Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke regels zou jij voor hondenuitlaatservices willen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welke regels zou jij voor hondenuitlaatservices willen?

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb er wel een mening over... :mrgreen:
Ten eerste dat ze tenminste een kyno-instructeursbewijs (of hoe dat ook mag heten) kunnen overleggen, ten tweede dat er een maximum is aan het aantal honden per handler dat een HUS mag meenemen per keer.
En o ja, dat ze verplicht de Honden-etiquette-regels uit hun hoofd moeten leren: http://www.lifecoachcompany.nl/images/d ... quette.pdf
:mrgreen:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

lieke schreef:Ik heb er wel een mening over... :mrgreen:
Ten eerste dat ze tenminste een kyno-instructeursbewijs (of hoe dat ook mag heten) kunnen overleggen, ten tweede dat er een maximum is aan het aantal honden per handler dat een HUS mag meenemen per keer.
En o ja, dat ze verplicht de Honden-etiquette-regels uit hun hoofd moeten leren: http://www.lifecoachcompany.nl/images/d ... quette.pdf
:mrgreen:
dit zo ongeveer!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tara schreef:Nah, Hondenforummers! Jullie hebben hier toch vast wel een mening over? :U:

:U: hier gaat het gewoon met gezond verstand.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Maar hoe zou dat gehandhaafd moeten worden? Een pasjessysteem?
Er moet een bepaalde uniformiteit worden gerealiseerd. Wat zou een redelijk aantal honden zijn per begeleider?
En hoe herken je zo snel mogelijk wie er een uitlaatservice heeft, en welke honden daar dan bij horen?
Moet er per gebied een beperkt aantal vergunningen worden uitgegeven bijvoorbeeld?
Wat zouden jullie redelijk vinden?

Oké, omdat je zo aandringt:
- Pasjessysteem: ja. Anders tatouage op het voorhoofd.
- Uniformiteit: makkelijk... gewoon allemaal een uniform aan. Rood. Lijkt me wel een aardige kleur en zijn ze zelfs in de bossen herkenbaar.
- Aantal honden: ik vind 6 wel een aardig aantal.
- Herkenning: zie hierboven. Bijbehorende honden krijgen een bandana in de kleur van het uniform.
- Beperkt aantal vergunningen: mwah, volgens mij niet.
- Ik vind alles hierboven zéér redelijk. :pffff:

(Ik ben hartstikke flauw vanavond :oeps: )
Afbeelding
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Tara schreef: het is goed dat HUS'es bestaan,
Ik vond het helemaal niet zo goed dat er HUS'es bestaan. Niet dat ik die HUS-meneren en mevrouwen geen boterham gun, maar als je geen tijd/energie/capaciteit/mogelijkheid/etc hebt om de hond uit te laten, dan moet je misschien geen hond nemen.

Maar om je vraag te beantwoorden lijkt me een minimale regel dat er een maximum is aan het aantal stuks (of desnoods aan het aantal kilo's) dat een HUSser meeneemt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

papiertjes heb ik niks mee... genoeg mensen met papiertjes die 0.0 hondenverstand hebben.
Ervaring vind ik vele malen belangrijker. Misschien wel een maximum aantal honden(4 a 5) die ook terug te roepen zijn indien nodig ...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik kom nooit een hus tegen, maar ik ben niet zo reguleerderig moet ik zeggen.
Ik denk eigenlijk dat er wel genoeg wet- en regelgeving is waarmee je overlast kunt aanpakken, als je dat wilt.
En aan dat laatste schort het. Er is toch geen capaciteit om te handhaven, dus waarom nog meer regelgeving gaan maken :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:Ik kom nooit een hus tegen, maar ik ben niet zo reguleerderig moet ik zeggen.
Ik denk eigenlijk dat er wel genoeg wet- en regelgeving is waarmee je overlast kunt aanpakken, als je dat wilt.
En aan dat laatste schort het. Er is toch geen capaciteit om te handhaven, dus waarom nog meer regelgeving gaan maken :19:
daar ben ik het dan wel weer mee eens :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jokkebrok

Tara schreef: Ja maar even concreeheet... :tongue:
Wat is een redelijk aantal honden per persoon? Vier? Zes? Acht? Tien?
Vier stuks of maximaal 125 kilo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

3 of 4 honden
Zo iets als dit vind ik een goeie HUS
KLIK
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

geen idee, ik heb nooit last van HUSsen, ik wandel gewoon niet in die gebieden tussen 12 en 14 uur :F:
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Haha, interessante discussie :mrgreen:

Ik lees mee :D
Jokkebrok

Jaap* schreef:Ik denk eigenlijk dat er wel genoeg wet- en regelgeving is waarmee je overlast kunt aanpakken, als je dat wilt.
Anno nu gaat men er toch niet meer van uit dat regelgeving er is om overlast aan te pakken? Regelgeving is er anno nu om je/men/zich in te dekken tegen eventuele verzekerings(schade)claims. Overlast pakken we aan met gezond verstand, fatsoen of wat dan ook, daar zijn die regels toch niet voor. Tenminste zo heb ik dat nooit begrepen :19:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind een hond of 6 wel aardig, maarja, kan je er dan van leven?
dagmar88
Zeer actief

Fafo schreef:Haha, interessante discussie :mrgreen:

:mrgreen: Zeg jij d'r eens wat van dan.
Jij bent wat mij betreft echt een voorbeeld van hoe het zou moeten :ok:
Jokkebrok

Tara schreef:
Jokkebrok schreef:
Tara schreef: Ja maar even concreeheet... :tongue:
Vier stuks of maximaal 125 kilo.
Inclusief of exclusief de uitlater? Want anders zit ik al aan de max ben ik bang. :LOL:
EX :wink:
dagmar88
Zeer actief

ranetje schreef:3 of 4 honden
KLIK
:wink: Met drie honden zouden mijn jongens gewoon niet meer gaan.
Die gaan juist voor de groep.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Op verzoek van Tara een serieuzere reactie van mijn kant:

- Ik ben erg voor herkenbaarheid van een HUS. Werkt trouwens twee kanten op, want als een HUS met een stoffen armband over de jasmouw, een sjaal, een pet (o.i.d.) met het eigen logo erop loopt, maken ze gelijk reclame voor hun bedrijf.
- Hiermee zou je dus gelijk de uniformiteit waarborgen, in die zin dat een HUS altijd herkenbaar dient te zijn in geval van schades.
- De honden die in de groep meelopen moeten een vergelijkbare penning aan de halsband (inclusief eigen adres/telefoonnummer wanneer ze weglopen) of bandana, o.i.d.
- Ik vind dat het aantal honden per HUS sowieso moet worden ingeperkt. Ik zie ze soms wel eens met 10 of meer honden lopen. Daarmee kun je gewoon geen overwicht en overzicht hebben. 6 honden lijkt mij ruim voldoende.
- En ik vind ook dat, hoewel het geen beschermd beroep is, een HUS die met meer dan vijf honden loopt moet kunnen bewijzen dat zij/hij deskundig is in de vorm van een kynologisch instructeursbewijs, o.i.d.

Enfin, zo mijn gedachten. :wink:
Afbeelding
Jokkebrok

Tara schreef:
Kun je leven van zulke kleine groepjes honden uitlaten? :U:
Als je genoeg vraagt - per hond, of desnoods per kilo - wel natuurlijk.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jokkebrok schreef:
Jaap* schreef:Ik denk eigenlijk dat er wel genoeg wet- en regelgeving is waarmee je overlast kunt aanpakken, als je dat wilt.
Anno nu gaat men er toch niet meer van uit dat regelgeving er is om overlast aan te pakken? Regelgeving is er anno nu om je/men/zich in te dekken tegen eventuele verzekerings(schade)claims. Overlast pakken we aan met gezond verstand, fatsoen of wat dan ook, daar zijn die regels toch niet voor. Tenminste zo heb ik dat nooit begrepen :19:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt te zeggen denk ik, maar met gezond verstand en fatsoen is het lastig sancties opleggen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
KLIK
Kun je leven van zulke kleine groepjes honden uitlaten? :U:
Nee dat denk ik niet. :wink:

Ik vind wel dat ze erg serieus en goed met de honden bezig is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:Maar hoe zou dat gehandhaafd moeten worden? Een pasjessysteem?
Er moet een bepaalde uniformiteit worden gerealiseerd. Wat zou een redelijk aantal honden zijn per begeleider?
En hoe herken je zo snel mogelijk wie er een uitlaatservice heeft, en welke honden daar dan bij horen?
Moet er per gebied een beperkt aantal vergunningen worden uitgegeven bijvoorbeeld?
Wat zouden jullie redelijk vinden?
Ik denk dat ervaring en een beetje kennis ook erg uitmaakt voor hoeveel honden er per persoon mee kunnen. Hier heb ik max. 6 per keer, maar het komt ook wel eens voor dat het er 7 of 8 zijn. Dit ligt er wel aan hoe groot de honden zijn (ivm de ruimte in de bus) en welke groep ik heb, of daar moeilijkere honden bij zitten of allemaal makkelijke goed luisterende honden. Soms heb ik er wel eens 10 gehad maar loop dan niet alleen maar met mijn collega.

Ook houd ik altijd bepaalde tijden aan waarop ik weet dat het rustig is, en weet ik de rustige plekjes en gebieden goed te vinden.

Ik loop altijd een andere kant op met de groep als ik zie dat een hond van een ander bang is, of aan de riem zit en eigenlijk komt het niet voor dat er honden hun eigen plan trekken (als ik dit niet wil) en blijven bij de groep. Voor fietsers lok (roep) ik ze allemaal bij me in de berm zodat hij of zij kan passeren en de honden krijgen iets lekkers als ze dit braaf doen. Dit weten ze snel genoeg dat het zo werkt, ook als ik een stukje over een fietspad moet dan houd ik ze bij me, en zo ook met andere honden passeren of hardlopers.

Zoals hier:

Afbeelding

(Toevallig vorige week gemaakt door een klant die mee liep) :)

Doe het nu 2 jaar en heb eigenlijk voor zover ik weet nog nooit overlast veroorzaakt voor andere mensen. Maar nu heb ik geloof ik ook wel veel luxe wandelgebieden tot mijn beschikking en is het rondom de grotere steden wel anders.
Ήυs
Zeer actief

Jokkebrok schreef:
Ik vond het helemaal niet zo goed dat er HUS'es bestaan. Niet dat ik die HUS-meneren en mevrouwen geen boterham gun, maar als je geen tijd/energie/capaciteit/mogelijkheid/etc hebt om de hond uit te laten, dan moet je misschien geen hond nemen.

Maar om je vraag te beantwoorden lijkt me een minimale regel dat er een maximum is aan het aantal stuks (of desnoods aan het aantal kilo's) dat een HUSser meeneemt.
Naja er zijn wel meerdere situaties te noemen waar een hus voor wordt gebruikt. Ziekte, zwangerschap, gebroken been, ziekenhuisopname, dagje weg, noem het maar op. Ik vind het juist super dat mensen geld willen spenderen zodat ze hond niets te kort komt ipv dat een hond van 9 tot 5 alleen zit.
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:
Jokkebrok schreef:

Ja maar even concreeheet... :tongue:
Er zal toch iets voor geregeld moeten worden, en sterker nog: dat gaat ook gebeuren.
Hier is dan je kans om daar over mee te denken. :E:
Ik vind 6 een heel fijn aantal.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Jaap* schreef:Ik kom nooit een hus tegen, maar ik ben niet zo reguleerderig moet ik zeggen.
Eens. Er is hier al een groot gebied waar je met niet meer dan 3 honden tegelijk mag lopen anders word je als hus gezien en die zijn verboden daar vanwege de overlast die ze veroorzaakten.
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Fafo schreef:Haha, interessante discussie :mrgreen:

:mrgreen: Zeg jij d'r eens wat van dan.
Jij bent wat mij betreft echt een voorbeeld van hoe het zou moeten :ok:
Oh. *bloos* :D
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:Er is behoefte om de overlast van sommige HUS'es gericht te kunnen aanpakken, zonder daarbij de goeden te laten lijden onder de slechten.
Laat ik het zo maar even uitdrukken.
Dan is vervolgens natuurlijk de vraag hoe je dat op een objectieve manier zou kunnen realiseren.
Ik denk juist dat diploma's halen al kan schelen. Heb je in ieder geval genoeg hussers die het niet meer mogen doen en te lui zijn om papieren te halen. Als je ervaren bent dan kun je een opleiding of cursus over gedrag of roedelgedrag ook echt wel makkelijk halen.

Selecteer je toch al best wel een hoop denk ik? Het is nu te makkelijk om een hus te starten voor iedereen.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik vind 6 honden pp een mooi aantal. Ligt er ook aan hoe er met de honden wordt omgegaan en of de honden luisteren.
Bij het uit de bus halen van de honden honden aan de lijn, niet alles losgooien en have fun.
Heb al eens mensen weer zien wegrijden van een parkeerplaats omdat hun hond de auto niet uit durfde omdat de honden van een HUS een feestje aan het bouwen waren op de parkeerplaats.
Zelfde als ze weer bij de parkeerplaats in de buurt zijn, honden voor de tijd weer aan de lijn zodat ze bij de uitlater blijven.
Honden die niet luisteren of veel ruimte gebruiken aan de riem houden, de honden niet op anderen af laten stormen, als er iemand anders aankomt de honden bij je houden. Geef het goede voorbeeld.

Ik vind uitlaatdiensten heel nuttig, maar een beetje rekening houden met andere bosgebruikers lijkt me toch niet te veel gevraagd, dat doe ik ook met mijn eigen honden en de uitlaathonden.

Hier in de buurt rijdt iemand met HUS diploma, die veroorzaakt toch wel de meeste overlast...
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Ήυs
Zeer actief

Tara schreef:
lieke schreef:Op verzoek van Tara een serieuzere reactie van mijn kant:

- Ik ben erg voor herkenbaarheid van een HUS. Werkt trouwens twee kanten op, want als een HUS met een stoffen armband over de jasmouw, een sjaal, een pet (o.i.d.) met het eigen logo erop loopt, maken ze gelijk reclame voor hun bedrijf.
- Hiermee zou je dus gelijk de uniformiteit waarborgen, in die zin dat een HUS altijd herkenbaar dient te zijn in geval van schades.
- De honden die in de groep meelopen moeten een vergelijkbare penning aan de halsband (inclusief eigen adres/telefoonnummer wanneer ze weglopen) of bandana, o.i.d.
- Ik vind dat het aantal honden per HUS sowieso moet worden ingeperkt. Ik zie ze soms wel eens met 10 of meer honden lopen. Daarmee kun je gewoon geen overwicht en overzicht hebben. 6 honden lijkt mij ruim voldoende.
- En ik vind ook dat, hoewel het geen beschermd beroep is, een HUS die met meer dan vijf honden loopt moet kunnen bewijzen dat zij/hij deskundig is in de vorm van een kynologisch instructeursbewijs, o.i.d.
Herkenbaarheid lijkt mij een goede zaak. Dat maakt het in geval van klachten ook makkelijker om aan te tonen om welke HUS het ging.
Daardoor kan veel gerichter worden gehandhaafd, bijvoorbeeld door zoveel keer een waarschuwing te geven bij overlast, en bij de teveelste keer de vergunning van de HUS in te trekken.
Het lijkt mij dan toch dat zo'n HUS ook wel eieren voor zijn geld zal kiezen.
Ik ben dan wel weer benieuwd hoe Fafo daar als HUS over denkt. :wink: Hoe werkbaar is dat? Wat zou voor jou werkbaar zijn?
Ik hoef persoonlijk niet perse een uniform aan, maar meer omdat ik graag loop in wat ik prettig vind. Maar! Ook omdat je denk ik ook wel hondeneigenaren hebt die nogal snel iets te zeiken hebben. En een slechte naam kan zo verspreid worden mochten mensen dat willen, heb ik wel gemerkt (gelukkig niet bij mezelf) ;)

Verder vind ik 6 honden meer dan voldoende, ik snap niet hoe 1 persoon écht alle aandacht op 10 of meer honden kan houden, ik kan het niet in ieder geval. Ik raak het overzicht kwijt. Maar ik moet wel zeggen dat als ik er 6 op heb staan en een klant bericht de avond ervoor nog of alsjeblieft de hond nog mee kan dat ik het erg fijn vind om die flexibiliteit te houden en (ligt aan de hond natuurlijk en de groep) dan de hond mee te kunnen nemen, dan zijn het er 7 ipv 6. Maar ik probeer wel altijd groepen van 6 te houden.

Naja en de rest heb ik net wel al omschreven.
Ήυs
Zeer actief

Omega schreef:Ik vind 6 honden pp een mooi aantal. Ligt er ook aan hoe er met de honden wordt omgegaan en of de honden luisteren.
Bij het uit de bus halen van de honden honden aan de lijn, niet alles losgooien en have fun.
Heb al eens mensen weer zien wegrijden van een parkeerplaats omdat hun hond de auto niet uit durfde omdat de honden van een HUS een feestje aan het bouwen waren op de parkeerplaats.
Zelfde als ze weer bij de parkeerplaats in de buurt zijn, honden voor de tijd weer aan de lijn zodat ze bij de uitlater blijven.
Honden die niet luisteren of veel ruimte gebruiken aan de riem houden, de honden niet op anderen af laten stormen, als er iemand anders aankomt de honden bij je houden. Geef het goede voorbeeld.

Ik vind uitlaatdiensten heel nuttig, maar een beetje rekening houden met andere bosgebruikers lijkt me toch niet te veel gevraagd, dat doe ik ook met mijn eigen honden en de uitlaathonden.

Hier in de buurt rijdt iemand met HUS diploma, die veroorzaakt toch wel de meeste overlast...
Oh met uit de bus halen doe ik ze eerlijk gezegd niet aan de lijn.. Ik laat ze er gewoon uit, maar altijd wel dat ze meteen op een groot grasveld bvb lopen, en niet in de weg lopen. Ze blijven eigenlijk allemaal wachten tot ik start met lopen, de meeste gaan eerst poepen of piesen in de bosjes :)

Ik zorg er wel 9 van de 10 keer voor dat ik al helemaal klaar ben met mezelf (riemen om, koekjes mee, enzo) voor ik de honden uit de bus haal, zodat ik kan gaan lopen meteen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”