Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
geamputeerde poot en prothese?
Moderator: moderatorteam
-
- Mijn ras(sen): Franse bulldog, kruising labrador/akita, chihuahua en roemeense straathondjes
- Aantal honden: 10
geamputeerde poot en prothese?
Ik weet niet of het hier goed staat??
Een van onze roemeense straathondjes mist haar voorpootje, ze is te pakken genomen door hondenvangers en heeft weten te ontsnappen aan ze maar daarbij heeft ze haar voorpoot totaal afgebroken en daar nog te lang mee rondgelopen. Toen haar redders met der naar de dierenarts gingen was het alleen nog mogelijk om de hele poot tot aan de elleboog te amputeren. De poot was al afgestorven en infectie gevaar was groot.
Nou is ze gelukkig bij ons en doet het in principe super op drie pootjes, ze speelt, ze is altijd vrolijk maar toch merk ik dat meewandelen op wat langere afstanden haar heel erg iitput door de missende poot en geregeld gaat ze dan ook liggen dat ze het genoeg vind. Ik zit dus te denken of een prothese misschien een uitkomst is voor haar. Ze wordt in oktober pas 3 jaar dus is nog in de bloei van der leven.
Ik kon zelf alleen Hodes in Arnhem vinden die protheses voor honden maakt. Zijn er meer prothese makers waar ik terecht zou kunnen? Wat zijn de gemiddelde kosten voor een prothese?
En zijn er hier mensen die ook een hond met prothese hebben en hun ervaring hiermee willen delen met mij?
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik had een maand of wat geleden nog nooit een hond op drie pootjes gezien dus dit is allemaal nieuw voor mij.
Een van onze roemeense straathondjes mist haar voorpootje, ze is te pakken genomen door hondenvangers en heeft weten te ontsnappen aan ze maar daarbij heeft ze haar voorpoot totaal afgebroken en daar nog te lang mee rondgelopen. Toen haar redders met der naar de dierenarts gingen was het alleen nog mogelijk om de hele poot tot aan de elleboog te amputeren. De poot was al afgestorven en infectie gevaar was groot.
Nou is ze gelukkig bij ons en doet het in principe super op drie pootjes, ze speelt, ze is altijd vrolijk maar toch merk ik dat meewandelen op wat langere afstanden haar heel erg iitput door de missende poot en geregeld gaat ze dan ook liggen dat ze het genoeg vind. Ik zit dus te denken of een prothese misschien een uitkomst is voor haar. Ze wordt in oktober pas 3 jaar dus is nog in de bloei van der leven.
Ik kon zelf alleen Hodes in Arnhem vinden die protheses voor honden maakt. Zijn er meer prothese makers waar ik terecht zou kunnen? Wat zijn de gemiddelde kosten voor een prothese?
En zijn er hier mensen die ook een hond met prothese hebben en hun ervaring hiermee willen delen met mij?
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik had een maand of wat geleden nog nooit een hond op drie pootjes gezien dus dit is allemaal nieuw voor mij.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: geamputeerde poot en prothese?
Ik zou er eens goed over nadenken voor wie je het dan precies doet 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Inderdaad.Jaap* schreef:Ik zou er eens goed over nadenken voor wie je het dan precies doet
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
Ik zou er zelf voor kiezen om de hele poot te amputeren ipv te gaan rommelen met een prothese, die stomp die er nu aanzit geeft alleen maar last, die stomp eraf en ze redt zich prima als 3 poter
Even een toevoeging; Dat ze steeds gaat liggen, kan ook voor een groot deel te maken hebben met gebrek aan conditie, vergeet niet dat ze uit een situatie komen van jarenlang te weinig en te slecht voer en barre omstandigheden, dan ook nog die rare stomp die wel meebeweegt, maar geen steun geeft, dus een lastgevend aanhangsel..
Even een toevoeging; Dat ze steeds gaat liggen, kan ook voor een groot deel te maken hebben met gebrek aan conditie, vergeet niet dat ze uit een situatie komen van jarenlang te weinig en te slecht voer en barre omstandigheden, dan ook nog die rare stomp die wel meebeweegt, maar geen steun geeft, dus een lastgevend aanhangsel..
-
- Mijn ras(sen): Franse bulldog, kruising labrador/akita, chihuahua en roemeense straathondjes
Ze heeft alleen een heel klein stompje, ze heeft er totaal geen last van maar het is meer met wandelen dat ze heel snel vermoeid raakt en de voorpoot die ze nog heeft doet vaak zeer.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Hoe weet je dat?Karma schreef:Ze heeft alleen een heel klein stompje, ze heeft er totaal geen last van maar het is meer met wandelen dat ze heel snel vermoeid raakt en de voorpoot die ze nog heeft doet vaak zeer.
- Kit
- Erelid
Karma schreef:Ze heeft alleen een heel klein stompje, ze heeft er totaal geen last van maar het is meer met wandelen dat ze heel snel vermoeid raakt en de voorpoot die ze nog heeft doet vaak zeer.
die andere poot zal ze met prothese ook last van blijven houden, protheses voor een achterpoot zijn vaak minder belastend als voor een voorpoot... Beweegt dat stompje wel?
- Kit
- Erelid
Marjoleine schreef:Hoe weet je dat?Karma schreef:Ze heeft alleen een heel klein stompje, ze heeft er totaal geen last van maar het is meer met wandelen dat ze heel snel vermoeid raakt en de voorpoot die ze nog heeft doet vaak zeer.
Ja, dat wilde ik ook nog toevoegen
-
Als ze loopt beweegt ze de stomp niet mee maar ze kan hem wel bewegen.
- Kit
- Erelid
Karma schreef:Als ze loopt beweegt ze de stomp niet mee maar ze kan hem wel bewegen.
Dat bedoel ik dus... hou je arm eens dubbel en ga je arm eens een half uur heen en weer bewegen, doodmoe word je ervan
( Mij eens voorgedaan door een dierenarts die veel met kapotte poten te maken had EN niet weg van met name voorpootprotheses)
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat denk ik ook, en de operatie en het verhuizen heeft ook zijn impact gehad.Kit schreef: Even een toevoeging; Dat ze steeds gaat liggen, kan ook voor een groot deel te maken hebben met gebrek aan conditie, vergeet niet dat ze uit een situatie komen van jarenlang te weinig en te slecht voer en barre omstandigheden
Ik zou eens kijken of een buggy niet iets is, kan ze even bijkomen van het wandelen en daarna weer meedoen met de wandeling.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
Hij is geamputeerd tussen de schouder en elleboog, dat zou betekenen dat de hele schouder geamputeerd moet worden om het bewegen te stoppen??Kit schreef:Karma schreef:Als ze loopt beweegt ze de stomp niet mee maar ze kan hem wel bewegen.
Dat bedoel ik dus... hou je arm eens dubbel en ga je arm eens een half uur heen en weer bewegen, doodmoe word je ervan![]()
( Mij eens voorgedaan door een dierenarts die veel met kapotte poten te maken had EN niet weg van met name voorpootprotheses)
En de poot is in augustus 2013 al geamputeerd, ze is nu ruim een maand dagelijks aan het rennen en spelen met de andere en erbij een wandeling van niet langer dan 15/20 minuten want verder komt ze niet.
-
Maar ben wel blij met jullie informatie hoor want ik weet helemaal niet wat een prothese inhoud voor de hond en zo te horen gaan we dat dus niet doen!!
-
Geregeld begint ze te piepen en laat zich dan door die voorpoot zakken en mag er dan ook niet aanzitten. Dierenarts kan niks vinden wat er met die poot kan zijn.Marjoleine schreef:Hoe weet je dat?Karma schreef:Ze heeft alleen een heel klein stompje, ze heeft er totaal geen last van maar het is meer met wandelen dat ze heel snel vermoeid raakt en de voorpoot die ze nog heeft doet vaak zeer.
- Kit
- Erelid
Karma schreef:
Hij is geamputeerd tussen de schouder en elleboog, dat zou betekenen dat de hele schouder geamputeerd moet worden om het bewegen te stoppen??
Dat zou inderdaad mijn voorkeur hebben, heb veel gesproken met mensen die drie potige buitenlanders ( zowel honden als katten) hebben en allemaal zeggen ze dat honden met stompen zich veel minder goed redden als honden met compleet verwijderde ledematen
-
Oke, dat is dus iets om overna te denken en met mijn dierenarts over te hebben.Kit schreef:Karma schreef:
Hij is geamputeerd tussen de schouder en elleboog, dat zou betekenen dat de hele schouder geamputeerd moet worden om het bewegen te stoppen??
Dat zou inderdaad mijn voorkeur hebben, heb veel gesproken met mensen die drie potige buitenlanders ( zowel honden als katten) hebben en allemaal zeggen ze dat honden met stompen zich veel minder goed redden als honden met compleet verwijderde ledematen
Onze andere driepoter mist een achterpoot en die red zich wel prima, kan uren rennen en vliegen zonder problemen. Maar ook zij heeft der 'heup' ook nog. Poot amputatie is gedaan omdat haar heup naar voor in het bekken vastgegroeit zit door een ongeluk in roemenie. En nu heeft ze geen pijn meer omdat ze het niet belast.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Ik zat ook aan een buggy te denken, dan kan ze rusten wanneer dit nodig heeft.Tiny schreef:Dat denk ik ook, en de operatie en het verhuizen heeft ook zijn impact gehad.Kit schreef: Even een toevoeging; Dat ze steeds gaat liggen, kan ook voor een groot deel te maken hebben met gebrek aan conditie, vergeet niet dat ze uit een situatie komen van jarenlang te weinig en te slecht voer en barre omstandigheden
Ik zou eens kijken of een buggy niet iets is, kan ze even bijkomen van het wandelen en daarna weer meedoen met de wandeling.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
Je kan altijd eens een kijkje gaan nemen bij Hodes,
het is een heel eerlijke man, dus als het geen nut heeft, zal hij het ook zeggen!
En hij weet heel goed waar hij mee bezig is
het is een heel eerlijke man, dus als het geen nut heeft, zal hij het ook zeggen!
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
Onze Silky (blonde met lange vacht) mist ook een voorpoot sinds ze 1 jaar oud is. Ze heeft nog een stompje van ongeveer 10 cm. Ik ga 2 x per jaar met haar naar een dierenfysiotherapeut omdat ze toch wat scheef gaat lopen. Ze heeft mij geadviseerd niet meer dan 45 minuten per keer te lopen met haar. En Silky laat het ook altijd weten als ze moe is, dan gaat ze gewoon liggen
Verder is het een vrolijke, enthousiaste hond en ik peins er niet over om met een prothese of zo te gaan werken, dat wil ik haar niet aandoen!
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik van je.
oh ja, en ik zorg dat ze superslank blijft zodat er minder gewicht op het pootje komt!
Verder is het een vrolijke, enthousiaste hond en ik peins er niet over om met een prothese of zo te gaan werken, dat wil ik haar niet aandoen!
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik van je.
oh ja, en ik zorg dat ze superslank blijft zodat er minder gewicht op het pootje komt!

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Dat dus! Arjan werkt daar, een zeer kundig en eerlijk man.bandolero schreef:Je kan altijd eens een kijkje gaan nemen bij Hodes,
Ik denk dat een prothese ook heel belastend kan zijn.
Die pijn, kan dat geen fantoompijn zijn, of zeg ik nu wat heel raars?
Ik heb gehoord dat een voorpootamputatie belastender is, dan een achterpoot. Weet niet of dat zo is, maar zou denk ik ook eerder voor amputatie gaan en dan conditie langzaam opbouwen.

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Oh, dat heb ik net niet goed genoeg dan gelezen. Dan is het geen fantoompijn idd.Inge O schreef:de pijn waar ts het over heeft zou in haar goede poot zittenHilly45 schreef: Die pijn, kan dat geen fantoompijn zijn, of zeg ik nu wat heel raars?
.

-
Dat fantoom pijn zou ook best eens kunnen hoor. Er is niks aan haar goede poot te vinden wat haar pijn zou kunnen doen dus. Dat soort momenten is het wel jammer dat ze niet gewoon kunnen praten en zeggen wat ze voelen en vooral waar.Hilly45 schreef:Oh, dat heb ik net niet goed genoeg dan gelezen. Dan is het geen fantoompijn idd.Inge O schreef:de pijn waar ts het over heeft zou in haar goede poot zittenHilly45 schreef: Die pijn, kan dat geen fantoompijn zijn, of zeg ik nu wat heel raars?
.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Wie weet kan Hanneke Bonekamp van Hond en Handicap iets betekenen?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Ja dat begrijp ik. Ik weet wat fantoompijn is. Maar ik bedoel dat ze dus pijn kan voelen aan der niet meer aanwezige poot en dat het voor mij lijkt haar goede poot te zijn.
-
Dank je wel, daar ga ik eens naar googlen.marian* schreef:Wie weet kan Hanneke Bonekamp van Hond en Handicap iets betekenen?
-
Ik weet zelf ook noet wat ik ervan moet vinden. En het is niet dagelijks dat ze piept dat ze pijn heeft.
-
jeanine
- Actief
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Dat is Hodes. Die maakt trouwens bij mijn weten niks meer zelf maar laat dat in Canada doen dacht ik.jeanine schreef:orthopedieren.nl

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- kipo
- Zeer actief
Ze is er pas een maand(?) . Hoelang geleden is ze van straat gehaald? En hoelang geleden is de operatie? Een maand is niet lang hoor, voor een gehandicapte hond om én te revalideren én conditie op te bouwen. Als haar overgebleven voorpoot goed onderzocht is, inclusief röntgen, dan zou ik denken dat ze daar gewoon zo nu en dan flink spierpijn heeft, die poot werkt voor 2.Karma schreef:Ik weet zelf ook noet wat ik ervan moet vinden. En het is niet dagelijks dat ze piept dat ze pijn heeft.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Klinkt mij eigenlijk ook als wat overbelasting op de "goede" poot.
Als deze hond een kwartier lopen wel prettig vind, en 20 minuten lopen niet, dan zou ik zeker niet forceren richting die 20. Lekker laten doen waar hij/zij zichzelf nog goed bij voelt, en niet per se een lange wandeling willen maken, "omdat dat nu eenmaal fijn is voor honden".
Desnoods wat vaker op een dag en dan gemiddeld dus kortere stukken.
Dit is een dier met een beperking. Daarmee is hij niet zielig, maar heeft dus wel gewoon iets waar je rekening mee moet houden.
Als deze hond een kwartier lopen wel prettig vind, en 20 minuten lopen niet, dan zou ik zeker niet forceren richting die 20. Lekker laten doen waar hij/zij zichzelf nog goed bij voelt, en niet per se een lange wandeling willen maken, "omdat dat nu eenmaal fijn is voor honden".
Desnoods wat vaker op een dag en dan gemiddeld dus kortere stukken.
Dit is een dier met een beperking. Daarmee is hij niet zielig, maar heeft dus wel gewoon iets waar je rekening mee moet houden.