Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oorzaken hotspot

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

JBK

oorzaken hotspot

Ongelezen bericht door JBK »

Kreeg van een vriendin de hint dat het ontstaan van de 3e hotspot in 1 jaar tijd bij Cody kan zijn ontstaan door vlooien.
Nu vind ik preventief ontvlooien/ontwormen eerlijk gezegd niet nuttig, maar zou het daadwerkelijk daar aan kunnen liggen? Hij heeft nooit zichtbaar vlooien, maar we hebben ook katten en die komen (net als hij uiteraard) wel buiten. De katten hebben ook nooit zichtbaar vlooien/wormen, al 12 jaar niks aan de hand.

We gaan nu sowieso een eetdagboek bijhouden want ondanks dat hij kvv krijgt, eet hij ook weleens een hapje Carocroc brokken van Truus of een stukje kaas of worst wat niet goed meer is voor menselijke consumptie.
In het eetdagboek houden we dan ook bij welke enkelvoudige soorten vlees hij die dag krijgt en welk groentenprutje.

Hij heeft de hotspot altijd bij z'n kaak en dan heeft hij ook korstjes op z'n hoofd en in z'n nek.
Tips en trucs zijn welkom!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: oorzaken hotspot

Ongelezen bericht door sbientje »

sommige honden zijn er echt heel gevoelig voor.. Vervelend. het kan zeker van vlooien komen maar dat zou je hem denk ik ook wel op andere plekken moeten zien krabben oid, zelfs 1 vlo blijft volgens mij niet op 1 plek zitten (en dan ook nog altijd op hetzelfde plek.
JBK

sbientje schreef:sommige honden zijn er echt heel gevoelig voor.. Vervelend. het kan zeker van vlooien komen maar dat zou je hem denk ik ook wel op andere plekken moeten zien krabben oid, zelfs 1 vlo blijft volgens mij niet op 1 plek zitten (en dan ook nog altijd op hetzelfde plek.
't is een gevoelig typje ;) Ik moet hem sowieso altijd goed droogmaken na het zwemmen, anders voelt het al gelijk broeierig.
Maar elke keer dezelfde plek is ook waarom ik dat vlooienverhaal niet zo geloof. Een vlo bijt niet alleen op z'n kaak (en op zn kop waar de korstjes zitten maar wat nooit ontaard in hotspots)
Hij heeft het nu 2x op z'n linkerkaak gehad en nu dan rechts.
Kijk, als het wel van vlooien zou kunnen komen, ga ik hem daar zeker tegen behandelen en dat ook braaf blijven volhouden.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kaak is vaak ook wel zo'n plek net onder de oren, wat ook vaak weer verband houdt met voedselproblemen dus dat zou ik zeker niet uitsluiten
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Het kan.....
Dat hij word gebeten, jeuk krijgt, gaat krabben, klein wondje krijgt wat steeds groter word en gaat smetten.

Maar het kan ook door een ontstoken oor komen waar hij dan aan gaat krabben omdat je die plek noemt.

Wel vervelend zeg!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Kan het geen atopie zijn?
Haren op de kop zijn korter, dus dat je daar eerder de reactie ziet?

Atopie veroorzaken ook hotspots.
Kan ook daar een aanraking met een bepaalde plant/struik of iets dergelijks zijn.
Hebben die 2 van mij ook al een keer gehad.

Succes met het uitvinden, is altijd moeilijk!
JBK

Sanne!! schreef:Het kan.....
Dat hij word gebeten, jeuk krijgt, gaat krabben, klein wondje krijgt wat steeds groter word en gaat smetten.

Maar het kan ook door een ontstoken oor komen waar hij dan aan gaat krabben omdat je die plek noemt.

Wel vervelend zeg!
Het kan ook hoor! Maar gevoelsmatig zeg ik dat het voedsel gerelateerd is. Als dat niet klopt of iemand heeft andere inzichten dat het wel door vlooien komt, wil ik dat heel graag weten.

Oorproblemen kwam hij mee bij ons, maar zijn oren waren nu (en bij de vorige hotspots) brandschoon en ontstekingsvrij.
M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door M@rijke »

Ayla heeft 2x hotspot gehad door een tekenbeet
JBK

Cody heeft tijdens een weekendje weg tig tekenbeten gehad (en toen had ik 'm van te voren wel behandeld maar hebben toch tig teken zich vastgebeten) en daar heeft hij niks aan over gehouden. :ugh:
JBK

Niemand met tips? Of andere inzichten?
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

JBK schreef:Niemand met tips? Of andere inzichten?
Heel zelden een hotspot, gelukkig :D
Ik leg de link met een wondje dat kan ontstaan door van alles, en daarna veelvuldig likken aan dat plekje.
Of inderdaad een beet van een vlo, wat ook irritatie geeft en vervolgens wordt gelikt, gebeten of gekrabd.
Zo heb je zéker onder een dikke vacht een bron van irritiatie wat m.i. kan uitdraaien op een hotspot.
Zwemmen maakt dat alles nog eens vochtig wordt/blijft.
Afbeelding
JBK

labje schreef:
JBK schreef:Niemand met tips? Of andere inzichten?
Heel zelden een hotspot, gelukkig :D
Ik leg de link met een wondje dat kan ontstaan door van alles, en daarna veelvuldig likken aan dat plekje.
Of inderdaad een beet van een vlo, wat ook irritatie geeft en vervolgens wordt gelikt, gebeten of gekrabd.
Zo heb je zéker onder een dikke vacht een bron van irritiatie wat m.i. kan uitdraaien op een hotspot.
Zwemmen maakt dat alles nog eens vochtig wordt/blijft.
Wees blij! Cody is er deze keer ook echt naar van.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hier nog maar 1 keer een hotspot gehad, het was halverwege de staart,na veelvuldig zwemmen dus ik vermoed dat het bij hem door de vochtigheid was
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Dit is een hotspot die voedselgerelateerd is. Dit was een paar uur na het eten van een pond kip toen ik nog niet wist dat hij daar allergisch voor was.
Afbeelding
Afbeelding
JBK

Ai dat ziet er ook naar ook. :ugh:
Bij Cody is het echt een cirkel en wat minder vurig, meer smettend. Maar wel exact dezelfde plek!

Bij hem/haar (?) was het afdoende om kip te mijden? Daarna nooit een hotspot meer?
alm@
moderator

JBK schreef:Ai dat ziet er ook naar ook. :ugh:
Bij Cody is het echt een cirkel en wat minder vurig, meer smettend. Maar wel exact dezelfde plek!

Bij hem/haar (?) was het afdoende om kip te mijden? Daarna nooit een hotspot meer?
Hij heeft de eerste jaren hier (hij is inmiddels 13) brokken gehad. Niet alleen dat hij een lastige eter was maar hij begon rond z'n 3e ook te krabben. Hij kon echt uren met zijn achterpoot wezenloos zitten te krabbelen maar nooit een kapotte huid. Verschillende malen de da bezocht, uiteraard kreeg hij dan een prednisonspuit en dan was het weer een tijdje over, vlooienmiddel gebruikt, omgevingsspray maar de oorzaak was niet duidelijk. Totdat ik overstapte op vers toen hij 5 was. Niet alleen was met een paar dagen het krabben over maar hij at ook achter elkaar met smaak zijn bak leeg. Tot ik hem dus op een dag kip gaf met bovenstaande hotspot als resultaat. In de brokken die hij kreeg hebben natuurlijk altijd kleine hoeveelheden kip gezeten, voldoende om jeuk te hebben maar niet voldoende voor zo'n grote uitbraak. Afijn, sinds hij geen kip meer krijgt, heeft hij nooit meer jeuk gehad of een hotspot :wink: Kip en granen zijn over het algemeen bekende allergie veroorzakers.
Afbeelding
JBK

Thanks voor je uitgebreide info! :ok:
Cody krabbelt niet veel, en heeft dus als reactie alleen de hotspot, althans zo lijkt het. Het is alles of niks...

Ik ben sowieso gestopt met brood en pasta (die hij weleens bij zn kvv krijgt als we over hadden en brood kreeg hij als beloning)
Qua kip hink ik op twee gedachten, ook na jouw post, want hij krijgt geregeld kip maar sporadisch dus een reactie, als in hotspot.
Heb sowieso genoeg andere diersoorten liggen die we kunnen voeren. Misschien dat ik wel gelijk stop met de kip. :denken:
alm@
moderator

JBK schreef:Thanks voor je uitgebreide info! :ok:
Cody krabbelt niet veel, en heeft dus als reactie alleen de hotspot, althans zo lijkt het. Het is alles of niks...

Ik ben sowieso gestopt met brood en pasta (die hij weleens bij zn kvv krijgt als we over hadden en brood kreeg hij als beloning)
Qua kip hink ik op twee gedachten, ook na jouw post, want hij krijgt geregeld kip maar sporadisch dus een reactie, als in hotspot.
Heb sowieso genoeg andere diersoorten liggen die we kunnen voeren. Misschien dat ik wel gelijk stop met de kip. :denken:
Graag gedaan. Bedoel je dat hij een hotspot krijgt na het eten van kip? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Afbeelding
JBK

Was een rare zinsconstructie van me :ugh:
Ik bedoelde te zeggen dat hij vaak kip eet maar dat hij daar eigenlijk nooit op reageert. Althans niet aantoonbaar.
En ik weet eerlijk gezegd niet meer of hij de dag voor het ontstaan van zijn hotspot kip op heeft of niet.
Daarom houden we nu het eetdagboek bij en krijgt hij als beloning wortel :mrgreen:
alm@
moderator

JBK schreef:Was een rare zinsconstructie van me :ugh:
Ik bedoelde te zeggen dat hij vaak kip eet maar dat hij daar eigenlijk nooit op reageert. Althans niet aantoonbaar.
En ik weet eerlijk gezegd niet meer of hij de dag voor het ontstaan van zijn hotspot kip op heeft of niet.
Daarom houden we nu het eetdagboek bij en krijgt hij als beloning wortel :mrgreen:
Duidelijk :mrgreen: succes, hoop dat je de oorzaak vindt :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”