Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MyDogDNA....kleurtjesvraag...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: MyDogDNA....kleurtjesvraag...

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, dat weet ik wel maar er zijn voor een aantal dingen erkende codes. Waarom gebruiken ze die dan niet?
En ze hadden om het simpel te houden het ook gewoon kunnen houden bij affected, carrier en free. Doodnormale termen die echt niet alleen van toepassing zijn bij ziektes.
Dit is - en dat blijkt dus ook - voor de leek volslagen niet te volgen. En die leek willen ze nou juist bereiken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Marjoleine schreef:
Linsey schreef:De kleurcodes zijn toch hetzelfde als overal? atat, EE,.....ik vind deze test niet moeilijk te begrijpen, er staat ook uitleg bij op de site zelf. Ze beantwoorden mijn mails ook altijd vrij snel.
Waar het om gaat is de andere dingen.

Voor bearded gebruiken ze twee letters, A en T, geen van beide dus de gebruikelijke code en wel codes die gebruikelijk zijn voor kleuren (Wh of wh).
Voor langhaar gebruiken ze T (en geen L of l).
Voor krul gebruiken ze T en C.
Voor oren, bobtail en snuitlengte gebruiken ze allemaal C.
En voor snuitlengte gebruiken ze A en G.
Allemaal gelijke codes en ook nog letters die in de kleuren gekend zijn. Zo wordt het lastig uitschrijven, hoor.
Deze rare codes gebruikten ze in eerste instantie ook voor de kleurtjes... maar na meerdere 'klachten', mensen snapten er geen bal van, hebben ze dit aangepast. Waarom ze dit dan niet ook gedaan hebben bij de vachtsoorten is wel apart :denken:
laura86 schreef:Heb mijn hond, op verzoek van iemand die hem wilde gebruiken, ook laten "mydogDNA-en".
Ik ben wel benieuwd of iemand een officieël document heeft gehad voor het ISAG profiel? Dat zou ik wel graag willen hebben namelijk.
Een aantal Tamaskan eigenaren (helaas nog niet iedereen) hebben een PDF bestand gehad via de mail, van het ISAG profiel. Het beste kun je ze hierover even mailen. Ze hebben mij gezegd dat het in de toekomst online erbij zou komen te staan, zoals je nu ook een knop hebt om een PDF bestand te downloaden van de Pass.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef:Deze rare codes gebruikten ze in eerste instantie ook voor de kleurtjes... maar na meerdere 'klachten', mensen snapten er geen bal van, hebben ze dit aangepast. Waarom ze dit dan niet ook gedaan hebben bij de vachtsoorten is wel apart :denken:
Dat heb ik ze gevraagd dus.
Maar nog geen reactie.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

De uitleg vind ik heel duidelijk, een leek kent zowieso geen codes en kijkt dus naar de uitleg. Zou natuurlijk dan handiger zijn dat ze codes gebruiken die overal gebruikt worden, maar verschil is ook, ze geven resultaten weer naargelang de verschillende genen. Dat hebben andere DNA tests bv niet (bv die verschillende chocolade), niet dat dat belangrijk is.

Bv:
Furnishings / Improper Coat in Portuguese Water Dogs (marker test)
AA/TT The dog is genetically likely to express furnishings.

Uitleg:
Coat Furnishings (moustache and eyebrows) / Improper Coat in Portuguese Water Dogs, variant chr13:11676852
A/A Dogs with this genotype carry two copies of the genetic variant strongly associated with furnishings. Dogs that are homozygous for the A-allele are very likely to express furnishings. This genotype (A/A) is common in breeds like Poodle, Bichon Havanais, and Portuguese Water Dog with a normal coat.
This single nucleotide polymorphism (SNP) on chromosome 13 (CanFam2 chr13:11676852) is strongly associated (P=2.15x10^-115) with the furnishings phenotype, providing an indirect measurement of presence of the trait. However, please note that furnishings in some breeds may not comply with this generally observed pattern.

Coat Furnishings (moustache and eyebrows) / Improper Coat in Portuguese Water Dogs, variant chr13:11659792
T/T Dogs with this genotype carry two copies of the genetic variant strongly associated with furnishings. Dogs that are homozygous for the T-allele are very likely to express furnishings. This genotype (T/T) is common in breeds like Poodle, Bichon Havanais, and Portuguese Water Dog with a normal coat.
This single nucleotide polymorphism (SNP) on chromosome 13 (CanFam2 chr13:11659792) is strongly associated (P=10^-241) with the furnishings phenotype, providing an indirect measurement of presence of the trait. However, please note that furnishings in some breeds may not comply with this generally observed pattern.

Over de gezondheidsindex:
The Genetic Health Index (GHI) provided by the MyDogDNA PASS describes the relative health level of the dog’s genome in relation to the other tested dogs in the MyDogDNA database, considering both disease test results and measured genetic diversity.
The dog’s GHI is not stable and is likely to change when the number of tested dogs increases. The average dog has a GHI value of 100 - the healthier the dog, the higher the index. For instance, severe inherited diseases as well as low genetic diversity would lower the index. The GHI value becomes breed-specific when a sufficient number of dogs have been tested within breed.
Please note that the GHI value should not be used for breeding selections; mating of two dogs with a high GHI will not necessarily lead to healthier offspring as the dogs might be too closely related. Use the MyDogDNA Breeder matchmaking tool to evaluate the genetic match and to see the estimated genetic health of the offspring.
The genetic health index does not take into account known inherited diseases within breed for which there are no DNA tests or any test results obtained outside the MyDogDNA database.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

wat interessant!~
waar kan dat getest worden?
en zoals in het geval van mijn honden, komt er dan uit wat hun patroon is en of ze ook ruwhaar dragen enzo?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Linsey, hoe bedoel je de verschillen in chocolade? Dat wordt aangegeven hoor, als je Vetgen gebruikt bv.
Niet dat het boeit verder want de link met de verschillende nuances is er niet, maar ze geven ze wel aan volgens mij.

@Podenji, dat is MyDogDNA dus.
Patronen als in eenkleurig en bont staan er niet in want die zijn niet te testen, maar wat wel te testen is, staat er dus wel in.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Bij VGL niet:
Afbeelding
Maar niet dat dat verder belangrijk is. Maar ik dacht ze daarom misschien bij furnishings ook A en T gebruiken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Oh, die gebruiken een rare code voor K, zo te zien?
En sinds wanneer is pied betrouwbaar te testen? :scratch:
Nouja, en die gebruiken dus ook ongebruikelijke codes voor ruwhaar/bearded.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Oh, die gebruiken een rare code voor K, zo te zien?
En sinds wanneer is pied betrouwbaar te testen? :scratch:
Nouja, en die gebruiken dus ook ongebruikelijke codes voor ruwhaar/bearded.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/do ... -Parti.php
Piedbald is te testen, maar er is maar 1 variant bekend en komt niet in alle rassen voor. Bij leeuwhondjes komt zowel het bekende als onbekende voor, dit is van Kai:
Afbeelding

De vorige is van Dino (Quinten) en dat is de vnl witte in mijn onderschrift. Kai en Dino zijn halfbroers.

N/N betekend dat ze het niet hebben, dus bij K geen K.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dominant black is K-locus en dat heeft 3 allelen. Nou weet ik wel dat kbr en ky vaak door elkaar lopen, maar ik vind het toch wat raar om het zo neer te zetten. Geen KB, dus ze kunnen zowel kbr als ky hebben?
Zo moet ik het dan lezen.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Dominant black is K-locus en dat heeft 3 allelen. Nou weet ik wel dat kbr en ky vaak door elkaar lopen, maar ik vind het toch wat raar om het zo neer te zetten. Geen KB, dus ze kunnen zowel kbr als ky hebben?
Zo moet ik het dan lezen.
Ja ik denk dat ze alleen testen op wel of niet K.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/dog/domblack.php
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: @Podenji, dat is MyDogDNA dus.
Patronen als in eenkleurig en bont staan er niet in want die zijn niet te testen, maar wat wel te testen is, staat er dus wel in.
en dat MyDogDNA is betrouwbaar?
ik bedoel, ik zou wel willen weten of mijn honden 100% gladhaar zijn, maar ik ga natuurlijk alleen voor zoiets betalen als ik weet dat het 100% betrouwbaar is.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Van
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, Tamaskan, Turkse Vans
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Van »

Rahne schreef:
laura86 schreef:Heb mijn hond, op verzoek van iemand die hem wilde gebruiken, ook laten "mydogDNA-en".
Ik ben wel benieuwd of iemand een officieël document heeft gehad voor het ISAG profiel? Dat zou ik wel graag willen hebben namelijk.
Een aantal Tamaskan eigenaren (helaas nog niet iedereen) hebben een PDF bestand gehad via de mail, van het ISAG profiel. Het beste kun je ze hierover even mailen. Ze hebben mij gezegd dat het in de toekomst online erbij zou komen te staan, zoals je nu ook een knop hebt om een PDF bestand te downloaden van de Pass.
Ik heb hem inderdaad ook via mail gehad
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Podenji schreef:
ik bedoel, ik zou wel willen weten of mijn honden 100% gladhaar zijn, maar ik ga natuurlijk alleen voor zoiets betalen als ik weet dat het 100% betrouwbaar is.
Als jou honden gladhaar zijn (dus zonder baard) dan kunnen zij geen ruwhaar dragen.
Ruwhaar (dus met baard) is dominant, als je hond dat draagt dan zou je dat dus zien.

Daar heb ik geen DNA test voor nodig hoor.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Van schreef:
Rahne schreef:
Ik heb hem inderdaad ook via mail gehad
Ik heb hem na een tweede mail ook binnen :D
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:
Podenji schreef:
Als jou honden gladhaar zijn (dus zonder baard) dan kunnen zij geen ruwhaar dragen.
Ruwhaar (dus met baard) is dominant, als je hond dat draagt dan zou je dat dus zien.

Daar heb ik geen DNA test voor nodig hoor.
en dat is dus niet waar.
er worden ruwharen met baard uit gladharen geboren en ruwharen zonder baard ook.
verklaar mij dat maar eens dan als gladhaar geen ruw kan dragen.
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Dan is 1 van de ouders geen gladhaar.
Een kromi van kennissen van mij is kort ruw, maar je moet wel heeel goed zoeken naar die baard.
Hij heeft hem wel, maar zo op het oog zou je zweren dat het een gladhaar is.
Tot je echt goed gaat kijken.

Dus mijn enige verklaring van ruw uit glad zou zijn dat 1 van die gladde ouders dus feitelijk niet glad is.
Uit 2x non-bearded kan nooit een bearded komen.
Andersom kan wel.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:Dan is 1 van de ouders geen gladhaar.
Een kromi van kennissen van mij is kort ruw, maar je moet wel heeel goed zoeken naar die baard.

Dus mijn enige verklaring van ruw uit glad zou zijn dat 1 van die gladde ouders dus feitelijk niet glad is.
Andersom kan wel.
Het verschil zit hem in de vachtlengte. Een korthaar die echt heel korthaar heeft zal amper een baard tonen als hij Wh heeft.
Het lastige is dat er nogal variatie zit in die vachtlengtes en daardoor ook in die baarden.
Kan het daar ook niet in zitten bij de podenco's, Marianne?

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Pets_Passion schreef:Dan is 1 van de ouders geen gladhaar.

Andersom kan wel.
dus dan heeft testen wel degelijk nut zoals ik al zei. :wink:
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Als het bij jullie voorkomt dat je van een ruwhaar niet kan zien dat hij ruwhaar is omdat die baard ook heel erg kort is, ja dan heeft testen blijkbaar wel zin ja.
Afbeelding

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Marjoleine schreef:
Pets_Passion schreef: Het verschil zit hem in de vachtlengte. Een korthaar die echt heel korthaar heeft zal amper een baard tonen als hij Wh heeft.
Het lastige is dat er nogal variatie zit in die vachtlengtes en daardoor ook in die baarden.
en hoe vertaalt dit zich dan bij de Lagotto?
Velen testen dus op het korthaargen, omschreven als F/F op hun websites...het zou echter om bearded gaan...
er zijn enkele "korthaar' Lagotti gekend (al vind ik die niet echt kortharig ) maar daar is de afwezigheid van krullen eigenlijk het meest opvallende...
lastig als iedereen andere benamingen gebruikt en dus niet benoemd hoe het zou moeten benoemd worden :oeps:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef:
Marjoleine schreef:Het verschil zit hem in de vachtlengte. Een korthaar die echt heel korthaar heeft zal amper een baard tonen als hij Wh heeft.
Velen testen dus op het korthaargen, omschreven als F/F op hun websites...het zou echter om bearded gaan...
er zijn enkele "korthaar' Lagotti gekend (al vind ik die niet echt kortharig ) maar daar is de afwezigheid van krullen eigenlijk het meest opvallende...
lastig als iedereen andere benamingen gebruikt en dus niet benoemd hoe het zou moeten benoemd worden :oeps:
Even die quote gerepareerd ;)

Jullie hebben geen korthaar. Jullie hebben langhaar, krul en bearded. En wat jullie korthaar noemen is dus non-bearded.
Een "korthaar lagotto" is een langhaar non-bearded hond, maar ondat de vacht korter wordt vanwege het non-bearded gen, noemen jullie dat korthaar.
Het was verstandiger geweest als jullie gedaan hadden zoals de Portugees, waar dit ook voorkomt, en waar het gewoon "improper coat" wordt genoemd.
Dat snapt iedereen. ;)

Testen er serieus mensen op lang en kort bij jullie?
Die gaan dan bedrogen uitkomen, want het alle lagotti zijn langhaar. Dan zal er wel snel een fabel komen over het zo speciale lagotto-gen dat niet te testen is zeker ;)
Waar je op moet testen is bearded. De officiële code is Wh trouwens, maar die gebruikt haast niemand raar genoeg.
Er zijn twee mutaties op dat locus mogelijk trouwens, die beide bearded geven. Als het gen niet gemuteerd is, heb je non-beardd.

Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
carine schreef:
Marjoleine schreef:Het verschil zit hem in de vachtlengte. Een korthaar die echt heel korthaar heeft zal amper een baard tonen als hij Wh heeft.
Even die quote gerepareerd ;)

Jullie hebben geen korthaar. Jullie hebben langhaar, krul en bearded. En wat jullie korthaar noemen is dus non-bearded.
Een "korthaar lagotto" is een langhaar non-bearded hond, maar ondat de vacht korter wordt vanwege het non-bearded gen, noemen jullie dat korthaar.
Het was verstandiger geweest als jullie gedaan hadden zoals de Portugees, waar dit ook voorkomt, en waar het gewoon "improper coat" wordt genoemd.
Dat snapt iedereen. ;)

Testen er serieus mensen op lang en kort bij jullie?
Die gaan dan bedrogen uitkomen, want het alle lagotti zijn langhaar. Dan zal er wel snel een fabel komen over het zo speciale lagotto-gen dat niet te testen is zeker ;)
Waar je op moet testen is bearded. De officiële code is Wh trouwens, maar die gebruikt haast niemand raar genoeg.
Er zijn twee mutaties op dat locus mogelijk trouwens, die beide bearded geven. Als het gen niet gemuteerd is, heb je non-beardd.
juist, ik vond het er al niet kortharig uitzien en puur op zicht zou ik dus gezegd hebben langhaar non bearded en dat klopt dus idd volgens wat jij zegt...jammer genoeg wordt dat dus idd korthaar genoemd en wordt er op getest, dus ze testen (en dat had je al eerder gezegd) op bearded (of furnishing?) maar dat staat dan weer als F/F terwijl dat bij MyDogDNA dan omschreven wordt als AA/TT (voor Giorgio dan toch)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef:maar dat staat dan weer als F/F terwijl dat bij MyDogDNA dan omschreven wordt als AA/TT (voor Giorgio dan toch)
Ja, dat komt omdat er dus meerdere mutaties zijn.

Het is zo:
het oorspronkelijke gen is non-bearded. De baard is een mutatie. Een foutje. En zoals met zoveel foutjes hebben wij daar een kenmerk van gemaakt.
Dit foutje heeft effect op de hele vacht; die wordt langer. Dat vonden mensen blijkbaar wel leuk/handig/mooi, en dus gingen ze erop selecteren.
Zo'n stukje erfelijk materiaal heeft dan dus een foutje en daardoor wijzigt de werking iets.
En soms zit er ergens verderop dat strengetje eiwit nog een foutje en dat wijzigt de werking ook iets. Andere mutatie, maar hetzelfde effect.
Dat is wat er aan de hand is bij bearded: er zijn twee mutaties, die beiden hetzelfde effect geven. Daarom geven ze die twee letters.

Dit speelt bij meerdere genen trouwens: bruin kent drie mutaties, dilute kent er waarschijnlijk nog meer.
Waarom het specifiek genoemd wordt is me niet helemaal duidelijk want ik denk niet dat de leek er veel wijzer van wordt, maar enfin, dat is de reden dus.

Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

OK bedankt :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”