Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Labradoodle

Ongelezen bericht door ranetje »

empyree schreef:Als je die eerste leuk vind kun je ook een fauve de bretagne nemen, is iets lichter van kleur maar lijkt er toch veel op ;-)
Ik kan niet geloven dat die vachten geen problemen geven bij allergische mensen ? Doe mij dan toch maar een echte poedel of één van de bestaande waterhonden. (ga ik natuurlijk voor een lagotto ;-) )
:mrgreen:
Als je alleen naar de kleur kijkt misschien.
Voor de rest zijn er geen overeenkomsten :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Ik denk dat veel karakterproblemen een direct gevolg van die castratie kunnen zijn. Ik ben dol op reuen. Reuen zijn vaak juist zo lief en tolerant omdat ze reu zijn. Ik ken meer castraten die baknijd hebben, die bijten of die niet met andere honden kunnen dan echte reuen. Een reu is vaak extreem tolerant met kinderen en laat alles met zich doen door teefjes. Castraten vind ik vaak sjaggie en sociaal onbeholpen. Niet altijd, maar de echte goede stabiele dieren zijn meestal juist niet gecastreerd. Mijn herderkruising werd ook pas pittig na castratie ( teef ).
Chagrijnig zijn ze hier allerminst. Tibbe wel extreem onzeker, Pjotr loopt ook niet bepaald over van zelfvertrouwen en is nog steeds een hond van 9 maanden wat betreft gedrag en belastbaarheid.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

ranetje schreef:
empyree schreef:Als je die eerste leuk vind kun je ook een fauve de bretagne nemen, is iets lichter van kleur maar lijkt er toch veel op ;-)
Ik kan niet geloven dat die vachten geen problemen geven bij allergische mensen ? Doe mij dan toch maar een echte poedel of één van de bestaande waterhonden. (ga ik natuurlijk voor een lagotto ;-) )
Ik heb het niet over een basset fauve hè, ik ken een paar hele leuke grote fauven en ik denk dat het karakter van sommige doodles ook wel wat te wensen over laat ;-) (zoals in elk ras uitschieters zitten natuurlijk)
Sandra
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

empyree schreef:
ranetje schreef:
Ik heb het niet over een basset fauve hè, ik ken een paar hele leuke grote fauven en ik denk dat het karakter van sommige doodles ook wel wat te wensen over laat ;-) (zoals in elk ras uitschieters zitten natuurlijk)
De Griffon Fauve (de grote hond dus) is wel een meutehond die het vooral goed doet op vos en wilde zwijnen, zeer moedig en eigenzinnig, en dus normaal gesproken niet vergelijkbaar met een hond met poedel/labrador genen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik ken een griffon fauve en dat is de grootste miet die er bestaat zonder enkele jachtpassie. Wel een ideale huishond overigens. Zo zie je maar weer dat rasbeschrijvingen niet alles is.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
ranetje
Zeer actief

Sanchis schreef:Ik ken een griffon fauve en dat is de grootste miet die er bestaat zonder enkele jachtpassie. Wel een ideale huishond overigens. Zo zie je maar weer dat rasbeschrijvingen niet alles is.
Natuurlijk zijn die er ook.
Maar als je daar van uit gaat kan je van een hele koude kermis thuis komen :8):

Ik heb teckels gehad waarvan twee uit een showlijn waar heel weinig jacht bij de voorouders zat.
En die konden jagen!!!!!! :80:

Bij de keuze van een hond is het volgens mij verstandiger te kijken naar waar het ras voor bedoeld is, dan naar een of een paar vertegenwoordigers te kijken die het niet in zich lijken te hebben. :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb ooit een Teckelpup verkocht aan mensen die ook een volwassen Centraal Aziaat hadden.
Die CAO was zo'n beetje de grootste softie van het westelijk halfrond :engel: Nul waaks.

Om dan er van uit te gaan dat ze allemaal zo zijn "want die is het toch ook?" kan wel eens héél vervelende consequenties hebben :80:

:mrgreen: Een kennis van ons had eerst een rottweiler die zonder dat de baas thuis was nog net niet aan kwam met koffie en koek en daarna een :denken: wat was het, boerboel of bull mastiff die precies zo was. En dus wel gekocht om het erf te bewaken :mann:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:Ik heb ooit een Teckelpup verkocht aan mensen die ook een volwassen Centraal Aziaat hadden.
Die CAO was zo'n beetje de grootste softie van het westelijk halfrond :engel: Nul waaks.

Om dan er van uit te gaan dat ze allemaal zo zijn "want die is het toch ook?" kan wel eens héél vervelende consequenties hebben :80:

:mrgreen: Een kennis van ons had eerst een rottweiler die zonder dat de baas thuis was nog net niet aan kwam met koffie en koek en daarna een :denken: wat was het, boerboel of bull mastiff die precies zo was. En dus wel gekocht om het erf te bewaken :mann:
Mijn herders liepen een keer los in huis en tuin (wij woonden dusdanig dat we gerust alles open lieten met de honden in de tuin, er kwam sowieso zelden iemand achterom), kwamen we thuis, lag er een briefje van de glaszetter :denken: Wij hem gebeld, zegt 'ie doodleuk; "die honden doen ook niks als jullie er niet zijn" Tja, fijn voor jou, maar vertel het maar niet verder :oohja:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

laeken schreef:Ik denk dat veel karakterproblemen een direct gevolg van die castratie kunnen zijn. Ik ben dol op reuen. Reuen zijn vaak juist zo lief en tolerant omdat ze reu zijn. Ik ken meer castraten die baknijd hebben, die bijten of die niet met andere honden kunnen dan echte reuen. Een reu is vaak extreem tolerant met kinderen en laat alles met zich doen door teefjes. Castraten vind ik vaak sjaggie en sociaal onbeholpen. Niet altijd, maar de echte goede stabiele dieren zijn meestal juist niet gecastreerd. Mijn herderkruising werd ook pas pittig na castratie ( teef ).
Ik denk dat het meer ligt aan het feit dat mensen denken een kant en klare hond te kopen en zich niet realiseren dat ook de perfecte labradoodle gewoon opgevoed moet worden. Ik denk dat het hartstikke leuke honden kunnen zijn, maar zonder sturing hebben ze wel potentie om rampzalig te worden :oohja:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ergens snap ik het wel overigens, dat de doodles zo populair zijn. Veel mensen willen "een leuke hond" en het boeit ze geen donder of papa en mama van de pup de winner heeft gewonnen. Stel je zoekt een hond die niet verhaard en je krijgt te horen dat poedels daar wel aan kunnen voldoen. Dan kom je op de site van een gemiddelde poedelfokker en het enige wat je leest is dat de hond zo veel prijzen heeft op die en die show en je ziet een plaatje van een hond waar de meesten van gruwelen. Over karakters lees je meestal een wat algemene beschrijving, als die er al op staat.
Als mensen dat al niet geschrokken en afgehaakt zijn en er een mailtje aan wagen tref je ook nogal eens een fokker die vindt dat je erg blij mag zijn als ze je goed genoeg vinden voor een pup, maar dan wel door hun uitgekozen. Pupje wordt dan vaak met kale tenen en snoet afgeleverd, ook al hebben mensen veel liever een ragebol.

Zet daar een doodle fokker tegenover die heerlijke warrige honden op zijn site heeft, de hond omschrijft als de ideale gezinshond en het hartstikke leuk vindt dat jullie zo'n geweldige doodle bij hem komen kopen.

Dan kun je zeggen dat mensen zich beter moeten informeren maar zij hebben het gevoel bij een geweldig adres uit te zijn gekomen: ouders getest, pups liggen er netjes bij... En ja daar betalen ze dan voor. Wellicht niet helemaal om de juiste redenen (want er zijn er zat die het maar wat interessant vinden dat ze tegen iedereen kunnen vertellen dat ze een zeer exclusieve honden hebben van €1900) maar ik geloof ook zeker niet dat iedereen het uit slechte bedoelingen doet. Ze vinden bij een doodle fokker wat ze bij veel poedelfokkers niet vinden.

Blijft natuurlijk zonde van je geld, als je voor minder dan de helft het ras kan krijgen waar alle leuke dingen vandaan komen, maar dat terzijde :engel:

Sanchis
Zeer actief

Laten weer gewoon die honden shows afschaffen, dan zijn we helemaal uit de problemen!
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
dagmar88
Zeer actief

kipo schreef:Wij hem gebeld, zegt 'ie doodleuk; "die honden doen ook niks als jullie er niet zijn" Tja, fijn voor jou, maar vertel het maar niet verder :oohja:

:LOL:

Zeg ik tegen bezoek ook altijd over Niko. Die klinkt heel indrukwekkend, maar is stiekem een waakhond van likmevestje :mann:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik voorheen ook altijd een heel leuk beeld van de Labradoodle had en de poedel helemaal niks vond.
Bij Labradoodle dacht ik aan een stoere kinderknuffelende hond en bij de poedel aan een opgetutte, puffige swarovski-halsbandje hond.
Toen ik Manu net had kwam ik op een uitlaatveldje een koningspoedel tegen én een Labradoodle en die poedel was zó leuk! Als een idioot aan het apporteren en heel veel bezig met de baas. Zat heerlijk stoer in de vacht en was heel sociaal naar mens en hond. De Labradoodle was reusachtig groot (en lelijk) en ging achter een struikje liggen en had nergens interesse in. Ook niet toen baas door naar huis liep :lol1:
Dat is natuurlijk 1 indruk.
Maar zo zie je maar dat je als hondenleek je toch best kunt vergissen.
In mijn omgeving heb ik eigenlijk alleen maar hondenleken en ook die zijn wild van de Labradoodle. "Wil je een hond? Heb je kinderen? Neem een Labradoodle, dat is écht wat". Allemaal via via info.
Ik wist overigens ook nooit dat castreren helemaal niet zo goed is. Daar kwam ik ook pas op dit forum achter.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sanchis schreef:Laten weer gewoon die honden shows afschaffen, dan zijn we helemaal uit de problemen!
Want? :scratch:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sanchis
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sanchis schreef:Laten weer gewoon die honden shows afschaffen, dan zijn we helemaal uit de problemen!
Gewoon omdat Sanchis een hekel heeft aan het benadrukken van esthetiek bij levende have :engel:
Dat gepruts met die poedelkapsels leren ze al gauw af als de hond ineens geen showdoggie meer is.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Sanchis schreef:
Marjoleine schreef:
Gewoon omdat Sanchis een hekel heeft aan het benadrukken van esthetiek bij levende have :engel:
Dat gepruts met die poedelkapsels leren ze al gauw af als de hond ineens geen showdoggie meer is.
Ik denk dat dat wel tegen/mee valt.

Er zullen zat mensen overblijven die het juist leuk vinden om hun poedel in diverse modellen te (laten) trimmen. Niet vanwege de showvoorbeelden, maar gewoon omdat het kan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Toen ik met mijn pony op de clubles reed liep er altijd een mevrouw langs met van die geverfde poedels, twee grote en 1 kleine. Met kraaltjes en tierelantijntjes.
En iedere keer weer zette mijn pony met staart in de lucht al knorrend het op een hollen :LOL: Die vond ze doodeng!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sanchis schreef:
Marjoleine schreef:
Oh.
Nou, dat heeft niks te maken met het nut van een labradoodle natuurlijk.
En de meeste poedels staan gewoon in jeugdtoilet. Campingmodel, zoals Nanna zo mooi zegt.
En de bijzondere modelletjes blijven toch wel want dat is met name voor trimwedstrijden en niet voor hondenshows.

Bovendien gaan hondenshows niet alleen maar over esthetiek.
Maar dat is een andere discussie.

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Sterker nog, mijn boomloze poedel,m die toch echt in haar leven geen show gaat zien, heeft kale voetjes, kale snuit, kale staart aanzet, en is nu druk bezig om haar vacht te laten groeien voor een leuk poedeltoiletje. Wat er in de zomer weer afgaat, aangezien ze dan in haar zomertoilet mag met als voorbeeld: Afbeelding

Gewoon omdat ik het leuk vind :P

Nu staat ze in modelletje haarbal met kale voetjes, staartaanzet en snuit.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Sanchis
Zeer actief

Hoe krijg je die snuit eigenlijk kort? Scheren? Met snorhaar en al?
kipo
Zeer actief

Nanna schreef:
Sanchis schreef:Hoe krijg je die snuit eigenlijk kort? Scheren? Met snorhaar en al?
Nee, je moet om die snorharen heen scheren, nou goed :tongue:
Insmeren met veet
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:
Sanchis schreef:
Marjoleine schreef:
Ik denk dat dat wel tegen/mee valt.

Er zullen zat mensen overblijven die het juist leuk vinden om hun poedel in diverse modellen te (laten) trimmen. Niet vanwege de showvoorbeelden, maar gewoon omdat het kan.
Denk ik ook. Wat ook prima is natuurlijk. Ieder het zijne :ok:

Maar ik denk dat het wel zou helpen voor het imago als de poedelclub en fokkers ook een ander beeld laten zien dat het opgedofte showhondje.

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

kipo schreef:
Nanna schreef:
Sanchis schreef:Hoe krijg je die snuit eigenlijk kort? Scheren? Met snorhaar en al?
Insmeren met veet
oh ik dacht harsen :engel:
ellen
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Lysette schreef:
Maar ik denk dat het wel zou helpen voor het imago als de poedelclub en fokkers ook een ander beeld laten zien dat het opgedofte showhondje.
Ik denk dat je gelijk hebt. Mensen gaan nu eenmaal af op een eerste indruk. Als dat een poedel in continentaal is moet je ook maar net zelf kunnen bedenken hoe dat eruit ziet als je hem anders trimt. Ik denk dat het echt teveel gevraagd is voor iemand die een leuke huishond zoekt om daar doorheen te prikken. Als ik aan mensen die poedels niet zo leuk vinden plaatjes laat zzien van een poedel getrimd als doodle worden de reacties al positiever. Je moet er maar zelf op kunnen komen dat zo'n overgestylde poedel er ook lekker ruig uit kan zien.
kipo
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:
kipo schreef:
Nanna schreef:
Insmeren met veet
oh ik dacht harsen :engel:
ellen
Oooh wat ben jij gemeen :zweep:
kipo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Die loink van Tara is de vertaald eversie, dit is het origineel:
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTerm ... InDogs.pdf
Sorry, overheen gelezen, zal wel door de wonderlijke spelling komen :engel: .
Hoewel ik het echt meer dan uitstekend vind om ook de nadelen te belichten, vind ik dit een nogal gekleurd artikel. De voordelen worden nogal gebagatelliseerd en bij de nadelen worden of geen cijfers genoemd óf de cijfers zijn gebaseerd op rassen waarbij het betreffende nadeel sowieso al meer dan gemiddeld voorkomt, ook zonder castratie.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

lets have fun schreef:
Lysette schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt. Mensen gaan nu eenmaal af op een eerste indruk. Als dat een poedel in continentaal is moet je ook maar net zelf kunnen bedenken hoe dat eruit ziet als je hem anders trimt. Ik denk dat het echt teveel gevraagd is voor iemand die een leuke huishond zoekt om daar doorheen te prikken. Als ik aan mensen die poedels niet zo leuk vinden plaatjes laat zzien van een poedel getrimd als doodle worden de reacties al positiever. Je moet er maar zelf op kunnen komen dat zo'n overgestylde poedel er ook lekker ruig uit kan zien.
Klopt hoor, dit is ook de reden waarom de Portugese Waterhond het minst bemind is van de waterhonden
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Yup, scheren. Cara heeft nog nooit tegen het snuit scheren geprotesteerd. Wel tegen de voetzooltjes, dat kietelt namelijk.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kipo schreef:
Marjoleine schreef:Die loink van Tara is de vertaald eversie, dit is het origineel:
Hoewel ik het echt meer dan uitstekend vind om ook de nadelen te belichten, vind ik dit een nogal gekleurd artikel. De voordelen worden nogal gebagatelliseerd en bij de nadelen worden of geen cijfers genoemd óf de cijfers zijn gebaseerd op rassen waarbij het betreffende nadeel sowieso al meer dan gemiddeld voorkomt, ook zonder castratie.
Oh? Het is gewoon een publicatie hoor.
Een onderzoek dat keurig volgens de regels gedaan is en ook akkoord is bevonden door de uni. Wat is daar verder gekleurd aan?

Afbeelding

kipo
Zeer actief

Marjoleine schreef:
kipo schreef:
Oh? Het is gewoon een publicatie hoor.
Een onderzoek dat keurig volgens de regels gedaan is en ook akkoord is bevonden door de uni. Wat is daar verder gekleurd aan?
Nou, dat het risico dat je hond overlijdt aan melkklierkanker maar 1% is, is fijn, dat een lijstresectie een behoorlijk zware ingreep is, met een pittige herstelperiode wordt er niet bij verteld.
Botkanker, de multi-breed study toont aan dat het risico op botkanker bij castratie onder het jaar 2x zo groot is, oké, is iets om rekening mee te houden, maar dan worden er vervolgens de cijfers genoemd van de incidentie van botkanker bij Rottweilers, ja die hebben sowieso al een veel grotere kans om botkanker te krijgen dan andere rassen. Zoals het er nu staat wordt er gesuggereerd dat na vroege castratie het risico op het krijgen van botkanker 25 (28?) % is. Dat vraag ik me voor andere rassen serieus af.
Dat vind ik er gekleurd aan, om maar eens 2 dingen eruit te pikken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”