Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke heeft het ouderwetse hoofd?
Moderator: moderatorteam
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Re: Welke heeft het ouderwetse hoofd?
moet je op shows gaan kijken zie je alleen de eerste types
om te huilen. Mijn tante heeft al 30 jaar newfys en ik heb de koppen met elke nieuwe hond zien veranderen. Echt zonde! Het waren zon prachtige honden

Die honden horen toch eigenlijk helemaal niet geknipt te worden? (dacht ik)
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Die eerste 2 zijn echt een mooi type.Nanna schreef:De vader van mijn reu. Een schitterende hond...
Nog een prachtig koptype, in bruin![]()
Maar het was niet goed. het moest 'verbeterd' worden.
Nou, ik zie de verbetering niet hoor![]()
Alleen dat vreselijke geknip al aan zo'n hond waar helemaal niet aan geknipt hoort te worden![]()
Jeetje.....dat ga je toch niet knippen????

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Er moest in sommige lijnen wel wat verbeterd worden in de jaren negentig maar die verbetering was nodig in de constructie/bouw van de hond. Er waren veel honden die niet echt soepel meet konden bewegen door een te steile opperarm en schouderliggen en gebrek aan hoeking in de achterhand. Daarom zijn er wat fokkers begonnen (waaronder ikzelf) om wat andere types te gaan gebruiken. Ik heb teven in Groot-Britannië gekocht die naar mijn idee beter in elkaar staken en daar mee verder gegaan.
Maar geen extreme verandering zoals je kunt zien;
Mijn eerste import uit GB een bonte teef uit 1996;

Mijn eerste zwarte uit GB van 1996;

Kind van de bonte teef met een Ned/amerikaanse reu;

Kind van de zwarte teef met een Zweedse reu;

en een zoon van de bonte reu hierboven met een volle zus van de bonte teef bovenaan;

Wat mij betreft was de 'missie' geslaagd en ik was vooral blij met de iets lager aangezette oren waardoor ze nog een wat zachtere uitstraling en het allebelangrijkste honden met een super gangwerk en een zeer makkelijk te onderhouden vacht !
Maar geen extreme verandering zoals je kunt zien;
Mijn eerste import uit GB een bonte teef uit 1996;

Mijn eerste zwarte uit GB van 1996;

Kind van de bonte teef met een Ned/amerikaanse reu;

Kind van de zwarte teef met een Zweedse reu;

en een zoon van de bonte reu hierboven met een volle zus van de bonte teef bovenaan;

Wat mij betreft was de 'missie' geslaagd en ik was vooral blij met de iets lager aangezette oren waardoor ze nog een wat zachtere uitstraling en het allebelangrijkste honden met een super gangwerk en een zeer makkelijk te onderhouden vacht !
Sandra

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1

Voor mijn gevoel heeft deze hond iets te veel stop?
Ik vind foto C van Nanna veruit de allermooiste NF.
Zo'n hond kwam ik vroeger vaak tegen in het bruin.
Prachtige hond die genoot van zwem en plons acties in de rivier in Frankrijk waar we hem vaak tegen kwamen.
Ik moet bekennen dat ik vorige week zo'n 'monster' bij ons in het dorp zag lopen. Dan zeggen ze dat de Franse Bulldog zielig is, nu Tirsa was echt heilig ten opzichte van deze hond. Ik vond het echt triest.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Lysette schreef:Tis net BeatrixNanna schreef:haha, ja vastJaap* schreef:Dat aambeeldhoofd is vast wel als zodanig te interpreteren uit de rasbeschrijvingNanna schreef:Iedereen gaat dus zo'n beetje voor C, dat is inderdaad ook het ouderwetsche type.
Waarom dan in vrédesnaam lelijkerds als die andere gefokt worden zal ik wel nooit begrijpen.
Ik denk eerder dat ze op zwaar, zwaarder, zwaarst zijn gaan fokken en ja, dan verandert die harses natuurlijk mee.
Of er zit TM ingefokt, daar zie je die rare koppen ook wel eens.

C is verreweg het mooiste!
- Terre
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner sennen
- Contacteer:
Zo zonde want C is zo mooi.
Maar dat vind ik bij de Sint bernard ook.
Die had vroeger toch ook een mooiere kop zonder dat hangende vel en logge uiterlijk.
Maar dat vind ik bij de Sint bernard ook.
Die had vroeger toch ook een mooiere kop zonder dat hangende vel en logge uiterlijk.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat weet ik ook niet.Nanna schreef:Ik hoor niet anders dan dat mensen type C het mooist vinden. WAAROM wordt dan toch dat rare hanghoofdtype gefokt?
Dat zal mij altijd blijven verbijsteren.
Mensen vinden Lassie een mooie Collie, maar op de show zie je alleen maar ondermaatse plofmodellen met kleine oogjes en puntneusjes.
Mensen houden van een Duitse herder met een rechte rug, maar op de show zie je meestal alleen maar het kikkermodel voortkreupelen.
Wie kan mij uitleggen hoe dat kan?
Misschien zijn die fokkers niet gelijk aan andere mensen?

- tervueren milo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder
C natuurlijk
Dat is Fastwin of the Dark blossom
Die zat bij mijn zwarte newfoundlander in de stamboom

Dat is Fastwin of the Dark blossom
Die zat bij mijn zwarte newfoundlander in de stamboom
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
oww vreselijk, je ziet het ook bij de leonberger, hoofden die veranderen en zwaarder worden, veel leonbergers, hebben nu het "ouderwetse" new founderlander hoofd. We lopen 20 jaar achter....... ook steeds vaker zie je kleine ( driehoekjes, open) oogjes en erger, te veel huid op de kop, veel te veel (hang) lip, Ook zie je steeds meer vacht ook op de koppen.
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Wat een afschuwelijke gedrochten, die eerste twee. Ik kan er werkelijk niet bij dat mensen ("fokkers") dat mooi vinden, laat staan er gewild op fokken. 

Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik ben bang dat veel verstandige fokkers het steeds vaker opgegeven, en de hersen- en hartelozen lijken over te blijven.Nanna schreef:Ik hoor niet anders dan dat mensen type C het mooist vinden. WAAROM wordt dan toch dat rare hanghoofdtype gefokt?
Dat zal mij altijd blijven verbijsteren.
Mensen vinden Lassie een mooie Collie, maar op de show zie je alleen maar ondermaatse plofmodellen met kleine oogjes en puntneusjes.
Mensen houden van een Duitse herder met een rechte rug, maar op de show zie je meestal alleen maar het kikkermodel voortkreupelen.
Wie kan mij uitleggen hoe dat kan?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): duitse dog x stafford
Persoonlijk vind ik hier geloof ik als enige dat 'nieuwe type' wel leuk eruit zien, ik houd wel van hangend vel en een beetje overdreven. Maar ik vind niet dat er aan een ras gesleuteld mag worden tenzij dit bijdraagt aan een betere lichamelijke gezondheid voor de hond/nakomelingen. Rasverbetering dus en dan ten goede van de hond...niet omdat het 'in' is om met een raar, opvallend hondje rond te lopen.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): duitse dog x stafford
Haha nee, absoluut niet! Misschien had ik het niet duidelijk neergezet.Inge O schreef:en dat hangende vel en andere overdreven kenmerken dragen volgens jou bij aan de betere lichamelijke gezondheidmistig schreef:Persoonlijk vind ik hier geloof ik als enige dat 'nieuwe type' wel leuk eruit zien, ik houd wel van hangend vel en een beetje overdreven. Maar ik vind niet dat er aan een ras gesleuteld mag worden tenzij dit bijdraagt aan een betere lichamelijke gezondheid voor de hond/nakomelingen. Rasverbetering dus en dan ten goede van de hond...niet omdat het 'in' is om met een raar, opvallend hondje rond te lopen.![]()
?
Eigenlijk staat er....ik vind deze hondjes met hun hangend vel en overdreven kenmerken er WEL schattig uitzien, maar ik vind dat de (lichamelijke) eigenschappen van het ras nooit (bewust) mag verslechteren doordat het een 'modedingetje' is om een snuitje zo kort mogelijk te hebben, zo veel mogelijk hangend vel, zo zwaar mogelijk of wat er nog meer allemaal 'mooi' wordt gevonden op dit moment. Wat ik op de foto's van de honden hierboven zie is dat er vooral ingespeeld wordt op de vraag/hype van het moment (dus blijkbaar hangend vel etc, wat vast o zo schattig is op foto's wanneer ze puppy zijn en zichzelf dus prima verkopen) zonder hierbij rekening te houden met verbetering van of in stand houden van correcte lichamelijke verhoudingen en eigenschappen.
Oftewel....walgelijk, verschrikkelijk lelijk en wat hier nog meer allemaal gezegd wordt...nee, dat vind ik persoonlijk niet als ik puur kijken naar schattigheidsfactor. Als ik kijk naar wat een dier moet lijden omdat 'wij' die overdreven kenmerken zo leuk vinden (en dan heb ik het niet specifiek over dit ras, maar er zijn er nog vele te noemen) dan zeg ik ook walgelijk.
Hopelijk ben ik zo wat duidelijker, in mijn hoofd klinkt het beter dan op mijn beeldscherm