Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Crufts, inteelt en Border Collies
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Crufts, inteelt en Border Collies
Tsja, en?
De keurmeester keurt op wat hij ziet, en dat is niet het COI.
Dat die percentages alarmerend hoog zijn is wel een feit, maar dat is te wijten aan de fokkers lijkt mij, en staat los van Crufts.
Dat die percentages alarmerend hoog zijn is wel een feit, maar dat is te wijten aan de fokkers lijkt mij, en staat los van Crufts.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Je kunt het natuurlijk ook niet helemaal los van elkaar zien.LongFields schreef:Tsja, en?
intelen is gewoon om een zo homogeen mogelijke qua uiterlijk en karakter [ meestal kun je het laatse wel weglaten] te verkrijgen om daarmee met iedere generatie hoge resultaten te krijgen op shows.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Daar hebben jij en Nanna natuurlijk gelijk in.bouvierpoedel schreef:Je kunt het natuurlijk ook niet helemaal los van elkaar zien.LongFields schreef:Tsja, en?
intelen is gewoon om een zo homogeen mogelijke qua uiterlijk en karakter [ meestal kun je het laatse wel weglaten] te verkrijgen om daarmee met iedere generatie hoge resultaten te krijgen op shows.
Ik vind het alleen wat vreemd dat iemand, in dit geval Nanna, een topic opent met daarin alleen een link en meer niet. Dan vraag ik me inderdaad af "tsja, en?"

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
best hoog voor zo'n groot ras maar wat Longfields zegt, dat is de verantwoordelijkheid van de fokkers/rasvereniging en niet van de keurmeester
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
MwahNanna schreef:Ik zeg ook niks van het feit dat die keurmeester haar niet als eerste had moeten plaatsen. Die kan inderdaad die COI erachter niet zien.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Ik loop je helemaal niet op te zoeken hoor, als je dat denkt dicht je jezelf echt te veel eer toe.
Ik ben soms kritisch op dingen die je post, mag dat niet soms?
Het is wel grappig dat juist jij valt over kritische noten van anderen aan jouw adres, terwijl je zelf een meesteres bent in het geven van jouw eigen kritiek op bijvoorbeeld zoals in dit geval, hondenshows.

Ik ben soms kritisch op dingen die je post, mag dat niet soms?
Het is wel grappig dat juist jij valt over kritische noten van anderen aan jouw adres, terwijl je zelf een meesteres bent in het geven van jouw eigen kritiek op bijvoorbeeld zoals in dit geval, hondenshows.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Moet je eens naar de ouders vragen van willekeurige recessief rode border collies in België 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mwah?Tamara/Bayko schreef:MwahNanna schreef:Ik zeg ook niks van het feit dat die keurmeester haar niet als eerste had moeten plaatsen. Die kan inderdaad die COI erachter niet zien.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook al weet de km het inbr % wèl, dan nog moet hij de in zijn ogen meest rastypische kiezen.
Het is een illusie te denken dat dit vooral bij showhonden voorkomt. Bij werkhonden gebruiken ze juist ook heel veel inteelt om die werkeigenschappen maar vast te leggen.
Het is een illusie te denken dat dit vooral bij showhonden voorkomt. Bij werkhonden gebruiken ze juist ook heel veel inteelt om die werkeigenschappen maar vast te leggen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is een feit inderdaad.sirene schreef:Het is een illusie te denken dat dit vooral bij showhonden voorkomt. Bij werkhonden gebruiken ze juist ook heel veel inteelt om die werkeigenschappen maar vast te leggen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
En dan .?-Saskia- schreef:Moet je eens naar de ouders vragen van willekeurige recessief rode border collies in België
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Ik bedoelde dat de keurmeesters op Crufts van het gros van de borders die ze daar onder handen krijgen prima weten welke bloedlijnen erachter zitten, aangezien die mensen zelf grote namen uit de borderfokkerij zijn en het gewoon een groot ons-kent-ons-festijn isMarjoleine schreef:Mwah?Tamara/Bayko schreef:MwahNanna schreef:Ik zeg ook niks van het feit dat die keurmeester haar niet als eerste had moeten plaatsen. Die kan inderdaad die COI erachter niet zien.

Inteelt is bij de border helaas meer regel dan uitzondering. Dat is niet alleen voorbehouden aan de showlijnen; bij de werklijnen komt het ook genoeg voor. Ik heb het idee dat er vrij veel fokkers zijn die liever niet denken aan de gevolgen die dat op de langere termijn kan hebben, zolang zij maar de meeste titels binnenslepen met hun homogene types of de beste werkhonden creeeren. Maar ach, misschien ben ik wel ietwat pessimistisch en staat het ras er over een jaartje of vijftig hartstikke toppie voor qua gezondheid

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat zie je inderdaad wel vaker op Crufts, fokkers die keuren. Maar toch, ook al kent ze de honden in kwestie, dan nog moet ze puur beoordelen wat ze op dat moment ziet. Ze mag het COI niet meenemen in haar beslissing, dat is gewoon niet toegestaan. Net als de informatie die ze mogelijk heeft van de nakomelingen, ouderdieren etc.
En tja, inteelt is nou eenmaal een kenmerk van het fenomeen rashond. En het zou prettig zijn als fokkers dat zo laag mogelijk houden, maar ik zie het verband met Crufts dus totaal niet. En 13% over 10 generaties lijkt me voor veel rassen niet eens zo schrikbarend hoog?
En tja, inteelt is nou eenmaal een kenmerk van het fenomeen rashond. En het zou prettig zijn als fokkers dat zo laag mogelijk houden, maar ik zie het verband met Crufts dus totaal niet. En 13% over 10 generaties lijkt me voor veel rassen niet eens zo schrikbarend hoog?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Laat ik allereerst opmerken dat Engeland geen FCi-land is en dus andere regels heeft dan wij.Tamara/Bayko schreef:Ik bedoelde dat de keurmeesters op Crufts van het gros van de borders die ze daar onder handen krijgen prima weten welke bloedlijnen erachter zitten, aangezien die mensen zelf grote namen uit de borderfokkerij zijn en het gewoon een groot ons-kent-ons-festijn is![]()
En dan is het dus zo dat wie in Engeland keurmeester wil worden het ras enkele malen moet hebben gekeurd op (de kleinere) open shows. En daarvoor worden alleen fokkers gevraagd met een historie binnen het ras. Vervolgens is het hopen dat er uitnodigingen volgen om vaker te keuren (wie er de eerste keren een puinhoop van maakt, krijgt die dus niet) en moet men gedurende vier jaar het ras in kwestie hebben gehad en geshowd, en zo’n 30 klassen hebben gekeurd op open shows, met een minimum van 100 honden.
Dus zo raar dat er op Crufts fokkers keuren is het niet. Dat gaat daar anders dan hier.
En dan nóg is het zo dat er geen kennis mag worden meegenomen in de keuringen en de groepskeurmeesters hebben die kennis ook bepaald niet van elk ras trouwens.
En tenslotte zie ik het verband niet tussen de hoogte van het COI en de kennis van de keurmeesters. Die plaatsen - zouden ze die kennis hebben - toch niet op COI?
En tenslotte gaat het niet om COI maar om de toename per generatie binnen een populatie.
En dat is bepaald niet te beoordelen als je maar naar een beperkt aantal dieren kijkt.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat ik bedoel is dat welk ras je ook keurt, je alleen mag oordelen op wat je op dat moment ziet. Dus als je de hond in kwestie toevallig kent en weet dat hij slechte heupen heeft bijvoorbeeld, dat mag je niet meenemen in je beoordeling. Je kan hooguit zeggen dat hij slecht loopt, als dat al zo is. Maar je mag er geen conclusies aan verbinden of achtergrondinformatie laten meetellen. Dus al wist die keurmeester dat een hond een COI heeft van 50%, daarom mag ze die hond niet lager plaatsen.Tara schreef:Je begint toch altijd met keuren wat je het meest aan je hart gaat lijkt mij.Maeve schreef:Dat zie je inderdaad wel vaker op Crufts, fokkers die keuren. Maar toch, ook al kent ze de honden in kwestie, dan nog moet ze puur beoordelen wat ze op dat moment ziet. Ze mag het COI niet meenemen in haar beslissing, dat is gewoon niet toegestaan. Net als de informatie die ze mogelijk heeft van de nakomelingen, ouderdieren etc.
Als je zelf idolaat bent van de Barzoi, dan ga je toch niet snel als eerste rasexamen doen voor de Mastino lijkt mij.
Ik zou als ik exterieurkeurmeester was ook willen beginnen met rasgroep 7. Kwestie van smaak toch?
Overigens zou ik persoonlijk nooit m'n eigen ras willen keuren. Misschien wel groep 8, maar niet de Toller. Ik vind het dapper als mensen dat wel willen maar ik begin er niet aan. En ik zie mezelf er best voor aan om een totaal andere groep te willen keuren. Terriers ofzo

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan is het maar goed dat je niet in de UK woont want dan kwam je nooit aan de bak.Maeve schreef:Overigens zou ik persoonlijk nooit m'n eigen ras willen keuren. Misschien wel groep 8, maar niet de Toller. Ik vind het dapper als mensen dat wel willen maar ik begin er niet aan. En ik zie mezelf er best voor aan om een totaal andere groep te willen keuren. Terriers ofzo
Zie boven

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Ik ben redelijk bekend met het Engelse systeem voor keurmeestersMarjoleine schreef:Laat ik allereerst opmerken dat Engeland geen FCi-land is en dus andere regels heeft dan wij.Tamara/Bayko schreef:Ik bedoelde dat de keurmeesters op Crufts van het gros van de borders die ze daar onder handen krijgen prima weten welke bloedlijnen erachter zitten, aangezien die mensen zelf grote namen uit de borderfokkerij zijn en het gewoon een groot ons-kent-ons-festijn is![]()
En dan is het dus zo dat wie in Engeland keurmeester wil worden het ras enkele malen moet hebben gekeurd op (de kleinere) open shows. En daarvoor worden alleen fokkers gevraagd met een historie binnen het ras. Vervolgens is het hopen dat er uitnodigingen volgen om vaker te keuren (wie er de eerste keren een puinhoop van maakt, krijgt die dus niet) en moet men gedurende vier jaar het ras in kwestie hebben gehad en geshowd, en zo’n 30 klassen hebben gekeurd op open shows, met een minimum van 100 honden.
Dus zo raar dat er op Crufts fokkers keuren is het niet. Dat gaat daar anders dan hier.
En dan nóg is het zo dat er geen kennis mag worden meegenomen in de keuringen en de groepskeurmeesters hebben die kennis ook bepaald niet van elk ras trouwens.
En tenslotte zie ik het verband niet tussen de hoogte van het COI en de kennis van de keurmeesters. Die plaatsen - zouden ze die kennis hebben - toch niet op COI?
En tenslotte gaat het niet om COI maar om de toename per generatie binnen een populatie.
En dat is bepaald niet te beoordelen als je maar naar een beperkt aantal dieren kijkt.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het valt me mee dat die reu nog testikels heeft hangen, zo vaak zijn/worden ze gebruiktbouvierpoedel schreef:En dan .?-Saskia- schreef:Moet je eens naar de ouders vragen van willekeurige recessief rode border collies in België

Al heb ik het idee dat die hype nu wat minder is.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik weet niet hoe het zit met de meeste rassen, maar voor de border collie vind ik dit wel redelijk hoog eerlijk gezegd. Het is ook niet nodig, er zijn (nog) voldoende aparte lijnen om uit te kiezen, waarom dan zo'n hoog percentage?Maeve schreef:En tja, inteelt is nou eenmaal een kenmerk van het fenomeen rashond. En het zou prettig zijn als fokkers dat zo laag mogelijk houden, maar ik zie het verband met Crufts dus totaal niet. En 13% over 10 generaties lijkt me voor veel rassen niet eens zo schrikbarend hoog?
Ter vergelijking: de combinaties waar ik naar gekeken heb bij mijn zoektocht naar de nieuwe pup, hadden COI's over 10-11 generaties tussen de 1-3%. Het kan dus zeker wel.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is mooiTamara/Bayko schreef:Ik ben redelijk bekend met het Engelse systeem voor keurmeestersIk denk alleen niet dat het bevorderlijk is voor de objectiviteit, hoewel het in een ideale wereld geen invloed zou mogen hebben.

Maar veel van de andere mensen hier niet.
Voor we dat weer krijgen leek enige uitleg me wel handig.
Zolang je maar beseft dat het niets zegt.Eilfy schreef:Ter vergelijking: de combinaties waar ik naar gekeken heb bij mijn zoektocht naar de nieuwe pup, hadden COI's over 10-11 generaties tussen de 1-3%. Het kan dus zeker wel.

- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 5
je hebt de meute...-Saskia- schreef:Moet je eens naar de ouders vragen van willekeurige recessief rode border collies in België
en dan mijne rossen

(en nog 1 of 2 uitzonderingen die niet afstammen van de 3 dezelfde reuen/lijnen)
- bandolero
- Zeer actief
Eilfy schreef:Ik weet niet hoe het zit met de meeste rassen, maar voor de border collie vind ik dit wel redelijk hoog eerlijk gezegd. Het is ook niet nodig, er zijn (nog) voldoende aparte lijnen om uit te kiezen, waarom dan zo'n hoog percentage?Maeve schreef:En tja, inteelt is nou eenmaal een kenmerk van het fenomeen rashond. En het zou prettig zijn als fokkers dat zo laag mogelijk houden, maar ik zie het verband met Crufts dus totaal niet. En 13% over 10 generaties lijkt me voor veel rassen niet eens zo schrikbarend hoog?
Ter vergelijking: de combinaties waar ik naar gekeken heb bij mijn zoektocht naar de nieuwe pup, hadden COI's over 10-11 generaties tussen de 1-3%. Het kan dus zeker wel.
omdat je zonder aan lijnteelt te doen geen solide type kan fokken. (of toch veel moeilijker)
- bandolero
- Zeer actief
Artikels van die auteur komen toch altijd op hetzelfde neer.
Is iemand die constant commentaar moet geven op de showwereld,
en vaak klopt hetgeen hij zegt dan ook nog niet.
Zielig persoontje is hij, niet meer en niet minder...
- bandolero
- Zeer actief
Nanna schreef: Het lijkt me geen buitenstaander in het ras. En stom lijkt ie ook al niet, als afgestudeerde van Stanford..
Waarom is ie dan zielig?
Omdat hetgeen hij schrijft vaak niet klopt (zei ik hierboven al),
en hij door het gros van de mensen die in het wereldje zitten vierkantig wordt uitgelachen.
bovendien kan hij wel de fellen uithangen, maar zou misschien beter eens zijn eigen fok met argusogen beginnen bekijken, zal een nuttiger besteden van zijn tijd zijn dan hetgeen hij nu doet

COI van de teef die BOB geworden is, is door KC over 14 generaties vastgelegd op 5%.
Is wel wat anders dan die 13% he.
In elke gerespecteerde fb-groep betreffende het ras (ja, met zowel respect naar showhonden toe, als naar werkhonden of sporthonden), is hij buiten gegooid en geblokkeerd. De enige manier waarop hij nu nog kan opvallen is door zijn controversiele blog.
En jammer genoeg zijn er veel simpele zielen die het geloven.
- Border-Wars
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
I'd like to know what specifically I've written that you find to be false. And hopefully it's more than simple disagreement with my opinions. That's fine, but the way you word it, it seems like you're claiming that I lie or publish false statements. If I've made errors of facts, I would like them to be correct, so please provide an argument or evidence to back up your corrections.bandolero schreef:Artikels van die auteur komen toch altijd op hetzelfde neer.
Thanks.
- petertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american staffordshire terrier
ik ben totaal niet thuis in het fokken en hondenshows, maar krijg je met inteelt niet een soort hondenvorm van mongooltjes?
Ik vroeg me dat laatst ook al af toen ik ergens een advertentie zag van iemand die trots adverteerde met inbred pups
Ik vroeg me dat laatst ook al af toen ik ergens een advertentie zag van iemand die trots adverteerde met inbred pups

- Border-Wars
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Yes, you're right. The Judge does not (or should not) know the COI of the dogs in the ring. That's really not an argument I made, though.LongFields schreef:Tsja, en?
The issue is what breeders are doing to win in the ring and since there will likely never be a Judge who knows the breeding methods or ethics of the breeders, Judging alone will not change what happens in the ring.
The reason I looked at those dogs is because it's news-worthy. Those are dogs that are being shown as the preferred sires and dams of the next generation. Should we not look at them for more than their success in the ring?
- Border-Wars
- geregistreerd lid
- Contacteer:
It's not just show dogs. It happens in working dogs too, and I write about that, too. That doesn't mean the two cultures do it the same. In working dogs there appear to be more popular sires, and some major ones historically, like Cap and Wiston Cap in Border Collies that actually created bottlenecks genetically.sirene schreef:Ook al weet de km het inbr % wèl, dan nog moet hij de in zijn ogen meest rastypische kiezen.
While there are popular sires in show BCs too, it's not nearly as clear as the Wiston Cap example, at least that I've seen documented.
I'm working on calculating the COIs for all the top winning Border Collie trial dogs. So far I'd say that there are many who are less inbred than the show BCs I've written about in the linked article. We'll see if that changes as I get to newer dogs.
- Border-Wars
- geregistreerd lid
- Contacteer:
What, specifically, is not correct? If I'm "often" incorrect, it should not be difficult to list some examples and some counter-evidence.bandolero schreef: Omdat hetgeen hij schrijft vaak niet klopt (zei ik hierboven al),
en hij door het gros van de mensen die in het wereldje zitten vierkantig wordt uitgelachen.
bovendien kan hij wel de fellen uithangen, maar zou misschien beter eens zijn eigen fok met argusogen beginnen bekijken, zal een nuttiger besteden van zijn tijd zijn dan hetgeen hij nu doet![]()
The COI information from the post I wrote comes from a Border Collie database called Anadune. You're welcome to verify that the COIs match the data from Anadune. If you feel there's a mistake, the database should be corrected, but the database was accurate from the published information I found on the dogs. So I'm not sure where you're getting the idea that the dog has only a 5% COI.bandolero schreef:COI van de teef die BOB geworden is, is door KC over 14 generaties vastgelegd op 5%.
Is wel wat anders dan die 13% he.
What I write on my blog might be considered controversial by some people, but that's because they hold certain views that are extreme.bandolero schreef:In elke gerespecteerde fb-groep betreffende het ras (ja, met zowel respect naar showhonden toe, als naar werkhonden of sporthonden), is hij buiten gegooid en geblokkeerd. De enige manier waarop hij nu nog kan opvallen is door zijn controversiele blog.
En jammer genoeg zijn er veel simpele zielen die het geloven.
I believe that it's healthy to not divide gene pools. This is controversial only to people who want to put barriers up for other breeders who they don't agree with. I don't think it SHOULD be controversial to breed one Border Collie to another Border Collie, but this becomes controversial when one Border Collie is from working breeding and the other is from sport and show breeding.
Neither working or show people like that. But that doesn't make the actual act controversial. It's only seen that way because people don't believe that you should be able to do so. THAT position is extreme in my view.
So if you want to call me controversial, again, put down an example and tell me why it's controversial. Likewise, I don't join many FB groups, but I have been kicked off several yahoo groups and forums before FB was the standard. Why? Again, because I challenge the status quo. I don't believe I've ever broken a forum rule or done anything that I'd regret or consider a violation of common decency.
I was kicked off the BC Boards because Eileen Stein, the moderator, didn't like what I had to say. She doesn't believe in breeding Border Collies for show. Nor does she like to be challenged on the supremacy of the working border collie. If you point out failings in working culture or suggest that you believe people should have the right to breed for sport or show or pets, you won't be popular there either.
So again, unless you have specific crimes I've committed, I don't believe being kicked off forums where they preach a single agenda for the Border Collie breed is really a sign that I'm an evil person or that what I say is false. Rather, it's a sign that I'm willing to debate facts with people who hold positions that are authoritarian and not inclusive.
I do most of my posting on my blog because I can't be censored there. And censoring is the popular tactic used by people who don't want to discuss the issues any more and have made up their mind and don't want to confront facts that don't support their position.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Inge O schreef:keep on the good workBorder-Wars schreef:Rather, it's a sign that I'm willing to debate facts with people who hold positions that are authoritarian and not inclusive.!