precies wat ik dacht, manu kan wel wat hebben inmiddels toch?MirandaH schreef:Jeetje, niet springen? Niet achter een bal aan? Sorry maar is dat niet een beetje overdreven?Manu schreef:Ik zie sommige pups al naast de baas joggen of mee rennen naast de fiets. Ook grote rassen. Ik ben altijd heel voorzichtig geweest en twijfel soms nog wel eens of ik te snel te veel vraag. Net als springen en achter ballen aan rennen, dat mag hij nog steeds niet.
En je ziet het heel veel al doen met honden van 4 maanden of kleine pups zelfs.
Mijn da zei toen ook dat hij mocht zwemmen en rechtuit rennen maar verder niets. Ben wel benieuwd naar dat onderzoek. Ik vond de puptijd mede daarom zo tegenvallen.
Ja, je moet voorzichtig zijn en niet overbelasten. Als je kijkt wat puppen in een nest al uitspoken en uitproberen...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uur lopen pup, geen probleem!
Moderator: moderatorteam
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Re: Uur lopen pup, geen probleem!
-
Mieke-Bo
Ben erg blij met dit artikel
En ben blij voor je hond Mmartin
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet springen? En hoe ga je dat verbieden dan?Manu schreef:Ik zie sommige pups al naast de baas joggen of mee rennen naast de fiets. Ook grote rassen. Ik ben altijd heel voorzichtig geweest en twijfel soms nog wel eens of ik te snel te veel vraag. Net als springen en achter ballen aan rennen, dat mag hij nog steeds niet.
Dinthe heeft elke dag haar dolle vijf minuten en sinds kort hoort daar bij dat ze als een dwaas op de bank en af de bank springt en dan telkens vanaf de bank haar speeltje weg zwiept, waarna ze dan er achteraan gaat om het te vangen. En dat tien keer of zo.
Ik zorg dat er een kleed ligt zodat ze niet kan uitglijden, maar verbieden ga ik dit niet hoor. Ze gaat haar goddelijke gangetje maar.
En voor de duidelijkheid: ze is bijna vijf maanden. En ze hoort tot een middelmatig groot ras. 16,5 kilo weegt ze nu. Ik schat dat ze 30 kilo gaat worden.
Ik ga er vanuit dat als ze dit niet zou kunnen, ze het niet zou doen.
Chaconne deed dit soort dingen ook en die zit buitengewoon goed in elkaar. HD-A ook, voor wie het niet gelooft.
Nouja, kortom: je kunt het ook overdrijven.
Dinthe mag van mij gewoon mee. We lopen niet zo lang als we normaal doen, maar het gaat al aardig die kant uit.
Een keer ruim half uur en een keer ruim een uur is toch wel normaal.
Als ik haar verkloot zal ik het melden straks, maar met Chaconne deden we dit ook zo en daar is gelukkig niks mis mee.
Ik ga er vanuit dat een hond ook kans moet hebben spieren op te bouwen, anders valt er weinig te ontwikkelen aan die gewrichten.
Ben ik het toch nog eens met meneer Nijland
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Dank je!Mieke-Bo schreef:Ben erg blij met dit artikel![]()

-
Manu
Ik ben er flink voor gewaarschuwd dat ik tot 15 maanden rustig aan moet doen.
Tuurlijk heeft hij zijn gekke 10 minuten ook wel eens maar meestal ligt hij gewoon te ronken thuis. We wandelen genoeg denk ik.
Springen lok ik niet uit en achte iets aan rennen waarbij hij plots stopt etc vermijd ik ook. Als hij in huis speelt doet hij ook wel eens dingen waarvan ik weleens denk
Traplopen mag hij ook alleen stapvoets maar als we niet thuis zijn heb ik geen idee wat hij doet. De keren dat ik het voorzichtig doe heb ik dan maar meegenomen denk ik dan.
Bed op en af doet hij wel natuurlijk. Ik doel meer op het uitlokken van, als hij eens op springt vind ik de landing toch een klap geven. Dus ik voorkom het voor zover ik kan.
Ik gooi best wel eens een speeltje maar gewoon gedoseerd.
Als pup rende hij wel eens rond met een plastic fles, maken ze ook rare draaien van. Ik geef hem liever dingen te doen waarbij hij rechtuit loopt, zoals joggen, fietsen en onze wandelingen.
En ik heb nou niet het idee dat hij wat tekort komt
Misschien heb ik er ook een vrij makkelijke hond in hoor en zal ik het bij een ander weer heel anders doen.
Hij geeft ook niet zoveel om speeltjes, ja zijn knuffel in zijn bed, maar verder doet hij liever dingen met mij. En springen heb ik altijd voorkomen.
Tuurlijk heeft hij zijn gekke 10 minuten ook wel eens maar meestal ligt hij gewoon te ronken thuis. We wandelen genoeg denk ik.
Springen lok ik niet uit en achte iets aan rennen waarbij hij plots stopt etc vermijd ik ook. Als hij in huis speelt doet hij ook wel eens dingen waarvan ik weleens denk
Bed op en af doet hij wel natuurlijk. Ik doel meer op het uitlokken van, als hij eens op springt vind ik de landing toch een klap geven. Dus ik voorkom het voor zover ik kan.
Ik gooi best wel eens een speeltje maar gewoon gedoseerd.
Als pup rende hij wel eens rond met een plastic fles, maken ze ook rare draaien van. Ik geef hem liever dingen te doen waarbij hij rechtuit loopt, zoals joggen, fietsen en onze wandelingen.
En ik heb nou niet het idee dat hij wat tekort komt
Hij geeft ook niet zoveel om speeltjes, ja zijn knuffel in zijn bed, maar verder doet hij liever dingen met mij. En springen heb ik altijd voorkomen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dan zou ik Dinthe vast moeten klinken, denk ik.Manu schreef: En springen heb ik altijd voorkomen.
Ik lok niks uit, ze doet dat zelf. En ze doet maar.
Ik heb geleerd dat als een hond goed in mekaar zit, hij doet wat hij kan en als hij minder goed in elkaar zit doet ie minder. Zo werkt het en goed beschouwd is dat best logisch.
-
Manu
Marjoleine schreef:Dan zou ik Dinthe vast moeten klinken, denk ik.Manu schreef: En springen heb ik altijd voorkomen.![]()
Ik lok niks uit, ze doet dat zelf. En ze doet maar.
Ik heb geleerd dat als een hond goed in mekaar zit, hij doet wat hij kan en als hij minder goed in elkaar zit doet ie minder. Zo werkt het en goed beschouwd is dat best logisch.
Ik weet nog dat ik de da had gebeld om te vragen of 7 maanden te jong was om 3km rechtuit te joggen en toen kreeg ik een preek waarna ik dacht dat onze wandelingen al te veel waren. Toch gedaan. Ik pas me gewoon wat aan aan zijn energielevel en doe dan het liefst alles rechtuit. Nog een maandje en dan is hij een jaar en zal ik langzaam beginnen met wat meer.
Eigenlijk onzin want wat is nu 1 maand maar ach ik hou die regel maar aan voor ons. Voel ik me beter bij.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
- Aantal honden: 2
Ik heb gemist dat Castor een bultje had, maar ik duim mee voor een goed uistlag natuurlijk !
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Ik heb mij ook nooit aan de 5 minuten regel gehouden, mede danzij het forum
Als wij lange wandelingen gingen maken dan namen wij altijd een rugzak mee met lekkers voor baas en hond en dan werd er regelmatig even een pauze gehouden met een versnapering.
Zo waren wij uren onderweg.
En bij heel mooi weer namen wij ook een kleed mee zodat baas en hond even een tukje konden doen...nou heeft een pup van 12 weken daar niet zoveel zin in maar soms lukte het om de wervelwind even een dutje te laten doen.
Duim met je mee voor een goede uitslag!
Als wij lange wandelingen gingen maken dan namen wij altijd een rugzak mee met lekkers voor baas en hond en dan werd er regelmatig even een pauze gehouden met een versnapering.
En bij heel mooi weer namen wij ook een kleed mee zodat baas en hond even een tukje konden doen...nou heeft een pup van 12 weken daar niet zoveel zin in maar soms lukte het om de wervelwind even een dutje te laten doen.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- mmartinn
- Zeer actief
Dank je.Dee schreef:Ik heb gemist dat Castor een bultje had, maar ik duim mee voor een goed uistlag natuurlijk !

- mmartinn
- Zeer actief
Dank je.L@nghaar schreef:Ik heb mij ook nooit aan de 5 minuten regel gehouden, mede danzij het forum![]()

-
Manu
Ik ben niet assertief
Nee, ik kreeg het meerdere keren mee en als beginnend hondeneigenaar heb ik dat aangenomen. Ik wil dat hij gezond opgroeit
Wat ik hierboven al zei, ik heb hem niet opgesloten en hij is heerlijk pup geweest. Maar als hij een kwartier aan het rondrausen was geweest buiten deden we daarna rustig aan. Hij is niks tekort gekomen hoor, nog steeds niet. En wie weet is hij ook gewoon makkelijk erin. Als hij genoeg voldoening eruit haalt waarom dan niet? Spieren opbouwen kan ook als je rechtuit wandelt en hem meeneemt joggen. Hoeft ie toch niet persé achter ballen aan en los voor te rennen?
Als pup heeft hij ook los rond gerend maar gewoon niet te lang en niet iedere dag.
Nee, ik kreeg het meerdere keren mee en als beginnend hondeneigenaar heb ik dat aangenomen. Ik wil dat hij gezond opgroeit
Wat ik hierboven al zei, ik heb hem niet opgesloten en hij is heerlijk pup geweest. Maar als hij een kwartier aan het rondrausen was geweest buiten deden we daarna rustig aan. Hij is niks tekort gekomen hoor, nog steeds niet. En wie weet is hij ook gewoon makkelijk erin. Als hij genoeg voldoening eruit haalt waarom dan niet? Spieren opbouwen kan ook als je rechtuit wandelt en hem meeneemt joggen. Hoeft ie toch niet persé achter ballen aan en los voor te rennen?
Als pup heeft hij ook los rond gerend maar gewoon niet te lang en niet iedere dag.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Wat een fijn artikel. Ik wandel met Oscar(mechelse herder) al vanaf pup af aan al meer dan die 5min regel. Hij is nu bijna 7 maanden en we wandelen nu keer of 4 per week een uur per dag waarbij hij los loopt. En wat is dan 'afmatten' en 'vrolijk & alert' blijven? Want 2wkn terug hebben we en lange wandeling gemaakt van 8,5km en aan het eind was hij nog druk en vrolijk. Een mechel laat niet snel blijken dat ze moe zijn.
We hebben af en toe balletje gegooid, maar daar ben ik mee gestopt. Het is zo'n enthousiasteling dat hij vol gas rent, vol in de ankers gaat en gerust nog een paar salto's of uitglijders maakt als zijn bal in het spel is
In het artikel staat dat vanaf de puberteit kan worden gestart met fietsen/conditioneren, maar vanaf wanneer rekent hij dan dat een (redelijk) grote hond in de puberteit komt? Mijn vorige mechel heb ik gekocht met 8,5 maand en daar ben ik gelijk mee gestart met heel rustig, kleine stukjes(3-4km) te fietsen. Alleen daar heb ik nooit iets van een puberteit gemerkt. Kan je uitgaan van een maand of 8 bij een mechel? En binnen hoeveel tijd mag je dan op een kilometer of 5 eindigen met rustig draven naast de fiets(zo'n 10km/u)? Zou wel erg fijn zijn als hij dan over enkele maanden mee kan hardlopen
.
@ topicstarter, wat fijn dat je hond er weer bovenop is, duimen dat de uitslag positief is!
We hebben af en toe balletje gegooid, maar daar ben ik mee gestopt. Het is zo'n enthousiasteling dat hij vol gas rent, vol in de ankers gaat en gerust nog een paar salto's of uitglijders maakt als zijn bal in het spel is
In het artikel staat dat vanaf de puberteit kan worden gestart met fietsen/conditioneren, maar vanaf wanneer rekent hij dan dat een (redelijk) grote hond in de puberteit komt? Mijn vorige mechel heb ik gekocht met 8,5 maand en daar ben ik gelijk mee gestart met heel rustig, kleine stukjes(3-4km) te fietsen. Alleen daar heb ik nooit iets van een puberteit gemerkt. Kan je uitgaan van een maand of 8 bij een mechel? En binnen hoeveel tijd mag je dan op een kilometer of 5 eindigen met rustig draven naast de fiets(zo'n 10km/u)? Zou wel erg fijn zijn als hij dan over enkele maanden mee kan hardlopen
@ topicstarter, wat fijn dat je hond er weer bovenop is, duimen dat de uitslag positief is!
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Hier net zo , ben niet zo van het beschermde.Marjoleine schreef:Niet springen? En hoe ga je dat verbieden dan?Manu schreef:Ik zie sommige pups al naast de baas joggen of mee rennen naast de fiets. Ook grote rassen. Ik ben altijd heel voorzichtig geweest en twijfel soms nog wel eens of ik te snel te veel vraag. Net als springen en achter ballen aan rennen, dat mag hij nog steeds niet.
Dinthe heeft elke dag haar dolle vijf minuten en sinds kort hoort daar bij dat ze als een dwaas op de bank en af de bank springt en dan telkens vanaf de bank haar speeltje weg zwiept, waarna ze dan er achteraan gaat om het te vangen. En dat tien keer of zo.
Ik zorg dat er een kleed ligt zodat ze niet kan uitglijden, maar verbieden ga ik dit niet hoor. Ze gaat haar goddelijke gangetje maar.
En voor de duidelijkheid: ze is bijna vijf maanden. En ze hoort tot een middelmatig groot ras. 16,5 kilo weegt ze nu. Ik schat dat ze 30 kilo gaat worden.
Ik ga er vanuit dat als ze dit niet zou kunnen, ze het niet zou doen.
Chaconne deed dit soort dingen ook en die zit buitengewoon goed in elkaar. HD-A ook, voor wie het niet gelooft.
Nouja, kortom: je kunt het ook overdrijven.
Dinthe mag van mij gewoon mee. We lopen niet zo lang als we normaal doen, maar het gaat al aardig die kant uit.
Een keer ruim half uur en een keer ruim een uur is toch wel normaal.
Als ik haar verkloot zal ik het melden straks, maar met Chaconne deden we dit ook zo en daar is gelukkig niks mis mee.
Ik ga er vanuit dat een hond ook kans moet hebben spieren op te bouwen, anders valt er weinig te ontwikkelen aan die gewrichten.
Ben ik het toch nog eens met meneer Nijland
Als ik ga denken dat hd ermee te voorkomen is heb ik alsnog niet de juiste fokhond.
Moet wel ergens tegen kunnen en niet te snel kapot gaan.
Wandelen doe je ook om moe te worden toch .? Dus wat is er mis dat je pup/jonge hond moe is en een dutje doet.
Hij moet zelf ook leren waar de grenzen liggen om zijn rust te nemen .
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Ik vind het zo verwonderlijk dat er bij honden er een heel voorzichtige benadering in is geslopen. Maar ik heb nog nooit een ouder van een kind zich af lopen vragen of een uurtje voetballen per dag wel goed is voor zn knieën....
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Misschien komt het omdat er zo veel kneuzen gefokt worden.?Inge O schreef:ik snap dat dus ook niet, heb om die reden een paar jaar terug een studente daar haar bachelorproef laten over maken en inderdaad, als het om kinderen gaat wordt (via onderzoek) alleen maar de lof gezongen over tamelijk intense beweging en bij honden wordt er (zonder onderzoek) alleen maar paniekerig over gedaan.Sanchis schreef:Ik vind het zo verwonderlijk dat er bij honden er een heel voorzichtige benadering in is geslopen. Maar ik heb nog nooit een ouder van een kind zich af lopen vragen of een uurtje voetballen per dag wel goed is voor zn knieën....
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Sanchis
- Zeer actief
Ja dat denk ik ook! Een groot deel van de honden pleurt van pure ellende uit elkaar.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
De fysio van mijn vorige mechelse herder raad juist aan lekker op pad met de pup te gaan, maar niet (veel) laten spelen met andere honden vanwege het draaien en ongecontroleerde bewegingen.
Deze zelfde mechel heeft bij de fokker tot 6 maanden in de kennel gezeten en de (grote) tuin maar niet meegewerkt stukken lopen oid. Deze hond heeft HD en een slechte rug.
Ook zei ze dat vooral grote hondenpups veel meer aan spieropbouw zouden moeten doen omdat vele blessures die ze tegen komt hadden voorkomen kunnen worden als de pup/jonge hond meer spiermassa had gehad en zo de klap/val ED had kunnen opvangen.
Ze rade ook aan juist met een grotere hond vanaf 6 maanden rechtlijnig te gaan fietsen en dit dan op te bouwen.
Mijn pups gaan vanaf dag een mee op de ochtend wandeling van 1 uur, dan loop ik rustiger en ga ik vaak pauzeren op een bankje of til de pup op.
Met 3 maanden lopen ze het uur zelf mee en zelfs in de pauzes word er geracet en gesprongen, vanaf dat moment neem ik geen pauzes meer omdat er dan dus over de achterkant van bankjes omhoog word gesprongen en strak om bomen heen met alle gevolgen (ongelukken) van dien.
Vanaf 6 maanden ga ik een paar keer per week fietsen waarbij de honden los lopen/rennen hierdoor zijn ze niet meer met de omgeving bezig en dus meer gefocust op mij waardoor ze mooi rechtuit rennen zonder rare draaien en botsingen over bankjes springen, en tegen dingen aanbotst.
Tot nu toe hebben de drie honden die ik van pup af aan op deze manier heb opgevoed alle A heupen, goede ellebogen en rug.
Ook mijn grotere mechelse herder van 44 kilo.
Deze zelfde mechel heeft bij de fokker tot 6 maanden in de kennel gezeten en de (grote) tuin maar niet meegewerkt stukken lopen oid. Deze hond heeft HD en een slechte rug.
Ook zei ze dat vooral grote hondenpups veel meer aan spieropbouw zouden moeten doen omdat vele blessures die ze tegen komt hadden voorkomen kunnen worden als de pup/jonge hond meer spiermassa had gehad en zo de klap/val ED had kunnen opvangen.
Ze rade ook aan juist met een grotere hond vanaf 6 maanden rechtlijnig te gaan fietsen en dit dan op te bouwen.
Mijn pups gaan vanaf dag een mee op de ochtend wandeling van 1 uur, dan loop ik rustiger en ga ik vaak pauzeren op een bankje of til de pup op.
Met 3 maanden lopen ze het uur zelf mee en zelfs in de pauzes word er geracet en gesprongen, vanaf dat moment neem ik geen pauzes meer omdat er dan dus over de achterkant van bankjes omhoog word gesprongen en strak om bomen heen met alle gevolgen (ongelukken) van dien.
Vanaf 6 maanden ga ik een paar keer per week fietsen waarbij de honden los lopen/rennen hierdoor zijn ze niet meer met de omgeving bezig en dus meer gefocust op mij waardoor ze mooi rechtuit rennen zonder rare draaien en botsingen over bankjes springen, en tegen dingen aanbotst.
Tot nu toe hebben de drie honden die ik van pup af aan op deze manier heb opgevoed alle A heupen, goede ellebogen en rug.
Ook mijn grotere mechelse herder van 44 kilo.
- runninggirl
- Zeer actief
Toen wij Jura kregen was ze 7 maanden ongeveer. En onvermoeidbaar, gewend om de hele dag te spelen en te rennen met andere jonge honden. Het hardlopen hebben we al vrij snel opgepakt, na een maand ofzo. Toen wisten we ondertussen hoeveel ze uitzichzelf rende op de wandelingen dus we zijn gewoon gaan opbouwen vanaf 2 kilometer. Ze liep los mee en dan merkte je meteen als ze moe begon te worden, dan liep ze niet meer voor ons uit maar zakte wat af. Dus dan was het tijd voor pauze.Hippo schreef:Wat een fijn artikel. Ik wandel met Oscar(mechelse herder) al vanaf pup af aan al meer dan die 5min regel. Hij is nu bijna 7 maanden en we wandelen nu keer of 4 per week een uur per dag waarbij hij los loopt. En wat is dan 'afmatten' en 'vrolijk & alert' blijven? Want 2wkn terug hebben we en lange wandeling gemaakt van 8,5km en aan het eind was hij nog druk en vrolijk. Een mechel laat niet snel blijken dat ze moe zijn.
We hebben af en toe balletje gegooid, maar daar ben ik mee gestopt. Het is zo'n enthousiasteling dat hij vol gas rent, vol in de ankers gaat en gerust nog een paar salto's of uitglijders maakt als zijn bal in het spel is![]()
In het artikel staat dat vanaf de puberteit kan worden gestart met fietsen/conditioneren, maar vanaf wanneer rekent hij dan dat een (redelijk) grote hond in de puberteit komt? Mijn vorige mechel heb ik gekocht met 8,5 maand en daar ben ik gelijk mee gestart met heel rustig, kleine stukjes(3-4km) te fietsen. Alleen daar heb ik nooit iets van een puberteit gemerkt. Kan je uitgaan van een maand of 8 bij een mechel? En binnen hoeveel tijd mag je dan op een kilometer of 5 eindigen met rustig draven naast de fiets(zo'n 10km/u)? Zou wel erg fijn zijn als hij dan over enkele maanden mee kan hardlopen.
Denk dat als je goed naar je hond kijkt en je niet sneller gaat dan draf dat je een beetje op gevoel uit moet gaan met opbouwen, maar er zijn ook wel schema's te vinden op internet.
Het maakt denk ik wel uit of je hond aan de lijn zit naast de fiets, of los mee rent naast je terwijl jij ook rent. Voor mijn gevoel zijn ze naast de fiets meer geneigd om 'door te gaan' maar dat is misschien ook per hond verschillend?
- Sanchis
- Zeer actief
Ik zit ineens te denken aan wilde kuddedieren. Die nemen hun telgen ook niet op de rug als er verplaatst moet worden van graasgebied A naar graasgebied B.Inge O schreef:ik snap dat dus ook niet, heb om die reden een paar jaar terug een studente daar haar bachelorproef laten over maken en inderdaad, als het om kinderen gaat wordt (via onderzoek) alleen maar de lof gezongen over tamelijk intense beweging en bij honden wordt er (zonder onderzoek) alleen maar paniekerig over gedaan.Sanchis schreef:Ik vind het zo verwonderlijk dat er bij honden er een heel voorzichtige benadering in is geslopen. Maar ik heb nog nooit een ouder van een kind zich af lopen vragen of een uurtje voetballen per dag wel goed is voor zn knieën....
Ik heb veel gelezen over het gebruik van wilde paarden als veedrijverspaard. En juist die wilde paarden staan bekend om hun stevige gestel. Terwijl die als veulenbeestje dus echt niet ontzien werden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is waar.Inge O schreef:en net zomin verbieden wolven het hun telgen om met elkaar te ravotten en gekke draaibewegingen te maken.
Maar normaliter blijven ze wel bij het hol tot ze oud genoeg zijn om wat te gaan leren van het jachtbedrijf.
En dat is niet met 3 maanden dacht ik
Verplaatsing of vertrek vanwege leefomstandigheden is geen dagelijkse bezigheid.
Vergelijking met paarden e.d. lijkt me niet helemaal reëel.
Dat zijn vluchtdieren.
Een veulen staat al heel snel en kan meteen mee met de moeder op vlucht.
Daar zal de bouw aan zijn aangepast.
- ranetje
- Zeer actief
Oh, ja dat is wat anders.Inge O schreef:ik had het hier dus louter over spelen en gekke bewegingen makenranetje schreef:Dat is waar.Inge O schreef:en net zomin verbieden wolven het hun telgen om met elkaar te ravotten en gekke draaibewegingen te maken.
Maar normaliter blijven ze wel bij het hol tot ze oud genoeg zijn om wat te gaan leren van het jachtbedrijf.
En dat is niet met 3 maanden dacht ik![]()
Verplaatsing of vertrek vanwege leefomstandigheden is geen dagelijkse bezigheid.
Vergelijking met paarden e.d. lijkt me niet helemaal reëel.
Dat zijn vluchtdieren.
Een veulen staat al heel snel en kan meteen mee met de moeder op vlucht.
Daar zal de bouw aan zijn aangepast..
veulens en kalveren, die lopen al grote afstanden, jonge pups niet, maar die vliegen wel rond.
Dan komen we toch weer terug op het lopen van lange afstanden met een pup
Ik ben geregeld lang weg met ze, maar ik loop geen lange afstanden.
Ik wil niet dat ze mee moeten, maar bied ze de gelegenheid om te onderzoeken en te spelen en uit te rusten op het moment dat ze daar aan toe zijn ("neer ploffen en licht is uit"
Laatst gewijzigd door ranetje op 26 mar 2014 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- mmartinn
- Zeer actief
Debbie heeft vanmiddag de DA aan de lijn gehad, dus ik weet het nog niet van dat onderzoek.Inge O schreef:ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek, moet je zeker eens navragen.
Denk wel dat het hetzelfde onderzoek is als wat Marjoleine heeft gepost.
Zodra ik meer weet meld ik het.

- ranetje
- Zeer actief
Inge O schreef:ja, zo doe ik het ook ongeveer met een jonge pup maar dat breidt zich toch al snel uit van zodra ze een maandje of 4, 5 zijn. dan doe ik rustig een wandeling met ze van een uur en langer maar dan ook niet alle dagen.ranetje schreef: Dan komen we toch weer terug op het lopen van lange afstanden met een pup![]()
Ik ben geregeld lang weg met ze, maar ik loop geen lange afstanden.
Ik wil niet dat ze mee moeten, maar bied ze de gelegenheid om te onderzoeken en te spelen en uit te rusten op het moment dat ze daar aan toe zijn ("neer ploffen en licht is uit")
hier thuis bewegen ze dan wel weer uren per dag maar dat is (voor wat de afstanden betreft) gedoseerder.
Met 5 maanden zijn ze hier ook vrij geregeld in bos of op de heide mee op de wandeling (wandeling = echt doorlopen).
Wat ze thuis doen laat ik meestal gaan.