Goh wat gekrenee-uk schreef:ja en zijn hoofd er achteraan, was niet zo'n strak plan vond jousterranetje schreef:renee-uk schreef:bij de engelse, zwitserse, italiaanse en oostenrijkse grens, de laatste toen we uit slowakije terugkwamen.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Heeft iemand dat weleens meegemaakt?
de zwitserse douane wilde de penning aan de halsband van mijn acwh controleren, bij nader inzien nam ie toch maar genoegen met de papieren![]()
Hij wilde zeker in de auto controleren (hand naar binnen steken en zo.........)![]()
als ie hem mij uit de auto had laten halen had ie best die penning kunnen controleren trouwens, maar toen ik dat voorstelde zag ie daar vanaf
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ziek door rabies enting
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: ziek door rabies enting
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben nog nooit gecontroleerd bij de grens
Edit: mijn vader wel aangehouden bij de grens, maar niet gecontroleerd
Edit: mijn vader wel aangehouden bij de grens, maar niet gecontroleerd

- ranetje
- Zeer actief
Als je titert en de hond heeft genoeg antistoffen dan kan de ziekte toch juist helemaal niet om zich heen grijpen?Manu schreef:Nou jeetje ik was al blij met deze kennismalinois schreef:Vind je? Als entstoffen 3 jaar werkzaam/geldig zijn zie ik hier de logica niet echt van in.Manu schreef: Het wordt alleen een probleem als straks heel Nederland niet meer jaarlijks ent, want dan krijg je die ziektes natuurlijk sneller om je heen. Klonk logisch.
Verdienen ze niks aan enten, maar wel aan titeren.
Ook prima toch?
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Omega schreef:Als je je hond uit kleine watertjes houdt met stilstaand water en alleen in grote plassen of sloten met stromend water laat is de kans op besmetting met weil erg klein. De enting werkt ook nog eens tegen een heel beperkt aantal van de vormen van weil. Daarnaast is het nog eens een hele vervelende enting. Dit is de reden dat ik niet ent tegen weil, besloten nadat Tannetje Koning mij bovenstaande heeft verteld.
De 21 dagen regel voor rabies geldt alleen voor de eerste enting en de enting moet dan minimaal 21 dagen voor de reis gegeven worden, de opvolgende entingen moeten volgens schema gegeven worden.
Zo denk ik er ook over. Maar, ik kan me met Weil vorostellen dat als je hond elke sloot zoekt EN vind
Ik ben zeker niet tegen enten, wel tegen over-enten.
En, ik hoor het echt vaker dat honden ziek worden van of vlak na een enting.. voor mij reden te meer om terughoudend te zijn.
Suzanne
- Liesbeth
- Zeer actief
Volgens mij zijn er nog al wat verwarringen mbt de weil-enting. En ik kan me er nu ook schuldig aan maken om die verwarring te vergroteneveliendepien schreef:malinois schreef:Dat laatste moet je zelf weten... een da die dit niet weet kwam ik iig niet weereveliendepien schreef:Dat is gek, ik heb net even mijn DA gebeld om te vragen..
De assistente zei mij meteen dat het een jaar geldig moet zijn, daarna vroeg ze naar de kleur van de sticker in het paspoort??
En heeft ze overleg gehad met de dierenarts en die verzekerde mij dat het geen meerwaarde heeft om nogmaals te enten omdat deze enting gewoon een jaar werkzaam is.. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wie ik moet geloven?
http://www.dierenarts-bolsward.nl/index ... ieren/hond
Ik snapte het echt even niet meer dus ik heb de telefoon gepakt en de dierenarts van je linkje gebeld. Ze zeiden dat het goed was dat ik belde en ze zouden het veranderen op de site, er is namelijk een nieuwe enting die wel een jaar beschermt en ook als je in september ent dan is de hond een jaar lang beschermt...?
De kans om besmet te worden is het grootst in de warme maanden. Om die kans op ziekte zo klein mogelijk te houden, is het zinvol om je hond voordien in te enten. Dan heeft je hond vrij veel antistoffen om de ziekte te weren. Naar mate je verder in het jaar komt neemt het aantal antistoffen af en is je hond dus minder beschermt.
Je kan je hond in september enten, maar dan ligt de piek qua antistoffen ergens in de winter, terwijl het risico op besmetting dan juist het laagst ligt
Als je je hond voor het eerst, na langere tijd (meer dan 1/1,5 jaar) of met het nieuwe vaccin laat enten dan zal je moeten boosteren. Een enkele enting tegen Weil (leptospiren) is niet genoeg om voldoende antistoffen aan te maken, daarvoor is die booster na een week of 3 bedoelt. Die 2e enting krikt het immuunsysteem op om nog meer antistoffen aan te maken. Laat je het bij één enkele enting in zo'n geval dan had je net zo goed niet laten enten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Weetje ik snap het gewoon echt niet goed meer, ik heb 4 dierenartsen gebeld en de een zegt dit, de ander zegt dat.
Mijn eigen dierenarts zegt dat het onzinnig en overbodig is om in april te enten. Maar ik wil liever het zekere voor het onzekere.
Als ze nou niet van water zou houden, is het ook nog een ander verhaal.. Maar elk plasje moet geïnspecteerd worden..
Ik ga maandag bellen en dan zeg ik dat ik gewoon wil dat ze in april geënt wordt, ze zullen me dan wel raar aankijken maargoed dat moet dan maar. Het is ook voor mijn eigen gevoel dat er zo veel verwarring is. En ik geloof niet dat ze met dat 'nieuwe' vaccin geënt is wat een jaar optimaal werkt zegmaar, als dat er al is...
Ja ik ga maar gewoon 'eisen' dat ze binnen twee weken ingeënt wordt...
Mijn eigen dierenarts zegt dat het onzinnig en overbodig is om in april te enten. Maar ik wil liever het zekere voor het onzekere.
Als ze nou niet van water zou houden, is het ook nog een ander verhaal.. Maar elk plasje moet geïnspecteerd worden..
Ik ga maandag bellen en dan zeg ik dat ik gewoon wil dat ze in april geënt wordt, ze zullen me dan wel raar aankijken maargoed dat moet dan maar. Het is ook voor mijn eigen gevoel dat er zo veel verwarring is. En ik geloof niet dat ze met dat 'nieuwe' vaccin geënt is wat een jaar optimaal werkt zegmaar, als dat er al is...
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Eerste vraag: Vast wel.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Tweede vraag: Nog nooit.

- ranetje
- Zeer actief
eveliendepien schreef:Weetje ik snap het gewoon echt niet goed meer, ik heb 4 dierenartsen gebeld en de een zegt dit, de ander zegt dat.
Jij beslist, dus daar zou je niet eens discussie over moeten hebben
Dat enten gebeurt dan waarschijnlijk met de nieuwe entstof die voor twee varianten meer beschermt.
Een booster na 3 weken zou dan ook moeten.
Verder kan je dan gewoon april aanhouden voor de jaarlijkse enting.
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Onze Nanu is doodziek geweest nadat hij op 12 weken door de DA geënt was met de normale 12 weken enting, maar tegelijk ook de Rabiës heeft gezet.
Resultaat, hij is nu bijna 2,5 jaar en is daarna niet meer geënt.
Ook onze andere honden zijn niet meer geënt, ja de normale entingen tot twaalf weken en de 1 jaar enting, daarna zijn wij gestopt met inspuiten van allemaal chemische troep.
Nanu heeft zelfs de 1 jaar enting nog niet gehad omdat het volgens de titer nog niet nodig is.
Onze jongste is nu 8 maandjes en ook hij zal eerst getiterd worden en alleen geënt als het nodig is.
Zou trouwens wel fijn zijn als de Europese regels aangepast zouden worden, zodat je niet verplicht bent om alsnog troep in je hond te laten spuiten als je een ander land moet passeren. Laat het titerrapport ook rechtsgeldig zijn daarvoor!
Resultaat, hij is nu bijna 2,5 jaar en is daarna niet meer geënt.
Ook onze andere honden zijn niet meer geënt, ja de normale entingen tot twaalf weken en de 1 jaar enting, daarna zijn wij gestopt met inspuiten van allemaal chemische troep.
Nanu heeft zelfs de 1 jaar enting nog niet gehad omdat het volgens de titer nog niet nodig is.
Onze jongste is nu 8 maandjes en ook hij zal eerst getiterd worden en alleen geënt als het nodig is.
Zou trouwens wel fijn zijn als de Europese regels aangepast zouden worden, zodat je niet verplicht bent om alsnog troep in je hond te laten spuiten als je een ander land moet passeren. Laat het titerrapport ook rechtsgeldig zijn daarvoor!
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nog nooit. Ben 15 jaar jaarlijks naar oostenrijk en italie geweest nooit naar gevraagd bjj de diverse grensovergangen. Laatste jaren ook naar landen als hongarije, tsjechie, italie met de daarbij passerende landen ook nooit naar gevraagd.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Belgie etc ga ik.wel een.paar keer per jaar naar toe en dan heb ik de boekjes vaak niet eens bij me dat is hier om de hiek denk er niet eens aan...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Maar als fokker ben je toch verplicht om je pups op 6 weken te laten enten? Dan kan je nooit pas op 12 weken de enting gaan zetten.droopygerrie schreef: Maternale of Geërfde antistoffen
Wanneer pups nog erg jong zijn, dan zijn ze beschermd tegen de ziekte door inname van het eerste moedermelk (colostrum). Deze rijke melk bevat maternale antistoffen. Het immuunsysteem van de pup is nog niet volgroeid, of actief. Pas wanneer de pup 6 maanden is, wordt het immuunsysteem actief. De maternale (geërfde) antistoffen zorgen voor passieve immuniteit voor elke pup.
Wanneer een pup, met een redelijke hoeveelheid maternale antistoffen, gevaccineerd wordt, zullen de maternale antistoffen het vaccin inactiveren, net zoals het zou gebeuren met een echt virus. Wat de maternale stoffen echter niet kunnen, is de pup beschermen tegen de giftige stoffen die in het vaccin zitten. Onder die giftige stoffen worden onder andere de schadelijke chemicaliën kwik, aluminium en formaldehyde bedoeld. Dit zijn stuk voor stuk kankerverwekkende stoffen.
Dierenartsen en eigenaren van dieren worden aangeleerd om te geloven dat ‘meer en vaker’ ook ‘beter’ is bij die toepassing van vaccins. Maar als je bovenstaande hebt gelezen, weet je al voor een groot deel dat dit niet zo is en er zelfs gevaren aan de vaccinaties kleven.
Bij het maken van een vaccinatieschema voor pups is gekeken naar een periode dat er een lage staat van maternale bescherming is, zodat deze niet het vaccin blokkeren. Maternale antistoffen worden na verloop van tijd zwakker, maar de snelheid van de verzwakking verschilt tussen verschillende honden en zelfs bij verschillende rassen onderling.
De maternale antistoffen voor hondenziekten zijn redelijk voorspelbaar en zijn meestal laag genoeg, om een vaccinatie effectief te maken, bij een leeftijd van 8 a 9 weken.
De maternale antistioffen voor Parvo zijn echte veel minder voorspelbaar in hun afnemende status, en blijven soms wel 26 weken actief bij sommige honden/rassen.
Dit gebrek aan voorspelbaarheid is de reden waarom pups zo vaak gevaccineerd worden. Dierenartsen proberen – elke 2 tot 4 weken – tot 16 weken het juiste moment te vinden wanneer de maternale antistoffen laag genoeg zijn om het vaccin te kunnen accepteren. Dit slaat helemaal nergens op. Vaccineren heeft niet veel zin als dit te snel achter elkaar gebeurd, of wanneer de pup al beschermd is.
Intelligente vaccinatie
Immunoloog Dr. Ronald Schultz merkte het voorgaande ook op. Hij raadt aan de hond minimaal te vaccineren. Dit komt er op neer dat er één keer tegen Parvo gevaccineerd wordt. Één keer tegen hondenziekte (ook wel de ziekte van Carré of Distemper genaamd) en één keer voor Hepatitis. Dit allemaal op de leeftijd van 12 weken.
Bescherming
De inenting biedt bescherming vanaf de leeftijd van 12 weken. Indien het dier vroeger gevaccineerd wordt, kan de maternale immuniteit het vaccin gaan tegenwerken. Wanneer dit het geval is, zal de vaccinatie herhaald moeten worden na die 12 weken.
12 weken is geen willekeurig getal. Het is de vroegste leeftijd waar een combinatie van Parvo/Hondenziekte vaccins de grootste kans van bescherming biedt aan pups.
Veldonderzoek uit 1996 van Pfizer
De pups werden in 2 groepen verdeeld. Groep A kreeg een enkele vaccinatie op 12 weken en Groep B kreeg een eerste vaccinatie tussen de 8 en 10 weken, en een tweede op de leeftijd van 12 weken.
Toen de titers (van ‘titeren’) werden gemeten van de A pups, waren zij 100% postief. Dit betekent dat ze volledig beschermd waren. Bij groep B was slecht 94% positief, terwijl zij 2x gevaccineerd waren.
Hierdoor lijkt het er zelfs op dat, wanneer het eerste vaccin te vroeg gegeven wordt, bij de tweede keer vaccineren in sommige gevallen het tweede vaccin wordt geblokkeerd. Dus wanneer uw pup twee keer wordt gevaccineerd, vergroot dit niet alleen de kans op de bijwerkingen van het vaccin, maar het lijkt ook de algehele vaccinatie minder effectief te maken.
Pups die slechts één keer zijn gevaccineerd op de leeftijd van 12 weken hebben vrijwel 100% kans om beschermd te zijn. Als je het gevoel hebt dat jij je pup moet/wilt vaccineren, maar het risico zoveel mogelijk wilt verminderen, vaccineer dan één keer op de leeftijd van 12 weken. Dit is een veilige en effectieve aanpak.
Wanneer u het niet vertrouwd met de bescherming van slechts één vaccinatie, laat de dierenarts dan een titer nemen 4 weken na de vaccinatie. Op de leeftijd van 8 weken kan dit ook gedaan worden, om jezelf gerust te stellen. Hieronder ziet u een duidelijke tabel.
Om u duidelijkheid te geven, even een schema zoals het in mijn ogen het beste is
Titeren op 8 weken
Vaccineren op 12 weken
Titeren op 16 weken (ter controle)
Daarna titeren met 1 jaar, 4 jaar, 7 jaar etc. en vaccineren pas wanneer dit nodig is
Het is belangrijk om te weten dat, wanneer u besluit om uw pup pas op 12 weken te vaccineren, het verstandig is de pup niet in gebieden uit te laten waar veel honden zijn. Een van die plaatsen is de dierenartspraktijk zelf. Wanneer je de pup naar de dierenarts brengt op de leeftijd van 12 weken, is het belangrijk om hem/haar te dragen. Dit is namelijk DE plaats om virussen op te doen. Misschien kunt u zelfs proberen om de eerste patiënt van de dag te zijn. Zo weet u zeker dat de vloeren en tafels nog schoon zijn.
Ondanks het ‘zware vaccinatieschema’ krijgt 28% van de gevaccineerde pups nog steeds het Parvovirus. Een deel van de reden is dat de pups blootgesteld waren aan de omgeving van de dierenartspraktijk.
Vaccineren heeft een realistisch risico op het creëeren van chronische, slopende ziekten. De meeste dierenartsen en eigenaren zien het verband niet, omdat deze zich weken, maanden of zelfs jaren na de vaccinatie kunnen ontwikkelen.
Het is onnodig het immuunsysteem van de pup te verstoren met vaccinaties die elke 3 tot 4 weken plaats vinden. Voor veel hondenbezitters is het gelukkig al niet langer meer een veilige optie. Zoek een dierenarts die het eens is met deze aanpak en je zult het risico van auto-immuun en vaatziekten verminderen bij uw pup. Nu, en in de toekomst.
@Crutz, is dat echt zo dat de raad alle honden geënt wil zien bij het chippen van een nest?? Ook als je een goede reden hebt waarom een hond niet geënt is? Bij de kennelaanvraag heb ik die vraag inderdaad gehad, mijn reu was toen niet geënt, ze heeft het genoemd maar verder niks mee gedaan.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom hoeven enkele entingen/ziekten niet geboosterd te worden ?Inge O schreef:Liesbeth schreef:
Volgens mij zijn er nog al wat verwarringen mbt de weil-enting. En ik kan me er nu ook schuldig aan maken om die verwarring te vergroten![]()
.
De kans om besmet te worden is het grootst in de warme maanden. Om die kans op ziekte zo klein mogelijk te houden, is het zinvol om je hond voordien in te enten. Dan heeft je hond vrij veel antistoffen om de ziekte te weren. Naar mate je verder in het jaar komt neemt het aantal antistoffen af en is je hond dus minder beschermt.
Je kan je hond in september enten, maar dan ligt de piek qua antistoffen ergens in de winter, terwijl het risico op besmetting dan juist het laagst ligt.
Als je je hond voor het eerst, na langere tijd (meer dan 1/1,5 jaar) of met het nieuwe vaccin laat enten dan zal je moeten boosteren. Een enkele enting tegen Weil (leptospiren) is niet genoeg om voldoende antistoffen aan te maken, daarvoor is die booster na een week of 3 bedoelt. Die 2e enting krikt het immuunsysteem op om nog meer antistoffen aan te maken. Laat je het bij één enkele enting in zo'n geval dan had je net zo goed niet laten enten.![]()
Rabiës en bv hepatitis doe je maar 1x. De rabiës is meteen 3 jr geldig na de eerste keer prikken.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Barnsley schreef:Maar als fokker ben je toch verplicht om je pups op 6 weken te laten enten? Dan kan je nooit pas op 12 weken de enting gaan zetten.droopygerrie schreef: Maternale of Geërfde antistoffen
Wanneer pups nog erg jong zijn, dan zijn ze beschermd tegen de ziekte door inname van het eerste moedermelk (colostrum). Deze rijke melk bevat maternale antistoffen. Het immuunsysteem van de pup is nog niet volgroeid, of actief. Pas wanneer de pup 6 maanden is, wordt het immuunsysteem actief. De maternale (geërfde) antistoffen zorgen voor passieve immuniteit voor elke pup.
Wanneer een pup, met een redelijke hoeveelheid maternale antistoffen, gevaccineerd wordt, zullen de maternale antistoffen het vaccin inactiveren, net zoals het zou gebeuren met een echt virus. Wat de maternale stoffen echter niet kunnen, is de pup beschermen tegen de giftige stoffen die in het vaccin zitten. Onder die giftige stoffen worden onder andere de schadelijke chemicaliën kwik, aluminium en formaldehyde bedoeld. Dit zijn stuk voor stuk kankerverwekkende stoffen.
Dierenartsen en eigenaren van dieren worden aangeleerd om te geloven dat ‘meer en vaker’ ook ‘beter’ is bij die toepassing van vaccins. Maar als je bovenstaande hebt gelezen, weet je al voor een groot deel dat dit niet zo is en er zelfs gevaren aan de vaccinaties kleven.
Bij het maken van een vaccinatieschema voor pups is gekeken naar een periode dat er een lage staat van maternale bescherming is, zodat deze niet het vaccin blokkeren. Maternale antistoffen worden na verloop van tijd zwakker, maar de snelheid van de verzwakking verschilt tussen verschillende honden en zelfs bij verschillende rassen onderling.
De maternale antistoffen voor hondenziekten zijn redelijk voorspelbaar en zijn meestal laag genoeg, om een vaccinatie effectief te maken, bij een leeftijd van 8 a 9 weken.
De maternale antistioffen voor Parvo zijn echte veel minder voorspelbaar in hun afnemende status, en blijven soms wel 26 weken actief bij sommige honden/rassen.
Dit gebrek aan voorspelbaarheid is de reden waarom pups zo vaak gevaccineerd worden. Dierenartsen proberen – elke 2 tot 4 weken – tot 16 weken het juiste moment te vinden wanneer de maternale antistoffen laag genoeg zijn om het vaccin te kunnen accepteren. Dit slaat helemaal nergens op. Vaccineren heeft niet veel zin als dit te snel achter elkaar gebeurd, of wanneer de pup al beschermd is.
Intelligente vaccinatie
Immunoloog Dr. Ronald Schultz merkte het voorgaande ook op. Hij raadt aan de hond minimaal te vaccineren. Dit komt er op neer dat er één keer tegen Parvo gevaccineerd wordt. Één keer tegen hondenziekte (ook wel de ziekte van Carré of Distemper genaamd) en één keer voor Hepatitis. Dit allemaal op de leeftijd van 12 weken.
Bescherming
De inenting biedt bescherming vanaf de leeftijd van 12 weken. Indien het dier vroeger gevaccineerd wordt, kan de maternale immuniteit het vaccin gaan tegenwerken. Wanneer dit het geval is, zal de vaccinatie herhaald moeten worden na die 12 weken.
12 weken is geen willekeurig getal. Het is de vroegste leeftijd waar een combinatie van Parvo/Hondenziekte vaccins de grootste kans van bescherming biedt aan pups.
Veldonderzoek uit 1996 van Pfizer
De pups werden in 2 groepen verdeeld. Groep A kreeg een enkele vaccinatie op 12 weken en Groep B kreeg een eerste vaccinatie tussen de 8 en 10 weken, en een tweede op de leeftijd van 12 weken.
Toen de titers (van ‘titeren’) werden gemeten van de A pups, waren zij 100% postief. Dit betekent dat ze volledig beschermd waren. Bij groep B was slecht 94% positief, terwijl zij 2x gevaccineerd waren.
Hierdoor lijkt het er zelfs op dat, wanneer het eerste vaccin te vroeg gegeven wordt, bij de tweede keer vaccineren in sommige gevallen het tweede vaccin wordt geblokkeerd. Dus wanneer uw pup twee keer wordt gevaccineerd, vergroot dit niet alleen de kans op de bijwerkingen van het vaccin, maar het lijkt ook de algehele vaccinatie minder effectief te maken.
Pups die slechts één keer zijn gevaccineerd op de leeftijd van 12 weken hebben vrijwel 100% kans om beschermd te zijn. Als je het gevoel hebt dat jij je pup moet/wilt vaccineren, maar het risico zoveel mogelijk wilt verminderen, vaccineer dan één keer op de leeftijd van 12 weken. Dit is een veilige en effectieve aanpak.
Wanneer u het niet vertrouwd met de bescherming van slechts één vaccinatie, laat de dierenarts dan een titer nemen 4 weken na de vaccinatie. Op de leeftijd van 8 weken kan dit ook gedaan worden, om jezelf gerust te stellen. Hieronder ziet u een duidelijke tabel.
Om u duidelijkheid te geven, even een schema zoals het in mijn ogen het beste is
Titeren op 8 weken
Vaccineren op 12 weken
Titeren op 16 weken (ter controle)
Daarna titeren met 1 jaar, 4 jaar, 7 jaar etc. en vaccineren pas wanneer dit nodig is
Het is belangrijk om te weten dat, wanneer u besluit om uw pup pas op 12 weken te vaccineren, het verstandig is de pup niet in gebieden uit te laten waar veel honden zijn. Een van die plaatsen is de dierenartspraktijk zelf. Wanneer je de pup naar de dierenarts brengt op de leeftijd van 12 weken, is het belangrijk om hem/haar te dragen. Dit is namelijk DE plaats om virussen op te doen. Misschien kunt u zelfs proberen om de eerste patiënt van de dag te zijn. Zo weet u zeker dat de vloeren en tafels nog schoon zijn.
Ondanks het ‘zware vaccinatieschema’ krijgt 28% van de gevaccineerde pups nog steeds het Parvovirus. Een deel van de reden is dat de pups blootgesteld waren aan de omgeving van de dierenartspraktijk.
Vaccineren heeft een realistisch risico op het creëeren van chronische, slopende ziekten. De meeste dierenartsen en eigenaren zien het verband niet, omdat deze zich weken, maanden of zelfs jaren na de vaccinatie kunnen ontwikkelen.
Het is onnodig het immuunsysteem van de pup te verstoren met vaccinaties die elke 3 tot 4 weken plaats vinden. Voor veel hondenbezitters is het gelukkig al niet langer meer een veilige optie. Zoek een dierenarts die het eens is met deze aanpak en je zult het risico van auto-immuun en vaatziekten verminderen bij uw pup. Nu, en in de toekomst.
@Crutz, is dat echt zo dat de raad alle honden geënt wil zien bij het chippen van een nest?? Ook als je een goede reden hebt waarom een hond niet geënt is? Bij de kennelaanvraag heb ik die vraag inderdaad gehad, mijn reu was toen niet geënt, ze heeft het genoemd maar verder niks mee gedaan.
Wanneer is je controle bij kennelnaam aanvraag geweest? De vernieuwde locatie controle is nl pas sinds 2de helft vorig jaar.
- kipo
- Zeer actief
Even nog een aanvulling wat betreft het nieuwe vaccin; de oude lepto-vaccins bevatten 2 soorten lepto-bacterieën, het nieuwe die 2 en nog 2 andere. Als je die nieuwe enting niet boostert, is je hond -zolang hij tenminste nog een 'oude' enting heeft- prima beschermd tegen die 2 soorten, alleen niet tegen de extra soorten van de nieuwe enting.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als fokker ben je verplicht de pups een week voor vertrek te laten hebben geënt.Barnsley schreef:[Maar als fokker ben je toch verplicht om je pups op 6 weken te laten enten? Dan kan je nooit pas op 12 weken de enting gaan zetten.
Dus als ze bij jou op 8 weken weggaan moeten ze op 7 weken zijn geënt.
Zo heb ik begrepen dat de nieuwe regels zijn.
Dat vraag ik me ook af, net als ik me afvraag wat d ekennelcontrole ermee doet als je je honden niet laat enten.@Crutz, is dat echt zo dat de raad alle honden geënt wil zien bij het chippen van een nest?? Ook als je een goede reden hebt waarom een hond niet geënt is? Bij de kennelaanvraag heb ik die vraag inderdaad gehad, mijn reu was toen niet geënt, ze heeft het genoemd maar verder niks mee gedaan.
Iemand die dat weet?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Als fokker ben je verplicht de pups een week voor vertrek te laten hebben geënt.Barnsley schreef:[Maar als fokker ben je toch verplicht om je pups op 6 weken te laten enten? Dan kan je nooit pas op 12 weken de enting gaan zetten.
Dus als ze bij jou op 8 weken weggaan moeten ze op 7 weken zijn geënt.
Zo heb ik begrepen dat de nieuwe regels zijn.
Dat vraag ik me ook af, net als ik me afvraag wat d ekennelcontrole ermee doet als je je honden niet laat enten.@Crutz, is dat echt zo dat de raad alle honden geënt wil zien bij het chippen van een nest?? Ook als je een goede reden hebt waarom een hond niet geënt is? Bij de kennelaanvraag heb ik die vraag inderdaad gehad, mijn reu was toen niet geënt, ze heeft het genoemd maar verder niks mee gedaan.
Iemand die dat weet?
Gisteren met de DA (geen veel ent voorstander, beleid cocktail 3 jaar, 2 jaar tussenin lepto) over gehad. Omdat je als fokker als "bedrijfsmatig" gezien wordt krijg je bij niet geldende entingen (titer wel akkoord overigens, mits natuurlijk geldig en uitgevoerd/afgetekend door DA) niet alleen gezeur met de RvB maar als mensen kwaad willen ook AID en VWA. Weet (en bevestigde de DA) dat de AID op moment weer anoniem afspraken maakt bij fokkers om zaken te controleren (wel hoofdzakelijk gericht op zaken als te vroeg weg, maar ook entingen) als zgn pupkoper komen ze dan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh?crutz schreef: als zgn pupkoper komen ze dan.
Mag dat?
Achterlijk zeg.
edit: en hoe gaan ze dan zien of mijn volwassen honden goed geënt zijn? In mijn kasten gluren?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Oh?crutz schreef: als zgn pupkoper komen ze dan.![]()
Mag dat?
Achterlijk zeg.
edit: en hoe gaan ze dan zien of mijn volwassen honden goed geënt zijn? In mijn kasten gluren?
Geen idee specifiek. Misschien entingsboekjes pas na bekend maken wie ze zijn? Of vragen de papieren vd ouders te mogen zien?
Geval wat ik via via hoorde betrof overigens fokker die ze (niet er bij vermeld op MP) op 6 weken weg wilde doen die dat bij bezoek aan huis vd incognito man vertelde.
- eveliendepien
- Zeer actief
Dus als ik het goed begrijp:
Sam heeft in september de 'oude' lepto enting gehad, stel:
+ ze wordt in april nogmaals met de 'oude' enting geent dan hoeft deze niet geboosterd
+ ze wordt in april met de 'nieuwe' enting geent dan moet deze wel na 3 weken geboosterd
Bedankt voor de info en ik vind het zelf ook nogal vervelend dat ze niet zeggen nou mevrouw als u wil dat ze in het voorjaar geent wordt is dat prima. Maar ik ga gewoon op mn strepen staan
dan voel ik me gewoon er beter onder en voor Sam is het ook beter...
+ ze wordt in april nogmaals met de 'oude' enting geent dan hoeft deze niet geboosterd
+ ze wordt in april met de 'nieuwe' enting geent dan moet deze wel na 3 weken geboosterd
Bedankt voor de info en ik vind het zelf ook nogal vervelend dat ze niet zeggen nou mevrouw als u wil dat ze in het voorjaar geent wordt is dat prima. Maar ik ga gewoon op mn strepen staan

- Liesbeth
- Zeer actief
Je hebt het prima begrepeneveliendepien schreef:Dus als ik het goed begrijp:
Bedankt voor de info en ik vind het zelf ook nogal vervelend dat ze niet zeggen nou mevrouw als u wil dat ze in het voorjaar geent wordt is dat prima. Maar ik ga gewoon op mn strepen staandan voel ik me gewoon er beter onder en voor Sam is het ook beter...
Die nieuwe lepto enting heeft 2 extra varianten en die moeten geboosterd worden. De oude dus niet. Hou dan straks wel in de gaten of er met de oude of de nieuwe variant gevaccineerd wordt.
Overigens ben ik het met je eens dat het vervelend is als er DA'en zijn die tegen je in gaan als jij aangeeft dat jij je hond liever in het voorjaar laat enten. Zeker als je dat kan onderbouwen.
Anderzijds is het voor veel DA'en bijna geen doen om alles bij te houden. Ik kan me soms wel voorstellen dat een DA prioriteiten stelt en dat vaccineren dan niet bovenaan het lijstje staat.
Bij mij staat dat wel boven aan mijn lijst en ik zal dan ook aangeven wat ik wil.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Kells schreef:Ik vind dit een vreemd verhaal, eerlijk gezegd. Bij mij kwam de chipper langs toen de pups bijna 8 weken waren. Alleen de chip van Kells werd gecontroleerd en naar entingen werd verder niet gekeken/gevraagd. Naar Gina werd zelfs helemaal niet gekeken.crutz schreef:Marjoleine schreef:Oh?crutz schreef: als zgn pupkoper komen ze dan.![]()
Mag dat?
Achterlijk zeg.
Geen idee specifiek. Misschien entingsboekjes pas na bekend maken wie ze zijn? Of vragen de papieren vd ouders te mogen zien?
Geval wat ik via via hoorde betrof overigens fokker die ze (niet er bij vermeld op MP) op 6 weken weg wilde doen die dat bij bezoek aan huis vd incognito man vertelde.
Controle vd RvB is sinds 2de helft vorig jaar steekproefgewijs en weet ik dus alleen omdat dat geweest is voor de terriers en ze alles wilden zien.
Verder keek de DA niet op vd AID controle op die wijze als ik gehoord had.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ja hoor. Echte controle, puur op honden en documentatie binnenstebuiten, in Zweden.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom? Zweden is strikt op regels, altijd geweest. En nog steeds.Kells schreef:Dat moet dan al lang geleden zijn.Jaap* schreef:Ja hoor. Echte controle, puur op honden en documentatie binnenstebuiten, in Zweden.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Ik hoor zulke verhalen ook als je met je pup op het vliegtuig stapt dus waarom zou het elders anders zijn?
- Jaap*
- Zeer actief
In 2011 was het zo uit mijn hoofd, in Helsingborg.Kells schreef:Dat moet dan al lang geleden zijn.Jaap* schreef:Ja hoor. Echte controle, puur op honden en documentatie binnenstebuiten, in Zweden.Badu schreef:Komt het weleens voor... dat in het buitenland gevraagd wordt naar bewijs van vaccinatie?
Maar dat was ook de enige keer in 25 jaar hoor
- Jaap*
- Zeer actief
Ik heb ooit één keer de moeite genomen om iemand te zoeken, tevergeefs. En daarna nooit meer. Totdat ze ons aanhielden.Kells schreef:In 2011 heb ik Kells nog laten titeren op Rabiës. Ik had best wel even de dampen in dat er in Helsingborg geen douane beambte te vinden was.Jaap* schreef:In 2011 was het zo uit mijn hoofd, in Helsingborg.
Maar dat was ook de enige keer in 25 jaar hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Soms doet er opeens zoiets de ronde als van die rabiesvleermuis of zo en dan houden ze je dus aan.
Ik ben drie keer aangehouden bij Helsingborg.
En ik hoor met name daar vandaan dat er af en toe bij opleving hevig gecontroleerd wordt.
Ik ben drie keer aangehouden bij Helsingborg.
En ik hoor met name daar vandaan dat er af en toe bij opleving hevig gecontroleerd wordt.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik ben een keer gecontroleerd toen ik van roosendaal naar essen in belgië reed. normaal nooit de entingsboekjes bij me maar toen gelukkig wel.
ellen
ellen
- eveliendepien
- Zeer actief
Nou dit keer sprak ik een andere assistente dan de vorige keer. Deze snapte mij goed en vooral omdat Sam veel in het water te vinden is..
Ik heb 24 april een afspraak, of er dan geent gaat worden is nog onduidelijk want ze kon momenteel niet met de DA overleggen of we gewoon nu kunnen enten in april en dan elk jaar, of dat we het over een jaar oid gelijk moeten trekken zegmaar.. Dat ze nu bijvoorbeeld in juli geent wordt en dan volgend jaar in april omdat het anders misschien te kort op elkaar was begreep ik.
Maar ik zit ook nog met de rabiës enting in juli, en de lepto en rabiës heb ik liever niet al te snel achter elkaar...
Ik heb 24 april een afspraak, of er dan geent gaat worden is nog onduidelijk want ze kon momenteel niet met de DA overleggen of we gewoon nu kunnen enten in april en dan elk jaar, of dat we het over een jaar oid gelijk moeten trekken zegmaar.. Dat ze nu bijvoorbeeld in juli geent wordt en dan volgend jaar in april omdat het anders misschien te kort op elkaar was begreep ik.
Maar ik zit ook nog met de rabiës enting in juli, en de lepto en rabiës heb ik liever niet al te snel achter elkaar...

- Liesbeth
- Zeer actief
Volgens mij kan je vrij goed onderbouwen waarom je wil dat je hond in april gevaccineerd wordt. Ik ga er van uit dat je DA daarin mee wil gaan, zo niet dan zou hij/zij (bij mij) met een heel goed tegenargument moeten komen.eveliendepien schreef:Nou dit keer sprak ik een andere assistente dan de vorige keer. Deze snapte mij goed en vooral omdat Sam veel in het water te vinden is..
Als je in april laat enten zit er meer dan een half jaar tussen de vorige enting en de nieuwe (7 maanden ongeveer). Ik zou dat best aandurven en ik ben een zeikerd daarin.
Ik zou zelf ook meer tijd tussen de lepto en rabiës willen hebben. En dat zou voor mij neerkomen op 2 keuzes, of in april dit jaar of in april volgend jaar.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Maar... 24 april heb je een afspraak en dan weet je nog niet wat er geënt gaat worden?eveliendepien schreef:Nou dit keer sprak ik een andere assistente dan de vorige keer. Deze snapte mij goed en vooral omdat Sam veel in het water te vinden is..
Jij beslist toch wat er wanneer in je hond gespoten wordt
Ik heb hele discussies met een assistente gehad 2 jaar geleden over de tussenliggende weilentingen (dus ene jaar coctail dan 2 x alleen weil), ik heb gezegd dat dit de eerste en laatste keer was en dat ik anders voor het enten iig een andere DA zou zoeken. De DA was het overigens wel met me eens dat alleen Weil ruim voldoende was in die 2 jaar.
Dus ik geef nu aan wat ik geënt wil hebben en dat gebeurd.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi