geen Podenco's naar Nederland. Toen ik vertelde dat ik twee Podenco's had viel er een stilte, gevolgd door; "Wow.. Dapper.." Ze legden me uit dat de gastgezinnen vaak problemen hadden met Podenco's en dat ze ze niet of moeilijk konden plaatsen bij adoptiegezinnen. Fair enough, want het is algemeen bekend denk ik dat Podenco's in Spanje niet meer zijn dan ongedierte, en dat maar weinig mensen bereid zijn ze in andere landen te adopteren. En toegegeven, ik ga ze ook echt niet lopen romantiseren, ze hebben zo hun issues. Zoals ieder ras dat heeft, denk ik..

Met mijn eerste Podenco ben ik met vlag en wimpel geslaagd voor onze gehoorzaamheidscursus A. Ze was daar op 't veld zo onwijs gehoorzaam, en we werden overspoeld met complimentjes. Maar buiten dat veld.. Tja, het blijft een Podenco, en luisteren doet ze.. wanneer ze daar zin in heeft en wanneer er niets anders in de buurt is dat mogelijk interessanter kan zijn. Gisteren heb ik de eerste les gehad met mijn tweede Podenco, wederom de gehoorzaamheidscursus A. Ik had totaal geen verwachtingen, want zelfs contact met haar krijgen is al lastig. Maar tot mijn grote verbazing deed ze het super goed. Vol enthousiasme volgde ze alle commando's op en bleef ze me aan zitten staren, klaar voor de volgende opdracht. Ik had haar, behalve zit, nog niets geleerd, maar aan het eind van de les zat het volgen en het "aan de voet" er ook al vrij goed in! Ik heb met volle teugen genoten van mijn leuke, enthousiaste, leergierige meid, en heb me gisterenavond en vanmorgen bezig gehouden met de vraag waarom mensen eigenlijk geen Podenco's willen?

Ja goed, ze kunnen niet zo goed loslopen. Of nou ja, loslopen wel, alleen terug komen is een issue, haha. Maar als dit dé reden is, dan zou dat toch voor meer rassen gelden? Huskies, Teckels, Beagles? Om maar wat te noemen? En als het niet het loslopen is, wat is het dan wel? Veel mensen vinden windhonden lelijk omdat ze zo dun zijn, de Podenco is weer iets meer gevuld, en ik krijg op straat niets dan complimentjes over hoe mooi ze zijn. Maar toch, mensen vinden een Husky doorgaans mooier dan een Podenco, dus is dat het? Het uiterlijk?

Of.. Maakt onbekend onbemind? Iedereen weet wat een Husky, Teckel of Beagle is. Maar weinig mensen reageren met herkenning in hun stem wanneer ik vertel dat het Podenco's zijn. Dus misschien is dat het? Mensen kennen het ras niet?

Ik was erg benieuwd naar jullie mening of idee, waarom mensen niet snel geneigd zijn een Podenco te adopteren!
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Waarom geen Podenco?

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik persoonlijk haak echt af op het jagen. De kans dat lola veel podenco (maneto)bloed heeft is groot en dat jagen vind ik echt vreselijk. Maar verder denk ik dat het vooral het onbekende is. Bij het woord podenco reageert er nooit iemand met 'oh, leuk, die ken ik!' of iets dergelijks. En dat brave óp het veld en :engel:iets minder brave :engel: erbuiten herken ik wel, haha.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind podenco's ontzettend leuk. Hier in de buurt lopen er ook een paar. Ontzettend lieve honden. En ik vind ze ook nog erg mooi.
Maar ik wil ook geen jager hebben. Sowieso wil ik geen honden uit de jachthondengroep. Of molossers. Of teckels. Of windhonden. Want die honden zijn gewoon niet zo baasgericht. En ik kies liever een hond op karakter dan op uiterlijk.
Geef mij maar een (schotse) herder. :F:
Afbeelding
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)

Ongelezen bericht door Buddyboy »

Ik vind dat men niet alle honden onder 1 kam kan scheren.. Ja de Podenco is niet echt gewild maar er zijn super lieve podenco's... soms moet je ook je eigen visie bijstellen ...

Ik was altijd erg afwijzend naar mechelse herders... nu ken er inmiddels 2 hele lieve mechelse.. en dan veranderd de kijk op het ras wel...

Dat wil niet zeggen dat iedereen ook meteen geschikt is voor elk ras... je moet er een klik mee hebben...
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
Nero12
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herders
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nero12 »

Ze zouden voor mij vanwege de grootte en het jagen afvallen. Ik wil graag een hond los kunnen laten. Ik denk dat het verschil met bijv. De huskey ook de grootte, haar en andere eigenschappen zijn.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik kende voor ik op het forum kwam ook het ras niet. Het uiterlijk vind ik prachtig, maar de grootte zou het voor mij niet zijn. De Husky is ook een jager, maar wel lekker harig en dat knuffelt zo lekker :I: Het is voor mij ook een ideale maat, geen kasteel maar ook geen hondje waar je over struikelt.
Over de Podenco kan ik niet veel nuttigs zeggen want ik ken het ras niet. Ik denk dat het jagen wel iets is waar niet veel mensen tegen kunnen. De meeste mensen willen een hond die lekker los kan met hondenvriendjes en als ze dan zo'n Podenco staartje zien verdwijnen achter de horizon zal dat toch wel een flinke teleurstelling zijn voor de gemiddelde hondenbaas. Geen idee of je daar dan zo lang aan vast wil zitten.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

voor mij zijn enorm veel rassen geen optie en de podenco hoort daarbij. de husky en de beagle ook trouwens :-)
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Voor mij is het ook het jagen, verder heb ik ze nog nooit in het echt gezien geloof ik.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

dat echte jagen is voor mij ook een no-go, daarom zou ik ook nooit een beagle nemen, of een husky idd.. Ik wil wel een hond die lekker los kan lopen. Verder vind ik Podenco's prachtige honden, mooier dan beagles en huskys :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Manu schreef:Geen idee of je daar dan zo lang aan vast wil zitten.
Ik nu niet nee. Charlie heeft ook niet zo'n beetje jachtinstinct, maar die kan toch al niet zomaar los en mag van lente tot herfst niet op gras lopen.
's nachts op het strand zijn aangespoelde kwallen het wildste wat we tegenkomen, dus dat jachtinstinct is geen extra ongemak.

Weet niet of het zo is hoor, maar bij de podenco heb ik toch het idee dat dat jachtinstinct sterker aanwezig is dan bij de andere rassen die TS noemt.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik denk dat het komt doordat er een overdaad aan buitenlandse asiel honden op de markt is en dat podencos minder makkelijk kwijt te raken zijn. Mensen die hun hond bij een stichting vandaan halen, hebben vaak minder specifieke eisen dan iemand die voor een rashond kiest, en dan is het een stuk makkelijker om een hond te nemen die niet zelfstandig op jacht wil en dit ook in praktijk heeft toegepast. Ik denk dat het stukken makkelijker is om een gemiddelde husky pup goed los te leren lopen, dan een volwassen podenco die misschien wel een jaar op straat heeft geleefd en voor zijn eigen voedsel moest jagen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
PaulineP
Vaste gebruiker

Een aantal mensen hebben het over het formaat. Vinden jullie ze dan te groot, of juist te klein?

De Podenco Andaluz begint bij zo'n 5 kg (de kleine versie) en eindigt bij 33 kg (de grote versie). Voor ieder wat wils! En ze zijn er ook nog in het ruwhaar voor de mensen die van haar houden! :lol1:

Of deze, de Podenco Campanero..
Afbeelding

Hihi, dus toch vooral het jagen. Dat vermoedde ik al. Is ook wel hun minst aantrekkelijke eigenschap, vind ik zelf. Voordat ik Cosmic adopteerde had ik, jawel, een kruising die toch wel het meest weg had van een Mechelse Herder. Ze liep al haar hele leven overal los en heeft het nooit in haar hoofd gehaald om niet te luisteren of ergens achteraan te gaan. Deze overgang was voor mij een ware shock, haha!
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Mijn half zusje heeft een podenco. Prachtig dier en heel erg lief. Luistert in huis goed maar buiten voor geen meter.
En dat is waar ik niet tegen kan. Ik hoef geen robotten buiten maar als ik zeg Hier dan moeten ze wel komen.

Edit: de Podenco Campanero is wel errug leuk qua uiterlijk :I:
Afbeelding
PaulineP
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Ik denk dat het jachtinstinct bij de windhonden en halfwindhonden even sterk is.
Maar dat de gewone windhonden terugkeren naar de baas na een spannende najaagpartij en dat de halverds hun snotter aan de grond zetten en het spoor nog eens fijn gaan uitwerken ;-)
En dát zou mij te lastig zijn.
Dat is het inderdaad. Ik kwam laatst een man tegen in de duinen met twee loslopende Whippets. Een vriendin van me vroeg waarom zij los konden, en die van mij niet. Waarop die man zei; "Als er hier een konijn langs rent, dan zijn ze weg, dan luisteren ze niet meer. Maar is het konijn uit zicht, dan komen ze weer terug. Podenco's jagen op zicht én geur, dus is het konijn uit zicht, dan volgen ze het spoor, en komen ze pas terug als ze dát ook kwijt zijn." Dat is best een probleem m.b.t. het loslopen.
Afbeelding
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ooh die Campanero :I:
Formaat maakt mij niet uit, maar ik ben zo iemand die half dagdromend door het bos loopt of hardloopt en erop vertrouwt dat m'n loslopende hond in mijn buurt blijft. Ook heb ik daar paar keer meegemaakt dat mensen honden kwijt waren die er vandoor waren gegaan nadat ze iets geroken/gezien hebben. Zenuwslopend lijkt mij dat.
Mijn hond heeft ook wel z'n "ikziejezowelweer" momenten, maar blijft vrijwel :engel: altijd in mijn zicht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor mij is het ook de combinatie van het jachtinstinct en het weinig baasgerichte waarop ik absoluut afhaak.
Verder vind ik ze (de exemplaren die ik ken in ieder geval) super leuk: sociaal, zachtaardig, actief, en ik vind ze er ook vaak leuk uitzien.
Wat betreft mensen die op zoek zijn naar een leuke (buitenlandse) herplaatser is mijn ervaring dat ze toch meestal zoeken naar een ongecompliceerd, makkelijk hondje en dan willen ze denk ik een wat baasgerichtere hond die wel gewoon los kan lopen en enigszins luistert. :mrgreen:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik vind ze heel erg leuk. Als ze echt niet terug komen dan wordt het wel lastig ja. Zeker als je met ze in een bos loopt waar veel wegen om heen lopen.
Maar goed ik heb geen Podenco en neem er ook nooit een want heb echt geen zin om een leven lang de hond aan de lijn te houden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Jachtinstinct in combinatie met zelfstandigheid is iets waar ik niet aan ga beginnen. Ik vind al dat mijn kruising lab te veel jachtinstinct heeft, die moet ik tijdens een wandeling continue laten weten dat ik haar in de gaten hou. Kan het nu goed voorkomen dat ze gaat jagen. Maar het is niet mijn manier van wandelen ben ik achter gekomen. Dus een Podenco komt er hier niet in.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb kennis gemaakt met Kit haar podenco's en ik vind het prachtige en ook lieve honden. Dat superzachte velletje, die sierlijke hoofdjes, dat lijf, de kleur, alles is mooi. Maar ik knap af op het jagen en het niet los kunnen lopen. Ik ben veel te lui om dat in goede banen te lijden ik wil honden waar ik hersenloos mee door het bos kan sjokken, haha. Voor mij dus geen podenco hoe mooi en lief ik ze ook vind. Geldt trouwens ook voor al die andere rassen die bekent staan om weglopen. Die hoef ik ook niet.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik kan er niet tegen als ze uit zicht gaan want hier zijn veel drukke wegen. Ze moeten gewoon binnen een straal van 10 meter bij mij blijven :D
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Een zichtjager is het jagen sowieso slecht af te leren, dat icm de neiging om daarna lekker een spoor uit te gaan werken, neuh. Daggutmaarvannie :neenee: Ik wil een hond die betrouwbaar los kan lopen.
En een hond die zich wat aan mij gelegen laat liggen. Daarom heb ik herders ;)

Vind ze prachtig hoor, maar het is geen ras voor mij.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik bedenk me net dat mijn Roemeense kruisingmormel Bonnie ook jaagt. Tenminste: ze ziet wat en wil er achter aan. Inmiddels heb ik haar zover dat ik haar uit de jachtmodus kan halen (moet ik wel op tijd zijn). Maar zodra de mogelijke prooi uit zicht is, komt ze direct weer teruggegallopeerd.
Ze is overigens wel is uit zicht, maar op een fluitje komt ze à la minute weer teruggestampt (beest heeft weinig elegantie, vrees ik).
En zelfs dat halfwasjachtinstinct was voor mij schrikken na al die vreselijk brave collies van me. Ook érg lastig gezien mijn woonomgeving (buitenwijk vol katten, konijnen, etc.).
Ik hou er ook van om suffig door te sjokken in de verwachting dat mijn braverds mij wel zullen volgen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Miranda schreef:Een zichtjager is het jagen sowieso slecht af te leren, dat icm de neiging om daarna lekker een spoor uit te gaan werken, neuh. Daggutmaarvannie :neenee: Ik wil een hond die betrouwbaar los kan lopen.

nou dat dus, scheelt mij typen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik wil mijn hond graag los kunnen laten lopen dus alles waarbij dat niet kan sla ik over.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

lieke schreef:Maar ik wil ook geen jager hebben. Sowieso wil ik geen honden uit de jachthondengroep. Of molossers. Of teckels. Of windhonden. Want die honden zijn gewoon niet zo baasgericht. En ik kies liever een hond op karakter dan op uiterlijk.
Idem hier. Ik vind ze werkelijk prachtig maar ik ben iemand die meteen snotterend aan de telefoon hangt als mijn hond uit zicht dreigt te verdwijnen dus dat doe ik mijn hart niet aan.
Geef mij maar robotjes die te stom zijn om te beseffen wat ze aan zich laten voorbijgaan :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
PaulineP schreef: Ik heb met volle teugen genoten van mijn leuke, enthousiaste, leergierige meid, en heb me gisterenavond en vanmorgen bezig gehouden met de vraag waarom mensen eigenlijk geen Podenco's willen?
Ik ken trouwens ook wel mensen met herders waarvan de honden op het africhtingsveld luisteren als een tiet maar er daarbuiten een potje van maken hoor ;-)
En in het voordeel van de Podenco vind ik ook het supersociale karakter. Hier in de buurt lopen er ook wat en nooit problemen met andere honden; regelneverij is ze vreemd.
Dus als je bereid bent om de hond veel aangelijnd te hebben en hem alleen los te laten op het strand of omheinde stukken dan denk ik toch dat je er een wereldhond aan kunt hebben :ok: Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
ach ja en zo heeft iedereen zijn voorkeuren :J:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Het zou voor mij ook puur het jagen zijn. Geef mij alsjeblieft een hond die baasgericht is, mij in de gaten houdt, mag ook best eens tegengas geven. Niet met andere honden kunnen... ook geen probleem, daar deal ik wel mee.
Maar jagen zou mijn dood worden, zou daar écht niet mee om kunnen gaan. Het uit zicht gaan en niet weten waar ze uithangen... neuh... ik bedankt vriendelijk.

Zo vallen dus veel rassen af die ik echt wel mooi zou kunnen vinden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Miranda schreef:Een zichtjager is het jagen sowieso slecht af te leren, dat icm de neiging om daarna lekker een spoor uit te gaan werken, neuh. Daggutmaarvannie :neenee: Ik wil een hond die betrouwbaar los kan lopen.

Dit dus... ik heb hekel aan lijntjes en honden moeten in zicht zijn binnen een max aantal meters... ik kan helemaal niks met honden die uit zicht vliegen waar je niet bij weet of ze bij een een stel kaken in de bek vliegen of van de weg moet halen... of weet ik wat staan te vreten of een dier op staan te vreten die ze net gevangen hebben.
Laat mij maar zien wat er gebeurd en daarbij passen dus herders uitermate goed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik vind ze echt prachtig, als ik puur op uiterlijk af zou gaan dan zat er hier direct eentje.
Maar ook hier is het jagen wel een struikelpunt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
PaulineP schreef: Ik heb met volle teugen genoten van mijn leuke, enthousiaste, leergierige meid, en heb me gisterenavond en vanmorgen bezig gehouden met de vraag waarom mensen eigenlijk geen Podenco's willen?
Ik ken trouwens ook wel mensen met herders waarvan de honden op het africhtingsveld luisteren als een tiet maar er daarbuiten een potje van maken hoor ;-)
En in het voordeel van de Podenco vind ik ook het supersociale karakter. Hier in de buurt lopen er ook wat en nooit problemen met andere honden; regelneverij is ze vreemd.
Dus als je bereid bent om de hond veel aangelijnd te hebben en hem alleen los te laten op het strand of omheinde stukken dan denk ik toch dat je er een wereldhond aan kunt hebben :ok: Er zijn immers ook genoeg mensen die, met aangelijnde hond, met ogen in het achterhoofd moeten lopen wegens het agressieve karakter van hun hond; dat lijkt me minder prettig dan je hond vasthouden omdat ie jaagt....
Ik loop 100x liever met een hond waar ik ogen voor en achter nodig heb omdat ie niet met andere honden kan dan een jagende hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”