Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

EenVandaag 10-04-2014 18:15

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

EenVandaag 10-04-2014 18:15

Ongelezen bericht door mmartinn »

Vraag: Of je nog wel een rashond kunt kopen?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: EenVandaag 10-04-2014 18:15

Ongelezen bericht door Laura84 »

Als je het zo stelt natuurlijk, sommige vallen alleen van ellende uit elkaar maar kopen kan altijd.

Heb het programma trouwens niet gezien
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Laat me raden: Dier en Recht is weer bezig.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Contacteer:

Laura84 schreef:Als je het zo stelt natuurlijk, sommige vallen alleen van ellende uit elkaar maar kopen kan altijd.

Heb het programma trouwens niet gezien
Het komt morgen ook pas op tv.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Misschien toch mijn begrijpend lezen bijschafen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Laura84 schreef:Misschien toch mijn begrijpend lezen bijschafen
En je nederlandse spelling :mrgreen: Je krijgt het nog druk :W:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Kunnen ze niet een keer wat nieuws verzinnen. Dit was een paar jaar geleden al afgezaagd......
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Woe weet wordt juist de andere kant een keer belicht? Misschien ijdele hoop hoor, maar hoop doet leven toch? :engel:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Cleva schreef:Het zal me een rotzorg zijn. Het wordt altijd zo overdreven simpel gesteld.
Simpel gesteld of niet. Maar wáár kun je tegenwoordig nog een "echte" rashond kopen, en wat geeft jou de garantie dat jouw "rashond" beter is, langer leeft dan een of andere debiele kruising?

LongFields schreef:Woe weet wordt juist de andere kant een keer belicht? Misschien ijdele hoop hoor, maar hoop doet leven toch? :engel:
En de andere kant is?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

smoekie schreef:
Cleva schreef:Het zal me een rotzorg zijn. Het wordt altijd zo overdreven simpel gesteld.
Simpel gesteld of niet. Maar wáár kun je tegenwoordig nog een "echte" rashond kopen, en wat geeft jou de garantie dat jouw "rashond" beter is, langer leeft dan een of andere debiele kruising?
Garanties kun je überhaupt niet geven op levende wezens :19:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

smoekie schreef:
LongFields schreef:Wie weet wordt juist de andere kant een keer belicht? Misschien ijdele hoop hoor, maar hoop doet leven toch? :engel:
En de andere kant is?
Goh, ik had je wat slimmer ingeschat, maar vooruit: ik bedoel de kant dat er naast ongezonde rassen en slechte rashondenfokkers ook rassen bestaan waar de gezondheid nog gewoon prima van is en fokkers die fokken een manier die de rashond niet ten gronde hoeft te gaan richten. Of bijvoorbeeld een reportage over fokkers die verder kijken dan hun eigen ras om de genenpoel uit te breiden, zoals bij enkele Nederlandse hondenrassen momenteel aan de orde is.
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Peter27 »

Feit is dat sommige rassen verpest zijn. Extreem platte neuzen, lange ruggen en korte poten is vragen om problemen. Maar een' normale' rashond zou ik nog wel kopen hoor, waarom niet?? Een kruising ambull/berner of chi/Franse bull is heus niet gezonder.

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk
blablabla :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:
smoekie schreef:
LongFields schreef:Wie weet wordt juist de andere kant een keer belicht? Misschien ijdele hoop hoor, maar hoop doet leven toch? :engel:
En de andere kant is?
Goh, ik had je wat slimmer ingeschat, maar vooruit: ik bedoel de kant dat er naast ongezonde rassen en slechte rashondenfokkers ook rassen bestaan waar de gezondheid nog gewoon prima van is en fokkers die fokken een manier die de rashond niet ten gronde hoeft te gaan richten. Of bijvoorbeeld een reportage over fokkers die verder kijken dan hun eigen ras om de genenpoel uit te breiden, zoals bij enkele Nederlandse hondenrassen momenteel aan de orde is.

Inderdaad. Alleen de problematische rashonden worden belicht.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

En dat zijn er een heleboel.

Het mag voor ons afgezaagd zijn, net als reportages over broodfok. Maar het bereikt een groot publiek dus ook toekomstige honden eigenaren die zich helemaal niet bewust zijn van de vele misstanden in de rashonden fok
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Sanchis
Zeer actief

Tara schreef:Nee, maar meestal ontberen zulke programma's iedere nuance, terwijl die nuancering er net zo goed bijhoort als alle excessen.
Misschien valt het mee. We hebben de uitzending nog niet gezien. Maar vaak worden bij dat soort reportages ook insiders zoals jij aan het woord gelaten. Maar zo'n rapportage gaat natuurlijk niet over jachthonden die voornamelijk in de sport worden gebruikt, zoals jij je mee bezig houdt. Maar juist fokkers van populaire rassen met gezondheidsproblemen zoals bulldogs, retrievers en gezeldschapshondjes staan onder vuur. Honden die helaas inderdaad degenereren waar je bij staat.
Ik denk niet dat jou pupkopers nu ineens gaan denken: ik haal mijn hond dan maar uit een asiel :idea:
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
mmartinn
Zeer actief

Hmm onderwerp is voor vandaag geschrapt zie ik, waarschijnlijk door alle ophef van de jonge overleden militair.
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

smoekie schreef:
ik ben anders erg blij met mijn "debiele kruising" uit het asiel :pffff: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Sanchis schreef:En dat zijn er een heleboel.

Het mag voor ons afgezaagd zijn, net als reportages over broodfok. Maar het bereikt een groot publiek dus ook toekomstige honden eigenaren die zich helemaal niet bewust zijn van de vele misstanden in de rashonden fok
En omdat er verder in zo'n programma doorgaans alleen wordt gesproken over "DE ongezonde rashond" zijn vervolgens volgens dat grote publiek ALLE rashonden ongezond en kopen ze een kruising of een rashond zonder stamboom "want die zijn gezonder" denken ze dan.

Juist door een genuanceerd programma zou je daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
Maar ik vrees het ergste.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

ranetje schreef:
Sanchis schreef:En dat zijn er een heleboel.

En omdat er verder in zo'n programma doorgaans alleen wordt gesproken over "DE ongezonde rashond" zijn vervolgens volgens dat grote publiek ALLE rashonden ongezond en kopen ze een kruising of een rashond zonder stamboom "want die zijn gezonder" denken ze dan.

Juist door een genuanceerd programma zou je daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
Maar ik vrees het ergste.
Exact. :ok:
mmartinn
Zeer actief

Nou, het is er eindelijk op geweest!

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1410914

vanaf 20:00
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Heb net even gekeken. Was maar een kort stukje. Ik vond de fokker van de herders wel volslagen idioten. Ik denk ook dat ze zelf niet blij zijn met het stukje. Eerst stoppen met de herders omdat er teveel gezondheidsproblemen zijn, dan verder fokken met de zus van een HD patientje, en dan roepen dat het door de omgevingsfactoren komt. En is dat HD patientje dan niet bij haar opgegroeid? Ik had de indruk van wel.
Daarbij gooien ze de rashondenwijzer in een verdoemhoekje terwijl het daar gewoon gaat om statistiek en daardoor geeft het informatie over de gemiddelde gezondheid van dat ras. Dat ze het zelf allemaal anders en beter doen, zullen ze hun eigen pupkopers maar van moeten overtuigen. Al betwijfel ik dat.

Eerdere discussies op dit forum hebben ook al aangetoond dat het ook echt niet makkelijk is om een fokker op kwaliteit te beoordelen zonder dat je flink moet studeren. Als de pups goed verzorgd worden, de fokkers zijn lid van de rasvereniging en de fokker heeft een sympathieke babbel, dan vind 'jan met de pet' het al gauw goed genoeg.

Van de hondentrainer vond ik jammer dat hij niet aangaf dat allelen die coderen voor een erfelijke afwijking niet verdwijnen als je alle honden door elkaar gaat gooien in de fok (al zullen twee recessieve allelen minder snel met elkaar verenigd worden met minder kans op daadwerkelijke misbakels in praktijk) , en dat door gebrek aan controle van een rasvereniging dan ook weer gefokt gaat worden met misbaksels.
Maar hij was duidelijk niet voorbereid op de vraag. En wie weet wat er allemaal uitgeknipt is, want in 7 minuten beeldmateriaal kun je niet het volledige verhaal vertellen.

In het stukje worden ook twee los van elkaar staande problemen door elkaar gegooid. Aan de ene kant de erfelijke afwijkingen, aan de andere kant fokken op extreem exterieur zoals bij de kortsnuiten.
Laatst gewijzigd door Sanchis op 15 apr 2014 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Je wil toch niet zeggen dat je die rashondenwijzer serieus neemt... :shock:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sanchis
Zeer actief

malinois schreef:Je wil toch niet zeggen dat je die rashondenwijzer serieus neemt... :shock:
Ik denk wel dat het een compact overzicht geeft over hoe veel erfelijke afwijkingen in een ras voorkomen. Heb jij inhoudelijke tegenargumenten?
marian*
Erelid
Contacteer:

Sanchis schreef:
malinois schreef:Je wil toch niet zeggen dat je die rashondenwijzer serieus neemt... :shock:
Ik denk wel dat het een compact overzicht geeft over hoe veel erfelijke afwijkingen in een ras voorkomen. Heb jij inhoudelijke tegenargumenten?

Hij staat niet bepaald bekend om zijn kloppende gegevens.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Bij jou misschien, maar als aangegeven wordt dat het is gecontroleerd door WageningenUR en dat de wijzer in 10% van de gevallen een te negatief beeld schetst, en in 40% van de gevallen een te positief beeld, dan denk ik dat startende hondenbezitters er in de eerste oogopslag best uit kunnen halen bij welke rassen ze een goede relatie met hun dierenarts kunnen verwachten.
Wij weten allemaal dat het niet makkelijk is om gegevens te verzamelen over hoevaak afwijkingen voorkomen.
mmartinn
Zeer actief

Dat verhaal van die fokkers klopt toch niet.
HD kan toch niet ontstaan vanuit het niets? Toch alleen als het al in het DNA zit van een hondje?
Zij suggereren dat het komt door de (foute) opvoeding van de pup
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Mijn zus wilde een mopshond. Het was voor haar volledig nieuw dat die hondjes enorm slechte gezondheid hebben.
Het kan voor ons allemaal gesneden koek zijn maar niet iedereen die een hond wil, zit uren lang op een hondenforum en heeft geen benul hoe slecht die mopshondjes eraan toe zijn.
marian*
Erelid
Contacteer:

Sanchis schreef: Het kan voor ons allemaal gesneden koek zijn maar niet iedereen die een hond wil, zit uren lang op een hondenforum en heeft geen benul hoe slecht die mopshondjes eraan toe zijn.

Daarom juist zou die rashondenwijzer kloppende gegevens moeten tonen maar dat gebeurt vaak niet.
Helaas.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Het liefst hier maar weer een Korthaar, die naast de stamboom DSK op het schap heeft gelegen.
Middels expertise van dezelfde persoon.
Goeie ervaring mee.
Sanchis
Zeer actief

marian* schreef:
Sanchis schreef: Het kan voor ons allemaal gesneden koek zijn maar niet iedereen die een hond wil, zit uren lang op een hondenforum en heeft geen benul hoe slecht die mopshondjes eraan toe zijn.

Daarom juist zou die rashondenwijzer kloppende gegevens moeten tonen maar dat gebeurt vaak niet.
Helaas.
En hoe denk je dat, natuurlijk met een beperkt budget, voor elkaar te krijgen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”