Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan laten komen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Re: Aan laten komen

Ongelezen bericht door Sanchis »

Scott heeft zn eerste drie jaar nauwelijks hondenvoer gezien! Precies het zelfde als jij - alle voeding al geprobeerd maar zodra er 'hondenvoer' op de verpakking staat, mot ie t niet!
En ook rauw vlees pakte hij niet aan. Even opbakken en met een sausje graag! :engel:

Als pup wilde hij nauwelijks groeien maar toen ik hem dagelijks een bord aardappels met vette jus en room voorschotelde, is hij uitgegroeid tot een prachtige jonge hond! En voor mijn eigen gemoedsrust heb ik wat multivitamine poedertjes eroverheen gegooid.

Mijn twee honden zij nu ook allebei wat te schraal, maar sinds Scott wat ouder is, is hij brokken gaan eten. Nu krijgen ze wat over is van tafel, aangevuld met hondenvoer. Ashley kvv, Scott brokken.
Ze zien er prachtig uit, barsten van de energie en ik heb ook niets over hun weerstand te klagen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb een golden gehad als herplaatser en die was opgegroeid in een snackbar. die vrat alleen maar vette hap. uiteindelijk toen ze bij ons kwam heeft ze brokken leren eten. maar het was nooit haar favo voeding. owee als er patat op het menu stond.
ellen
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Fijn met de pot laten mee eten als hij dat zo lekker vindt. Diesel eet hier ook regelmatig met de pot mee... laatst nog een bordvol bami meegegeten en hij vondt het heerlijk.
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Als mijn honden wat moeilijk eten, doe ik er wat soep of overschot van tafel (bv. stoofvlees, spaghetti, gemalen kaas, enz.) onder, dan eten ze wel. En als het een écht moeilijke dag is doe ik er een half vlootje Cesar bij en zet ik dat goed rond, of Duck en ook weer goed mengen met de korrels.
Afbeelding
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Hier geen moeilijke eters gelukkig, maar ik zou hem lekker met de pot mee laten eten :ok: Mss rede om een nieuw kook boek te kopen :cheer: .
Hier krijgen ze ook regelmatig restjes en ze vinden het heerlijk!
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Waarom willen jullie dat je honden meer eten dan ze nodig hebben? Ik begrijp dat niet. Ik ben blij als ik een keer een hond tref die normaal eetgedrag vertoond en die niet blijft vreten tot hij dik en vet wordt. Een hond eet naar behoefte en sommige honden zijn nu eenmaal schraal. Heerlijk, moet je blij mee zijn. Cleo heeft haar hele leven slecht gegeten en was altijd mooi slank en strak. Als ik die was gaan vetmesten als een soort feeder wat de mensen hier volgens mij zijn door haar alleen snoep en gekruid menseneten te geven was ze daar echt niet beter op geworden hoor. Was ze gewoon vetter en ongezonder geweest. Nou super. Bami had ze wel gevroten ja. En macaroni ook wel. Maar waarom? Ze had het niet nodig. Ze was schraal van zichzelf. Sommige mensen eten ook gewoon gezond en naar behoefte. Moeten die ineens dagelijks een bak chocolademousse naar binnen werken omdat andere mensen daar een prettig gevoel bij krijgen? Omdat die ze te mager vinden terwijl ze kern gezond zijn en het hartstikke goed doen? Waarom? Waarom zo projecteren op je honden? Mensen eten dagelijks. Honden van nature helemaal niet. Die kunnen makkelijk dagen zonder eten. Ik baal als een stekker dat Bas vraatzuchtig is en ik elke dag moet bedenken of ze niet teveel krijgt. Ze kan eten tot ze ontploft. Helaas.....

Cleo en Dapper hadden altijd eten staan en aten precies wat ze nodig hadden. De botten staken eruit en ze waren heel schraal. Prima, moet je blij mee zijn :ok:
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door labje »

Brigitte heeft een hond die graat- en graatmager is en soms 7 dagen niet eet.
Dat schrijft ze en daar zou ik me ook zorgen om maken.
Soms is er nog een gebied tússen 'feeders' en periodiek wat minder etende honden. :wink:
Ergo: niet elke situatie is hetzelfde.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

labje schreef:Brigitte heeft een hond die graat- en graatmager is en soms 7 dagen niet eet.
Soms is er nog een gebied tússen 'feeders' en periodiek wat minder etende honden. :wink:

Hoe vaak denk je dat een kangal in de bergen gevoerd wordt en hoeveel zal hij dagelijks lopen? De hond is net gekeurd, wint allerlei shows dus het zal allemaal wel heel erg meevallen. Wil niet lullig doen maar als hij eng mager is kan hij ook niet showen. Ik denk dat een jonge kangal naast bully bull erg slank en al snel erg mager lijkt. Want ik zag laatst nog zat foto's van Sjon en die ziet er helemaal prima uit. Ik ga dus niet mee in dat verhaal. Kijk zelf even naar de foto's van die hond. Daar is niks mis mee. Uitzwaren kost tijd. Geef hem die.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

labje schreef:Brigitte heeft een hond die graat- en graatmager is en soms 7 dagen niet eet.

Dit is Sjon en wel gister. Zijn heupen steken niet uit, hij is hartstikke blij en actief dus daarom dat ik dit zeg. Hij is wat schraler dan de gemiddelde showkangal. Hij is echter totaaaaal niet te mager. Deze foto is dus van gister he? De rest van die topic ook. Hij rent, springt, speelt en stuitert vrolijk rond op elke foto. Niks zieligs aan die hond. Hem snel dik maken voor shows of waar dan ook voor is wel zielig.

Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:Ik geloof ook niet dat hij graatmager is. Dat denk jij omdat je bullen gewend bent.
Dat zou mij ook helemaal niet verbazen. :wink:
Zie vorige post. Beest ziet er perfect uit. Niks mee doen en niks aan doen. Of hij is ziek maar dan moet je naar de DA.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Nouuuu, ik vind het ook niet leuk als Rufus slecht eet hoor. Dan ga ik toch piekeren, zou er wat met die hond zijn en wat dan.... Bovendien heb ik die honden voor de gezelligheid en daar hoort voor mij ook lekker eten bij (jaja, dat is projectie). Hij heeft een periode gehad dat ie graat mager was en dat zag er echt niet uit. Zelfs zijn snoet was ingevallen :( Nu heb ik een brok die hij wel eet. Nog steeds niet elke dag maar hij eet in ieder geval genoeg. Zijn gewicht is van 18 kilo naar 22 kilo gegaan en hij ziet er veel mooier uit. Het oog wil ook wat. Dik zal hij nooit worden. Dan stopt hij gewoon met eten. Dat is inderdaad wel weer makkelijk en een zorg minder. Maar een week lang niet eten en daarbij ondergewicht is gewoon niet fijn om te zien. Dus ik snap ts wel dat ze het nu zo doet.

oh ik zie nu pas de foto. Nee deze hond heeft geen ondergewicht, haha. Prima zo! Niks meer aan doen!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Brigitte schreef:
Ja klopt, alleen bij Sjon valt het niet op vanwege zijn vacht. Pas als mensen hem aaien merken ze hoe mager hij is. Al zijn botten steken uit zijn schouderbladen kan je gewoon je hand omvouwen en zijn heupbotten steken ook vrij ver uit. Zelfs onze dierenarts vond hem erg mager en die vind dat echt niet snel maar medisch is er niets vinden. Ik heb ook niet het idee dat Sjon eronder lijd behalve dat hij weleens heel veel gal spuugt.

Zou kunnen laeken, maar denk dat dat lastig te beoordelen is vanaf een foto.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Nou, ben blij om te horen dat hij helemaal niet mager is, hebben wij en de dierenarts het blijkbaar allemaal verkeerd gevoeld. Bedankt voor de hulp :ok: volgende keer stuur ik een foto als er wat is hoef ik er ook niet meer heen want blijkbaar kan je daar alles aan afleiden.
laeken
Zeer actief

Brigitte schreef:Nou, ben blij om te horen dat hij helemaal niet mager is, hebben wij en de dierenarts het blijkbaar allemaal verkeerd gevoeld. Bedankt voor de hulp :ok: volgende keer stuur ik een foto als er wat is hoef ik er ook niet meer heen want blijkbaar kan je daar alles aan afleiden.
Prima, mensen hebben allemaal een ander idee van dik, normaal en te dun. Als jij Sjon ziek mager vindt en futloos dan ga je hem toch met lekkere dingen voller maken. Moet jij weten. Ik vind dat hij er prima uit ziet en dat zie jij als kritiek of een aanval. De keurmeesters vonden hem tot nu toe ook prima uitzien. Laatst won hij nog een show en je hebt hem alweer ingeschreven voor de volgende show toch? Blijkbaar valt het dus best mee behalve voor jou en je dierenarts. Op show moet een lab ook dik zijn. Moet je niet aankomen met een goed gevormde schrale hond. Jammer is dat toch :wink:
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mooie hond zeg!
Ik zou me hier ook geen zorgen over maken.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Als hij met de pot mee (vr)eet vind hij warm eten misschien gewoon lekkerder?

Ik weet niet of het al genoemd is maar je zou eens dat diner kunnen proberen, met warm water aanmaken en even laten inweken, maar wel geven als het nog een beetje warm/lauw is dan ruikt het ook erg sterk, de probleem eters die ik heb gekend aten dat wel aardig.
Laatst gewijzigd door Bink2009 op 19 feb 2014 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

laeken schreef:
Brigitte schreef:Nou, ben blij om te horen dat hij helemaal niet mager is, hebben wij en de dierenarts het blijkbaar allemaal verkeerd gevoeld. Bedankt voor de hulp :ok: volgende keer stuur ik een foto als er wat is hoef ik er ook niet meer heen want blijkbaar kan je daar alles aan afleiden.
Prima, mensen hebben allemaal een ander idee van dik, normaal en te dun. Als jij Sjon ziek mager vindt en futloos dan ga je hem toch met lekkere dingen voller maken. Moet jij weten. Ik vind dat hij er prima uit ziet en dat zie jij als kritiek of een aanval. De keurmeesters vonden hem tot nu toe ook prima uitzien. Laatst won hij nog een show en je hebt hem alweer ingeschreven voor de volgende show toch? Blijkbaar valt het dus best mee behalve voor jou en je dierenarts. Op show moet een lab ook dik zijn. Moet je niet aankomen met een goed gevormde schrale hond. Jammer is dat toch :wink:

Je kan mensen ook gewoon eens op hun woord geloven. Volgens mij was jij het die in een topic beweerde dat Bowie middervet was vlak voor zijn dood, terwijl ik een broodmagere hond had..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

laeken schreef:
Ziek mager en futloos? je draaft een beetje door en gaat dingen schrijven die er niet staan. Enja Sjon is inderdaad mager, je voelt overal zijn botten en wat mij betreft zou er wel wat spek op mogen komen.

Ik herken helaas het slechte eten :ugh: hier ook eentje die dagen haar eten niet aanraakt en gewoon niets lust. Ik probeer mij er geen zorgen meer over te maken zolang ze actief is en twee keer in de week goed eet laat ik het maar zo.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
laeken
Zeer actief

nathalie schreef: Je kan mensen ook gewoon eens op hun woord geloven. Volgens mij was jij het die in een topic beweerde dat Bowie middervet was vlak voor zijn dood, terwijl ik een broodmagere hond had..
Ja, dat is echt iets voor mij inderdaad. Een broodmagere hond moddervet noemen.

Natuurlijk kan je mensen op hun woord geloven en natuurlijk is Sjon aan de schrale kant. Dat zie ik ook wel. En dan kan je twee dingen doen. Daarin mee gaan en adviseren dat Brigitte hem macaroni gaat voeren en andere zaken die niet al te gezond zijn voor een hond om hem geforceerd te laten eten. Als dat de beste adviezen zijn dan is dat maar zo. Ik vind dat slechte adviezen en ik vind Sjon niet broodmager. Maar dat mag niet? Ik moet Brigitte op haar oordeel geloven en vinden dat ze hem inderdaad moet gaan laten aankomen met vet voedsel en met massa's koolhydraten?

Ik denk dat je ook iets anders kan doen. Iemand gerust stellen en zeggen dat de hond niet ziek dun is maar gewoon heel schraal. Dan erbij zeggen dat dat goed is en dat sommige honden nu eenmaal eten wat ze nodig hebben en dat onze kijk op hoe vet een hond moet zijn soms niet de juiste is. Ik koos voor dat laatste omdat ik oprecht denk dat Sjon prima op gewicht is en dat Brigitte doordat zij bullen gewend is moet wennen aan een herdershond die nu eenmaal regelmatig slanker zijn dan de gemiddelde bull en die nu eenmaal minstens de helft minder eten omdat ze geïsoleerd zijn door hun vacht en veel meer zouden bewegen als ze deden waar ze op gefokt zijn.

Waarom moet ik in hemelsnaam een advies geven waar ik niet achter sta?

Een kangal in Nederland is vaak een veel te logge en zware hond. De honden die werken en doen waar ze voor gefokt zijn zijn nu eenmaal heel erg schraal en horen nu eenmaal het lichaam te hebben van een lange afstandsloper. En die krijgen nu eenmaal niet elke dag een enorme bak voer en dus hebben ze dat ook niet nodig.

Kijk zelf eens naar herders. Die horen dun te zijn. Hier wat foto's van hoe ik persoonlijk denk dat een kangal of een herder hoort te zijn. Dat is dus heel erg schraal.

Kangal op show in VS bij de Kangal Club
Afbeelding

Turkse Kangals:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk heb je ook de dogachtige kangals. Dat is Sjon nu eenmaal niet en dat moet je er ook niet van proberen te maken.

De hond is 18 maanden. Uitzwaren zal hij vast en zeker nog gaan doen. Daar heeft hij de komende 1,5 jaar de tijd voor. En omdat ik denk dat het niet gezond is om een puber geforceerd eten te laten opnemen adviseer ik om het niet te doen. En omdat ik vind dat dat soort eten geven ongezond is adviseer ik om dat niet te doen. En ik vind Sjon niet graatmager en dus ga ik daar ook niet in mee. Eva werd door veel mensen ook als veeeeel te mager gezien. Die hond is perfect uitgezwaard en pas met 3 jaar zag ze er goed gevuld uit. Dat hoort zo en dat is de natuur. Je moet niet vechten tegen de natuur. Sjon eet wat hij nodig heeft want hij is gezond. Nooit mee gaan klooien.

Dus ga mij niet verwijten dat ik moet gaan geloven op het oordeel van de baas want zoals iedereen wel weet heeft elk mens een andere kijk op zaken en dat is helemaal zo met je eigen hond als die ook nog eens beperkt wil eten. Als een hond niet wil eten dan zie je al snel een hele magere hond omdat het voor mensen onprettig is om een niet etende hond te hebben. Ik vind dat Kangals mager horen te zijn. Zo zijn ze in Turkije, zo zijn ze eigenlijk overal waar er geen dogachtige kangals gewenst zijn. Die zijn er ook. Maar dat is een ander type en dat zal je in Turkije nooit het echte werk zien doen.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Het spijt me erg, maar ik moet zeggen dat ik de honden op de foto's als veel te mager catalogeer.
Ik hanteer de stelregel : je mag de ribben voelen (niet te hard) maar je mag ze zeker niet zien. Hier kan je de ribben tellen, die honden kunnen dan wel "gezond" zijn, maar hoe lang blijven ze gezond? Wat is de impact van "ondervoeding" op langere termijn?
Ik weet dat er ook honden zijn die niet echt dik te krijgen zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat je een hond met de juiste voeding op een gezond gewicht kan krijgen.

De ene mens maakt zich zorgen om het gewicht van hun hond, de ander niet, maar ik begrijp heel goed hoe het voelt als je alles doet wat je kan en je dier blijft schriel.
Ik heb een poes gehad die, ondanks dat ik haar elke keer ik haar zag eten gaf, ook mager bleef terwijl ze vroeger niet echt dik was, maar slank. Naarmate ze ouder werd (ze is uiteindelijk 21 jaar geworden), werd ze ook magerder, ik bleef me ongerust maken en het deed zelfs lichamelijk pijn als ik zag hoe mager ze was. Behalve een hartprobleem (door haar leeftijd) was er niks te vinden, maar het zorgt er wel voor dat je erg ongerust bent.
Je zit in je zetel en wil genieten van je dier en elke keer dat je haar aanraakt, wordt je met je neus op de feiten gedrukt en wordt je ongerust.
Ik snap de reactie van de eigenaar en als die eigenaar zich beter voelt met een "vollere" hond, die dan echt nog niet dik is, moeten we daar geen commentaar op geven, maar steun.

Er zijn nog verschillende mogelijkheden die je kan proberen, en vroeg of laat vind je wel iets waardoor hij voller wordt, ik zou zeggen : hou vol en succes! :D
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Vitalia schreef:Het spijt me erg, maar ik moet zeggen dat ik de honden op de foto's als veel te mager catalogeer.
Ik hanteer de stelregel : je mag de ribben voelen (niet te hard) maar je mag ze zeker niet zien. Hier kan je de ribben tellen, die honden kunnen dan wel "gezond" zijn, maar hoe lang blijven ze gezond? Wat is de impact van "ondervoeding" op langere termijn?
Ik weet dat er ook honden zijn die niet echt dik te krijgen zijn, maar ik ben er wel van overtuigd dat je een hond met de juiste voeding op een gezond gewicht kan krijgen.
Lees je wel wat je zegt? Jij vindt deze honden veel te mager. Prima, dat is persoonlijk. Vervolgens ga je ze echter een levensverwachting toekennen op basis van ondervoeding op langere termijn. Als jij vindt dat je geen ribben hoort te zien op een hond wil dat dus nog niet zeggen dat je dan spreekt over ondervoeding he? En je spreekt hier over een hond van 18 maanden. Weet je hoe ik eruit zag met 16 jaar? En hoeveel ribben en botten eruit staken? Laten we zeggen, ik leek op een skelet met huid erom. Dat HOORT ZO! op die leeftijd. En ik hang dus ook een hele andere mening aan dan jij. Ik vind dus dat je sowieso in stand de achterste ribben meteen moet zien. Als die niet zichtbaar zijn is de hond imo al te dik.
De ene mens maakt zich zorgen om het gewicht van hun hond, de ander niet, maar ik begrijp heel goed hoe het voelt als je alles doet wat je kan en je dier blijft schriel.
Het is een enorm ras in de fase van net uitgegroeid in de hoogte. Weet je hoe de gemiddelde dog eruit zien op 18 maanden?
Ik snap de reactie van de eigenaar en als die eigenaar zich beter voelt met een "vollere" hond, die dan echt nog niet dik is, moeten we daar geen commentaar op geven, maar steun.
Waarom moet je steun geven? Als ik morgen vind dat Bas dikker moet worden en haar daarvoor slagroom ga geven moeten jullie mij steunen? :denken:

Ik vind verder alles best hoor, van mijn part voert ze hem alleen nog maar lamsvet om hem zo snel mogelijk zwaar te krijgen. Je kan altijd wel iets vinden wat hij wil eten. En dan komt hij vanzelf aan. Kan je er wel gif op innemen dat hij nooit meer een normaal patroon van eten zal hebben en als je er nu genoeg vet op zet op deze leeftijd kan je er ook gif op innemen dat hij straks als hij ouder is snel dik wordt. Net als bij mensen. Stevige jongetjes van 16 worden al snel hele vadsige mannen van 40. Graatmagere jongetjes van 16 blijven vaak hun hele leven goed in balans.

Als je een hond die een periode slecht eet gaat volstoppen met alleen maar lekkers en menseneten krijg je een hond die nooit meer normaal gaat eten. Die voedsel gaat weigeren om pasta te krijgen. Een hond die zijn neus op gaat trekken bij een bak vlees omdat hij aardappelen met jus wil. Moet je niet willen. Dat krijg je nooit meer goed. En een hond die eenmaal bezig is met zijn eten loopt ook nog eens veel meer kans ziekelijke eetpatronen aan te leren en dus echt ziek mager te worden. Als wij Cleo omdat we wilden dat ze at iets lekkers gingen geven wisten we al zeker dat ze daarna nog slechter ging eten. Dan liet ze alles staan als machtsmiddel om meer lekker eten te krijgen. En dan ga je dus wel de gevaarlijke kant op met je hond en zijn eten.

Dus ik geef dit advies alleen maar omdat ik er zo tegenaan kijk. Wat jullie daarvan vinden zal me aan mijn reet roesten. Ik ga niet mee met mensen in hun verhaal omdat dat sociaal is en gezellig. Wat een onzin zeg. Deze hond is gezond. Klaar. Klooien met dat beest maakt hem hooguit ziek. Simpel.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Vitalia schreef:Het spijt me erg, maar ik moet zeggen dat ik de honden op de foto's als veel te mager catalogeer.
van mijn hond zie je ook de ribben. Beest staat in bloedvorm.
Gezonder als hij momenteel is, kan echt niet.
Stond paar weken geleden beetje te dik (rustperiode. Merkte je meteen al aan het springwerk nadien.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij herderachtigen mag je de ribben heus wel een beetje zien zitten, die zijn anders gebouwd, dat betekent niet per definitie dat de hond dat te licht is. Wanneer ik de ribben van mijn hond niet meer zie dan heeft ze echt een speklaagje, dat vind ik dus ook te zwaar. Onze d.a. (hopmans) vond ook dat ze echt niet zwaarder zou moeten.
laeken
Zeer actief

maart schreef:
van mijn hond zie je ook de ribben. Beest staat in bloedvorm.
Gezonder als hij momenteel is, kan echt niet.
Stond paar weken geleden beetje te dik (rustperiode. Merkte je meteen al aan het springwerk nadien.
Eens, herders en drijvers horen gewoon strak in de spieren te staan en niet in het vet. Een goede hond toont ribben. Een hond zonder ribben is een hond in rust. Precies wat je zegt. Dan zit er een speklaagje op de ribben en dat komt er alleen op als je te weinig doet met een hond en dan wel zijn normale portie voer geeft. Een hond die sportief is is net als een sportief gezond mens niet rondom met vet bedekt. :engel:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik heb indertijd Rimpel overgezet van brok naar KVV
Eerst energique om te wennen, toen Carnibest en vanuit Carnibest steeds meer zelf rauw gegeven
Hij kwam toen al mondjesmaat aan maar het ging pas echt als een trein toen ik hem
nadat Jes (Hutsje) minstens 15 x in mijn oor getoeterd had; "dhooe nou joh! zet hem op 1 keer per dag, dat KAN hij echt wel")
naar 1 keer per dag voeren overzette :mrgreen: :ok:

jes had gelijk...ik ging steeds minder in de ochtend geven en ik was er van over-tuigttttt dat hij nooit van zijn leven 1 keer per dag een kilo zou vreten en dat hij stelselmatig elke dag de helft zou laten staan omda thij nou eenmaal twee keer wilde of zou of moest eten...
maar hij vrat jarenlang keurig zijn hele partij rauw in 1 keer op.
Een vastendag heb ik met Rimpel nooit gedaan maar ik heb weleens gehoord dat het dan helemaal als een trein gaat.

Anyway,,, toen hij 1 keer per dag at kwam hij eindelijk na 5-6 jaar aan :cheer:
In zijn gloriedagen woog hij 25 kilo :O: had ik nooit durven dromen
Hij heeft tijden gehad dat hij krap 19 kilo woog en zijn brokken maar ook Energique doodleuk weigerde..
Ik smeerder er ALLES over..
van Yoghurt, naar geitenkaas, zalmolie, zakjes en blikken van pedigree, eieren, jus, etc etc
Iedere dag vrat hij alles eromheen nog krap aan weg en de rest bleef liggen
Hoe vaak ik idd ook niet bakken weggegooid heb met brokken of vlees....zonde....

Maar goed...als je niet naar KVV of vers wilt grijpen dan denk ik dat er niet veel anders op zit dan
veel lekkers eroverheen smeren...
en dan ELK brokje er mee besmeren :mrgreen: Anders laten die fukkers het gewoon liggen en likken ze het lekkers eraf :devil:
laeken
Zeer actief

Ik vind trouwens ook dat een gezonde herder heuppunten toont op een bepaalde manier. Niet te sterk maar een laag vet boven de staart waardoor dat een soort zadel wordt hoort ook helemaal niet bij dit soort rassen. En als je hond 18 maanden is dan steken de botten gewoon extra uit. Dat is de leeftijd waarop het hoogte-gebeuren afgerond is bij grote rassen en daarna komt er pas vlees op de botten. Zo werkt dat nu eenmaal.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

laeken schreef:Ik vind trouwens ook dat een gezonde herder heuppunten toont op een bepaalde manier. Niet te sterk maar een laag vet boven de staart waardoor dat een soort zadel wordt hoort ook helemaal niet bij dit soort rassen. En als je hond 18 maanden is dan steken de botten gewoon extra uit. Dat is de leeftijd waarop het hoogte-gebeuren afgerond is bij grote rassen en daarna komt er pas vlees op de botten. Zo werkt dat nu eenmaal.
Idd op die leeftijd is een herder gemiddeld genomen een gratenbaal
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

Ik vind dit niet, dat is wat mijn DA mij aanraadde als leidraad, ik zeg ook niks over de levenverwachting van de hond, ik zeg iets over mijn angst voor tekorten en wat de impact zou kunnen zijn op zijn leven.

Lees jij wel wat ik zeg?

En toen ik zestien was woog ik 44 kg, maar géén ribben te zien, het zal ook wat van je lichaamsbouw afhangen zeker? :D

Ik weet dat geschreven woorden geen klemtonen hebben zodat je misschien de toon van de tekst mist, maar ik vind dat je een beetje kortzichtig reageert op mijn antwoord.

In stand moet je de achterste ribben zien, zeg je, wel goed hoor, maar de honden op die foto's daar zie je élke rib van, wel een verschil, niet?

De gemiddelde dog? Wat voor dog bedoel je? Mijn Argentijnse' doggen zien er in ieder geval een stuk beter uit op 18 maanden. Mijn pup van 5 maanden ziet er zelfs beter uit en die groeit nog als kool!

Als jij je hond slagroom gaat geven, zal ik je niet steunen, neen, je neemt het weer erg letterlijk niet? Ik bedoel steunen met goede raad : een hond wat soep over zijn brokken laten eten, zal hem echt niet ziek maken maar kan wel zijn eetlust verbeteren. Ik heb niet gesproken van slagroom of chocoladewafels... :roll:

En tot slot : sommige van mijn honden hadden wel eens een dagje dat ze niet wilden eten, dan gaf ik 's avonds een mengeling van soep of spagetti met hun brok en aten ze wel, de dag erna aten ze terug gewoon hun brokken, dus als jouw hond zo reageert wil dit niet zeggen dat elke hond zo reageert, het is gewoon te proberen...

Ik denk dat jij gewoon graag een snedige reactie schrijft en daarom teksten slecht interpreteert... mijn excuses als ik het mis heb, trouwens :scratch:
Afbeelding
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Vitalia schreef:Ik vind dit niet, dat is wat mijn DA mij aanraadde als leidraad, ik zeg ook niks over de levenverwachting van de hond, ik zeg iets over mijn angst voor tekorten en wat de impact zou kunnen zijn op zijn leven.

Lees jij wel wat ik zeg?
Mijn hond heeft 2 weken op rij een CAC wedstrijd gewonnen, de 2de zelfs met 14 punten voorsprong op de 2de.
Dat doet hij echt niet als hij tekorten zou hebben.

Jij kunt het wel vinden hoor. Maar dat maakt niet dat het ook zo is.
Vitalia
Zeer actief
Lagotto Romagnolo

maart schreef:
Vitalia schreef:Ik vind dit niet, dat is wat mijn DA mij aanraadde als leidraad, ik zeg ook niks over de levenverwachting van de hond, ik zeg iets over mijn angst voor tekorten en wat de impact zou kunnen zijn op zijn leven.

Lees jij wel wat ik zeg?
Mijn hond heeft 2 weken op rij een CAC wedstrijd gewonnen, de 2de zelfs met 14 punten voorsprong op de 2de.
Dat doet hij echt niet als hij tekorten zou hebben.

Jij kunt het wel vinden hoor. Maar dat maakt niet dat het ook zo is.
Wil je niet of lukt het niet? Ik zeg niks over tekorten bij één van jullie honden! Ik zeg dat IK bang daarvoor ben, verdorie julie zijn moeilijk, zeg!

En flink van je hond hoor! Proficiat!
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”