Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foxterriër BIS Westminster

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Foxterriër BIS Westminster

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Machie schreef:
Tara schreef:
bouvierpoedel schreef: Alle rassen wijken af van hoe het ooit bedoeld was , de jouwe net zo al zal het misschien iets minder zijn dan bij anderen.
Eh... Dan moet je toch eens bij rasgroep 7 kijken.
Die zijn er in rasgroep 1 ook wel te vinden hoor :)
Daarom schreef ik ook de meesten.
En laten we wel zijn de meeste rassen worden helemaal niet meer voor een doel gebruikt. Dus waarom nog vasthouden aan een bepaald plaatje wat ook niet klopt.
Een ras veranderd nu eenmaal en sommige rasstandaarden worden ook veranderd .
Er is geen ruimte en tijd meer en mensen willen toch een ras behouden dus om een ras te behouden gaan ze wat lopen sleutelen.
En ja sommige slaan door voor de 1 maar voor de ander weer niet . voor alles is een publiek anders werden ze niet gefokt/geshowd.
Het gekke is dat sommige lopen te zeiken dat sommige rassen niet meer kunnen in deze maatschappij ,maar worden ze enigsinds aangepast met fokken is het ook weer niet goed.

Eerlijk gezegt zal het die fox een rotzorg zijn dat hij geen hol meer in kan of er geen interesse in heeft en een border die bij een schaap weg blijft of een bouvier een koe geen blik waardig gunt.
Zolang de gezondheid en het dagelijkse functioneren maar niet in het gedrang komt moet het toch ook goed zijn.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef: Eerlijk gezegt zal het die fox een rotzorg zijn dat hij geen hol meer in kan of er geen interesse in heeft en een border die bij een schaap weg blijft of een bouvier een koe geen blik waardig gunt.
Zolang de gezondheid en het dagelijkse functioneren maar niet in het gedrang komt moet het toch ook goed zijn.?
Bij de meeste rassen is dat wel gewenst. En dan ineens bij een winnaar van een show is dat niet gewenst. Want laten we eerlijk zijn. Hoeveel generaties rottweilers hebben wel niet een MAG test moeten doen om uberhaubt een nest te mogen krijgen. Denken mensen nu echt dat de oorspronkelijke rottweiler lief was met vreemden? :LOL: En wat te denken van een bordercollie uit een lijn die dan ineens working collie heet? Wie wil die nog hebben tegenwoordig? Dat handje vol sporters dat staat tegenover de massa's bordercollies die huishond zijn? En wie neemt er nu een Duitse jachtterrier of Patterdale als huishond? Bijna niemand. Moet de fox nu ineens ook nog steeds dat karakter hebben om een show te mogen winnen? En dat uiterlijk? Dat willen we helemaal niet.

Wie wil er nu een Amstaff of SBT die het karakter heeft van een game bred stierenvechter, dassenvechter of hondenvechter? Die beesten hangen gillend in de lijn bij de aanblik van een kat en doden alles wat kleiner is dan zij en wat groter is daar hangen ze in. Tja....dan zijn we blij dat onze honden ineens geen oorspronkelijk karakter en bouw meer hebben.

Een working collie is haast niet te hanteren door de gemiddelde hondenliefhebber. Ze jagen achter alles aan incusief auto's en fietsen.

Nu gaan we nog even door. Willen we een oorspronkelijke laekense herder die bekend stonden om hun wantrouwen naar vreemd, hun neiging tot bijten en hun politiewerk omdat ze zo vreselijk scherp waren of willen we er wel mee op straat kunnen lopen en mee naar de club kunnen om behendigheid mee te doen? Want dan zullen we de MAG testen moeten doen en het oorspronkelijke karakter deels moeten wegfokken. Vroeger heette de laekense herder de bijtende herder en was zijn taak dus heel ernstig waken en verdedigen. Zo ernstig dat je er niet zonder kleerscheuren in de buurt kon komen. Lees de oude honden maar na op bloedlijnen. Daar staat bij dat ze uitermate eenkennig en scherp waren.

Zo kan je dus nog wel even door gaan. Jachthonden idem.

En dan ineens moet de foxterrier, altijd al een hond met korte rug en lange snoet vrij zijn van elke overdrijving en een oorspronkelijk karakter hebben. Weet wel dat niemand dan zo'n hondje kan nemen als het geen vossenjagers zijn of mensen die op een andere manier hun fox bloed laten proeven. Dat hebben ze dan nodig en alleen dan weet je of je de juiste oorspronkelijke honden fokt.

En met werk en showlijnen moet je ook niet teveel weglopen in deze tijd. Nu wordt bv gezegd dat de mechelaar een werklijn en showlijn kent. Klopt. Maar die werklijnen hebben weinig tot niets meer met het oorspronkelijke werk en de oorspronkelijke karakters te maken. Een mechelaar was nooit een hond met hyperdrive die niet te stoppen was. Het was ook een kalme schapendrijver zonder pakwerk en prooidrift. Speuren en appel deden ze vroeger niet. De werklijn van bv de mechelaar is dus ook gewoon keihard weggefokt van het oorspronkelijke werk en karakter. Net zo goed als de showlijn. Beide lijnen zijn doorgefokte lijnen vol afwijkingen tov het origineel.

Onze oude bernersennenhond kwam uit Zwitserland. De moeder en de vader liepen elke dag met koeien door de bergen. Wij haalden de pup op bij die fokker die ook boer was. Ma was er niet, die was 2 dagen daarvoor met de koeien weg gegaan. Aan het werk. Ma hadden we wel gezien toen de pups 6 weken waren. Wij mochten hem met 12 weken pas meenemen. Hij was een beer van een hond maar kleiner dan de huidige berners. Hij was extreem wantrouwend naar vreemden en nam geen eten aan van iemand anders dan ons. Hij liet zich nooit aanraken, vocht als een leeuw met andere reuen en was uitermate zelfstandig en liep dus ook wekelijk wel een keer weg. Dekte buurtteven en was een bekende hond in het dorp in Zwitserland waar wij woonden. Totaal geen bernersennenhond zoals wij die nu kennen. Zou nooit in de stad kunnen wonen en was helemaal niet gezellig als gezinshond want hij lag de hele dag vrijwillig buiten. Daarnaast moest hij niks weten van bezoek en moest niemand het wagen om achterom te komen. Lekkere berner voor in de woonwijk naast de kinderwagen. Voor ons was hij ideaal. Je woont afgelegen in de bergen. Je wil een waakhond en een hond die niet in 7 sloten tegelijk loopt. Je wil een hond trouw aan je gezin die voor jou en je kinderen door het vuur gaat. Dat was hij. Hij was fantastisch maar wel oorspronkelijk en niet geschikt als huishond in een woonwijk. Dan zou hij verpieterd zijn. Puur en alleen omdat hij dus niet op huis en show gefokt was maar uit echte oude werklijnen. Die boeren maakte alle pups boven 8 dood ivm aantal tepels. Dus uit het nest van onze hond zijn 4 pups gedood om de pups de beste opgroeikans te geven. Allemaal hele oorspronkelijke zaken. Die zijn geselecteerd op het witte kruis op de borst, dat moesten ze hebben om een goede berner te zijn. Die kruizen staan voor de vlag van Zwisterland. Dus zelfs in werklijnen werd op uiterlijk geselecteerd en om deze reden hebben alle 4 de Zwisterse rassen een wit kruis op de borst. De vlag moest in de hond zitten. :engel:

Dus wat willen we nu eigenlijk? Oorspronkelijke honden? Schrap dan wel meteen even de helft van de rassen die ons wel leuk lijken want die worden op dat moment direct ongeschikt als gezinshond. :oohja:
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef: Een working collie is haast niet te hanteren door de gemiddelde hondenliefhebber. Ze jagen achter alles aan incusief auto's en fietsen.
doen showhonden evengoed.
Zelfs vaker dan echte drijvers, want echte drijvers zijn niet zo stom om auto's en fietsers te aanzien als een schaap.
Plus dan nog het feit dat echte schapendrijvers niet dienen om een toertje te gaan wandelen en vaak in contact komen met rijdende auto's en fietsers. Die zien schapen en hun kennel/kot en dat is het veelal.
(enkele uitzonderingen daar gelaten die wel in huis etc mogen)
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

bandolero schreef:
laeken schreef:
bouvierpoedel schreef: Een working collie is haast niet te hanteren door de gemiddelde hondenliefhebber. Ze jagen achter alles aan incusief auto's en fietsen.
Zelfs vaker dan echte drijvers, want echte drijvers zijn niet zo stom om auto's en fietsers te aanzien als een schaap.
Plus dan nog het feit dat echte schapendrijvers niet dienen om een toertje te gaan wandelen en vaak in contact komen met rijdende auto's en fietsers. Die zien schapen en hun kennel/kot en dat is het veelal.
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Ik bedoel juist dat mensen de echte schapendrijvers niet als huishonden kunnen houden. Ik weet niet of jij vaak in Engeland komt? Want als je daar in een gemiddeld dorp loopt wordt je dood gegooid met working collies en die gedragen zich op zijn zachtst gezegd nogal agressief en hysterisch. Dat zijn geen zwart witte hondjes met dikke kragen maar bonte collies in allerlei kleuren wo tricolour en vaak met staande oren en witte platen over de ogen. Dus die hebben vaak een blauw en een bruin oog en zijn dus duidelijk geen showhonden. Die honden vind ik dus erg moeilijk om te houden en niet echt lijken op wat ik in Nederland als gemiddelde gezinsbordercollie tegenkom. In Engeland heb je ook allerlei collie-rescues en als je daar even gaat kijken zal je zien dat de collies met de meeste drive ook het lastigste zijn.

Wat nu juist mijn punt is is dat je de dieren met de oorspronkelijke karakters en drive ook helemaal niet kan houden zonder daar wat mee te doen. Helaas is het geen ideale wereld en is 90% van de honden schat ik gewoon huishond. Zolang dat zo is is het fokken op oorspronkelijk karakter niet echt de ideale wereld imo. :engel: En ik denk wel dat je met de gemiddelde showcollie een stuk verder komt als huishond dan met de gemiddelde directe afstammeling uit werklijnen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

bandolero schreef:
laeken schreef:
Je quoot verkeerd. :engel:
Dat achter auto's en fietsen aanrennen komt meestal door frustratie omdat er geen kut meegedaan word net als schaduw/licht jagen of staart jagen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Frank
Actief
Mijn ras(sen): Working Terriers

Ongelezen bericht door Frank »

Ach mensen wie houden we nu eigenlijk helemaal voor de gek? 95% van de honden kan niet meer het werk doen waar ze ooit voor bedoelt waren. Is het niet wat karakter betreft, waar de meesten op zouden stralen, dan is het wel wat bouw betreft. Iedereen die niet op werkkapaciteiten fokt fokt op silhouetten en de karakters zijn over een 100 jaar allemaal gelijk want ieder karaktertrekje wat nog maar een beetje op een echte hond doet lijken word er snel uitgefokt want dat is niet geschikt voor de massa. Een vuilnisbakkie is vaak meer hond dan onze honden die de stamboom het liefst tot 200 jaar terug hebben vastgelegd op papier bij de RvB. Hieronder mijn lelijk met gemengde afstamming maar puur gefokt op werk. En dan word er met deze honden 9 van de 10 keer nog niet eens gefokt omdat er vaak alleen word gefokt voor eigen behoefte, hoeveel zouden er dat hier kunnen zeggen? En dan heb ik het niet over een nestje van 6-7 waar je er 1 zelf van houd maar waarvan minimaal 5 stuks onder vrienden blijven en vaak belangenloos worden weggegeven, maar we met de stilzwijgende afspraak tot wederdienst.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank op 16 feb 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
bandolero
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
bandolero schreef:
laeken schreef:
Je quoot verkeerd. :engel:
Dat achter auto's en fietsen aanrennen komt meestal door frustratie omdat er geen kut meegedaan word net als schaduw/licht jagen of staart jagen.
Ja?!
Ik neem dan aan dat jij nog nooit een hond gehad hebt die als pup van 8 weken achter alle auto's jaagde,
en daarmee door ging tot hij er bij neer zou vallen, eender wat de eigenaar daaraan probeerde doen.
Als je al zo'n hond gehad zou hebben, zou je zo'n zaken niet zeggen.
En ja, dat was zelfs een showlijn.

En laeken, ik snap heus wel wat je bedoelt.
Werkhonden zijn niet gemaakt om als huishond te dienen, en zijn dat veelal ook niet.
Wil je een huishond, dan is het ook maar logisch dat dat karakter afgezwakt wordt.
Dus blijkbaar had jij mijn tekst ook niet helemaal goed begrepen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

@ laeken: ik ben het helemaal met je eens.
we willen de hond die we mooi vinden en in ons gezin past. We zoeken dus een fokker die dat levert. Zo makkelijk is dat.
Hier is geen bordercollie gekomen omdat ik alleen de werk borders kende die knetter gek werden in een woonwijk.
Als ik geweten had dat er ook fokkers waren die wel de een border fokte die geschikt was als gezinshond dan had er na blacky zeker weten zo één rond gelopen. De hond wordt gemaakt naar wat de markt wil. De show markt voor honden is maar heel erg klein hoor. Als er van alle rashonden die gefokt worden er 1% op een show verschijnt is dat volgens mij heel erg veel. Dus de honden shows de schuld geven van het veranderende uiterlijk van honden is erg kortzichtig. De hond wordt gefokt zoals wij het willen. voor elk wat wils zeg maar.
Afbeelding
gevni havanezers
Strandjutter
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Strandjutter »

laeken schreef:
bandolero schreef:
laeken schreef:
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Ik bedoel juist dat mensen de echte schapendrijvers niet als huishonden kunnen houden. Ik weet niet of jij vaak in Engeland komt? Want als je daar in een gemiddeld dorp loopt wordt je dood gegooid met working collies en die gedragen zich op zijn zachtst gezegd nogal agressief en hysterisch. Dat zijn geen zwart witte hondjes met dikke kragen maar bonte collies in allerlei kleuren wo tricolour en vaak met staande oren en witte platen over de ogen. Dus die hebben vaak een blauw en een bruin oog en zijn dus duidelijk geen showhonden. Die honden vind ik dus erg moeilijk om te houden en niet echt lijken op wat ik in Nederland als gemiddelde gezinsbordercollie tegenkom. In Engeland heb je ook allerlei collie-rescues en als je daar even gaat kijken zal je zien dat de collies met de meeste drive ook het lastigste zijn.

.
Bedoel je zoiets?

En ja ,echte "werklijn" en "huishond" en ja dat gaat prima samen
Directe afstammeling van Schotse working collies ,en nee hij gooit geen hoge ogen op de show ,maar kan prima werken ,met een minder showuiterlijk
En of ze wel of niet als huishond gehouden kunnen worden ,ligt voor een groot gedeelte aan opvoeding ,en aanleg , en hoe mensen daar mee omgaan
Heb nu bijna 20 jaar Border collies ,allen uit werklijnen ,maar ik herken niet de verhalen over neurotisch drijvende zwart witte honden.

En ja, ben meerdere keren in Schotland geweest , en ik weet hoe daar de honden gehouden worden , en dat is vaak niet in huis ,maar schuren of kennels , maar meeste die ik op trails gezien /meegemaakt heb zijn zeker geen verkeerde honden ,op een paar uitzonderingen na dan .

Maar om terug te komen waar dit topic over ging vind ik dus ,dat shows het ras niet ten goede komt ,en daar bedoel ik mee ,dat daar alleen gekeken word naar puur uiterlijk ,en werkeigenschappen worden daar dus tenietgedaan.. n.v.t....
Gelukkig hebben we nog een rasvereniging , die er nog alles aan doen om het ras in stand te houden ,en zelf aanlegtest/exterieurtest in eigen hand hebben :ok:

Afbeelding
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Strandjutter schreef: Maar om terug te komen waar dit topic over ging vind ik dus ,dat shows het ras niet ten goede komt ,en daar bedoel ik mee ,dat daar alleen gekeken word naar puur uiterlijk ,en werkeigenschappen worden daar dus tenietgedaan.. n.v.t....
In België kan je hond als het een werkhondenras betreft (waaronder ook de Belgische Herder valt bijvoorbeeld) alleen maar nationaal kampioen worden als er ook een werkhondendiploma behaald wordt. Dat is op zich een goede zaak. Om internationaal kampioen te worden (en dan niet showkampioen, dat gaat inderdaad alleen om exterieur) moeten werkhondenrassen ook in het bezit zijn van een werkhondendiploma.
bandolero
Zeer actief

LongFields schreef:
Strandjutter schreef: Maar om terug te komen waar dit topic over ging vind ik dus ,dat shows het ras niet ten goede komt ,en daar bedoel ik mee ,dat daar alleen gekeken word naar puur uiterlijk ,en werkeigenschappen worden daar dus tenietgedaan.. n.v.t....
In België kan je hond als het een werkhondenras betreft (waaronder ook de Belgische Herder valt bijvoorbeeld) alleen maar nationaal kampioen worden als er ook een werkhondendiploma behaald wordt. Dat is op zich een goede zaak. Om internationaal kampioen te worden (en dan niet showkampioen, dat gaat inderdaad alleen om exterieur) moeten werkhondenrassen ook in het bezit zijn van een werkhondendiploma.

om internationaal kampioen te worden heb je bij de BC geen werkdiploma nodig.
Wel om Belgisch Kampioen te worden, maar dan weer niet om belgisch showkampioen te worden...
en feit dat er maar een stuk of 5 honden zijn die de werktest behaald hebben, zegt ook genoeg zeker over hoe triest het er mee gesteld is...
Strandjutter
Zeer actief

Ongelezen bericht door Strandjutter »

LongFields schreef:
:E:

Ben ik ook een voorstander van
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Frank schreef:Ach mensen wie houden we nu eigenlijk helemaal voor de gek? 95% van de honden kan niet meer het werk doen waar ze ooit voor bedoelt waren. Is het niet wat karakter betreft, waar de meesten op zouden stralen, dan is het wel wat bouw betreft. Iedereen die niet op werkkapaciteiten fokt fokt op silhouetten en de karakters zijn over een 100 jaar allemaal gelijk want ieder karaktertrekje wat nog maar een beetje op een echte hond doet lijken word er snel uitgefokt want dat is niet geschikt voor de massa. Een vuilnisbakkie is vaak meer hond dan onze honden die de stamboom het liefst tot 200 jaar terug hebben vastgelegd op papier bij de RvB. Hieronder mijn lelijk met gemengde afstamming maar puur gefokt op werk. En dan word er met deze honden 9 van de 10 keer nog niet eens gefokt omdat er vaak alleen word gefokt voor eigen behoefte, hoeveel zouden er dat hier kunnen zeggen? En dan heb ik het niet over een nestje van 6-7 waar je er 1 zelf van houd maar waarvan minimaal 5 stuks onder vrienden blijven en vaak belangenloos worden weggegeven, maar we met de stilzwijgende afspraak tot wederdienst.
Afbeelding
Da's niet handig als huishond, als tie aan de ankerketting van de ms "Rotterdam" moet worden uitgelaten.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

En op dezelfde show :ugh:

Afbeelding
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een paar jaar geleden zag ik op een show een BC op een trimtafel liggen terwijl de baas naar de stand van Jean Peau liep om iets te kopen.
Beest bleef als een vloerkleedje liggen wachten en had een vacht van hier tot Tokio :jank:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Bij de Ibicenco wordt in Spanje veelal weggefokt van het oorspronkelijke model om ermee te kunnen blijven jagen. De wetten, omgeving, aantal konijnen etc. hebben hier aan ten grondslag gestaan.
De meeste Ibicencos hebben daar veelal meer en meer het windhondmodel gekregen, maar een podenco is geen windhond en was ook nooit als windhond bedoeld.
En wat is dan juist? het oude robuuste boeren model of het nieuwere slanke meer windhondmodel?
er wordt immers nog steeds mee gewerkt, en dezelfde taak als van oudsher: konijnen vangen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
marian*
Erelid
Contacteer:

Podenji schreef:Bij de Ibicenco wordt in Spanje veelal weggefokt van het oorspronkelijke model om ermee te kunnen blijven jagen. De wetten, omgeving, aantal konijnen etc. hebben hier aan ten grondslag gestaan.
De meeste Ibicencos hebben daar veelal meer en meer het windhondmodel gekregen, maar een podenco is geen windhond en was ook nooit als windhond bedoeld.
En wat is dan juist? het oude robuuste boeren model of het nieuwere slanke meer windhondmodel?
er wordt immers nog steeds mee gewerkt, en dezelfde taak als van oudsher: konijnen vangen :wink:
Als ze nog goed kunnen werken is er weinig mis mee, maar ik kan me niet voorstellen dat een Schotse schapenboer blij is met een BC die zijn werk niet kan doen door de enorme vacht of verkeerde bouw.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Een podenco is een podenco en geen windhond.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
marian*
Erelid
Contacteer:

Podenji schreef:Een podenco is een podenco en geen windhond.
Ja,da's ook weer waar.
Afbeelding
Frank
Actief

korthaar schreef:
Frank schreef:Ach mensen wie houden we nu eigenlijk helemaal voor de gek? 95% van de honden kan niet meer het werk doen waar ze ooit voor bedoelt waren. Is het niet wat karakter betreft, waar de meesten op zouden stralen, dan is het wel wat bouw betreft. Iedereen die niet op werkkapaciteiten fokt fokt op silhouetten en de karakters zijn over een 100 jaar allemaal gelijk want ieder karaktertrekje wat nog maar een beetje op een echte hond doet lijken word er snel uitgefokt want dat is niet geschikt voor de massa. Een vuilnisbakkie is vaak meer hond dan onze honden die de stamboom het liefst tot 200 jaar terug hebben vastgelegd op papier bij de RvB. Hieronder mijn lelijk met gemengde afstamming maar puur gefokt op werk. En dan word er met deze honden 9 van de 10 keer nog niet eens gefokt omdat er vaak alleen word gefokt voor eigen behoefte, hoeveel zouden er dat hier kunnen zeggen? En dan heb ik het niet over een nestje van 6-7 waar je er 1 zelf van houd maar waarvan minimaal 5 stuks onder vrienden blijven en vaak belangenloos worden weggegeven, maar we met de stilzwijgende afspraak tot wederdienst.
Afbeelding
Da's niet handig als huishond, als tie aan de ankerketting van de ms "Rotterdam" moet worden uitgelaten.
Ze zit hier langs een bouw waar een andere hond op aan het werk is. Die ketting is tegen het doorbijten,in haar enthousiasme, want dat zou de grootste ongelukken geven als ze de bouw in zou lopen met een andere hond al beneden.

En ff ter info, deze werkhond slaapt gewoon op hetvoeteneind van mijn bed ;-)
Frank
Frank
Actief

Podenji schreef:Bij de Ibicenco wordt in Spanje veelal weggefokt van het oorspronkelijke model om ermee te kunnen blijven jagen. De wetten, omgeving, aantal konijnen etc. hebben hier aan ten grondslag gestaan.
De werkende exemplaren zijn de juiste, ongeacht type. Vorm volgt functie!
Frank
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Frank schreef:
ook als vorm voor functie een totaal ander type hond ervan maakt?
nogmaals een podenco is een podenco en geen windhond.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

blacky schreef:Als er van alle rashonden die gefokt worden er 1% op een show verschijnt is dat volgens mij heel erg veel. Dus de honden shows de schuld geven van het veranderende uiterlijk van honden is erg kortzichtig. De hond wordt gefokt zoals wij het willen. voor elk wat wils zeg maar.
Behalve hier in België dan waar de idiote regel bestaat dat alle honden met stamboom die ingezet worden voor de fok verplicht twee maal een Zeer goed moeten behalen.
Sta je dan, met je fieldtrial lab tussen de potvissen.

Overigens begrijp ik de vraag naar het afzwakken van karakter wel, maar vloerkleden maken van honden gaat me te ver.
bandolero
Zeer actief

-Saskia- schreef:
blacky schreef:Als er van alle rashonden die gefokt worden er 1% op een show verschijnt is dat volgens mij heel erg veel. Dus de honden shows de schuld geven van het veranderende uiterlijk van honden is erg kortzichtig. De hond wordt gefokt zoals wij het willen. voor elk wat wils zeg maar.
Behalve hier in België dan waar de idiote regel bestaat dat alle honden met stamboom die ingezet worden voor de fok verplicht twee maal een Zeer goed moeten behalen.
Sta je dan, met je fieldtrial lab tussen de potvissen.

Overigens begrijp ik de vraag naar het afzwakken van karakter wel, maar vloerkleden maken van honden gaat me te ver.
1x een Goed is genoeg als de hond al een stamboom heeft.
2x ZG is voor de RISH.
En zelfs met een werktype lab, moet een G te doen zijn, als hij geen grote fouten heeft. Idem voor een werklijn/sportlijn BC
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bandolero schreef:1x een Goed is genoeg als de hond al een stamboom heeft.
2x ZG is voor de RISH.
Ah kijk, dit is iets positiever.

En toch zijn er (te) veel fokkers die naar de ISDS rennen omdat ze die Goed niet krijgen bij een hond van het werktype.
Elk paar weggegooide genen is er eentje teveel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Eerst waren er, allang trouwens, de honden van een bepaald type met een taak. Pas heel lang daarna heeft iemand daar een rasstandaard bij verzonnen :lol1:
Die rasstandaard was er niet om het werk te verbeteren maar puur voor de show...
Nee, die standaard was er omdat men zo dacht honden van een bepaald type en ras te kunnen behouden.
Omdat men hechtte aan zulke dingen en inmenging van andere rassen vaak niet wilde.
Omdat men wel de werkkwaliteit wilde behouden maar niet het typische uiterlijk van zo'n ras wilde verliezen.
Dat later die honden aan de standaard getoetst werden is een ander verhaal, maar niet de oorspronkelijke reden van de standaards.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frank
Actief

Podenji schreef:
Frank schreef:
ook als vorm voor functie een totaal ander type hond ervan maakt?
nogmaals een podenco is een podenco en geen windhond.
Je kunt natuurlijk vasthouden aan je type en principes, maar je bent dan alleen maar bezig met een silhouette, een type maar dat is dan ook alles wat je overhoud. Waarom lijken deze Podenco's meer op een windhond? (volgens mij zijn ze wel ontstaan uit windhonden)Waarschijnlijk omdat deze voor het werk beter blijken te functioneren. Dat een ras vroeger in een bepaald type werd gefokt wil niet zeggen dat de andere types er niet ook al waren, maar dat dat type misschien als minder mooi werd ervaren. Dat minder mooie exemplaar was misschien functioneel veel beter dan het gezochte andere type. Als je ras nog het oorspronkelijke werk kan en mag doen koester dan de beste werkende exemplaren en ook de types die "volgens ons" afwijken van de gezochte types. Want een goede werkhond kan nooit ver staan van het ideaal.
Frank
Frank
Actief

Tara schreef:
Frank schreef:De werkende exemplaren zijn de juiste, ongeacht type. Vorm volgt functie!
Nee, dat is onzin. Rasstandaards zijn ooit geschreven met een bepaald ideaalbeeld voor ogen.
Dát zou je moeten nastreven, zonder alle bijhorende excessen. Als type niet van belang is, dan kunnen we alle rassen en soorten wel gaan opdoeken, dan hoeven ze alleen maar lief te zijn, en een enkeling hoeft dan maar een bepaalde taak te verrichten.

Het een hoeft het ander ook helemaal niet uit te sluiten trouwens.
Die mooie rasstandaards worden ook iedere zoveel jaar door een nieuwe generatie mooi aangepast zonder dit te toetsen naar enige functionele waarde. Laten we wel wezen de meeste van onze rashonden hebben al lang niets meer te maken met de geweldige rassen van weleer, en ze lijken er in 99% van de gevallen ook niet meer op. Een plaatje dat word er gefokt. En ja de meeste rassen zou je ook gewoon kunnen schrappen als je het over historische waarde hebt.
Frank
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Frank, het is duidelijk dat je de geschiedenis van mijn ras niet kent. Is natuurlijk niet erg, en ik heb daarbij geen zin om hier een uitgebreide geschiedenis te typen. Maar de podenco stamt niet af van windhonden ;)
Frank
Actief

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Eerst waren er, allang trouwens, de honden van een bepaald type met een taak. Pas heel lang daarna heeft iemand daar een rasstandaard bij verzonnen :lol1:
Die rasstandaard was er niet om het werk te verbeteren maar puur voor de show...
Nee, die standaard was er omdat men zo dacht honden van een bepaald type en ras te kunnen behouden.
Omdat men hechtte aan zulke dingen en inmenging van andere rassen vaak niet wilde.
Omdat men wel de werkkwaliteit wilde behouden maar niet het typische uiterlijk van zo'n ras wilde verliezen.
Dat later die honden aan de standaard getoetst werden is een ander verhaal, maar niet de oorspronkelijke reden van de standaards.
Elk werkhondenras wat tot de grenzen van zijn capaciteiten word gedreven in zijn werk word opgekruist met een ander ras als daar op dat ogenblik reden voor is. Zo is dat nu zo was dat vroeger, het werk was de belangrijkste drijfveer. Maar nu wil iedereen met een stamboomhond zijn ras zo puur mogelijk houden.... is dit niet grappig eigenlijk? Heb zelf net zo gedacht hoor vroeger. Maar een puur ras is niets meer of minder dan een illusie, vroeg of laat verlies je kwaliteiten die alleen maar te behouden zijn of terug te krijgen zijn met vers bloed. Zie maar hoe het veel van onze rassen vergaat, tot tranen in je ogen.
Frank
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”