Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Epileptische aanval en bipolaire stoornis.
Moderator: moderatorteam
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Epileptische aanval en bipolaire stoornis.
Dit topic heb ik geopend naar aanleiding van het onderwerp dat Limanade plaatste.
Er zijn mij twee situaties bekend dat honden aanvoelen dat iemand binnen het gezin iets gaat overkomen.
Situatie A. Een doorsnee gezin, vader, moeder en twee kinderen en een "Lassiehond". Het jongste kind werd meervoudig gehandicapped geboren.
Toen ze ongeveer twee jaar oud was werd ze tot overmaat van ramp geplaagd door epileptische aanvallen. Dit verergerde tot enkele malen per dag.
De ouders merkten al snel dat deze hond circa 10 tot 15 minuten voordat het kind een epileptische aanval kreeg de hond zeer onrustig door huis begon te lopen en uiteindelijk "spontaan" een aanval kreeg. De ouders konden elke keer met zekerheid zeggen dat de aanval van hun kind dan niet langer dan 2 minuten op zich zou laten wachten.
De hond is onderzocht en kerngezond verklaard.
Situatie B. Een alleen staande volwassene met de psychiatrische aandoening bipolaire stoornis (manisch depressief) schaftte zich een dwergschnauzer aan, een pup. Een vriendelijk en heel sociaal hondje.
Na ruim een jaar merkte men op dat circa een week voordat deze persoon in een depressie belandde het hondje onder het bed kroop en er nauwelijks meer onderuit kwam. Dit depressieve gedrag hield aan tot dat het baasje uit de depressie kwam. Als ze allebei weer "normaal" functioneerden was er niets aan de hond. Vanuit deze fase liet het echter niet lang op zich wachten tot het baasje in de manische fase terecht kwam. Ze was dan overdreven vrolijk en vertoonde hetzelfde manische gedrag als het baasje.
Voor het welzijn van het laatste hondje is deze herplaatst geworden. Overigens op verzoek van het baasje. Het hondje is zoals ze als pup was, vrolijk en erg sociaal. Nooit geen last meer gehad van de bipolaire stoornis.
Persoonlijk vind ik dit een interessant onderwerp waar ik nog niets over heb kunnen lezen in de literatuur. Indien er literatuur over bestaat hoor ik dat graag.
Dat een hond iets kan aanvoelen nog tot daar aan toe. Maar dat ze dezelfde ziekteverschijnselen van een gezinslid overnemen kan ik niet begrijpen.
Er zijn mij twee situaties bekend dat honden aanvoelen dat iemand binnen het gezin iets gaat overkomen.
Situatie A. Een doorsnee gezin, vader, moeder en twee kinderen en een "Lassiehond". Het jongste kind werd meervoudig gehandicapped geboren.
Toen ze ongeveer twee jaar oud was werd ze tot overmaat van ramp geplaagd door epileptische aanvallen. Dit verergerde tot enkele malen per dag.
De ouders merkten al snel dat deze hond circa 10 tot 15 minuten voordat het kind een epileptische aanval kreeg de hond zeer onrustig door huis begon te lopen en uiteindelijk "spontaan" een aanval kreeg. De ouders konden elke keer met zekerheid zeggen dat de aanval van hun kind dan niet langer dan 2 minuten op zich zou laten wachten.
De hond is onderzocht en kerngezond verklaard.
Situatie B. Een alleen staande volwassene met de psychiatrische aandoening bipolaire stoornis (manisch depressief) schaftte zich een dwergschnauzer aan, een pup. Een vriendelijk en heel sociaal hondje.
Na ruim een jaar merkte men op dat circa een week voordat deze persoon in een depressie belandde het hondje onder het bed kroop en er nauwelijks meer onderuit kwam. Dit depressieve gedrag hield aan tot dat het baasje uit de depressie kwam. Als ze allebei weer "normaal" functioneerden was er niets aan de hond. Vanuit deze fase liet het echter niet lang op zich wachten tot het baasje in de manische fase terecht kwam. Ze was dan overdreven vrolijk en vertoonde hetzelfde manische gedrag als het baasje.
Voor het welzijn van het laatste hondje is deze herplaatst geworden. Overigens op verzoek van het baasje. Het hondje is zoals ze als pup was, vrolijk en erg sociaal. Nooit geen last meer gehad van de bipolaire stoornis.
Persoonlijk vind ik dit een interessant onderwerp waar ik nog niets over heb kunnen lezen in de literatuur. Indien er literatuur over bestaat hoor ik dat graag.
Dat een hond iets kan aanvoelen nog tot daar aan toe. Maar dat ze dezelfde ziekteverschijnselen van een gezinslid overnemen kan ik niet begrijpen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Re: Epileptische aanval en bipolaire stoornis.
Depressief zijn is ook een beetje de werkelijkheid en je omgeving uit het oog verliezen en meer op je eigen ik varen.Of kort van stof zijn en overal geirriteert op reageren.
Dus geen aandacht voor het hondje die zich ook afsluit.
Dus geen aandacht voor het hondje die zich ook afsluit.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Safari
Ik ben zo bi-polair als een deur en ik kan je verzekeren dat mijn honden niet op mijn stemmingen reageren.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat dacht ik ook jaInge O schreef:wat ook logisch is voor een hond met epilepsie want daar is niks verkeerds aan te vinden.Wolfsblut schreef:De hond is onderzocht en kerngezond verklaard.
behalve dat hij epilepsie heeft dus.
Het "bi-polaire" hondje heeft vermoedelijk vooral gereageerd op de stemmingen van de baas.
Gevoelig hondje.
Denk ik
-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik heb een Duitse herder gehad en die was een wandelende zwangerschapstest.
En ik heb nu een hele gevoelige golden die aan houding en stem bipolaire stoornissen herkent en aangeeft. Als de persoon in een depressie raakt is mijn golden bang voor hem. Dus ik geloof er in maar meer door de goede reuk en lichaamstaal
En ik heb nu een hele gevoelige golden die aan houding en stem bipolaire stoornissen herkent en aangeeft. Als de persoon in een depressie raakt is mijn golden bang voor hem. Dus ik geloof er in maar meer door de goede reuk en lichaamstaal
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik geloof eigenlijk gewoon dat ze heel goed zijn in ons te lezen. (beter dan andersom denk ik wel eens)
En dat ze daarop reageren.
Dat van die wandelende zwangerschaptest herken ik van mijn vorige teef. Die was altijd wel gecharmeerd van een vriendin van me. Toen zij voor de 2e keer zwanger was, was die teef helemaal niet meer bij haar weg te slaan. Mooi om te zien.
En dat ze daarop reageren.
Dat van die wandelende zwangerschaptest herken ik van mijn vorige teef. Die was altijd wel gecharmeerd van een vriendin van me. Toen zij voor de 2e keer zwanger was, was die teef helemaal niet meer bij haar weg te slaan. Mooi om te zien.
- majelle
- Zeer actief
Er zijn toch hulphonden speciaal getraind op het aangeven wanneer iemand een hypo krijgt of een epileptische aanval. Hun zintuigen zijn zo scherp dat ze dingen ruiken en opvallen wanneer in ons lichaam (iets afwijkends) gebeurd. Er zal genoeg literatuur over bekend zijn, ik heb het in een documentaire gezien. Honden kunnen zelfs een kankergezwel ruiken.
Edit: o had niet gelezen dat de hond zelf ook een epileptische aanval kreeg. Dat andere hondje verklaar ik omdat het hondje heeft geleerd wanneer er een vervelende (depressieve) tijd gaat komen of een "leuke"
Majelle
Edit: o had niet gelezen dat de hond zelf ook een epileptische aanval kreeg. Dat andere hondje verklaar ik omdat het hondje heeft geleerd wanneer er een vervelende (depressieve) tijd gaat komen of een "leuke"
Majelle
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Toch worden honden niet massaal in de zorgsector tewerkgesteldmajelle schreef:Er zijn toch hulphonden speciaal getraind op het aangeven wanneer iemand een hypo krijgt of een epileptische aanval. Hun zintuigen zijn zo scherp dat ze dingen ruiken en opvallen wanneer in ons lichaam (iets afwijkends) gebeurd. Er zal genoeg literatuur over bekend zijn, ik heb het in een documentaire gezien. Honden kunnen zelfs een kankergezwel ruiken.
Majelle
Zelf ben ik uitermate kritisch over 'hulphonden' als het verder gaat dan geleidehond of fysieke taken zoals een deur open maken, en de verschillende belangen die dan al snel een rol kunnen spelen.
Dat het in veel gevallen extra leuk is om een hond te hebben, en dat honden verschrikkelijk gevoelig kunnen zijn voor non verbale zaken snap ik wél
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Mee eens. Ik ken iemand met epilepsie en zij heeft een hond. Haar hond waarschuwt haar wel maar is er verder niet op getraind. Ze vertelde dat ze kleine spiertrillingen in haar gezicht heeft voor een aanval. Bijna niet zichtbaar maar dat haar hond daar wel op reageert. Alleen niet altijd. Dus het is niet heel betrouwbaar. Verder is het gewoon haar hond, haar maatje. En zo hoort het ook.Jaap* schreef:Toch worden honden niet massaal in de zorgsector tewerkgesteldmajelle schreef:Er zijn toch hulphonden speciaal getraind op het aangeven wanneer iemand een hypo krijgt of een epileptische aanval. Hun zintuigen zijn zo scherp dat ze dingen ruiken en opvallen wanneer in ons lichaam (iets afwijkends) gebeurd. Er zal genoeg literatuur over bekend zijn, ik heb het in een documentaire gezien. Honden kunnen zelfs een kankergezwel ruiken.
Majelle![]()
Zelf ben ik uitermate kritisch over 'hulphonden' als het verder gaat dan geleidehond of fysieke taken zoals een deur open maken, en de verschillende belangen die dan al snel een rol kunnen spelen.
Dat het in veel gevallen extra leuk is om een hond te hebben, en dat honden verschrikkelijk gevoelig kunnen zijn voor non verbale zaken snap ik wél
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het wordt wat duur opleiding in dze tijden van crisisJaap* schreef:Toch worden honden niet massaal in de zorgsector tewerkgesteld![]()
Nou, ik denk wel dat ze veel zien/aanvoelen, maar inderdaad is de vraag hoe je dat traint.
Ik ken meerdere honden die een hypo aangeven. Wel in de praktijk geleerd trouwens, maar toch.
Maar hoe train je het en vooral, is het lucratief? Een hele hond alleen voor hypo's?
Ik denk dat dát vooral het punt is.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De mijne geven ze helaas niet aan. Ik zou het wel handig vinden trouwens, maar vraag me net zoals jij af hoe dat te trainen valt.Marjoleine schreef: Ik ken meerdere honden die een hypo aangeven. Wel in de praktijk geleerd trouwens, maar toch.
Maar hoe train je het en vooral, is het lucratief? Een hele hond alleen voor hypo's?
- majelle
- Zeer actief
In die documentaire hadden de mensen de hond als pup al in huis en niet elke hond was geschikt maar dat weet je dus later.
De honden kunnen alleen opgeleid worden bij de mensen in huis omdat ieder lichaam weer anders is. En trainen was idd moeilijk, de hond merkt wel iets maar weet niet dat ie het moet aangeven. Zeker omdat de mens het niet opvalt.Althans dat zag ik in die documentaire.
Er was schreef hier ooit een mevrouw met tervurense herders die had zo'n signaalhond. Sylvia was haar naam geloof ik.
De honden kunnen alleen opgeleid worden bij de mensen in huis omdat ieder lichaam weer anders is. En trainen was idd moeilijk, de hond merkt wel iets maar weet niet dat ie het moet aangeven. Zeker omdat de mens het niet opvalt.Althans dat zag ik in die documentaire.
Er was schreef hier ooit een mevrouw met tervurense herders die had zo'n signaalhond. Sylvia was haar naam geloof ik.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Mijn honden zijn ook al vanaf pup hier in huis, sterker nog al vanaf hun geboorte.
Maar dat heeft niet geholpen, ze geven mijn hypo's nooit aan en ik heb ze toch vrij regelmatig helaas. Zijn het wat dat betreft echt domme Belgen denk ik. 
- dagmar88
- Zeer actief
Charlie maakt me wakker bij ontwrichtingen, ziet eerder dat ik te moe ben om iets te doen dan ik en komt me dan halen.LongFields schreef:De mijne geven ze helaas niet aan. Ik zou het wel handig vinden trouwens, maar vraag me net zoals jij af hoe dat te trainen valt.Marjoleine schreef: Ik ken meerdere honden die een hypo aangeven. Wel in de praktijk geleerd trouwens, maar toch.
Zou niet weten hoe ik een hond daar op zou moeten trainen. De rest kan zich er echt niet druk om maken, als ze al wat zouden zien
- majelle
- Zeer actief
Ik denk dat het geen domme belgen zijn en wie weet merken ze het wel maar ze weten niet dat ze het moeten aangeven. Misschien bij iedere hypo een bijzonder koekje uit een speciale trommel geven. Wie weet gaan ze op een gegeven moment uit zichzelf al naar die trommel voordat jij weet dat je een hypo hebt/krijgt. Of ze blijven voor altijd bij die trommel en jij maar denken ik heb een hypo, dat zou bij mijn hond gebeuren.
In de documentaire die ik zag was het zo. Als de persoon een aanval kreeg dan had de hond geleerd om op een alarmknop te drukken (knop stond in verbining met een zorginstelling. Op een gegeven moment viel het de verzorgers op dat de hond al naar de knop liep en begon rond te draaien voordat diegene een aanval kreeg.
Daarom lukte het in dit geval wel om de hond erop te trainen of de patient zelf om gedrag bij de hond te herkennen. Maar dat kun je dus niet op grote schaal aanleren. En te intensief om het professioneel aan te pakken.
En andere honden konden kankercellen opsporen door hen aan staaltjes bloed te laten ruiken. Als ik die documentaire kan vinden plaats ik de link. Was er 1 van de bbc
In de documentaire die ik zag was het zo. Als de persoon een aanval kreeg dan had de hond geleerd om op een alarmknop te drukken (knop stond in verbining met een zorginstelling. Op een gegeven moment viel het de verzorgers op dat de hond al naar de knop liep en begon rond te draaien voordat diegene een aanval kreeg.
Daarom lukte het in dit geval wel om de hond erop te trainen of de patient zelf om gedrag bij de hond te herkennen. Maar dat kun je dus niet op grote schaal aanleren. En te intensief om het professioneel aan te pakken.
En andere honden konden kankercellen opsporen door hen aan staaltjes bloed te laten ruiken. Als ik die documentaire kan vinden plaats ik de link. Was er 1 van de bbc
Laatst gewijzigd door majelle op 04 mar 2014 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:hij zou je beter laten slapendagmar88 schreef: Charlie maakt me wakker bij ontwrichtingen,.
en ik heb zomaar de idee dat je bij een ontwrichting geen hond nodig hebt om wakker te worden.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kan het inderdaad zo wel eens gaan proberen, wie weet.majelle schreef:Ik denk dat het geen domme belgen zijn en wie weet merken ze het wel maar ze weten niet dat ze het moeten aangeven. Misschien bij iedere hypo een bijzonder koekje uit een speciale trommel geven. Wie weet gaan ze op een gegeven moment uit zichzelf al naar die trommel voordat jij weet dat je een hypo hebt/krijgt.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Hahahamajelle schreef:Of ze blijven voor altijd bij die trommel en jij maar denken ik heb een hypo, dat zou bij mijn hond gebeuren.
Felix zou mij ook voortdurend een hypo aanpraten denk ik
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Zoiets valt met een bloedsuikermeter natuurlijk snel te checken.Jaap* schreef:Hahahamajelle schreef:Of ze blijven voor altijd bij die trommel en jij maar denken ik heb een hypo, dat zou bij mijn hond gebeuren.![]()
Felix zou mij ook voortdurend een hypo aanpraten denk ik
- dagmar88
- Zeer actief
Heb er de volgende dag veel last van wanneer dingen langer uit de kom zijn geweest. Ze maakt me wakker, ik zet de boel waar het hoort en slaap weer verder.Inge O schreef:en wat voor voordeel heb je er dan bij dat hij je wakker maakt?dagmar88 schreef:Inge O schreef:hij zou je beter laten slapendagmar88 schreef: Charlie maakt me wakker bij ontwrichtingen,.
en ik heb zomaar de idee dat je bij een ontwrichting geen hond nodig hebt om wakker te worden.
Wordt ik echt niet wakker van hoor.
Voordeel is veel minder pijn en waarschijnlijk minder slijtage op de lange duur.
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Hier een artikel voor geïnteresseerden.. Er is in te lezen dat goed getrainde honden wel degelijk een betrouwbare waarschuwing kunnen afgeven...
Wat ik zelf denk is dat honden het vast voelen aankomen, daarbij weet ik niet of alle honden dit kunnen. Maar het hangt denk ik van de hond af of en hoe deze er op reageert... Hoe het zit met het hondje dat ook epilepsie kreeg weet ik niet, misschien gewoon toeval en was dit zijn reactie op het aanvoelen komen van een aanval van het baasje...?
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de hond epilepsie aanvallen kreeg omdat het kind het ook had...
Wat ik zelf denk is dat honden het vast voelen aankomen, daarbij weet ik niet of alle honden dit kunnen. Maar het hangt denk ik van de hond af of en hoe deze er op reageert... Hoe het zit met het hondje dat ook epilepsie kreeg weet ik niet, misschien gewoon toeval en was dit zijn reactie op het aanvoelen komen van een aanval van het baasje...?
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de hond epilepsie aanvallen kreeg omdat het kind het ook had...
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik zit al een poos op een Amerikaans hulphondenforum, waar verschillende diatbetes honden en seizure honden zijn. Diabetes honden kunnen getraind worden voor te hoog en te laag, inderdaad op basis van geur. Seizure honden weten ze niet goed waar die op reageren, kunnen ook niet betrouwbaar getraind worden op het van te voren aangeven, maar die gaan het soms (1:100 asielhonden, de verhouding wordt beter als er specifiek op gefokt wordt) spontaan doen.
Het belangrijkste aan die honden is dat ze niet alleen het probleem aangeven, maar juist wat ze erna doen. Diabetes honden worden bijvoorbeeld niet alleen getraind op snuiven (hoewel dat bij deze categorie natuurlijk wel belangrijk is, maar ook op het aangeven of het te hoog/laag is (NIET door blaffen, want dat is storend in het openbaar, maar bijvoorbeeld door duwen met de neus voor hoog en tikken met een poot voor laag), tasje met medicatie/zoet spul aangeven, hulp inroepen via een noodknop, enz. Seizure honden worden getraind om luchtwegen vrij te maken, op de eigenaar te gaan liggen, ook weer een noodknop te gebruiken, medicatie/eten/drinken aan te geven, en wat er nog meer nodig kan zijn.
Verder zijn het honden, die ook gewoon slapen, die ook wel eens een slechte dag hebben, die ook wel eens ziek zijn, dus een 100% betrouwbaarheid is er natuurlijk gewoon niet. Het melden is leuk, mooi meegenomen. De andere taken zijn over het algemeen belangrijker. Een seizure hond wordt vaak zelfs zonder waarschuwende functie aangeboden, en áls die gaat waarschuwen gebeurt dat ongeveer binnen een half jaar na plaatsing, als die het dan nog niet doet heb je grote kans dat het gewoon een fijne hulphond is die doet wat hij moet doen terwijl je een insult hebt.
Het belangrijkste aan die honden is dat ze niet alleen het probleem aangeven, maar juist wat ze erna doen. Diabetes honden worden bijvoorbeeld niet alleen getraind op snuiven (hoewel dat bij deze categorie natuurlijk wel belangrijk is, maar ook op het aangeven of het te hoog/laag is (NIET door blaffen, want dat is storend in het openbaar, maar bijvoorbeeld door duwen met de neus voor hoog en tikken met een poot voor laag), tasje met medicatie/zoet spul aangeven, hulp inroepen via een noodknop, enz. Seizure honden worden getraind om luchtwegen vrij te maken, op de eigenaar te gaan liggen, ook weer een noodknop te gebruiken, medicatie/eten/drinken aan te geven, en wat er nog meer nodig kan zijn.
Verder zijn het honden, die ook gewoon slapen, die ook wel eens een slechte dag hebben, die ook wel eens ziek zijn, dus een 100% betrouwbaarheid is er natuurlijk gewoon niet. Het melden is leuk, mooi meegenomen. De andere taken zijn over het algemeen belangrijker. Een seizure hond wordt vaak zelfs zonder waarschuwende functie aangeboden, en áls die gaat waarschuwen gebeurt dat ongeveer binnen een half jaar na plaatsing, als die het dan nog niet doet heb je grote kans dat het gewoon een fijne hulphond is die doet wat hij moet doen terwijl je een insult hebt.

You'll be in my heart... Always...
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Net als bij mensen ergens een talent voor is moet dat bij een hond ook zo zijn .
Een goede ADL hond kan wel een slechte hulphond op ander vlak zijn.
Soms dan wil een hond waar hij voor aangeschaft is wel eens niet voldoen in de opleiding en word deze gewoon overnieuw beoordeeld en doorgeschoven om als ander soort hulphond te worden getraint.
Hypo of seizure honden die hebben meestal al een aanleg die ze goed laten zien.
Sommige leiden als het ware zich zelf op met een beetje begeleiding.
Een goede ADL hond kan wel een slechte hulphond op ander vlak zijn.
Soms dan wil een hond waar hij voor aangeschaft is wel eens niet voldoen in de opleiding en word deze gewoon overnieuw beoordeeld en doorgeschoven om als ander soort hulphond te worden getraint.
Hypo of seizure honden die hebben meestal al een aanleg die ze goed laten zien.
Sommige leiden als het ware zich zelf op met een beetje begeleiding.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Kan hij beter jou wakker maken zodat jij je man de eerste mep/trap kan verkopen.Jion schreef:Duende maakt mijn man altijd wakker als hij een nachtmerrie heeft. Als ik naar droom laat hij me gewoon slapen. Hij doet het waarschijnlijk omdat mijn man dan rare geluidjes maakt in zijn slaap en hij denkt dat er iets gezelligs gebeurt, maar handig is het wel, aangezien manlief nogal eens om zich heen schopt en slaat bij nachtmerries.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Je word dus mishandeld in je relatie.Jion schreef:Tenzij ik hem wakker lik met een oorsop, zoals Duende dat doet, krijg ik dan keihard een mep terug. Allemaal onbewust, maar wel pijnlijk.bouvierpoedel schreef:Kan hij beter jou wakker maken zodat jij je man de eerste mep/trap kan verkopen.Jion schreef:Duende maakt mijn man altijd wakker als hij een nachtmerrie heeft. Als ik naar droom laat hij me gewoon slapen. Hij doet het waarschijnlijk omdat mijn man dan rare geluidjes maakt in zijn slaap en hij denkt dat er iets gezelligs gebeurt, maar handig is het wel, aangezien manlief nogal eens om zich heen schopt en slaat bij nachtmerries.![]()
Ach troost jezelf dat je niet de enige bent.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Dat zijn ongelooflijke slettebakken , vliegen iedereen om de hals behalve mijjjjjJion schreef:Eigenlijk wel hè?!![]()
Mag ik Duende ruilen voor één van jouw woeste poedels?

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Hm, het zal van de hond afhangen denk ik. Hier 2 volwassenen met beide een 'stoornis' en Stellar is wel erg nerveuzig en hyper. Kan ook zijn dat ze gewoon zo is maar ik geloof dat het over de tijd wel erger is geworden.
De babies hebben echter nergens last van. Geloof overigens ook niet dat Stellar er echt onder lijdt. Maar ik denk wel dat je bepaalde signalen af kunt geven aan je honden ja.
De babies hebben echter nergens last van. Geloof overigens ook niet dat Stellar er echt onder lijdt. Maar ik denk wel dat je bepaalde signalen af kunt geven aan je honden ja.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De honden die ik weet zijn beide stabijs.LongFields schreef:De mijne geven ze helaas niet aan. Ik zou het wel handig vinden trouwens, maar vraag me net zoals jij af hoe dat te trainen valt.Marjoleine schreef: Ik ken meerdere honden die een hypo aangeven. Wel in de praktijk geleerd trouwens, maar toch.
Ze duwen tegen de persoon in kwestie met hun neus, vóór die persoon een hypo krijgt. Echt ruim ervoor, enkele minuten.
Ik vermoed dat ze een hypo een angstig gebeuren vinden en dat het daardoor ontstaan is. Ze herkennen door de geur dat die hypo eraan komt en geven dan van te voren stress-signalen af.
Denk ik.
Een andere verklaring heb ik niet aangezien het dus niet ingetraind is maar zelf aangeleerd.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nou, ik ga me er in ieder geval geen Stabij voor aanschaffen.Marjoleine schreef: De honden die ik weet zijn beide stabijs.
Ze duwen tegen de persoon in kwestie met hun neus, vóór die persoon een hypo krijgt. Echt ruim ervoor, enkele minuten.
Ik vermoed dat ze een hypo een angstig gebeuren vinden en dat het daardoor ontstaan is. Ze herkennen door de geur dat die hypo eraan komt en geven dan van te voren stress-signalen af.
Denk ik.
Een andere verklaring heb ik niet aangezien het dus niet ingetraind is maar zelf aangeleerd.
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Het is ook totaal niet goed als een hulphond voor mensen met psychische problemen 'meevoelt'. Dat kan je ten eerste niet maken tegenover de hond, maar het helpt ook niet bepaald als de hond ook nog eens depressief gaat zitten wezen. Je moet juist een stoïcijnse hond hebben, of een zonnig blij karakter.

You'll be in my heart... Always...