Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag, Herman gaat niet op zijn zij liggen.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Vraag, Herman gaat niet op zijn zij liggen.

Ongelezen bericht door j.werkman »

Sinds gisteravond wil Herman niet ontspannen op zijn zij liggen. Hij oogt niet ziek, zwak of misselijk, loopt gewoon, staart in orde. Eten plas en poep goed, ik mag overal aankomen, alleen hij voorkomt om op zijn zij te liggen, als hij even ligt blijft het hoofd omhoog en blijft hij alert.Dat laatste duidt volgens mij wel op pijn.
Ik heb hem dus vanmorgen pijnstilling gegeven en een paar uur later is hij toch gaan slapen.
Hij heeft dus de hele nacht gedrenteld, gezeten en soms even gelegen met alert hoofd omhoog. Meneer was dus doodmoe.
Het enige wat ik kan verzinnen is overbelasting.
Herman is 7,5 jaar en flink bespierd, we zijn dagelijks 2 tot 4 uur onderweg, niet heel intensief maar hij werkt wel, gedurende die tijd., dus het lijkt vreemd.
Nu was er gisteren een vriendin met kleindochter mee en herman en dat meisje zijn wel heel intenssief aan het spelen geweest en vooral het zwemmen ging in hoog tempo. Zou dat ondanks zijn bespiering en de aktiviteiten dagelijks toch overbelasting kunnen veroorzaken.
Ik wil straks nog wel graag een poosje met hem de natuur in, maar voel me er wel wat onzeker over, misschien beperken tot een 1,5 uur het is nu zo gruwelijk mooi om te wandelen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Vraag, Herman gaat niet op zijn zij liggen.

Ongelezen bericht door ranetje »

Temperatuur ook normaal?
Kan je hem wel op beide zijden gewoon aanraken en een beetje op de flanken drukken?

Misschien te druk in zijn kop waardoor hij niet tot rust kon komen?

Bij twijfen kan je altijd nog even naar de DA gaan.

Misschien idd iets minder ver lopen.
Maar als hij alleen weer rust in zijn koppie moest terugvinden is wandelen toch wel goed denk ik? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

:idea: Dierenarts!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar ligt hij wel? Of wil hij alleen zitten?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Dat hij reageert op de pijnstilling en dan wel wil gaan leggen,
kan er op wijzen dat hij pijn heeft.
Ik zou hem een dag rust geven, korte rondjes en kijken wat hij in de loop van de dag gaat doen.

Is het morgenvroeg nog niet beter, zou ik het even laten checken.
j.werkman
Zeer actief

Temperatuur is normaal. Het gekke is dat hij, ook bij het drentelen geen onrust liet zien. Het enige waar hij alert op was , is niet op de zij terecht komen. Ook de flanken en de buik goed betast, rug ook, hij vond het allemaal prima.
Da. vind ik nu nog wat prematuur Het lastige vind ik bij dit soort dingen, dat het ineens heel moeilijk communiceren is met je hond, terwijl dat anders nooit problemen geeft eigenlijk.
j.werkman
Zeer actief

Hij heeft na de pijstilling we een paar uur lekker ontspannen geslapen.
Marjolein, hij ging zo al en toe wel even liggen, maar niet op zijn zij, kop bleef alert omhoog. Als hij door de vermoeidheid op zijn zij dreide te gaan , liep hij even rond en ging dan zitten.
Ik denk dat we inderdaad maar even rustigaan moeten doen, voor beiden niet favoriet, maar ja.
ranetje
Zeer actief

j.werkman schreef:Hij heeft na de pijstilling we een paar uur lekker ontspannen geslapen.
Marjolein, hij ging zo al en toe wel even liggen, maar niet op zijn zij, kop bleef alert omhoog. Als hij door de vermoeidheid op zijn zij dreide te gaan , liep hij even rond en ging dan zitten.Ik denk dat we inderdaad maar even rustigaan moeten doen, voor beiden niet favoriet, maar ja.
Er is toch niets met zijn maag (geweest)?
Geen dikke(re) buik gehad?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
j.werkman
Zeer actief

Nee, wel gevoeld en voelde normaal aan. Dat was wel een van mijn zorgen. Gelukkig weet ik wel hoe hij normaal aan voelt. Ik bevoel de hond regelmatig, net als even ruiken, bijv aan de oren, als iets dan afwijkt valt het eerder op.
mmartinn
Zeer actief

Even vraagje tussendoor.
Gewoon interesse hoor, geen oordeel ofzo.
Doen meer mensen dat? Hun honden pijnstilling geven, zonder dat ze weten wat er mis is?
Komt bij mij raar over, maar misschien is dat helemaal niet zo.
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief

Dit is de eerste keer dat Herman pijnstilling heeft gehad, gelukkig nooit eerder nodig geweest.
Ik weet niet wat anderen doen. Ik schat maar zo in dat bij dergelijke klachten de arts een beetje luistert, dan wat gaat kijken en voelen en daarna met pijnstilling ofzo begint en mocht het niet helpen, dan terug komen.
Ik vermijd de artsen niet, ben ook blij dat ze er zijn als het nodig is, maar ben wel enigzins pragmatisch.
mmartinn
Zeer actief

j.werkman schreef:Dit is de eerste keer dat Herman pijnstilling heeft gehad, gelukkig nooit eerder nodig geweest.
Ik weet niet wat anderen doen. Ik schat maar zo in dat bij dergelijke klachten de arts een beetje luistert, dan wat gaat kijken en voelen en daarna met pijnstilling ofzo begint en mocht het niet helpen, dan terug komen.
Ik vermijd de artsen niet, ben ook blij dat ze er zijn als het nodig is, maar ben wel enigzins pragmatisch.
Ok, ik begrijp je standpunt.
Zou het zelf niet zo durven, voor hetzelfde geld verbloem je iets ernstigs door de pijnstilling.
Afbeelding
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door mijn goldens »

mmartinn schreef:Even vraagje tussendoor.
Doen meer mensen dat? Hun honden pijnstilling geven, zonder dat ze weten wat er mis is?
Als mijn honden mank lopen, dan geef ik ze meestal Traumeel.

Een dag rust en een dag Traumeel, helpt dit niet en mijn gevoel zegt; dit klopt niet,
is de volgende dag DA en evt een foto.
Kijken naar je hond, wat geeft hij aan en van daaruit een beslissing nemen.
Zoals wij met onze honden omgaan, zie je wel of dat het een verstapping is of iets serieuzer aan de hand is.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ja, als een van mijn honden na gejaagd te hebben mank terug komt geef ik ze ook pijnstilling. Ligt er wel aan wat de oorzaak is, afgelopen vrijdag liepen ze gek met hun poten te doen omdat ze door de jonge brandnetels gelopen hadden, alleen Tama liep wel erger mank dus die heb ik een pijnstiller gegeven.

Kan wel naar de dierenarts gaan maar die geeft ook pijnstillers en zegt rust houden dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mmartinn
Zeer actief

mijn goldens schreef:
Als mijn honden mank lopen, dan geef ik ze meestal Traumeel.

Een dag rust en een dag Traumeel, helpt dit niet en mijn gevoel zegt; dit klopt niet,
is de volgende dag DA en evt een foto.
Kijken naar je hond, wat geeft hij aan en van daaruit een beslissing nemen.
Zoals wij met onze honden omgaan, zie je wel of dat het een verstapping is of iets serieuzer aan de hand is.
Dat klinkt plausibel.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

j.werkman schreef:Dit is de eerste keer dat Herman pijnstilling heeft gehad, gelukkig nooit eerder nodig geweest.
Wat heb je dan voor pijnstilling gegeven? Omdat je schrijft dat dit de eerste keer is, neem ik niet aan dat je pijnstilling standaard in huis hebt. Maar fijn dat de klachten weg zijn.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

gonnie schreef:

Ja, als een van mijn honden na gejaagd te hebben mank terug komt geef ik ze ook pijnstilling. Ligt er wel aan wat de oorzaak is, afgelopen vrijdag liepen ze gek met hun poten te doen omdat ze door de jonge brandnetels gelopen hadden, alleen Tama liep wel erger mank dus die heb ik een pijnstiller gegeven.

Kan wel naar de dierenarts gaan maar die geeft ook pijnstillers en zegt rust houden dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Ok, maar dan weet je natuurlijk wel wat er is.
Als je niet weet wat er is, geef je het dan ook?
Ik zou dat niet zo snel durven.
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief

Ja, drentelen is op zich wel onrust, maar zo kwam het niet over, meer rondlopen. Nee, wilde ook niet graag z'n kop op de poten leggen, deed hij het wel, dan vielen z'n ogen dicht en stond hij snel op. Hij was natuurlijk best wel erg moe.
Het kan ook nog zo zijn dat hij toen hij sliep voordien hij toen iets pijnlijks heeft gevoeld. Herman slaat onprettige dingen wel op en vermijd ze. Ik liet toen hij jong was een keer de sleutels vallen bij het naar buiten gaan, op zijn koppie, baas en sleutels, hij doet wel een stapje achteruit.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Dierenarts!
Mijn moeders hond had dit ook en bij hem was het een hernia in zijn nek. Als dit bij jouw hond zo is, heeft hij hevige pijn, niet afwachten dus.
Afbeelding
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief

Pijnstilling een keer voorgeschreven gekregen, en toen niet gebruikt. Wel in overleg trouwens, al aangegeven dat ik nog even zou wachten met gebruik , of het echt nodig was.

Nekhernia, zoals hij mijn goede buurman begroette en ook de honden in de buurt, lijkt het niet. Maar hij heeft pijstilling gehad vanmorgen dus ik houd het in gedachten en blijf het bekijken.
Laatst gewijzigd door j.werkman op 24 feb 2014 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

j.werkman schreef:Pijnstilling een keer voorgeschreven gekregen, en toen niet gebruikt. Wel in overleg trouwens, al aangegeven dat ik nog even zou wachten met gebruik , of het echt nodig was.
Ah oké. Dank je :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

j.werkman schreef:Nee, wel gevoeld en voelde normaal aan. Dat was wel een van mijn zorgen. Gelukkig weet ik wel hoe hij normaal aan voelt. Ik bevoel de hond regelmatig, net als even ruiken, bijv aan de oren, als iets dan afwijkt valt het eerder op.
:ok:
Herkenbaar, doe ik ook :wink:

Ik heb het met Rana één keer gehad dat ze niet wilde gaan liggen.
Zij liep ook te drentelen.
Ik heb toen (was 's avonds natuurlijk) een DA gebeld en die meende uit mijn beschrijving dat ze misschien een maagdraaiing had.
Ik ben er geweest uit voorzorg (dacht zelf van niet n.l.) en het bleek ook niet het geval.
Ze was wel verschrikkelijk misselijk merkte ik later.

Maar Herman eet, drinkt, plast en poept normaal zeg je........... :denken:
Geen idee. :?
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief

Vanmiddag een natuurgebied bezocht en lekker rond gezwalkt. Herman deed z'n ding en ik vermaakte me ook prima.
Alles op z'n dooie akkertje. Hij ligt nu ook weer redelijk ontspannen te slapen, dat dat maar zo blijft.
Toen ik vanmiddag in de auto zat, bedacht ik me ineens dat hij na het wandelen behoorlijk nat in de auto zat( ik droog hem eigenlijk nooit af) en het raam staat altijd open, gisteren was er een vies windje bij die lekkere temperatuur, misschien heeft hij daardoor wat pijnlijke verstijving opgelopen. Aan de andere kant gaat dat altijd zo.
ranetje
Zeer actief

Misschien was hij gewoon even niet lekker, is het nu over en is alles weer in orde :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Vergeet niet dat de meeste pijnstillers niet fijn zijn voor de maag, dus ik zou persoonlijk in dit soort gevallen afwachtend zijn daarmee. Kijk het even aan, ook honden kunnen zich een dagje wat minder voelen. Dat kou vatten op de spieren klinkt absoluut niet gek (zou dat voortaan ook niet meer doen)
j.werkman
Zeer actief

Hij ligt weer ouderwets als een dweil in de hoek, heerlijk.
Ik ben eigenlijk best verwend met een hond die in z'n 7,5 jaar haast nooit wat mankeert. Dat maakt me ook wat zorgeloos denk ik. Met eigenlijk al mijn dieren gaat dat zo, als ze iets gaan mankeren zijn ze gewoon oud. Wat dat betrefd ben ik wel een bofkont tot nu toe. Als ik hier lees, schrik ik wel eens van alle onheil die er op de loer kan liggen, en de zorgen die het met zich meebrengt.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Spikey vertoond dit gedrag als hij onrustig is. Bij hem is het geen teken van pijn maar van onrust. Wij denken dan wel eens dat hij iets aan zijn oren heeft maar dat is niet zo. Als zijn snor de grond raakt schrikt hij dan weer wakker.

Spikey heeft soms van die dagen. Bij hem kan het komen doordat hij bijvoorbeeld getrimd is. Alles voelt dan anders. Hij schrikt dan bijvoorbeeld ook van zijn eigen staart die hij dan in eens op zijn rug voelt.
na 2 dagen is het weer over en dan slaapt hij een paar dagen bij.
Afbeelding
gevni havanezers
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Inge O schreef:
Apple schreef:Vergeet niet dat de meeste pijnstillers niet fijn zijn voor de maag, dus ik zou persoonlijk in dit soort gevallen afwachtend zijn daarmee. Kijk het even aan, ook honden kunnen zich een dagje wat minder voelen. Dat kou vatten op de spieren klinkt absoluut niet gek (zou dat voortaan ook niet meer doen)
geen pijnstiller geven kan vaak veel slechter uitpakken dan het wel doen, zeker als de pijn veroorzaakt wordt door spier/pees/gewrichtsproblemen. door pijn span je reflectorisch een heleboel spieren op waardoor het probleem vaak alleen maar erger wordt en zelfs chronisch kan worden.

dus ja, pijnstilling kan zelfs genezing geven :ok: .
Lijkt me niet het geval als de klachten veroorzaakt worden door een (buik) virus of maagklachten.
Leek me niet volledig uit te sluiten, dus vandaar dat pijnstilling me niet altijd zo verstandig lijkt.

Maar goed, het gaat gelukkig weer beter!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”