Superleuk en leerzaam voor ons allebei!
Er zitten maar vier mensen in de groep dus dat is heel erg fijn trainen.
Er waren twee rechte lijnen gespannen dus konden we met tweeën bij een lijn oefenen. Zo hoefden we weinig te wachten tussendoor.
De bedoeling: hond aan de ene kant van de lijn, baas aan de andere kant van de lijn. En dan zoveel mogelijk je lichaamstaal gebruiken om je hond duidelijk te maken wat je van hem wilt.
Je begint met zit, daarna lopen, halverwege zit/af/pootjes op een krukje etc, aan het einde van de lijn draaien (hond blijft aan dezelfde kant van de lijn) etc.
Max vond het superleuk! Hij had heel veel aandacht voor mij. Zoveel dat hij de eerste paar keer over het lint sprong om bij mij te komen.
Als ik zijwaarts ging lopen kon ik ervoor zorgen dat Max aan de goede kant bleef.
De andere honden liepen rustig langs het lint maar Max was net een kangoeroe haha.
Die stuiterde en sprong (maar wel met een slap lijntje en inmiddels aan de goede kant van de lijn
Dan het draaien aan het einde van de lijn. In de vorige cursus heeft Max de keertwending geleerd. Telkens als ik me dus omdraaide rende meneer keurig om mij (en het uiteinde van het lint heen).
Superknap, maar niet helemaal de bedoeling
Als ik zijwaarts bleef staan en ook zijwaarts weer terugliep was dat opgelost. Dan liep hij keurig mee terug!
Max vond het superspannend omdat hij heel erg zijn best wilde doen maar nog niet wist wat hij moest doen. Daarom trok hij alles uit de kast. Springen, zitten, afliggen, pootjes geven etc.
Je zag hem nadenken over wat ik van hem verwachtte.
Mijn trainster merkte ook op dat Max heel erg op mijn lichaamstaal let. Als ik bijvoorbeeld iets te ver naar voren buig gaat Max meteen afliggen terwijl als ik recht overeind blijf staan en stilsta Max gaat zitten.
Later in de cursus worden wij ook gefilmd zodat de baasjes zelf zien welke lichaamstaal ze aan de hond laten zien en hoe de hond daarop reageert.
Echt superinteressant!
Na drie kwartier was Max moe. Zijn concentratie was weg en hij had er niet meer zoveel zin in.
Geeft niks, dat laat alleen maar zien hoeveel hij z'n koppie heeft gebruikt.
Na een uur was ik zelf ook kapot haha. Om een stuiterende Max goed te begeleiden en telkens goed op mijn lichaamshouding te letten is best intensief.
Maar ik denk echt dat ik de goede vervolgcursus gekozen heb.
Max en ik werken aan onze band, hebben samen lol en leren elkaar steeds beter lezen.
Deze week maar even een paar keer oefenen thuis. Als hij eenmaal de basis snapt kunnen we langzaam de afstand gaan uitbouwen. Nu sta ik nog pal aan het lint omdat hij er anders overheen springt.