Onze hond kim(Jack Russel) is alweer bijna 17, al is het de vraag of ze deze leeftijd nog haalt
Twee weken hadden we nog een leuke wandeling gemaakt in het Westerpark in Zoetermeer(ongeveer 7km), ze liep prima mee op wandelsnelheid(wat voor haar ook beetje rennen is). Maar wat een schrik tijdens het uitlaten anderhalf week geleden!
Ze viel vanuit het niets ineens om in het gras om dan ineens zwaar te ademen en alles te laten lopen, baasje helemaal in paniek!
Ik met haast dierenarts(dierenkliniek Driemanspolder/Meerzicht Zoetermeer) bellen terwijl ik haar in de gaten hou, dierenarts zei dat het waarschijnlijk een epileptische aanval was(wat voor kan komen bij oudere honden) en als het vaker zou gebeuren ik overnieuw zou moeten bellen(hij gaf me ook wat tips wat te doen bij zo'n aanval). Kim kwam ondertussen weer bij en ging weer overeind staan, hoewel het nog wel 5 minuutjes duurde voordat ze weer energiek zoals vroeger verder liep.
Ik heb haar daarna nog een paar keer uitgelaten, hierbij was er nog niks te merken en het gebeurde ook niet meer.
Maar afgelopen maandag, tijdens het uitlaten gebeurde het weer overnieuw. Ik had me al een beetje ingelezen op het internet over soortgelijke aanvallen en ik lette deze keer ook goed op.
- Tijdens het uitlaten stopte ze ineens met lopen
- Ze bleef 6 seconden naar me staren totdat ze ineens door haar poten zakte en omviel
- Ze had het hevig benauwd(je ziet haar zwaar ademen) en liet alles weer lopen
- Tijdens deze hele aanval lette ik ook op of ze nog bij bewustzijn was, dus ik ging met mijn vinger langs haar ogen en haar ogen volgden mijn vingers ook. Dus ze leek gewoon bewust te zijn
- Ze ligt gewoon stil tijdens de aanval, en beweegde ook niet[/]. waarom ik ook betwijfelde of het wel een epileptische aanval was, ik zou het zelf gewoon kort flauwvallen noemen
- Even later stond ze weer op en binnen 1 minuut was ze weer de oude
Ik heb toen met de spoedlijn van de dierenarts gebeld en we konden binnen 45 minuten terecht bij hem, dus ook maar snel een taxi geregeld aangezien we altijd van de OV afhankelijk zijn(geen eigen auto).
Toen we eenmaal bij de dierenarts waren heb ik hem de hele verhaal voorgelegd, hierbij nam hij Kim haar hartslag op(160, ze was ook beetje nerveus van de da
Hierna heeft hij ook nog Kim haar reflexen(werken prima behalve haar rechter achterpoot waarbij de zenuw al paar jaartjes wat problemen heeft waardoor het beetje vertraagd is, Kim heeft haarzelf er al aan aangepast) getest en ook wat andere dingen maar kon voor de rest niks vinden, dus hij heeft ons Furosoral meegegeven om haar brandje in haar longen te laten blussen en heeft ons 3 opties gegeven:
- Hartecho laten maken, dan is het meteen duidelijk wat voor medicatie het beste voor haar is
- Beetje experimenteren met medicatie zonder hartecho en kijken waarvan ze opknapt
- In laten slapen(waarbij hij geen mening gaf, dat laat hij compleet aan de baasje over en heeft eventueel boekjes om met de beslissing te helpen)
We hebben ook alvast een vervolgafspraak op vrijdag.
De Furosoral lijkt wel aan te slaan, al heeft ze na haar rondje nog wel een beetje last van benauwdheid maar ze valt niet meer flauw.
Maar ze lijkt wel veel eerder uitgeput, wat eigenlijk ook wel logisch is bij hartproblemen. Want tijdens haar rondje wisselt ze de hele tijd tussen rennen op wandelsnelheid en rustig lopen en even op adem komen, ik heb mezelf al hierop aangepast tijdens het uitlaten en ik laat haar ook alleen rustig lopen waar ze ook flink plezier in heeft(kwispelen en overal snuffelen zoals vroeger)
Wij hebben al besloten dat we gewoon een hartecho laten maken bij Dierenkliniek Makker in Rijswijk, ook omdat wij het fijn vinden om te weten wat er precies aan de hand is in haar hartje en of er eventueel niks aan de hand is in haar longetjes(het zou echt verschrikkelijk zijn als het blijkt dat haar longetjes bijvoorbeeld volzitten met tumoren). We gaan zo ook even met de dierenarts in het telefonisch spreekuur onze beslissing doorgeven(en vragen om doorverwijzing) en vragen of ze eventueel wat meer Furosoral mag hebben(misschien helpt dat bij haar benauwdheid).
In deze topic zal ik ook bijhouden met hoe het met haar gaat, en wil graag ook jullie standpunt over een hartecho laten maken weten.
Echter heb ik liever geen reacties met de inhoud "Laat die ouwe hond nou inslapen" aangezien ze nog veel plezier in het leven heeft(op de korte benauwde momentjes na, max 20 minuten per dag) en wij graag nog iets voor haar willen doen(over geld maken wij ons geen zorgen, misschien dat we ook nog haar bloed+urine laten onderzoeken).
Het is namelijk ook niet leuk om je hond te laten inslapen terwijl je het gevoel hebt dat je geen flikker voor haar hebt gedaan, ongeacht de leeftijd