Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of niet dagelijks borstelen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

EvavT

wel of niet dagelijks borstelen

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik heb een mixje maltheser shih tzu ;) met halflange haren een dikke ondervacht en véél en fijne haren
Ik moet hem regelmatig grondig, in lagen borstelen en kammen willen er niet heel veel klitten inkomen
Bovendien vindt mijnheer het lekker om te knabbelen op zijn pootjes en zo maakt ie zelf nog wat extra klitten :? :cry: :twisted:
Nu kan ik hem wel iedere dag borstelen, maar het haar wordt dan zo pluizig. Iemand die ik sprak met een Briard die shows loopt, zei mij dat háár hond 1 x per week grondig gekamt/geborsteld wordt omdat de haren anders afbreken
Is het voor de vacht van mijn hondje nu wel goed om hem dagelijks te borstelen?
Andere tips???
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik zou zeggen, lekker blijven borstelen, zeker als jij en je hond het allebei prettig vinden!
Voor shows wil je vaak niet te veel haar uit je hond kammen, een keurmeester vindt een hond met meer vacht vaak mooier.

Het is wat je zelf belangrijk vindt.
Daika (Anja)
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Daika (Anja) »

Zeker dagelijks blijven borstelen. Briard hebben een hele andere vacht dan jouw hondje. De vacht van de briad is ruwer van sturktuur en zal ook minder gaan klitten.
Groetjes Anja
Daika-Yirka-Cooper
Zino
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Tegen het pluizig worden kun je de vacht vóór het borstelen insprayen met water met daarin wat cremespoeling opgelost.
De behandeling van showvachten (ongeacht het ras) is altijd een ander verhaal dan die van huishonden. Daar moet je je voor het het onderhoud van jouw hondje dan ook niet aan meten.
Als dagelijks borstelen of kammen jullie beiden goed bevalt en je kunt de vacht zo goed in orde houden, dan moet je het vooral zo blijven doen.
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

[quote="Angelique25"]Tegen het pluizig worden kun je de vacht vóór het borstelen insprayen met water met daarin wat cremespoeling opgelost.
:ok: Dank voor de tip: ik ga het meteen uitproberen! Ruikt ie ook direct lekker, lijkt me ;)
ja, een showhond is natuurlijk ook anders... :zwaai:
yvette
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door yvette »

Weten jullie ook wat het beste voor mijn hond zou zijn, want ik hoor elke week iets anders, dus nu richt ik me maar op mensen die er in de praktijk verstand van hebben.

Okii is een kruising (zie tekst hieronder), maar heeft nog het meeste weg wat vacht betreft van een newfounlander.
Ze vind er niets aan, dat borstelen/kammen, dus het is al geen feestje, maar ik zie het ook niet zitten om continu hele plukken weg te moeten knippen omdat zich daar een rasta-kapsel verzameld heeft.
De dierenarts zegt dat ik beter kan plukken, maar volgens mij is dit niet voldoende, er komen steeds meer klitten bij, vooral achter haar oren en bij d'r staart/kont. De rug is klitvrij en glanst wel prachtig.

Wat moet ik nou en hoe lang duurt het gemiddeld eer zo'n pluk haar aangroeid, als het als teruggroeit?

yvette die het heerlijk vind om te borstelen, maar niet altijd mag.
Baasje van Okii, een 4-jarige kruising tussen duitese herder/new-foundlander/bernersennen
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

yvette schreef:Weten jullie ook wat het beste voor mijn hond zou zijn, want ik hoor elke week iets anders, dus nu richt ik me maar op mensen die er in de praktijk verstand van hebben.

Okii is een kruising (zie tekst hieronder), maar heeft nog het meeste weg wat vacht betreft van een newfounlander.
Ze vind er niets aan, dat borstelen/kammen, dus het is al geen feestje, maar ik zie het ook niet zitten om continu hele plukken weg te moeten knippen omdat zich daar een rasta-kapsel verzameld heeft.
De dierenarts zegt dat ik beter kan plukken, maar volgens mij is dit niet voldoende, er komen steeds meer klitten bij, vooral achter haar oren en bij d'r staart/kont. De rug is klitvrij en glanst wel prachtig.

Wat moet ik nou en hoe lang duurt het gemiddeld eer zo'n pluk haar aangroeid, als het als teruggroeit?

yvette die het heerlijk vind om te borstelen, maar niet altijd mag.
Ik zie geen plaatje, dus maar even op de gok.
Je zou de vacht over zijn geheel kunnen uitdunnen met een grove Coat King, de 53810 is daarovor het meest geschikt. De klitten achter oren komen nu eenmaal bij elk langharig ras snel terug. Het makkelijkst (minst pijnlijke) werkt dat met een kromme pennenborstel.Eventueel daarna nog doorkammen met een fijn kammetje.
Eén á 2 keer per week doorkammen met een grove kam moet dan voldoende zijn om de vacht op orde te houden. De Coat King gebruik je zo 1 x in de 3 á 4 weken.
Probeer het kammen voor de hond toch leuk te maken door hem achteraf altijd te belonen met wat lekkers, want anders blijven die kambeurten een drama.
yvette
geregistreerd lid

dank je wel, ga meteen kijken of ik niet toch al eens zo'n kam heb gekocht, heb er al zoveel geprobeerd.

Enne, belonen, dat gebeurt altijd, ook al duurde het maar eventjes.
Maar ze laat zich nog steeds niet omkopen... haha

Yvette :zwaai:
Baasje van Okii, een 4-jarige kruising tussen duitese herder/new-foundlander/bernersennen
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

yvette schreef:dank je wel, ga meteen kijken of ik niet toch al eens zo'n kam heb gekocht, heb er al zoveel geprobeerd.

Enne, belonen, dat gebeurt altijd, ook al duurde het maar eventjes.
Maar ze laat zich nog steeds niet omkopen... haha

Yvette :zwaai:
Zo moet die er dan uitzien
Afbeelding
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

wat voor cremespoeling gebruiken jullie voor de hond speciale voor honden :roll:
Afbeelding
yvette
geregistreerd lid

prive-assortiment

en ja hoor, ik heb de kam in huis!
Kan me herinneren dat ik hier toen niet meer mee verder ben gegaan omdat ik me afvroeg of ik hem goed gebruikte.
Ik kamde hiermee tegen de richting in van de haren, omdat de trimster uit de buurt dit gezegd had, maar op een of ander manier lukte het niet om door de vacht heen te komen?
Hoe diep moet je met deze kam zitten, tot en met de ondervacht (bij de huid) of doorboven blijven>
Tegen of met de richting van de haren mee?

Nu ga ik het echt goed aanpakken, dus ik moet jullie even overladen met wanhopige vragen, sorry.
Ze is al zo vaak van soorten vacht veranderd toen ze groter werd, dat het voor een leek moeilijk is om alle verzorgingen te kennen.
En ik hoor zelfs van trimmers iedere keer een ander verhaal, dus bij deze:
ik ben blij dat jullie me nu verder kunnen helpen!

Yvette in de startblokken, haha
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

magda schreef:wat voor cremespoeling gebruiken jullie voor de hond speciale voor honden :roll:
Ik gebruik alleen de produkten van Jasparo. Wanneer je de cremespoeling daarvan verdund kun je 'n in de vacht laten zitten als extra bescherming.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Re: prive-assortiment

yvette schreef:en ja hoor, ik heb de kam in huis!
Kan me herinneren dat ik hier toen niet meer mee verder ben gegaan omdat ik me afvroeg of ik hem goed gebruikte.
Ik kamde hiermee tegen de richting in van de haren, omdat de trimster uit de buurt dit gezegd had, maar op een of ander manier lukte het niet om door de vacht heen te komen?
Hoe diep moet je met deze kam zitten, tot en met de ondervacht (bij de huid) of doorboven blijven>
Tegen of met de richting van de haren mee?

Nu ga ik het echt goed aanpakken, dus ik moet jullie even overladen met wanhopige vragen, sorry.
Ze is al zo vaak van soorten vacht veranderd toen ze groter werd, dat het voor een leek moeilijk is om alle verzorgingen te kennen.
En ik hoor zelfs van trimmers iedere keer een ander verhaal, dus bij deze:
ik ben blij dat jullie me nu verder kunnen helpen!

Yvette in de startblokken, haha
Je moet met de haargroei meekammen. Tegendraads kammen/borstelen wordt over het algemeen als vervelend ervaren. Dit gevalletje is scherp, dus is enige voorzichtigheid en beleid wel geboden. Officieel moet je gewoon bij de voeten beginnen te kammen en dan laag voor loaag naar boven werken. Klitten pluis je eerst wat uit elkaar met je vingers voordat je er een kam inzet. Zit de klit te vast dan maak je 'm even wat losser door 'm in te sprayen met een antiklitspray of in ernsitege gevallen smeer je er wat cremespoeling in. Op deze manier zul je de hond weinig pijn doen en zal die het kammen ook minder erg gaan vinden.
Kammen doe je altijd tot op de huid, maar je moet niet de kam op de huid zetten en die dan in één ruk door de vacht willen trekken, want dat zal in de meeste gevallen niet soepel gaan. Werk van de haarpunt naar de haarwortel toe.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Angelique25 schreef:Tegen het pluizig worden kun je de vacht vóór het borstelen insprayen met water met daarin wat cremespoeling opgelost.
Wij hebben destijds van Snoepies trimster de tip gehad manenspray te gebruiken, werkt ook prima ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Angelique25 schreef:Tegen het pluizig worden kun je de vacht vóór het borstelen insprayen met water met daarin wat cremespoeling opgelost.
Wij hebben destijds van Snoepies trimster de tip gehad manenspray te gebruiken, werkt ook prima ;)
Dat is ook in principe het zelfde. :-D
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Elke dag je hond kammen hoeft niet, maar wel de kritieke delen. Zoals de pootjes, onderkant buik, borst en achter de oren en voor rassen met haar om de snuit ook elke dag. Bas kam ik 1 keer in de week, soms sla ik een week over. Zand na een wandeling probeer ik er vaak wel meteen uit te kammen. Winnie de schotse collie kam ik ook 1 keer per week en ook bij haar sla ik weleens een week over. Maar haar kraag en achter de oren doe ik dus wel vaker.

Over klitten, welk met borstelen altijd van onder naar boven, van achter naar voren. Heb je een klit, knip niet de hele klit eruit (want je knipt een hoop meer haar weg.) Knip de knoop doormidden (soms meerdere keer door midden knippen) vaak kan je hem er dan uitkammen. Voordeel is dat je niet van de knipjes in je vacht krijg! Antiklit (bijvoorbeeld voor paarden)kan je ook gebruiken, maar ik zal het niet over de gehele vacht gebruiken, meer in de knoopgebieden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”