Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meningsverschil: wat voor hond?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rianneuhh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Witte herder, mengelmoesjes

meningsverschil: wat voor hond?

Ongelezen bericht door Rianneuhh »

Hoi allemaal!

Ik heb het er de laatste tijd wel eens (lees: steeds vaker) over met mijn vriend: als we straks een huis hebben, nemen we dan een hond? Het lijkt ons beide ontzettend leuk, echter is er een probleem: hij houdt van een heel ander type honden dan ik!

Ik ben gek op retriever-typjes, met de Toller in het bijzonder. Hij zou het liefst een husky, akita of shiba inu in huis halen.

Wat is wijsheid in zo'n situatie?
Outside of a dog, a book is probably man’s best friend, and inside of a dog, it’s too dark to read.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: meningsverschil: wat voor hond?

Ongelezen bericht door tekkel »

Hem niet zijn zin geven :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Klinkt goed, er is alleen een probleem: hij wil mij ook niet mijn zin geven :lol1:
Outside of a dog, a book is probably man’s best friend, and inside of a dog, it’s too dark to read.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Waarom willen jullie een hond? Wat wil je er zoal mee gaan doen (denk hier het belangrijkste)? Kijk vooral eerst niet direct naar het uiterlijk.
Er zitten wel hele grote verschillen in.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Dan wordt het een poes :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Waarom wil hij die rassen? En wat gaan jullie met een hond doen eventueel?
Ik zou eerst samen kijken wat je fijn vind aan een hond; sportief, baasgericht, aanhankelijk, waaks, sociaal etc. en daarop je keus baseren.
Afbeelding
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Waarom vind jij retrievers leuk, en hij akita's etc?
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Haha tekkel!

Leonie, we willen vooral een hond om er lekker actief mee bezig te gaan. We zitten in een mooie omgeving, en ik heb veel tijd om aan de slag te gaan. Vanuit mijn familie ben ik bekend met jacht- en speurwerk en verschillende hondensporten, dus die kant zou ik zeker op willen.

Daarnaast natuurlijk ook voor de gezelligheid, liefde en alles wat er verder bij komt kijken. :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaja, en wat verwacht hij dan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik wilde ook lekker actief bezig met mijn hond. Toen kwam er dus een pitbull x amstaff want ja staffords kun je best mee sporten en hebben genoeg energie.
Bleek even totaal anders uit te pakken hier. Ben er veel mee bezig maar op een hele andere manier dan dat ik in eerste instantie wilde :lol1:

Als je lekker wilt sporten en leuk samen dingen wilt ondernemen met je hond zou ik geen moeilijk ras als een akita oid gaan nemen. Je kunt uiteraard sporten maar het zal vast anders gaan dan als je een meer "meegaand" ras neemt.

Althans zo ervaar ik het nu..
Afbeelding
Afbeelding
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Apple, ik vind tollers fijne honden omdat ze goed bij mijn leefsituatie, karakter en wensen passen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat de hond gehecht is aan zijn baas (bazen), graag aan het werk wil zonder daarin overdreven aanhankelijk of hyperactief te zijn. Ik wil, wanneer we niet aan het werk zijn, een rustige, lieve huishond.

Mijn vriend houdt van dat soort honden omdat hij ze prachtig vindt. Ook vind hij het erg belangrijk dat de hond rustig en kindvriendelijk is, maar dat hij er wel lange stukken mee kan lopen. Doordat zijn wensen elkaar tegenspreken in het soort hond dat hij zoekt, denk ik dat hij zich vooral richt op de looks. :)
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb een beetje de indruk dat het voor je vriend vooral het uiterlijk is?
(kan er naast zitten hoor!)
Maar, misschien is een ijslander dan wel wat voor jullie? Moet je wel tegen het geblaf kunnen!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rianneuhh schreef: Doordat zijn wensen elkaar tegenspreken in het soort hond dat hij zoekt, denk ik dat hij zich vooral richt op de looks. :)
Nou, dat denk ik ook.
De honden die hij noemt zijn niet heel makkelijk of hondsociaal. Je moet je afvragen of hij beseft hoe dat is om te hebben.

Afbeelding

Rianneuhh
Vaste gebruiker

Qua looks is de ijslander inderdaad een beetje een compromis ja, zal me er eens wat meer in verdiepen. Dankje :)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Die lange stukken lopen zou ik dan maar doen op momenten waarop er niemand anders is. De rassen die je vriend noemt zijn nou niet bepaald hondsociaal. Daar moet je wel rekening mee houden.

Wat betreft de retrievers, er zit best wat verschil tussen de verschillende retrievers. Tollers zien er makkelijker uit dan ze zijn. Ik vind ze zelf iets te gevoelig. Maar als je daarmee om kunt gaan, kan je er echt een wereldhond aan hebben. Let wel goed op de lijnen waar je een hond vandaan wilt halen. Zitten best wel wat ziektes in het ras. Maar daar kunnen anderen je hier vast wel meer over vertellen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
_Leonie
Zeer actief

En weet niet of alle Husky's etc. los kunnen lopen, uiteraard sommigen wel. En erg sociaal vind ik ze ook niet altijd richting mens en dier (de husky's wel, trouwens).
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Marjoleine, daarom zijn we ook in discussie. Ik wil vanwege het karakter niet zo'n hond als hij wil, hij wil vanwege de looks niet zo'n hond als ik graag wil.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rianneuhh schreef:Marjoleine, daarom zijn we ook in discussie. Ik wil vanwege het karakter niet zo'n hond als hij wil, hij wil vanwege de looks niet zo'n hond als ik graag wil.
Hm.
Dat is nog lastig dan.
Verdiep je eens in de hele groep 5, er zitten wel wat opties daar die zouden kunnen denk ik.
Maakt de kleur hem uit?
Anders is een Volpino of een kees misschien een optie?

Afbeelding

Rianneuhh
Vaste gebruiker

Sita schreef:Die lange stukken lopen zou ik dan maar doen op momenten waarop er niemand anders is. De rassen die je vriend noemt zijn nou niet bepaald hondsociaal. Daar moet je wel rekening mee houden.

Wat betreft de retrievers, er zit best wat verschil tussen de verschillende retrievers. Tollers zien er makkelijker uit dan ze zijn. Ik vind ze zelf iets te gevoelig. Maar als je daarmee om kunt gaan, kan je er echt een wereldhond aan hebben. Let wel goed op de lijnen waar je een hond vandaan wilt halen. Zitten best wel wat ziektes in het ras. Maar daar kunnen anderen je hier vast wel meer over vertellen.

Bedankt voor je antwoord. :) Lijnen, ziektes enz ben ik zeker bekend mee. Ben nieuw op het forum maar al redelijk bekend in het wereldje :E:
Rianneuhh
Vaste gebruiker

:roll: Ik heb hem daarnet foto's op een rijtje laten zetten van alles wat hem aanspreekt. Ben er achter gekomen dat hij gewoon niet van smalle koppies en hangoren houdt, de rest maakt hem niet zo uit. Ja, het karakter, maar verder niet echt.

Zal alle opties die hier genoemd worden eens even bij langs, bedankt voor jullie lieve hulp :cheer:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, een sam kan ook nog. Ook leuk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb er een op training gehad, echt een leuk beest! Had ook best humor trouwens.
Er loopt er ook een G&G hier, apporteren als de brandweer ;)

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Misschien moet je tegen je vriend zeggen dat die rassen die hij wil lastiger zijn en dat lastige honden meestal weg moeten na een tijdje omdat ze TE lastig zijn. Een Akita gaat vaan andere hondjes aanvallen en doodbijten. Erg leuk om te hebben...NOT! Tenminste niet als je een leuke sportieve gezellige hond zoekt waar je ook ergens mee kan komen. Een Shiba is vaak eigenwijs en daar moet je echt van houden.

Je moet een hond nemen die leuk is en gezellig. Lief met andere honden en fijn in de omgang. Anders moet hij straks weg met zijn mooie kop en imposante lichaam omdat het helemaal geen fijne hond is om te hebben. Looks is niks in het dagelijks leven met een hond. :ugh:
Afbeelding
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Klinkt goed! Meneer vindt hem te pluizig. Ik neem gewoon zelf een hond en hij mag kijken :zweep:

Edit, laeken, daar heb ik het zeker met hem over gehad, en ik denk dat hij het nu wel begrijpt. Ik hem hem ook jullie reacties laten lezen, maar hij vindt dat jullie allemaal aan mijn kant staan :lol1:
Laatst gewijzigd door Rianneuhh op 07 apr 2014 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Een podenco!

Afbeelding

(Ik roep ook maar wat.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
_Leonie
Zeer actief

Rianneuhh schreef:Ik neem gewoon zelf een hond en hij mag kijken :zweep:
Klinkt als de beste compromis. :mrgreen: Leuk uiterlijk is grappig, maar als je een super leuke en lieve hond hebt ga je hem vanzelf wel een stuk mooier vinden hoor.
Rianneuhh
Vaste gebruiker

Haha, heeel subtiel Nanna! ( Leuk trouwens, zo noemt mijn familie mij altijd. :) )
Die reactie zal ik hem maar niet laten lezen :wink:

Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe en wat. :) We zullen niet op korte termijn een hond in huis halen, wel vind ik het belangrijk om voorbereid te zijn. Ik wil wachten op de juiste situatie en het juiste nest.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik denk dat hij nog een beetje de ontwikkeling moet doormaken dat er gekeken wordt naar karakter en gebruikers doel en niet naar uiterlijk.
En veel onervaren honden mensen trappen in die valkuil. Die denken een hond is een hond en het karakter is een kwestie van opvoeden. Al die verschillende rassen zijn gewoon verschillende outfits.

Tja gelukkig niet. Ik vond de husky ook prachtig maar ik begin dr niet aan.

Misschien helpt het als je vriend eens met iemand praat die er hetzelfde over denkt als jij. Misschien neemt hij het daar wel van aan.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Rianneuhh
Vaste gebruiker

:wink: Dank je voor je antwoord Sanchis. Ik zal eens wat kennissen optrommelen
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Rianneuhh schreef:Klinkt goed! Meneer vindt hem te pluizig. Ik neem gewoon zelf een hond en hij mag kijken :zweep:

Edit, laeken, daar heb ik het zeker met hem over gehad, en ik denk dat hij het nu wel begrijpt. Ik hem hem ook jullie reacties laten lezen, maar hij vindt dat jullie allemaal aan mijn kant staan :lol1:

Gaat hij dan ook met die akita op training? Gaat hij hem dan ook elke dag uitlaten, ook als de hond niet meer los kan vanwege hondagressie? Dan kon hij van mij die akita krijgen :wink: (en nam ik voor mezelf een gezellige hond, hahaha) Of komt dat straks allemaal op jou neer en loop jij dan met een hond waar je niet de dingen mee kunt doen die je zo leuk vindt. Want dan vind ik dat jouw rasvoorkeur zwaarder weegt :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”