Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebieden en opruimplicht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco
Aantal honden: 1

Losloopgebieden en opruimplicht

Ongelezen bericht door Melody »

Hallo allemaal,

Aangezien ik in de zeer nabije toekomst een hond in ons huishouden hoop te verwelkomen, komen er regelmatig wat vragen bij me op waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan..
Hier op het forum zie ik regelmatig voorbij komen dat specifieke gebieden losloop zijn, of juist niet. Of opruimplicht voor poep.
Mijn, ontzettend blonde vraag; hoe weet je dat? :blont: Hier in de buurt is een veld, en dat heeft keurig een bordje met honden losloopplaats. Voor de rest zie ik die dingen amper, betekent dat dan dat waar geen bordje staat de honden niet los mogen?
En qua opruimplicht, is dat niet gewoon overal en alleen niet in losloopgebieden? :U:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Losloopgebieden en opruimplicht

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Melody schreef:Hallo allemaal,

Aangezien ik in de zeer nabije toekomst een hond in ons huishouden hoop te verwelkomen, komen er regelmatig wat vragen bij me op waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan..
Hier op het forum zie ik regelmatig voorbij komen dat specifieke gebieden losloop zijn, of juist niet. Of opruimplicht voor poep.
Mijn, ontzettend blonde vraag; hoe weet je dat? :blont: Hier in de buurt is een veld, en dat heeft keurig een bordje met honden losloopplaats. Voor de rest zie ik die dingen amper, betekent dat dan dat waar geen bordje staat de honden niet los mogen?
En qua opruimplicht, is dat niet gewoon overal en alleen niet in losloopgebieden? :U:
Moet je de AVP van de gemeente lezen. Bij ons staat er alleen dat de poep opgeruimd moet worden op de stoep of op speelvelden voor mensen. Het loslopen staat vaak ook vermeld, hier staat er dat ze binnen de bebouwde kom vast moeten en erbuiten los mogen, tenzij anders aangegeven.
Wimpel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatier 7 jaar oud.

Ongelezen bericht door Wimpel »

Ik woon tegen een hele grote losloop plaats aan, en het is heel netjes aangegeven. Opruimplicht geld overal, en je moet ten alle tijden zakjes bij je hebben als je met de hond loopt. Bij twijfel kan je de hond beter aan de lijn doen. Na een tijdje weet je precies waar de grenzen liggen van de losloop plaats.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als wij hier een hond aanmelden voor de hondenbelasting krijgen we een kaart van de gemeente met alle plaatsen waar hondenpoep wel of niet opgeruimd moet worden.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Melody schreef:Hallo allemaal,

Dat is per gemeente verschillend. Meestal kan je het wel terug vinden in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente. Veel gemeentes geven ook informatie als je je hond aanmeld voor hondenbelasting. Alleen wordt die belasting niet in alle gemeentes geheven en in dat geval zal je er zelf achteraan moeten, hoe dat in jouw gemeente geregeld is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: waar er mensen in kunnen stappen ruim je het op.
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Inderdaad even op de website van je gemeente kijken. Overal zijn weer andere regeltjes

bij ons is het heel makkelijk:
overal binnen de bebouwde kom is aanlijnplicht en opruimplicht.
buiten de bebouwde kom overal losloop toegestaan, en gedeeltelijke opruimplicht (mag niet op de paden liggen)
ook hoeven we geen hondenbelasting te betalen
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Nooit over nagedacht eigenlijk.
Castor poept altijd in de bosjes. Bij druk bezochte parken, en mooi onderhouden groen ruim ik het altijd op.
Bij ons langs het kanaal, is het zo uitgestrekt dat je het niet op hoeft te ruimen. In het losloopgebied waar ik regelmatig kom hoeft het ook niet.
Verder houd ik dus de spelregel (eigen spelregel) hierboven aan.
Afbeelding
Melody
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden!
Wanneer er iemand in kan stappen, zou i het natuurlijk opruimen, maar over de twijfel gevallen heb ik noot bij stil gestaan.
Ik ga er achteraan bij de gemeente, helaas wel hondenbelasting, dus info zullen ze ook wel hebben :D
mmartinn
Zeer actief

Melody schreef:Bedankt voor de antwoorden!
Wanneer er iemand in kan stappen, zou i het natuurlijk opruimen, maar over de twijfel gevallen heb ik noot bij stil gestaan.
Ik ga er achteraan bij de gemeente, helaas wel hondenbelasting, dus info zullen ze ook wel hebben :D
Dat is bij ons zo vreemd, wij hebben hier in de wijk een aantal van die uitlaatstroken (waar wij nooit heen gaan, dat zijn van die stroken voor de gem. hondenbezitter die een splash en dash met hun hond doen), waar je de poep niet hoeft te ruimen. Nou dat zijn stroken die langs een fietspad/looppad liggen en ze grenzen aan de achtertuintjes van woningen. Dat vind ik dus zo goor, en dus ook gelijk zo krom dat daar geen opruimplicht is. (en er word nooit opgeruimd door de gemeente) :80:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Adjani & Tyson schreef:Inderdaad even op de website van je gemeente kijken. Overal zijn weer andere regeltjes

bij ons is het heel makkelijk:
overal binnen de bebouwde kom is aanlijnplicht en opruimplicht.
buiten de bebouwde kom overal losloop toegestaan, en gedeeltelijke opruimplicht (mag niet op de paden liggen)
ook hoeven we geen hondenbelasting te betalen

dat is hier hetzelfde
Afbeelding
Melody
Zeer actief

Over honden in de APV:

Artikel 85 Aanlijnen honden, losloopplaatsen en hondenpenning

1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op de weg zonder dat die hond is aangelijnd.
2. Aanlijnen wil zeggen dat een hond met een deugdelijke lijn waarvan de lengte, gemeten van hand tot halsband, niet langer is dan 5 meter, door de eigenaar bij zich wordt gehouden.
3. Het college van burgemeester en wethouders kan bij openbaar bekend te maken besluit gedeelten van de gemeente aanwijzen waar het, in afwijking van het in lid 1 bepaalde, is toegestaan een hond los te laten lopen.
4. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen op de weg zonder dat die hond is voorzien van een aan een halsband bevestigde, door de gemeente verstrekte, hondenpenning.

Artikel 86 Verontreiniging door honden, opruimplicht
1. De eigenaar, bezitter of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen dat die hond zich op de weg niet van uitwerpselen ontdoet.
2. Het gebod van het eerste lid geldt niet indien de eigenaar, bezitter of houder van de hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd en opgeruimd.
3. De eigenaar, bezitter of houder van een hond is verplicht bij het betreden van de weg met de hond, voldoende opruimmiddelen voor uitwerpselen, waaronder begrepen plastic of papieren zakjes, een schepje dan wel andere daartoe geëigende opruimmiddelen, bij zich te dragen.
4. Van de in lid 1 en 3 gestelde verplichting kan het college ontheffingen verlenen.

Wat ik hieruit opmaak is dat de hond op de weg moet zijn aangelijnd en dat de gemeente losloopplaatsen heeft aangewezen (die moet ik nog vinden) en dat je op de weg oprimplicht hebt.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Bij ons ( Rotterdam) staan er bordjes: hondenlosloopgebied/ hier geldt geen opruimplicht... :E:
Melody
Zeer actief

Bij ons ( Rotterdam) staan er bordjes: hondenlosloopgebied/ hier geldt geen opruimplicht...
Kijk! Da's nog eens duidelijk voor kneuzige, beginnende hondenbezitter als ik!
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Bij ons staan groene borden waar honden los mogen lopen en waar de poep mag blijven liggen.
Waar rode borden staan mogen helemaal geen honden lopen.
En waar geen borden staan heb je sowieso opruimplicht.
Wij hoeven geen zakjes bij ons te hebben, werd bij ons op het gemeentehuis gezegd dat je mensen daar niet toe kan verplichten.
Maar goed als je de drol van je hond op moet ruimen waar geen borden staan lijkt het me wel handig om zakjes bij je te hebben.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Sinds kort ook `opruimplicht` op de borden van de losloopgebieden hier.
Afbeelding
Neeltje
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ruim het overal op of ze moeten in de bosjes hebben gezeten dan niet. ook op plekken waar ze los mogen lopen ruim ik het op.
bij ons krijg je 1x per jaar een kaart waar alle losloopgebieden op staan, dat kan varieren van een afgesloten veld tot een wandelpad langs het spoor met een sloot ertussen.
ellen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier moet ook overal opgeruimd worden, ook in losloopgebieden en op de plaatsen die omheind zijn. Volgens mij overal vast, behalve in de losloopgebieden (die direct naast grote wegen liggen zonder afscherming, joepie!)
Melody
Zeer actief

Op zich hebben we hier in Haarlem denk ik geen klachten (duin en strand en Amsterdamse bos binnen handbereik) maar sommige losloopplaatsen zijn inderdaad wel heel triest:
https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... d-haarlem/
Lijkt meer een suicide mission..
Wimpel
Vaste gebruiker

Melody schreef:Op zich hebben we hier in Haarlem denk ik geen klachten (duin en strand en Amsterdamse bos binnen handbereik) maar sommige losloopplaatsen zijn inderdaad wel heel triest:
https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... d-haarlem/
Lijkt meer een suicide mission..
Ik woon in de Molenwijk, tegen een honden losloop plaats aan. Als je er niet op de gesloopte prullenbakken let, alle blaffende mastiffs en rotweilers even opzij duwt, is het best te doen :P
Vaak begint zo'n honden eigenaar ook tegen je te blaffen, als je er wat van zegt. Toen ik mijn hond voor het eerst uitliet, was het gewoon spitsroeden lopen. Hond aan de lijn op een losloop plaats is asociaal hier. Dan is het eigen schuld als die mastiff jouw tekkeltje opvreet.
Melody
Zeer actief

Oef, dat klinkt niet prettig Wimpel..
Hier in mijn directe omgeving met bijbehorende parkjes zie ik vanalles voorbij komen, dus ik zie het allemaal wel.
Wimpel
Vaste gebruiker

Melody schreef:Oef, dat klinkt niet prettig Wimpel..
Hier in mijn directe omgeving met bijbehorende parkjes zie ik vanalles voorbij komen, dus ik zie het allemaal wel.
Nu mag Mike loslopen, want hij weet waar hij woont. Even grommen, haren overeind en aan elkaar snuffelen is nu genoeg. Toch had ik graag gehad dat er beter toezicht was. Daar betalen wij in Haarlem hondenbelasting voor.
mmartinn
Zeer actief

Wimpel schreef: Ik woon in de Molenwijk, tegen een honden losloop plaats aan. Als je er niet op de gesloopte prullenbakken let, alle blaffende mastiffs en rotweilers even opzij duwt, is het best te doen :P
Hey joh, waarom nu je nu weer de rottweiler specifiek? :mep: :mrgreen:
Afbeelding
Wimpel
Vaste gebruiker

mmartinn schreef:
Wimpel schreef: Ik woon in de Molenwijk, tegen een honden losloop plaats aan. Als je er niet op de gesloopte prullenbakken let, alle blaffende mastiffs en rotweilers even opzij duwt, is het best te doen :P
Hey joh, waarom nu je nu weer de rottweiler specifiek? :mep: :mrgreen:
Omdat ze zo groot en breed zijn. :schrik:
Mijn Mike verdwijnt helemaal naast zo'n joekel. Ze doen niks, maar soms hou ik even mijn hart vast want Mike is een echte macho. Als je op onze uitlaat plaats loopt kan je beter een sterk hart hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”