Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anaalklieren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Anaalklieren

Ongelezen bericht door moosje »

Bleza heeft een maand of 3-4 geleden een keer haar anaalklieren geleegd omdat ze in de stress schoot.
Vanaf dat moment heeft ze af en toe echt een vieze anaalklierlucht om zich heen hangen. Soms is het weer een paar dagen weg, en dan ineens is het er weer.
Vier weken geleden heeft de DA ze nog uitgeknepen, ze zaten goed vol.
Haar ontlasting is regelmatig behoorlijk hard, dus daar zou het niet aan moeten liggen denk ik.

Iemand nog een idee hoe het kan dat ze zo snel weer vol lijken te lopen?

Voordat ze ze leegde had ze er nooit last van.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Re: Anaalklieren

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik weet ook de precieze reden niet maar hier is het net zo.
Kori heeft een tijdje gehad dat ik ze wel elke week uit moest knijpen om nare situaties te voorkomen maar die heeft er nu al een jaar ofzo helemaal geen last meer van.
Chupa heeft in het verleden wel een paar keer zelf geleegd maar als ik dan voelde waren ze eigenlijk altijd leeg maar nu laatste twee weken word ik helemaal gek van hem, heb ze nu al twee keer uitgeknepen maar toch lopen ze steeds weer vol met alle narigheid van dien :schrik: Hopelijk is het snel weer over die ongein!

Ook hier keiharde drollen trouwens maar echt helpen doet het momenteel even niet...
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola heeft het een poos gehad. Ik liet ze ook uitknijpen, maar daar wordt het alleen maar erger van. Ik heb het dus gewoon laten gaan. Ze mocht even wat minder op de bank en op schoot, maar dat is van korte duur geweest. In combinatie met andere brokken en vooral dus niet meer eraan zitten, is het helemaal weg. Ze ligt nu probleemloos naast me te tukken op de bank ;-)
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat te harde ontlasting ook niet goed is voor de anaalklieren. Dat is het voor niets overigens maar nu dan even in dit verband :wink:
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Bij Storm is het overgegaan na een AB kuurtje, er bleek een ontsteking te zitten. Waardoor er veel vocht ontstond en daardoor
liepen de anaalklieren weer vol. Overigens was zijn ontlasting normaal.
Na de kuur nergens geen last meer van gehad.

Misschien een optie voor je hondje?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Inge O schreef:herhaaldelijk uitknijpen zou ik ook zeker niet doen en ik kan me inderdaad voorstellen dat (te) harde ontlasting ook niet het gewenste effect heeft : de kliertjes moeten door een passerende drol een soort van leeggemasseerd worden, ik denk dat ze door een harde drol eerder worden dichtgeduwd.

zolang ze er zelf niet duidelijk last van heeft zou ik er niks aan doen, behalve eventueel regelmatig haar achtereing wassen om eventuele druppeltjes weg te wassen.
moosje schreef:Voordat ze ze leegde had ze er nooit last van.
maar ik acht de kans groot dat het andersom is : niet dat de problemen begonnen zijn na het herhaaldelijk legen maar dat ze ze herhaaldelijk geleegd heeft omdat ze overvol zaten.
Was in een stresssituatie waardoor ze ze leegde. En het was eenmalig. :wink:
Niet 'zomaar'. Weet ook niet of honden dat überhaupt kunnen, gewoon de anaalklieren leggen zonder stress? Ik ken het alleen in stresssituaties.
Ik heb ze nu 1 keer uit laten knijpen, jouw advies is in het niet weer te laten doen?
Gisteravond begin ze wat te likken, en vlak daarna kwam ze bij me liggen en toen rook ik het. Dus toch wel wat last denk ik?
Afbeelding

jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Als ze overvol zitten kunnen ze ze ook zonder enige stress, op zeer ongewenste momenten, legen.
Veel uitknijpen kan idd zorgen dat het een chronisch probleem word.

Bij mijn hond zijn ze er uiteindelijk uitgehaald
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Vanmiddag toen ik thuis kwam rook ik het gelijk weer :schrik: En weer bomvol, niet uitknijpen is gewoon geen optie want het lekt eruit, als ie dan een keer een scheet laat zit m'n bank ook onder (hadden we van de week al :ugh: ). Overigens heb ik het bij hem in het verleden nog nooit tijdens stress gezien maar juist tijdens hele ontspannen momenten :19:

Heb net de DA maar even gebeld voor advies, ik moet proberen om de tijd tussen het uitknijpen te gaan rekken omdat dit natuurlijk ook de juiste manier niet is, als het vrijdag nog zo dramatisch is moet ik terugbellen. Het vocht zelf ziet er 'goed' uit maar het is gewoon heel veel. Vandaag had ie trouwens weer wat zachtere poep want gister brokken op dus hopelijk is het snel over :kotz:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Hier vandaag ineens heel vaak en veel ontlasting, begon vrij hard, viel uit elkaar, daarna werd het steeds iets zachter. Niet dun, gewoon net iets zachter dan normaal.
Volgens de DA kan het geen kwaad om ze regelmatig uit te knijpen, maar ik kijk het nog wel even aan.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”