Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

openheid in fokkersland....

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

openheid in fokkersland....

Ongelezen bericht door crutz »

Als goede fokker heb je de gezondheid van je eigen honden en het ras natuurlijk bovenaan staan lijkt me, je fok dieren zijn gezond, je houdt andere in de peiling en je hoopt op de hoogte gehouden te worden over de gezondheid van je eigen fok.

Allemaal mooi, maar wat nu als er een exemplaar (door jou gefokte pup) tussen zit die zo uit het niets ineens ernstig ziek wordt (opname, bloedtransfusies etc nodig om te herstellen), door de behandeling weer hersteld, maar er niets uit alle onderzoeken komt wat het nu geweest is qua ziekte.
Zou je hier dan open kaart over spelen om
A. misschien via anderen er achter te komen wat het geweest is
B. anderen met vergelijkbare klachten te waarschuwen ondanks de onduidelijkheid
C. openheid van zaken voor als het wel iets is wat zich binnen het ras aan het ontwikkelen is of er al is

of hou je gewoon stil omdat je niet wil dat er gespeculeerd gaat worden, geroddeld gaat worden en jij als fokker misschien een slechte naam krijgt (of de reu eigenaar, aangezien het helaas nog steeds zo is dat er veel te snel enkel en alleen naar de reu gewezen wordt)

niet hypothetisch, wel iets wat ik me nav zaken afvraag, maar de fokker of het ras hoeven niet bekend te zijn, denk dat het algemeen is, tenminste, ik zou het voor mijn ras ook zo in kunnen vullen en het vinden. Gaat dus in deze niet om mijn ras of fokkers daarvan.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Re: openheid in fokkersland....

overigens wel als aanvulling uit eigen ervaring dat ik 1x mee heb gemaakt dat de dekreu eigenaar "not amused" was dat ik op mijn website vermelde dat mijn nest binnen 3 dagen na de geboorte overleden was (reu had in die periode 3 of 4 teven gedekt en in totaal zijn er maar 2 pups + mijn nest te achterhalen uit die periode, maar anderen hebben dus gezwegen)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou er uiteraard open over zijn en dat ook gewoon benoemen op mijn website.
Kop van Jut is my middle name ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

klinkt dus allemaal zo mooi,
maar helaas zelf al meegemaakt dat 1 reu eigenaar niet blij was
en bij het nest van vorig jaar dat is overleden vond de reu eigenaar het prima maar kwamen er echt mensen met mails naar me toe met vragen of het aan de reu lag in het geval van het nest van Medusa, dat is dan nog wel de meest open weg, dan kan je het nog weerleggen

maar bv (en het is gewoon een parasiet, niet eens iets erfelijks) ik werd er op aangesproken door anderen (niet de fokker, zij was er net zo open over) dat het belachelijk was dat ik de dood en doodsoorzaak van Zpades online plaatste, dat doe je toch niet ;-) nee lekker stil houden werkt beter....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

overigens ook nog wel een leuke, naar het schijnt is er discussie over het ererven van PLL van de dekreu die mijn ex dit jaar gebruikt heeft voor zijn terrier nesten.

Apart aangezien deze hond enige maanden in NL heeft geleefd en in die tijd bij van Haeringen op DNA getest is op PLL en vrij was.

In Dld doken ineens PLL gevallen er van op en die vragen leiden hierheen, dan zou de uitslag van van Haeringen wel niet kloppen. Ook was het DNA profiel vastgelegd dus ik zeg dan, ze gaan het maar mooi uitzoeken, denk zomaar dat de afstamming dan niet klopt, maar wel makkelijk, naar de reu wijzen, want hun teven en hun lijnen hadden dat nog nooit gehad (en ja de vader van de reu was drager is bekend geworden nadat de DNA mogelijk geworden was)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zou eerst onderzocht willen hebben wat er precies aan de hand is (desnoods betaal ik dat ook als mijn pupkopers het alleen belangrijk zouden vinden dat de desbetreffende hond gewoon weer de oude wordt), om speculaties te voorkomen, maar daarna zou ik zeker open zijn en het eea op mijn website zetten. En de rasvereniging inlichten.
Als het om een potentieel fokdier zou gaan, hooooooooor je gewoon uit te zoeken wat de oorzaak is.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
crutz
Zeer actief
Contacteer:

nathalie schreef:Ik zou eerst onderzocht willen hebben wat er precies aan de hand is (desnoods betaal ik dat ook als mijn pupkopers het alleen belangrijk zouden vinden dat de desbetreffende hond gewoon weer de oude wordt), om speculaties te voorkomen, maar daarna zou ik zeker open zijn en het eea op mijn website zetten. En de rasvereniging inlichten.
Als het om een potentieel fokdier zou gaan, hooooooooor je gewoon uit te zoeken wat de oorzaak is.

en als de oorzaak niet te vinden is, maar het wel zeer ernstig kan zijn, zou je dan ook eerst de oorzaak willen weten voor je het openbaar maakte? Iets wat je niet direct ziet dan dus want ja, dingen die je ziet worden vanzelf openbaar
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
nathalie schreef:Ik zou eerst onderzocht willen hebben wat er precies aan de hand is (desnoods betaal ik dat ook als mijn pupkopers het alleen belangrijk zouden vinden dat de desbetreffende hond gewoon weer de oude wordt), om speculaties te voorkomen, maar daarna zou ik zeker open zijn en het eea op mijn website zetten. En de rasvereniging inlichten.

en als de oorzaak niet te vinden is, maar het wel zeer ernstig kan zijn, zou je dan ook eerst de oorzaak willen weten voor je het openbaar maakte? Iets wat je niet direct ziet dan dus want ja, dingen die je ziet worden vanzelf openbaar
Nee, als ik er niet achter zou komen, ging de hond uit de fok en werd het alsnog op mijn website gezet..
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Nanna schreef:Zolang geld en eer/aanzien een belangrijke drijfveer is heb ik niet zo'n hoge pet op van de 'liefde voor het ras' van de meeste mensen ;-)
Ik denk dat er veruit meer onder de diverse tapijten geschoffeld wordt dan dat er naar buiten gebracht wordt :mrgreen:

Kan, bij wijze van vrolijk voorbeeld, me nog wel een fokker herinneren die met een collegafokker meewas voor oogonderzoeken van de hond, een dekreu. Die had dus PRA. En de eigenaar siste die andere fokker vrolijk toe "Je houdt je bek hè, je hóudt je bek!" :lol1:
Tsja, dat kun je natuurlijk verzwijgen, maar als teef eigenaar wil ik toch echt een kopie van alle uitslagen voor ik besluit om de reu te gebruiken.
Dan moet er wel op vanalles getest worden in je ras. Om de weim maar te nemen: HD. En je bent klaar. Terwijl er toch wel wat andere ongein in voor komt hoor, niet veel en ook niets ernstigs, maar toch.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Kells schreef:
Nanna schreef:Zolang geld en eer/aanzien een belangrijke drijfveer is heb ik niet zo'n hoge pet op van de 'liefde voor het ras' van de meeste mensen ;-)
Ik denk dat er veruit meer onder de diverse tapijten geschoffeld wordt dan dat er naar buiten gebracht wordt :mrgreen:

Kan, bij wijze van vrolijk voorbeeld, me nog wel een fokker herinneren die met een collegafokker meewas voor oogonderzoeken van de hond, een dekreu. Die had dus PRA. En de eigenaar siste die andere fokker vrolijk toe "Je houdt je bek hè, je hóudt je bek!" :lol1:
Tsja, dat kun je natuurlijk verzwijgen, maar als teef eigenaar wil ik toch echt een kopie van alle uitslagen voor ik besluit om de reu te gebruiken.
ja maar dan gaat de reu 'met pensioen' want 'hij is nu wel vaak genoeg gebruikt'
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik heb hier recent, niet als fokker maar wel als pupkoper, mee te maken gehad. Toen Oryn plotseling ziek werd en overleed, heb ik meteen de fokker ingelicht. Voor mijzelf had ik al besloten dat ik sectie wilde, de fokker stelde dit ook voor. Heb ook meteen open kaart gespeeld naar de fokker toe omdat er een aantal mogelijke oorzaken in de differentiaal diagnose stonden die niet alleen erfelijk zijn maar ook zeer gevaarlijk als de hond hier niet op tijd op getest wordt.

Fokker heeft meteen zoveel mogelijk uitgezocht, nagegaan of het in lijnen is voorgekomen en kon niks vinden. Nu het sectieverslag eenmaal binnen is, is een erfelijke oorzaak voor 99% uitgesloten (sectie wees geen duidelijke oorzaak aan, maar we hebben wel een zeer sterk vermoeden). Fokker op de hoogte gebracht, die wil het verslag ook lezen. Samen besloten dat ik het verhaal wel alvast naar buiten zou brengen. Zou het wat erfelijks geweest zijn, hadden we eerst de andere pupkopers ingelicht en was het daarna pas naar buiten gekomen. Wat ze gedaan had m.b.t. de honden in de fok uit Oryn's lijn (2 zusjes en 1 broer) als het erfelijk geweest was, durf ik niet te zeggen. Zal ook afhangen van de oorzaak denk ik.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ik kan alleen maar respect hebben voor fokkers die alles naar buiten brengen! en niet in de doofpot stoppen of de eer naar zichzelf trekken door het open te gooien, reu en teef uit de fokt en later toch weer doorfokken.

Is er niets te vinden uit onderzoeken dan wordt het wel lastig, maar alsnog netjes wat er gebeurd is.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eilfy schreef:Ik heb hier recent, niet als fokker maar wel als pupkoper, mee te maken gehad. Toen Oryn plotseling ziek werd en overleed, heb ik meteen de fokker ingelicht. Voor mijzelf had ik al besloten dat ik sectie wilde, de fokker stelde dit ook voor. Heb ook meteen open kaart gespeeld naar de fokker toe omdat er een aantal mogelijke oorzaken in de differentiaal diagnose stonden die niet alleen erfelijk zijn maar ook zeer gevaarlijk als de hond hier niet op tijd op getest wordt.

Fokker heeft meteen zoveel mogelijk uitgezocht, nagegaan of het in lijnen is voorgekomen en kon niks vinden. Nu het sectieverslag eenmaal binnen is, is een erfelijke oorzaak voor 99% uitgesloten (sectie wees geen duidelijke oorzaak aan, maar we hebben wel een zeer sterk vermoeden). Fokker op de hoogte gebracht, die wil het verslag ook lezen. Samen besloten dat ik het verhaal wel alvast naar buiten zou brengen. Zou het wat erfelijks geweest zijn, hadden we eerst de andere pupkopers ingelicht en was het daarna pas naar buiten gekomen. Wat ze gedaan had m.b.t. de honden in de fok uit Oryn's lijn (2 zusjes en 1 broer) als het erfelijk geweest was, durf ik niet te zeggen. Zal ook afhangen van de oorzaak denk ik.
bij jouw oryn was het nog wel anders : jullie hadden een exacte diagnose, in brede zin dan tenminste - je wist alleen niet waar dat acute nierfalen vandaan kwam.

maar zoals ik crutz' vraag lees is er niks bekend over het probleem, dat vind ik weer heel wat anders.
toen zij het naar buiten bracht was het ook alleen nog maar bekend als accuut nierfalen, dus wel direct naar buiten gebracht, ik doel gewoon op stil houden dat een hond ooit ziek is geweest
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Kijk, ik ga ervan uit dat de voor de ras noodzakelijke en gewenste dingen gedaan zijn, onderzocht zijn en goede uitslagen waren? Pups zijn levende wezens en het is gek, maar daar kan iets mee misgaan. Dat wat er mis gaat kan een erfelijke fout zijn maar ook stomweg enorme botte pech.
Het kan zijn dat bij de onderzoeken gemist is wat het is, het kan zijn dat het iets onbekends is.

Het kan wellicht een optie zijn om een tussenweg te bewandelen.. dus niet expliciet op de website zetten, niet expliciet overal rond roepen. Wel zou ik de eigenaar van de dekreu informeren maar nadrukkelijk niet om hem/haar zwart te maken maar om wel de info te geven. Als het een verantwoordelijke eigenaar is, neemt hij de melding serieus al kan hij daar op dat moment gewoon even niets mee. Mocht hij het dan vaker horen, hoop ik dat hij gaat nadenken ;-)

Op de website kan wellicht een korte melding komen dat een pupje (volwassen dier?) ziek was met vermelding van de verschijnsel maar NIET expliciet vermelden uit welke combi. Mocht dan iemand zich melden met "vertel 's meer" of "ik herken dit want..." kun je altijd nog zien hoe je dat verder uitwerkt.

Mocht er iemand naar vragen vind ik dat zo volledig en zo juist mogelijk moet worden geinformeerd.

Maar, vergeet niet dat het niet hoeft te zijn dat hier een nieuwe afwijking de kop opsteekt. Het kan van alles zijn en ik geef eenieder de uitdaging mij 1 dekreu of teef te noemen, ongeacht het ras, waar nooit ook maar iets is misgegaan. Zelfs als het gaat om een afwijking die bij nader inzien van vaderhond of moederhond wegkomt wil dat nog niet zeggen dat de eigenaren van de ouderdieren dom gehandeld hebben of bewust een risico genomen!

Suzanne
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Nouja, tussen verzwijgen en het actief in openheid brengen zit natuurlijk ook nog een heel grijs gebied. Ik zou niets verzwijgen. Heb dan wel enkel een reu maar als blijkt dat er tussen zijn nakomelingen bijvoorbeeld een (twijfel)gevalletje epilepsie in zit dan gaat ie per direct van de reuenlijst af en mag ie niet meer dekken. Ik weet wat er in zijn lijnen voorkomt en bij een aanvraag ben ik daar ook gewoon open over, maar ik heb nou niet een lijstje met afwijkingen op z'n site staan en ik roep dat ook niet overal rond :P Maar dat is iets anders dan verzwijgen natuurlijk.

Had vorig jaar een aanvraag van een teef die ik echt om een aantal redenen geen goeie combi met mijn reu vond, ik heb de aanvraag dan ook afgewezen. Weet je wat het is? IMO wil je toekomstige baasjes gewoon niet opzadelen met een mogelijk ziek hondje, toch? En ja, dan durf ik best te zeggen dat ik dat belangrijker vind dan mijn portemonnee. Het dekgeld van die eventuele dekking had heus goed uitgekomen en ik vond het onwijs leuk dat ze interesse hadden in Ol maar ik heb er gewoon geen zin in om hondjes op de wereld te zetten die misschien, eventueel, een kans hebben op weet ik het wat. En dan zal het misschien een piepkleine kans zijn, ik wist dat de kans bestond dus ik wil dat gewoon niet.

In het geval dat je echt niet weet wat er aan de hand is, is dat natuurlijk ook net weer even anders, maar ik ben sowieso van mening dat openheid absoluut onwijs belangrijk is. Van verzwijgen wordt niemand beter.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Agostini »

crutz schreef:
maar bv (en het is gewoon een parasiet, niet eens iets erfelijks) ik werd er op aangesproken door anderen (niet de fokker, zij was er net zo open over) dat het belachelijk was dat ik de dood en doodsoorzaak van Zpades online plaatste, dat doe je toch niet ;-) nee lekker stil houden werkt beter....
Zpades werd vorige week op mijn cursus zelfs aangehaald. Vooral omdat het iets 'unieks' was.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
crutz schreef:
Zpades werd vorige week op mijn cursus zelfs aangehaald. Vooral omdat het iets 'unieks' was.

Voor deze regio neem ik dan aan of ook het laat laten zien van symptomen en niet op de hartecho zichtbaar
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Agostini »

crutz schreef:
Agostini schreef:
crutz schreef:

Voor deze regio neem ik dan aan of ook het laat laten zien van symptomen en niet op de hartecho zichtbaar
Beide.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”