Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Max z'n cirkeltraining. Vandaag 3e les gehad!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Max z'n cirkeltraining. Vandaag 3e les gehad!

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Gistermiddag heb ik met Max zijn eerste cirkeltraining gehad.

Superleuk en leerzaam voor ons allebei! :lol1:

Er zitten maar vier mensen in de groep dus dat is heel erg fijn trainen.
Er waren twee rechte lijnen gespannen dus konden we met tweeën bij een lijn oefenen. Zo hoefden we weinig te wachten tussendoor. :ok:

De bedoeling: hond aan de ene kant van de lijn, baas aan de andere kant van de lijn. En dan zoveel mogelijk je lichaamstaal gebruiken om je hond duidelijk te maken wat je van hem wilt.
Je begint met zit, daarna lopen, halverwege zit/af/pootjes op een krukje etc, aan het einde van de lijn draaien (hond blijft aan dezelfde kant van de lijn) etc.

Max vond het superleuk! Hij had heel veel aandacht voor mij. Zoveel dat hij de eerste paar keer over het lint sprong om bij mij te komen.
Als ik zijwaarts ging lopen kon ik ervoor zorgen dat Max aan de goede kant bleef.
De andere honden liepen rustig langs het lint maar Max was net een kangoeroe haha. :LOL:
Die stuiterde en sprong (maar wel met een slap lijntje en inmiddels aan de goede kant van de lijn :lol1: )
Dan het draaien aan het einde van de lijn. In de vorige cursus heeft Max de keertwending geleerd. Telkens als ik me dus omdraaide rende meneer keurig om mij (en het uiteinde van het lint heen).
Superknap, maar niet helemaal de bedoeling :engel:
Als ik zijwaarts bleef staan en ook zijwaarts weer terugliep was dat opgelost. Dan liep hij keurig mee terug! :ok:

Max vond het superspannend omdat hij heel erg zijn best wilde doen maar nog niet wist wat hij moest doen. Daarom trok hij alles uit de kast. Springen, zitten, afliggen, pootjes geven etc.
Je zag hem nadenken over wat ik van hem verwachtte.

Mijn trainster merkte ook op dat Max heel erg op mijn lichaamstaal let. Als ik bijvoorbeeld iets te ver naar voren buig gaat Max meteen afliggen terwijl als ik recht overeind blijf staan en stilsta Max gaat zitten.
Later in de cursus worden wij ook gefilmd zodat de baasjes zelf zien welke lichaamstaal ze aan de hond laten zien en hoe de hond daarop reageert.
Echt superinteressant! :lol1:

Na drie kwartier was Max moe. Zijn concentratie was weg en hij had er niet meer zoveel zin in.
Geeft niks, dat laat alleen maar zien hoeveel hij z'n koppie heeft gebruikt.

Na een uur was ik zelf ook kapot haha. Om een stuiterende Max goed te begeleiden en telkens goed op mijn lichaamshouding te letten is best intensief.
Maar ik denk echt dat ik de goede vervolgcursus gekozen heb.
Max en ik werken aan onze band, hebben samen lol en leren elkaar steeds beter lezen. :E:

Deze week maar even een paar keer oefenen thuis. Als hij eenmaal de basis snapt kunnen we langzaam de afstand gaan uitbouwen. Nu sta ik nog pal aan het lint omdat hij er anders overheen springt.
Laatst gewijzigd door moniek&bo op 22 mar 2014 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Max z'n eerste cirkeltraining.

Ongelezen bericht door _Leonie »

Dat lijkt mij ook erg leuk om te doen. Super dat Max zo enthousiast is, klinkt sowieso altijd als een vrolijke hond. :ok:
moniek&bo
Zeer actief

_Leonie schreef:Dat lijkt mij ook erg leuk om te doen. Super dat Max zo enthousiast is, klinkt sowieso altijd als een vrolijke hond. :ok:
Ik vind het echt een aanrader!
En Max is inderdaad een enthousiast blij ei.
De trainster wilde iets met hem voordoen en zegt 1x superenthousiast 'GOEDZO' en Max springt zo in haar armen (een paaltje en dat lint meesleurend) :cheer: :LOL:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

:LOL: :LOL:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Dat klinkt als een goede training. Ik ken het eigenlijk niet, is het een soort van de bedoeling dat je geen commando's geeft maar de hond met je lichaam duidelijk maakt wat je bedoelt?
moniek&bo
Zeer actief

Lizanne schreef:Dat klinkt als een goede training. Ik ken het eigenlijk niet, is het een soort van de bedoeling dat je geen commando's geeft maar de hond met je lichaam duidelijk maakt wat je bedoelt?

Dit staat er op de site van mijn hondenschool:
"Het is de bedoeling dat de baas uiteindelijk in het midden staat en de hond aan de andere kant van het lint buiten de cirkel. De hond is niet aan de lijn en wordt getraind op het letten op de baas immers geeft de baas vanuit het midden van de cirkel aanwijzingen met behulp van lichaamstaal en woorden aan de hond wat er dient te gebeuren. Bijvoorbeeld, lopen, zitten, liggen, hindernissen als bijvoorbeeld een sprong of balkjes, een tunnel, een ronde draaien en diverse leuke en nuttige commando’s.

Het is leuk, uitdagend en sportief voor de hond. Maar belangrijk is dat er getraind word op gehoorzaamheid, ook los van de lijn zal je hond leren om te gehoorzamen en ook wanneer de afstand groot is."

(Bron: www.dogwish.nl)
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ah, bedankt! Dus ook op afstand een oplettende hond dankzij je lichaamstaal en gesproken taal. Uitdagend :mrgreen:
moniek&bo
Zeer actief

Lizanne schreef:Ah, bedankt! Dus ook op afstand een oplettende hond dankzij je lichaamstaal en gesproken taal. Uitdagend :mrgreen:
Voor Max en mij ook een flinke uitdaging haha.
Het gaat mij erom dat we op een leuke manier samen bezig zijn en hij z'n koppie aan het werk zet.
Dat leren lezen van lichaamstaal van zowel baas als hond vind ik echt fantastisch! Om daar eens bewust mee bezig te zijn is echt leerzaam.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ha, wat leuk dat julllie begonnen zijn!
Wat lekker zo'n blij ei. Het geeft z'n eigen uitdagingen om dat in goede banen te leiden, maar ik hou ervan :I: ! Heerlijk om met een enthousiaste hond te werken.

Ik zie hem helemaal voor me, zoekende naar wat je nou van hem wil haha. Laissah haalt ook als een bezetene alles uit de kast op zo'n moment (zit, lig, kijk, pootje, achteruit etc.).
En het enthousiasme als de trainer een keer GOED ZO zegt, haha, ook helemáál niet herkenbaar :engel: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat heb je al veel gedaan en wat heb je mooie complimenten gekregen over Max en jou als combi :ok:
Ik kijk uit naar de linkjes van de filmpjes :D
Dank je wel voor je uitgebreide verslag!

Logisch dat Max na drie kwartier de pijp leeg had.
Die heeft zich een ongeluk gedacht en gepiekerd :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

leuk om te lezen weer
je bent gewoon heerlijk bezig met max, toppie hoor

en die band tussen jullie?
denk dat die al enorm is en nog steeds verder groeit ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Dat kende ik helemaal niet. Klinkt wel leuk.
Die Max :LOL:, zie het al helemaal voor me. :mrgreen:
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor de complimenten! :flower:

Max gaat inderdaad lekker. Een fladderende puber die het leven een feestje vindt :cheer:
Aan mij om dat feestje in goede banen te leiden :lol1:
Hij heeft het af en toe echt nodig om flink na te denken. Daarna is hij moe en voldaan.

Voor mij is het heel leerzaam om duidelijk te zijn in wat ik van hem verwacht en hoe ik hem kan motiveren. Hij is heel anders dan Bo en daar kan ik alleen maar van leren.
Ik ben stapelgek op Max en hij volgens mij ook op mij. Samen trainen maakt dat alleen maar beter. :ok:

Ik zal deze week zelf ook eens filmen wat hij tot nu toe kan (verwacht maar niet teveel hoor haha).
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat klinkt leuk zeg, daar gaan jullie samen veel lol aan beleven :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
moniek&bo
Zeer actief

Jion schreef:Leuk om te lezen! :cheer: Lijkt me ook een hele fijne manier van trainen zo.
Ik vind het inderdaad ideaal!
Veel persoonlijke aandacht, alles op een positieve manier, goede tips en niet te lang wachten tussendoor!
moniek&bo
Zeer actief

Yes, vandaag de derde les gehad en het ging fantastisch! :cheer: :cheer: :cheer:

Vorige week ging het voor geen meter en vond Max alle luchtjes op de grond interessanter dan mij.

Maar vandaag kon hij de hele cirkel los en had hij super aandacht! :cheer:

Begin van de ronde zitten, tussendoor op speciekuipen zitten, sprongetjes, afliggen etc.
We konden zelfs twee rondjes achter elkaar zonder dat ik zijn aandacht verloor :cheer: :cheer:
Hij sprong niet over het lint en bleef netjes aan de buitenkant van de cirkel. :mrgreen: :E:

Yes, ik ben zo blij! :engel:
ranetje
Zeer actief

Re: Max z'n cirkeltraining. Vandaag 3e les gehad!

Dat zijn snelle vorderingen :ok:
Wat doe je om hem aan te wijzen dat hij op een kuip met zitten of een sprongetje moet maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
moniek&bo
Zeer actief

ranetje schreef:Dat zijn snelle vorderingen :ok:
Wat doe je om hem aan te wijzen dat hij op een kuip met zitten of een sprongetje moet maken?
We oefenen eerst de losse onderdelen.
Dus het zitten op een kuip en sprongetje maken kende hij voordat hij het in de cirkel toe moest passen.
En dan hoef ik het eigenlijk alleen maar aan te wijzen en doet Max het vanzelf :engel:

Bij Max is het vooral hard werken om zijn aandacht te krijgen en vast te houden, de rest (onderdelen) gaan bijna automatisch haha :mann:
ranetje
Zeer actief

moniek&bo schreef:
ranetje schreef:Dat zijn snelle vorderingen :ok:
We oefenen eerst de losse onderdelen.
Dus het zitten op een kuip en sprongetje maken kende hij voordat hij het in de cirkel toe moest passen.
En dan hoef ik het eigenlijk alleen maar aan te wijzen en doet Max het vanzelf :engel:

Bij Max is het vooral hard werken om zijn aandacht te krijgen en vast te houden, de rest (onderdelen) gaan bijna automatisch haha :mann:
:ok:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Klinkt leuk en goed!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”