Jion schreef:Bij die vrouw was het echt ongehoorzaamheid/een machtsstrijd. Die hond had verder niks interessanters te doen, en was ook niet bang of zo. Hij had gewoon geen zin om weer naar huis te gaan en bleef in een cirkel van 20 meter om de auto heen een beetje snuffelen en rondhopsen. Sindsdien lijnt ze hem zeer op tijd voordat de wandeling eindigt alvast aan.
Ik zou 'm dus echt gaan hálen en dan hálen met een streepje erop voor alle duidelijkheid
en ik weet zomaar dat die hond dan niet weg gaat rennen.
Een tijdje geleden zat ik verwikkeld met mijn twee aangelijnde honden in een loslopende Labrador die om hun heen bleef springen.
Eigenaresse 'koooom maar bij vrouwtje' tuter-de-tuut 'koekje, koooom maar lieffie'.
Afijn, nadat ik had geprobeerd door te lopen, maar de lab gewoon volgde, nadat ik vrij baan aan Kaya had gegeven 'm even op z'n plek
te zetten, had ik nog steeds een rennende Lab om me heen.
Ik heb mevrouw mijn twee honden gegeven, ze schrok zich wezenloos haha, en van Lab geëist dat hij HIER kwam en wel METEEN!
Lab kwam meteen, Lab ging ook nog zitten op mijn commando en liet zich keurig aanlijnen.
Nee, ik geloof dat er op een bepaald moment een toon in mijn stem ligt die dit soort zaken dus echt niet pikt.
Puch kan ook een gallie zijn hoor, daar niet van, maar schijt aan me hebben dat is één van die dingen die ik echt niet pik. Je mag best
eens klieren en hoeft geen robot te zijn, maar draai niet je kont naar me toe als ik het tegen je heb
Jion schreef:
Bij een jagende hond ligt dat meestal toch anders. Dan is het niet zo zeer ongehoorzaamheid maar meer overmand zijn door jachtpassie en als ze dan eenmaal vol adrenaline zijn ze onbereikbaar. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen maar heel af en toe gaat het zelfs in het wildarme park waar ze op bepaalde stukken los mogen lopen mis. Zo heb een tijd geleden dus 2 uur op Duende mogen wachten terwijl hij achter de konijnen aanzat op een klein stukje land vol met braamstruiken. Hij bleef gelukkig op dat kleine stukje grond rondjes rennen, dus ik wist wel waar hij was en er was geen gevaar van wegen, maar leuk is anders. Op dat stuk blijft hij sindsdien dan ook aangelijnd.
Hier in het park loopt een man met een ruwharige teckel die vreselijk jaagt. Die man heeft het allang opgegeven en laat die teckel gewoon zijn gang gaan. Hij wandelt zelf gewoon door en gaat dan ook doodleuk naar huis terwijl zijn hond nergens te bekennen is. Die mag dan zelf de weg naar huis zoeken.

Dat lijkt me echt een ramp bij die jagende honden en ik denk dat ik zelf ook de kennis zou missen om daar adequaat mee om te gaan.
Ik begin er gewoon niet aan
In Puchu zit ook een beetje jagen, maar dat is wel minimaal hoor. Hij is één keer gegaan achter een haas aan en één keer achter een broedende eend

Ik had het niet op tijd door, want dan is hij nog wel te stoppen. Gelukkig kwam hij beide keren terug toen hij zelf vond dat hij te ver weg was (al die tijd godzijdank nog in het zicht), maar wat vond ik het erg van het verstoorde nest.
Maar ik kan bv gerust met hem in de polder lopen, zelfs een keer een stuk of 10 loslopende geiten achter ons aan gehad en hij heeft een keer slootje gesprongen en stond toen tussen de koeien, maar daar staat ie dan maar gewoon te staan gelukkig. Hij is het ook van jongs af aan gewend om vlak langs schapen, geiten, koeien en paarden te lopen.
Alleen waar Kaya er echt totaal niet naar omkijkt, vindt hij het nog weleens leuk om een enkele keer even te blaffen en o wat een lol als ze dan gaan rennen

gallie dus