Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pffff kieskeurige eter!!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Goliat
Vaste gebruiker

Pffff kieskeurige eter!!

Ongelezen bericht door Goliat »

Hallo allemaal,

Mijn Ridgeback reu is nu 14 maanden, hij staat vanaf 8 weken op de kvv en at het eerste jaar alles Lotgering/Carnibest/Alaska alle smaken en merken zonder problemen.

Op dit moment eet hij alleen de Lotgering en dan alleen de kip/lam/rund variant, de rest kan ik aan mijn teef geven en weggooien want teef krijgt maar 300 gram per maaltijd.

Hij heeft nog wel eens een rommelende buik en dan eet hij 1 dag niet 1 x wat dunnere ontlasting maar dan is het weer over en at hij weer gewoon. Wel dus steeds minder smaken, het begon met de kip, toen de eend, wild, en nu zelfs de lam. Ik had een bestelling van degomeat gedaan en hij heeft 1 x geit op verder heeft mijn teef haar portie op maar van mijn reu kon ik het uiteindelijk weggooien.
Ik heb zelfs even brok geprobeerd, Prins geperste brok en DLG passion maar daar geldt het zelfde voor 1 of 2 eten en dan hoeft hij het niet meer.....

Ik ben bij de dierenarts geweest en hij weegt prima (42 kilo) en ze vond hem er super uitzien, glimmend, gespierd etc. Alles was goed, iets wat rommelende buik (hij had net die dag daar last van) dus voor de zekerheid besloten om hem een Giardia kuur te geven.
Maar nee ook dat hielp niet....

Ik denk echt dat hij gewoon heel kieskeurig is. Hij komt bijv. kijken in zijn bak, soms even snuffelen en dan loopt hij weer weg.
Ik wilde nu eens mijn poot stijf houden en gewoon de bak weghalen en de volgende maaltijd weer aanbieden.. Maar net ging hij gal spugen (heeft gisterenochtend voor het laatst gegeten) en heb hem toch weer wat brokken aangeboden daar heeft hij een beetje van op......

Pffff wat moet ik nu? Toch doorzetten hem de kvv aanbieden en wegzetten als hij niet eet (kan het niet laten staan want dan eet mijn teef het op, maakt hem trouwens niets uit). Of zou er toch iets anders zijn.... De dierenarts gaf aan dat het ook aan de voeding kan liggen dus bijv. een bepaalde diersoort.... Hij is niet ziek stond net te spelen met mijn teef en te kluiven op een pensstaafje, hij is energiek en op zijn tijd lekker vervelend zoals een jonge hond hoort te zijn :wink: .

Iemand hier ervaring mee??? En tips?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Re: Pffff kieskeurige eter!!

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola at ook slecht en haar buik rommelde doordat ze soms gewoon leeg was. We geven haar nu minder eten en nu eet ze altijd. Ze had gewoon geen honger, ook niet bij nieuwe smaakjes.
Goliat
Vaste gebruiker

Ja daar dacht ik ook al aan, hij at tot voor kort 1500 gram per dag.... Misschien gewoon een 500 gram per maaltijd (2x per dag) geven en kijken of hij dan trek blijft houden.... Maarja hij heeft gisterenochtend voor het laatst gegeten 750 gram, zou toch verwachten dat hij nu wel trek heeft....
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Goliat schreef:
Op dit moment eet hij alleen de Lotgering en dan alleen de kip/lam/rund variant, de rest kan ik aan mijn teef geven en weggooien want teef krijgt maar 300
Waarom zou je het weggooien? Gewoon bewaren in afsluitbare bak tot de volgende dag of terug in de vriezer. :wink:
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Goliat schreef: hij at tot voor kort 1500 gram per dag....
Vindt dat ook best veel :19:
Ik weet nog dat ik met Storm bezig was om hem aan te laten komen en toen zat ik tegen de kilo KVV aan per dag.
Dat toen de DA zei; boven 1 kilo krijgen ze moeite om het te verwerken, was niet goed voor maag en darm.
Ik moest eronder blijven en een sportbrok erbij gaan geven, maar dat terzijde.

Dus misschien geeft je hond wel aan dat hij verzadigd is?
Goliat
Vaste gebruiker

Ja 750 gram per maaltijd en daar zit steeds 12 uur tussen... Zodra hij wil eten ga ik de porties kleiner maken, kijken of dat helpt.
Ik ontdooi het laatste stuk altijd buiten de koelkast zodat hij het ook op kamertemp. krijgt dus langer dan een dag bewaar ik het daarom niet omdat het weer terug moet in de koelkast en het de volgende dag er niet altijd meer even lekker uitziet. Ik bied dezelfde maaltijd dus 2 x aan en dan gooi ik het weg.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hoe lang is hij al zo zeurderig met eten?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mijn goldens schreef:
Goliat schreef: hij at tot voor kort 1500 gram per dag....
Vindt dat ook best veel :19:
Ik weet nog dat ik met Storm bezig was om hem aan te laten komen en toen zat ik tegen de kilo KVV aan per dag.
Dat toen de DA zei; boven 1 kilo krijgen ze moeite om het te verwerken, was niet goed voor maag en darm.
Ik moest eronder blijven en een sportbrok erbij gaan geven, maar dat terzijde.

Dus misschien geeft je hond wel aan dat hij verzadigd is?
Voor de één is dat veel, voor de ander vult het geen holle kies :U: Niko moet ik inderdaad te veel vers voeren om op gewicht te blijven (heeft ook erg veel nodig en gevoelige darmen) om te kunnen verwerken, maar dat is echt geen gegeven en al helemaal niet met een vaste hoeveelheid.

Tibbe was een hele slechte eter. Toen hij hier kwam at hij letterlijk nét genoeg om niet dood te gaan.
Ik heb hem na een tijd aankijken eerst een dag niets gegeven. Daarna redelijk veel minder dan wat hij nodig had en dat opgebouwd tot een hoeveelheid die hij op krijgt. :ugh: Vond het zelf heel naar, maar hem hem dus bewust honger laten "lijden".
Wanneer de bak leeg is krijgt hij een toetje, iets dat hij heel lekker vindt. Lik slagroom, beetje blikvoer, frolic enz.
Na een hele tijd wilde hij ook wel wat barf hapjes (KVV vond hij mishandeling) en menseneten proberen.
De laatste weken is het opeens ontzettend vooruit gegaan.
Hij vliegt naar de keuken wanneer ik ook maar naar een voerbak kijk, heeft op een beschaafde manier interesse in mijn eten, gaat na zijn bak nog even het bakje van de katten na en staat te trappelen voor zijn toetje :cheer:

:wink: Bij Charlie vond ik op die leeftijd trouwens ook dat ze naar weinig at; terwijl het nog iets meer was dan ze nu op volwassen leeftijd nodig heeft. Je went zelf aan zo'n volle bak, maar heel veel groeien zal hij niet meer en dan hebben ze minder nodig.
Goliat
Vaste gebruiker

TessaThomas schreef:Hoe lang is hij al zo zeurderig met eten?
Nu sinds een maand of 3 denk ik. Langzaam aan steeds wat moeilijker.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hmm, ik dacht als het plotseling is misschien een loopse teef. Maar dat is wel erg lang.

Ik denk dat hij gewoon minder nodig heeft nu. Misschien even de tip van Dagmar volgen, even hard, maar hopelijk gaat en blijft hij dan eten.
Goliat
Vaste gebruiker

Ik nam net een plakje kaas en dan staat hij dus te kwijlen en dat wil hij wel. Misschien minder eten en echt even voet bij stuk houden, want brok is ook geen optie omdat hij dan hetzelfde doet. Bovendien wil ik gewoon kvv geven liefst wat barf erbij dat is op het moment helemaal niet aan de orde, want op het moment lust hij ook geen kippen en eendennekken meer.... Ik heb al jaren Ridgeback's en eigenlijk altijd was eten het belangrijkste in hun leven, een hele omschakeling om er ineens een te hebben die er niet veel om geeft. Mijn teven stond en staan altijd te springen voor hun eten.
Goliat
Vaste gebruiker

Ja hormonen dachten wij ook eerst, maar ik moet zeggen dat hij daar helemaal niet zo mee bezig is. Alhoewel het natuurlijk best kan dat hij iets ruikt en toch reageert...
Merk wel dat hij wat misselijk wordt als hij niet eet. En dan overal op wil knagen...planten, hout etc. Ik ga even streng zijn en voet bij stuk houden.
dagmar88
Zeer actief

Goliat schreef:Ik nam net een plakje kaas en dan staat hij dus te kwijlen en dat wil hij wel.
:wink: Dan is een stukje kaas een prima beloning voor een lege bak.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik denk dat hij gewoon teveel krijgt en dat je dus inderdaad minder moet gaan voeren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Goliat
Vaste gebruiker

:D Goed idee. Ik denk ook dat ik maar even terug ga op de Carnibest en Lotgering, dat kreeg hij voornamelijk het eerste jaar. Ik heb de laatste tijd heel veel verschillende merken geprobeerd, Tinlo, HB, Versvoer, Smuldier, AHV, Degomeat etc. Misschien voor hem wel teveel van het goede... Carnibest is compleet dus dan krijgt hij in ieder geval alles binnen..

Bedankt voor het meedenken zover!
Goliat
Vaste gebruiker

Helaas ook vanochtend totaal geen intresse in zijn eten, zelfs niet met de pens erover die hij tot nu toe wel lekker vond.
Even gechecked met een droog biskwietje net maar die lust hij wel...... dus vanavond maar weer kijken.

Kan hier heel slecht tegen (heb een Rottweiler met anorexia gehad en maanden moeten dwangvoeren met vloeibare voeding). Mijn DA verzekerde mij dat dat echt heel zelden voorkomt en deze Rottweiler had daarvoor het parvovirus opgelopen, dus waarschijnlijk door het zo ziek zijn alles gekoppeld aan het eten.)
Maargoed ik heb daar toch wel een soort trauma van over gehouden en schiet redelijk in de stress als een hond met regelmaat zo slecht eet...

Als hij het weekend niet gaat eten toch maandag even langs de da voor mijn gemoedsrust!
dagmar88
Zeer actief

Goliat schreef:Helaas ook vanochtend totaal geen intresse in zijn eten, zelfs niet met de pens erover die hij tot nu toe wel lekker vond.
Even gechecked met een droog biskwietje net maar die lust hij wel...... dus vanavond maar weer kijken.

Kan hier heel slecht tegen (heb een Rottweiler met anorexia gehad en maanden moeten dwangvoeren met vloeibare voeding). Mijn DA verzekerde mij dat dat echt heel zelden voorkomt en deze Rottweiler had daarvoor het parvovirus opgelopen, dus waarschijnlijk door het zo ziek zijn alles gekoppeld aan het eten.)
Maargoed ik heb daar toch wel een soort trauma van over gehouden en schiet redelijk in de stress als een hond met regelmaat zo slecht eet...

Als hij het weekend niet gaat eten toch maandag even langs de da voor mijn gemoedsrust!
:wink: Tja, zo weet hij dat er wel wat anders komt wanneer hij niet eet.
Ik zou vanavond een keer niet aanbieden en morgenochtend weer hetzelfde neerzetten.
Hoe meer jij er een punt van gaat maken, hoe meer je hond dat doet.
Goliat
Vaste gebruiker

Pfff ik weet het dagmar. Ga nu ook niets meer geven behalve zijn gewone maaltijd. Ergens ben je toch bang dat er een onderliggend probleem is, maar hij ziet er super uit en gedraagt zich normaal. Ik begin toch te denken dat het met hormonen te maken heeft en een stukje kieskeurigheid. Nou dit weekend volhouden en niets meer tussendoor (zeg ik streng tegen mezelf).
dagmar88
Zeer actief

:mrgreen: :ok: succes!
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

ik heb het vorig jaar met Noa gehad dat ze haar eten niet meer moest, ze ging er steeds minder van eten en uiteindelijk trok ze haar neus ervoor op. Ze heeft echt een paar dagen helemaal niks gegeten (vooral heel erg moeilijk voor oma). Ook als beloning hoefde madame haar eten niet, werd gewoon uitgetuft. Ik vond het ook erg frustrerend, maar het heeft wel geholpen want na die paar dagen at ze zomaar de hele bak leeg en heeft ze het niet meer gedaan :)
Afbeelding
Goliat
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reactie, ik ben begin te denken dat het toch met loopse teefjes in de buurt te maken heeft. Hij is ineens vreselijk opgewonden naar mijn oudere teef. Een soort van enorm verliefd, zo overdreven heb ik hem nog niet gezien. Mijn teef staat me ook aan te kijken van "huhhhh wat moet ik hier nu weer mee :hmmm: ).
dagmar88
Zeer actief

Speelt dit nog maar kort dan?
Zelfs mijn grootste vreetzak eet een paar dagen niet met een loopse teef in huis of dichtbij.
Goliat
Vaste gebruiker

Hij heeft wel eens vaker een dagje dat hij niet eet de laatste maanden, maar dan at hij daarna wel weer goed en eigenlijk ook wel gewoon de verschillende smaken. Maar nu sinds 2 weken ging hij echt heel kieskeurig doen en nu dus echt al 2 dagen niets eten.... Ik weet dat we een paar nieuwe teven in de wijk hebben waaronder een jong Rottweiler van nu een maand of 8 a 9 denk ik, dus zou zo maar kunnen.

Hij was gisterochtend toen ik naar mijn werk was ook heel druk in de gang geweest, van alles overhoop gehaald en stuk gebeten..... dat heeft hij sinds klein pupje niet meer gedaan.

Ik heb net bericht gehad voor de jaarlijkse entingen van mijn honden dus dat komt mooi uit, laat ik hem voor de zekerheid nog even extra goed checken....

Voorlopig hou ik het maar even op de hormonen, hij is zo vrolijk en energiek dat ik me niet kan voorstellen dat hij iets mankeert.... Wel ga ik zijn porties is kleiner maken.
Zoals hij net met mijn teef bezig was om haar te "versieren" heeft hij nog niet eerder gedaan, het is mijn eerste reu dus ik moet het ook allemaal een beetje leren herkennen hahaha.... Tot nu toe 2 ridgeback teven gehad en dat waren beide enorme goede eters, en ook mijn teef die ik nu nog heb is een zeer goede eter! Zij lust alle merken vlees en alle diersoorten, dus het is even een wennen!
dagmar88
Zeer actief

:ok: Kan goed hoor.

Hoe is hij buiten? Die van mij luistert dan later, snuffelt meer/langer, markeert vaker en is niet helemaal bij de les.
Smekken, tandenklapperen en kwijlen heeft hij toen hij jonger was ook wel gedaan, maar vond het niet zo nodig dat hij zichzelf zo op liep te naaien :wink:
Goliat
Vaste gebruiker

Tjsa eigenlijk merk ik niet zoveel, wel veel plasjes maar dat heeft hij al lang. Klappertanden bij de plasjes van mijn teef doet hij ook al lang....

Vanmiddag is mijn man naar een losloopgebied geweest en hij heeft leuk gespeeld met zowel reutjes als teefjes, dus ook daar niets anders.
Bananen heeft hij wel vaker in zijn oren :wink:

Het is ook allemaal gissen maar zijn gedrag vanmiddag was wel opvallend opgewonden.... Ik zal eens opletten of ik iets hoor in de buurt of er een teefje loops is.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”