Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Field Trial Labrador
Moderator: moderatorteam
- maaiike17
- Actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 1
Field Trial Labrador
Ik hoor steeds meer over de Field Trial Labrador, maar ik kan er weinig duidelijke informatie over vinden. Ik hoop daarom dat er hier mensen zijn die mij er wat meer over kan vertellen. Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoeveel energie ze hebben. Is het voornamelijk dat ze mentaal bezig gehouden moeten worden of moeten ze ook heel veel beweging krijgen. Kunnen ze na een dag fanatiek trainen ook een dagje met wat minder af of moeten ze echt iedere dag aan de bak?
Ook ben ik wel benieuwd naar hoe ze zijn om mee te werken. Wat ik vooral lees is dat ze wel meer will to please hebben dan een showlabrador. De labradors die ik over het algemeen zie zijn vooral alleen maar bezig met alles en iedereen om zich heen en vrij weinig met hun baasjes. Dit zal waarschijnlijk ook wel een groot deel opvoeding zijn, maar ik vind het wel fijn als het een hond goed te leren is om mij in de gaten te houden.
Wij willen er zelf over een tijdje misschien een tweede hond bij en vinden dit type labrador allebei erg mooi om te zien. We zouden graag een hond hebben met nog iets meer will to please dan onze toller. We vinden jachttraining erg leuk om te doen en zouden dit ook graag met een tweede hond gaan doen. Ook zullen we met een tweede hond weer veel gehoorzaamheidscursussen gaan doen. We vinden het hierbij erg belangrijk dat de hond er ook veel plezier in heeft. Hoe is dit bij deze honden?
Ook ben ik wel benieuwd naar hoe ze zijn om mee te werken. Wat ik vooral lees is dat ze wel meer will to please hebben dan een showlabrador. De labradors die ik over het algemeen zie zijn vooral alleen maar bezig met alles en iedereen om zich heen en vrij weinig met hun baasjes. Dit zal waarschijnlijk ook wel een groot deel opvoeding zijn, maar ik vind het wel fijn als het een hond goed te leren is om mij in de gaten te houden.
Wij willen er zelf over een tijdje misschien een tweede hond bij en vinden dit type labrador allebei erg mooi om te zien. We zouden graag een hond hebben met nog iets meer will to please dan onze toller. We vinden jachttraining erg leuk om te doen en zouden dit ook graag met een tweede hond gaan doen. Ook zullen we met een tweede hond weer veel gehoorzaamheidscursussen gaan doen. We vinden het hierbij erg belangrijk dat de hond er ook veel plezier in heeft. Hoe is dit bij deze honden?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Field Trial Labrador
samantha! kan je er alles over vertellen, dus als ze hier niet vanzelf langskomt kan je haar even een berichtje sturen 

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik heb een fieldtriallabrador van bijna 2 jaar.
Het zijn echte workaholics met enorm veel will to please.
Andere mensen en honden vinden ze niet zo interessant, ze willen alleen maar met de baas bezig zijn en dus werken.
Ze houden dus prima de baas in de gaten, sterker nog: dat is zowat een levensdoel voor ze
Ze hebben veel energie en zeker ook mentale uitdaging nodig maar een dagje minder kan prima hoor, mijn reu kan zeker ook wel een dagje lekker bankhangen.
Jachttraining vinden ze uiteraard het einde, daar maak je ze erg gelukkig mee, ze zijn er ook speciaal op geselecteerd dus dat is wel echt hun ding.
Maar ook voor gehoorzaamheid zijn ze prima te porren hoor, eigenlijk vinden ze alles leuk (als het maar samen met de baas is) en ze leren ook enorm snel.
Mocht je ze eens live willen zien mag je altijd eens langskomen om te wandelen/trainen ofzo, vanaf morgen loopt er hier ook weer een fieldtrialpup rond.
Om een idee te krijgen kun je ook eens in de fotohoek kijken, ik plaats regelmatig foto's en filmpjes van Jack.
Andere mensen en honden vinden ze niet zo interessant, ze willen alleen maar met de baas bezig zijn en dus werken.
Ze houden dus prima de baas in de gaten, sterker nog: dat is zowat een levensdoel voor ze

Ze hebben veel energie en zeker ook mentale uitdaging nodig maar een dagje minder kan prima hoor, mijn reu kan zeker ook wel een dagje lekker bankhangen.
Jachttraining vinden ze uiteraard het einde, daar maak je ze erg gelukkig mee, ze zijn er ook speciaal op geselecteerd dus dat is wel echt hun ding.
Maar ook voor gehoorzaamheid zijn ze prima te porren hoor, eigenlijk vinden ze alles leuk (als het maar samen met de baas is) en ze leren ook enorm snel.
Mocht je ze eens live willen zien mag je altijd eens langskomen om te wandelen/trainen ofzo, vanaf morgen loopt er hier ook weer een fieldtrialpup rond.
Om een idee te krijgen kun je ook eens in de fotohoek kijken, ik plaats regelmatig foto's en filmpjes van Jack.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
none takenNanna schreef:Als je dan graag een Labrador wilt zou ik zéker voor het werktype gaan. No offense verder, maar die showtypes vind ik veel te vaak van het type domme lompe bulldozer. Vaak wel blije eieren, dat wel, maar mij veel te blijmaaiike17 schreef: We zouden graag een hond hebben met nog iets meer will to please dan onze toller. We vinden jachttraining erg leuk om te doen en zouden dit ook graag met een tweede hond gaan doen. Ook zullen we met een tweede hond weer veel gehoorzaamheidscursussen gaan doen. We vinden het hierbij erg belangrijk dat de hond er ook veel plezier in heeft. Hoe is dit bij deze honden?
Zelf zou ik, zéker als ik ook nog jachttrainingen wilde gaan volgen, 100% voor een FT Labrador gaan.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
dat klopt, ze is lomp en een blij ei.. en het is best hard werken om met haar te trainen want zoveel onzin in de kop
Ik zal niet zeggen dat het me tegenvalt hoor, want het is een lief dier en ze probeert het (soms
) best wel, maar ik heb me er wel een beetje op verkeken vooraf. Je krijgt het niet cadeau, zeg maar
Gelukkig is ze wel heel knap 

- maaiike17
- Actief
Bedankt voor je snelle reactie! Dat klinkt wel als een hond die aan onze wensen voldoet! De filmpjes van Jack heb ik inderdaad langs zien komen en dat is mede de reden dat we nu echt geïnteresseerd zijn. Het lijkt me wel heel leuk om een keer eentje in het echt te zien. Je woont wel vrij ver weg, maar misschien is het een keer te combineren als we toch die kant op moeten. Mag ik trouwens vragen waar Jack en de nieuwe pup vandaan komen?samantha! schreef:Ik heb een fieldtriallabrador van bijna 2 jaar.
Ze houden dus prima de baas in de gaten, sterker nog: dat is zowat een levensdoel voor ze![]()
Dat is dus ook het probleem wat ik heb met het showtype. Ze hebben erg vaak een enorm bord voor hun kop. Ik vind het vaak schatjes, maar ik zou er gek van worden als het mijn eigen hond zou zijn.Nanna schreef:Als je dan graag een Labrador wilt zou ik zéker voor het werktype gaan. No offense verder, maar die showtypes vind ik veel te vaak van het type domme lompe bulldozer. Vaak wel blije eieren, dat wel, maar mij veel te blijmaaiike17 schreef: We zouden graag een hond hebben met nog iets meer will to please dan onze toller. We vinden jachttraining erg leuk om te doen en zouden dit ook graag met een tweede hond gaan doen. Ook zullen we met een tweede hond weer veel gehoorzaamheidscursussen gaan doen. We vinden het hierbij erg belangrijk dat de hond er ook veel plezier in heeft. Hoe is dit bij deze honden?
Zelf zou ik, zéker als ik ook nog jachttrainingen wilde gaan volgen, 100% voor een FT Labrador gaan.

- maaiike17
- Actief
Het is denk ik ook een groot deel opvoeding inderdaad, maar het zit toch ook wel in het ras. Labradors worden denk ik toch ook redelijk gefokt om gezellige honden te zijn die iedereen leuk vinden.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is zeker waar
Buiten dat is Pom heel goed te handelen hoor, maar als ze iemand ziet MOET ze erheen. Dat wil ik dus niet, maar daar zijn we nog over in onderhandeling haha

- samantha!
- Zeer actief
Je bent altijd welkom, dus mocht het een keer uitkomen moet je maar een berichtje sturen en ik zou je even een PBtje sturen over de fokkers!maaiike17 schreef:Bedankt voor je snelle reactie! Dat klinkt wel als een hond die aan onze wensen voldoet! De filmpjes van Jack heb ik inderdaad langs zien komen en dat is mede de reden dat we nu echt geïnteresseerd zijn. Het lijkt me wel heel leuk om een keer eentje in het echt te zien. Je woont wel vrij ver weg, maar misschien is het een keer te combineren als we toch die kant op moeten. Mag ik trouwens vragen waar Jack en de nieuwe pup vandaan komen?samantha! schreef:Ik heb een fieldtriallabrador van bijna 2 jaar.
Ze houden dus prima de baas in de gaten, sterker nog: dat is zowat een levensdoel voor ze![]()
- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Nee dat zijn ook werktypjesHeavy schreef:De showtypes zijn toch ook de honden die worden opgeleid tot blindgeleiden en hulphonden dus zo lomp zijn ze toch niet denk ik?

Verder sluit ik me bij Sam aan.
Ik heb er 2 eentje van 4 en eentje van bijna 2 (zusje van Jack) Het verschil zit hem niet zozeer in de opvoeding, de showlabjes missen gewoon de will to please jammer genoeg, iets wat de FT-tjes in overvloed hebben

Ze kunnen zeker wel een dagje met wat minder, zeker als je ze dat vanaf het begin aanleert, rust inbrengen is het belangrijkste vanaf dag één

Ook hier geld het aanbod, als je ze een keer wil zien/ samen trainen dan ben je welkom, Lelystad is misschien iets dichterbij?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- maaiike17
- Actief
Lelystad is inderdaad al wat dichterbij!Lunatic schreef:Nee dat zijn ook werktypjesHeavy schreef:De showtypes zijn toch ook de honden die worden opgeleid tot blindgeleiden en hulphonden dus zo lomp zijn ze toch niet denk ik?![]()
Ik heb er 2 eentje van 4 en eentje van bijna 2 (zusje van Jack) Het verschil zit hem niet zozeer in de opvoeding, de showlabjes missen gewoon de will to please jammer genoeg, iets wat de FT-tjes in overvloed hebben![]()
Ze kunnen zeker wel een dagje met wat minder, zeker als je ze dat vanaf het begin aanleert, rust inbrengen is het belangrijkste vanaf dag één![]()
Ook hier geld het aanbod, als je ze een keer wil zien/ samen trainen dan ben je welkom, Lelystad is misschien iets dichterbij?
Wij vroegen ons nog iets af. Samantha schreef dat ze niet zo geïnteresseerd zijn in honden en andere mensen. Hoe zit dit bij de honden waar ze mee in huis leven en mensen die op visite komen?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nou, daar kan ik wel op antwoorden: Samantha komt heel vaak (soms meerdere keren per week) bij mij en blijft ook vaak slapen. Uiteraard zijn Jack en Macho (en soms ook de twee labradorreuen van haar ouders erbij). Plus dan nog mijn eigen drie honden, dat is dus een dolle boel.maaiike17 schreef:Lelystad is inderdaad al wat dichterbij!Lunatic schreef:Nee dat zijn ook werktypjesHeavy schreef:De showtypes zijn toch ook de honden die worden opgeleid tot blindgeleiden en hulphonden dus zo lomp zijn ze toch niet denk ik?![]()
Ik heb er 2 eentje van 4 en eentje van bijna 2 (zusje van Jack) Het verschil zit hem niet zozeer in de opvoeding, de showlabjes missen gewoon de will to please jammer genoeg, iets wat de FT-tjes in overvloed hebben![]()
Ze kunnen zeker wel een dagje met wat minder, zeker als je ze dat vanaf het begin aanleert, rust inbrengen is het belangrijkste vanaf dag één![]()
Wij vroegen ons nog iets af. Samantha schreef dat ze niet zo geïnteresseerd zijn in honden en andere mensen. Hoe zit dit bij de honden waar ze mee in huis leven en mensen die op visite komen?
Jack kent mij al van pup af aan en is (zeg ik in alle bescheidenheid

Hij is geweldig met mijn honden en ook met mijn (inmiddels overleden) kat maar aangezien hij mijn huis als zijn huis beschouwt, vindt hij wel dat hij daar ook moet waken. Bij bezoek moet Samantha hem dus goed vasthouden omdat hij dat echt niet vertrouwt.
Kortom, ik vind het een heerlijk beest: lief, tolerant, aanhankelijk, betrouwbaar met kinderen, verschrikkelijk grappig en altijd in voor een geintje. Aan de andere kant is hij behoorlijk waaks en scherp naar vreemden.

- maaiike17
- Actief
Haha, klinkt gezellig! Is het dan even vasthouden tot iedereen rustig zit of blijft hij het niet vertrouwen?lieke schreef: Nou, daar kan ik wel op antwoorden: Samantha komt heel vaak (soms meerdere keren per week) bij mij en blijft ook vaak slapen. Uiteraard zijn Jack en Macho (en soms ook de twee labradorreuen van haar ouders erbij). Plus dan nog mijn eigen drie honden, dat is dus een dolle boel.
Jack kent mij al van pup af aan en is (zeg ik in alle bescheidenheid) dol op mij en mijn zoon. Als hij komt, rent hij als een gek vooruit, stuitert zowat dóór de deur heen en zit ook graag bij mij of mijn zoon op schoot.
Hij is geweldig met mijn honden en ook met mijn (inmiddels overleden) kat maar aangezien hij mijn huis als zijn huis beschouwt, vindt hij wel dat hij daar ook moet waken. Bij bezoek moet Samantha hem dus goed vasthouden omdat hij dat echt niet vertrouwt.
Kortom, ik vind het een heerlijk beest: lief, tolerant, aanhankelijk, betrouwbaar met kinderen, verschrikkelijk grappig en altijd in voor een geintje. Aan de andere kant is hij behoorlijk waaks en scherp naar vreemden.
- samantha!
- Zeer actief
Dat verschilt bij Jack, bij sommige mensen kan ik hem na binnenkomst gewoon laten lopen en het komt dan ook nog weleens voor dat hij op een gegeven moment zelfs aangehaald wil worden.
Maar soms gaat dat ook niet en moet ik hem naar zijn plaats sturen.
Hij luisterd goed dus hij laat zich dan prima wegsturen maar hij is dan niet blij met het bezoek.
Het ligt ook erg aan de houding van de mensen, Jack wil vooral eerst rustig kennis kunnen maken (dus eerst snuffelen voor er eventueel geaaid kan worden).
Die waaksheid verschilt wel binnen de FT labrador, ik ken er ook die het minder hebben, al zijn ze allemaal wel terughoudender dan de gemiddelde lab.
Kinderen vindt hij wel altijd goed en daar is hij heel lief en voorzichtig mee.
En inderdaad, voor mensen die hij kent is het een verschrikkelijk lieve hond die het liefst de hele dag op schoot zit te knuffelen.
Voor zijn roedelgenoten (en andere honden die hij kent) is hij inderdaad ook erg lief, hij vindt het ook heerlijk om lekker tegen andere honden aan te kruipen en Macho (mijn andere reu) is zijn beste vriend die hij dagelijks aflebbert.
Vreemde honden buiten worden genegeerd maar als er een komt buurten reageert hij wel vriendelijk (maar ongeintresseerd).
Hij luisterd goed dus hij laat zich dan prima wegsturen maar hij is dan niet blij met het bezoek.
Het ligt ook erg aan de houding van de mensen, Jack wil vooral eerst rustig kennis kunnen maken (dus eerst snuffelen voor er eventueel geaaid kan worden).
Die waaksheid verschilt wel binnen de FT labrador, ik ken er ook die het minder hebben, al zijn ze allemaal wel terughoudender dan de gemiddelde lab.
En inderdaad, voor mensen die hij kent is het een verschrikkelijk lieve hond die het liefst de hele dag op schoot zit te knuffelen.
Voor zijn roedelgenoten (en andere honden die hij kent) is hij inderdaad ook erg lief, hij vindt het ook heerlijk om lekker tegen andere honden aan te kruipen en Macho (mijn andere reu) is zijn beste vriend die hij dagelijks aflebbert.
Vreemde honden buiten worden genegeerd maar als er een komt buurten reageert hij wel vriendelijk (maar ongeintresseerd).
- maaiike17
- Actief
Dat klinkt wel een beetje bekend. Dexter wordt ook het liefst eerst genegeerd door vreemden, maar als mensen eenmaal rustig besnuffeld zijn vindt hij het ook goed. Jack is hier dus waarschijnlijk nog iets extremer in, maar daar valt wel mee om te gaan.
Met andere honden klinkt hij wel echt als de ideale hond! Heb je dat ook aangeleerd of heeft hij dat echt van zichzelf?
Met andere honden klinkt hij wel echt als de ideale hond! Heb je dat ook aangeleerd of heeft hij dat echt van zichzelf?
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gollum had alleen maar de eerste twee jaar een bord voor de kopmaaiike17 schreef:Bedankt voor je snelle reactie! Dat klinkt wel als een hond die aan onze wensen voldoet! De filmpjes van Jack heb ik inderdaad langs zien komen en dat is mede de reden dat we nu echt geïnteresseerd zijn. Het lijkt me wel heel leuk om een keer eentje in het echt te zien. Je woont wel vrij ver weg, maar misschien is het een keer te combineren als we toch die kant op moeten. Mag ik trouwens vragen waar Jack en de nieuwe pup vandaan komen?samantha! schreef:Ik heb een fieldtriallabrador van bijna 2 jaar.
Dat is dus ook het probleem wat ik heb met het showtype. Ze hebben erg vaak een enorm bord voor hun kop. Ik vind het vaak schatjes, maar ik zou er gek van worden als het mijn eigen hond zou zijn.Nanna schreef:Als je dan graag een Labrador wilt zou ik zéker voor het werktype gaan. No offense verder, maar die showtypes vind ik veel te vaak van het type domme lompe bulldozer. Vaak wel blije eieren, dat wel, maar mij veel te blijmaaiike17 schreef: We zouden graag een hond hebben met nog iets meer will to please dan onze toller. We vinden jachttraining erg leuk om te doen en zouden dit ook graag met een tweede hond gaan doen. Ook zullen we met een tweede hond weer veel gehoorzaamheidscursussen gaan doen. We vinden het hierbij erg belangrijk dat de hond er ook veel plezier in heeft. Hoe is dit bij deze honden?

Nu is het de meest ideale hond die ik me maar kan wensen. Oke, werkdrift zit er niet echt in maar ze is wel heel baasgericht en ontzettend lief. Maar te rustig om mee te werken.
- Lunatic
- Erelid
Bij Doran kom je er niet in voordat ik eerst gezegd heb dat het goed is, maar dan is het ook goedmaaiike17 schreef:Dat klinkt wel een beetje bekend. Dexter wordt ook het liefst eerst genegeerd door vreemden, maar als mensen eenmaal rustig besnuffeld zijn vindt hij het ook goed. Jack is hier dus waarschijnlijk nog iets extremer in, maar daar valt wel mee om te gaan.

Vwb honden buiten, het boeit ze echt niet, grotendeels zit het er gewoon in, ze zijn veel liever met de baas bezig dan met andere honden. Als ze eenmaal rustig kennis gemaakt hebben met honden dan willen ze er heel af en toe best even mee rennen, maar meestal hebben ze aan hun eigen roedel genoeg.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Zijn de twee blondjes die ik ken trouwens ook FT labjes? Heb je nog verschil eigenlijk of is jachtlijn ook meteen een FT?samantha! schreef:Dat verschilt bij Jack, bij sommige mensen kan ik hem na binnenkomst gewoon laten lopen en het komt dan ook nog weleens voor dat hij op een gegeven moment zelfs aangehaald wil worden.

Dit verhaal klinkt heel herkenbaar.
- Lunatic
- Erelid
Yep, de oudste is de half zus van DoranTessaThomas schreef:Zijn de twee blondjes die ik ken trouwens ook FT labjes? Heb je nog verschil eigenlijk of is jachtlijn ook meteen een FT?samantha! schreef:Dat verschilt bij Jack, bij sommige mensen kan ik hem na binnenkomst gewoon laten lopen en het komt dan ook nog weleens voor dat hij op een gegeven moment zelfs aangehaald wil worden.
Vreemde honden buiten worden genegeerd maar als er een komt buurten reageert hij wel vriendelijk (maar ongeintresseerd).![]()
Dit verhaal klinkt heel herkenbaar.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Echt? Wat grappig 

- samantha!
- Zeer actief
Wat Lunatic zegt inderdaad, ze vinden van begin af aan andere honden vaak niet zo interessant.maaiike17 schreef:Dat klinkt wel een beetje bekend. Dexter wordt ook het liefst eerst genegeerd door vreemden, maar als mensen eenmaal rustig besnuffeld zijn vindt hij het ook goed. Jack is hier dus waarschijnlijk nog iets extremer in, maar daar valt wel mee om te gaan.
Jack wilde heus weleens spelen als pup met een andere hond maar hij vond mij altijd belangrijker en speelde liever met mij.
Nu speelt hij nauwelijks meer met vreemde honden, wel met honden uit eigen roedel.