Laeken, je bent niet gek, bearded en ruwhaar is hetzelfde.
Maar om niet in de war te raken gebruik ik bij voorkeur alleen bearded. Dat is gewoon duidelijk: die hebben een baard.
Langhaar is heel simpel te herkennen: als de staart bevedering heeft is het een langhaar. Van korthaar zijn wel verschillende types van (van whippet tot spitsvacht) maar die staart, dat is waar je naar kijkt. Rondom even lang: korthaar. Ook bij bv Tibetaanse mastiff.
In langhaar heb je ook verschillende lengtes. Hoe dat werkt is (nog) niet duidelijk, maar kijk maar naar het verschil tussen bv een Wetterhoun en een Ierse waterspaniel: allebei langhaar. Bij het ene ras is nooit gelet op de vachtlengte, bij het andere is wel geselecteerd op een volle en lange vacht.
Short-haired breeds carry the wild-type alleles for all three genes.
Met wild-type bedoelen ze het standaard-gen per vachttype. Het basis-gen als het ware, want dat langhaar-gen is een mutatie van het basis-gen, en het bearded-gen ook en het krul-gen ook.
The wire-haired dogs always have furnishings and carry the mutant RSPO2 allele.
Dit is de mutatie voor bearded. Die maakt dat de rest van de vacht ook langer wordt. Ook bij korthaar, en dus ook bij langhaar.
Dogs carrying both RSPO2 and KRT71 mutations have a “curly-wire” hair that is somewhat longer and curled, while similar in texture to wire-haired dogs.
Dit is waarschijnlijk een mutatie die zorgt voor wat meer lengte en een slag in de vacht. Laekense bijvoorbeeld hebben dat waarschijnlijk.
Most long-haired breeds carry mutant FGF5 alleles.
Gewoon langhaar dus, zoals stabij.
Dogs that carry both FGF5 and RSPO2 mutations have long hair with furnishings, but their coats are soft rather than wiry.
Dit is het vachttype dat je in meerdere varianten in de gezelschapshonden ziet.
Dogs with FGF5 and KRT71 mutations have long curly hair. No dogs were observed with KRT71 alone. When all three mutations were present, the dogs had long curly hair with furnishings.
Dit is langhaar en krul.
In die krul zit variatie dus en hoe dat werkt is nog niet bekend.
Wat grappig is, is dat er geen kortharen lijken te zijn met krul. Niet alleen omdat je dat niet zou zien, maar ook omdat die er dus genetisch niet lijken te zijn.
Hoe de mutatie van krul precies werkt is niet helemaal duidelijk. Soms lijkt het duidelijk recessief, soms lijkt het incompleet dominant. Ik persoonlijk denk dat het een gen is dat zich altijd uit in combinatie met een aantal andere dingen.
Maar dat is dus nog niet duidelijk.
En dan nu de vraag hoe dit hondje genetisch in elkaar zit.
Hij is nog steeds langharig (kijk maar naar de staart) en dat bevestigt de DNA-test ook. Hij is nog steeds bearded. Hij heeft nog steeds geen krullen.
Waarom deze anders is durf ik niet te zeggen. Ik denk dat hij een korter vachttype heeft, hoewel nog steeds lang, maar waarom hij dan zo'n andere structuur heeft, geen idee.
Maar ik ben samen met enkele mensen bezig te kijken of we dit soort dingen in kaart kunnen brengen, dus ik ga het even internationaal in de groep gooien, kijken wat de anderen zeggen