Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Buig" aanleren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog
Aantal honden: 1

"Buig" aanleren

Ongelezen bericht door Woezel »

Ik ben bezig om Woezel wat trucjes te leren en het gaat heel goed, hij leert ontzettend snel. Nu zit ik echter vast bij een trucje, namelijk buig. Ik heb hem zo ver dat hij achter het snoepje aan wil gaan als ik deze voor z'n neus naar beneden beweeg, tussen zijn voorpoten. Ik hou hierbij mijn andere arm onder zijn middel, zodat hij niet met zijn kont op de grond zakt. Dit gaat prima, ik heb er ook al het woordje 'buig' aan gekoppeld en dit kan hij zo 10 x achter elkaar doen, hierbij leunt hij niet op mijn arm.

Zodra ik echter mijn arm onder zijn middel weg haal en ik roep 'buig' en ik beweeg het snoepje naar beneden, gaat hij gewoon liggen. :denken: Als ik heel iets zijn kontje omhoog hou, gaat het wel goed en leunt hij ook hier niet op mijn hand of arm, maar zonder mijn arm of hand zakt hij gelijk naar de grond, luie flikker. :mrgreen: Heeft iemand een tip waardoor ik hem het misschien anders kan aanleren zodat hij wel zonder hulp van mij gaat buigen?

Edit: spelfoutjes
Afbeelding
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Re: "Buig" aanleren

Ongelezen bericht door KarinW »

Ik heb het aangeleerd met de clicker. Dan kan je op het juiste moment klikken voor hij ligt.
Woezel
Zeer actief

Oh dat ben ik vergeten te melden, ik doe het ook met de clicker. Maar zonder arm ploft hij dus gelijk op de grond, dus valt er weinig te klikken.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

ik heb het geleerd door de hond een beetje naar achteren te laten lopen en dan plotseling het snoepje naar beneden onder de kin te duwen. Dat ze echt dat koekje gaan volgen en dus automatisch door de voorpoten zakken. En dan het klikken heel goed timen en als ze de beweging snappen het uit gaan bouwen.
Dit heb ik er laatst over geschreven in mijn laatste nummer, misschien heb je er nog wat aan:

Hoe leer je het aan?
 Zorg dat de hond voor je staat, desnoods door zelf enkele stappen naar voren te doen zodat de hond naar achteren loopt.
 Neem iets lekkers en houd het voor de neus van de hond.
 Duw het lekkers wat naar voren en wat naar beneden, zodat de hond meestal automatisch door de voorpoten zakt.
 Beloon de hond op tijd! Dus voor hij gaat liggen. In het begin is een beetje door de voorpoten zakken al genoeg, later kan je wat strenger worden.
 Als de hond het snapt, kan je er een woord of gebaar aan koppelen (bijvoorbeeld zelf een buiging maken).
 Probeer ook eens of de hond even in deze positie kan blijven staan.

Tips
 Trainen met een klikker is hierbij heel handig om goed te kunnen timen.
 Buigt je hond in sommige situaties al uit zichzelf? Gebruik die momenten dan om het buigen te belonen.
 Gaat de hond na vele keren proberen nog steeds liggen? Houd dan je hand een paar keer net onder de buik om dat te voorkomen. Zorg wel dat de hond zo snel mogelijk zonder hulp blijft staan door op tijd te belonen.
 Als de hond achteruit kan lopen, is deze oefening hiermee leuk te combineren. Eerst achteruit lopen en dan in een keurige buiging blijven staan. Krijg jij het voor elkaar?
Afbeelding
Nero12
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herders
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nero12 »

ik heb het ook bij mn vorige hond aangeleerd zoals de methode hierboven. Ik doe nooit iets bijv. blokkeren met mijn andere hand. Als je heel snel het snoepje tussen de voorpoten steekt, gaan ze vaak al buigen. Dan is het de kunst om op het juiste moment te clicken.
Woezel
Zeer actief

Ik ga er mee aan de slag, bedankt! :ok:
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb een fijne uitleg hoe je het kunt aanleren, maar dat moet ik gaan zoeken.
Ik moet nu weg, maar zal straks even kijken of ik het kan vinden.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Woezel
Zeer actief

Graag! Alle hulp is natuurlijk welkom!
Afbeelding
Woezel
Zeer actief

Inge O schreef:
Nero12 schreef: Ik doe nooit iets bijv. blokkeren met mijn andere hand.
dat mag je inderdaad nooit doen want vanaf dat moment hoeft de hond niet meer na te denken over wat hij doet en weet hij het dus ook niet voor een volgende keer.
Daar ben ik inderdaad achter. :mrgreen: Ik had het gezien op een youtube filmpje waar iemand het zo aanpakte, maar dat werkt hier dus niet.
Afbeelding
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Je zou dat wel uit kunnen bouwen door je hand steeds verder naar onder te doen, of als hij al gebogen staat je arm weg te trekken.. Maar het is inderdaad niet de meest handige manier.

Overigens, de locatie van het snoepje kan ook veel verschil maken. Probeer hem eens verder naar beneden, verder naar voren, of verder naar achteren te houden. Dr zit soms maar een paar cm verschil tussen of een hond af gaat of in buig achter het snoepje aan gaat ;)

Je zou ook nog targettraining kunnen proberen, met de neus een dekseltje oid aan te raken, en die langzaam steeds verder omlaag brengen tot hij op de grond ligt en de hond zn nek buigt om hem aan te raken. Dan krijg je niet direct een buig door de voorpoten, maar wel een buig.. En die zou je eventueel nog kunnen proberen uit te bouwen.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb het suus en ko aangeleerd met een hand onder de buik houden andere hand snoepje naar beneden en naar voren bewegen. Zodra in positie zeg ik buig en geef snoepje. Hand hulp verkleinen door steeds minder ver onder de de buik te houden, dan nog evt. een vingertje eronder, dan niks meer. Daarna pas de hulp met het snoepje afbouwen. Was bij allebei zo snel aangeleerd
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb nog een filmpje van hoe ik het Dora heb geleerd, ik heb het helemaal geshaped:
http://www.youtube.com/watch?v=3munZ7QzprQ
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
J@nn@
Actief
Mijn ras(sen): x-stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door J@nn@ »

ik heb het als volgt aangeleerd:
elke keer voor ik een dummy voor tjibbe wilde gooien ging meneer uit zichzelf al in de speelboog staan (buig houding). dus ik riep dan zodra hij door zijn voorpoten begon te zakken al "buig". meteen daarna gooide ik de dummy weg. het heeft me in totaal nog geen 20 minuten gekost voor hij precies snapte wat de bedoeling was: "ïk buig jij gooit"
Afbeelding

Grtzz van Janna en Tjibbe
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb het allebei aangeleerd door enthousiast te belonen : "goed zooooooooooo buigen voor de baas" :D op het moment dat ze zich uitrekken. Dan maken ze al een heel sierlijke buiging (hier dan) .
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

J@nn@ schreef:ik heb het als volgt aangeleerd:
elke keer voor ik een dummy voor tjibbe wilde gooien ging meneer uit zichzelf al in de speelboog staan (buig houding). dus ik riep dan zodra hij door zijn voorpoten begon te zakken al "buig". meteen daarna gooide ik de dummy weg. het heeft me in totaal nog geen 20 minuten gekost voor hij precies snapte wat de bedoeling was: "ïk buig jij gooit"
Zo heb ik het ook gedaan, zelf aangeboden gedrag op commando zetten :ok: Wel met de clicker overigens, ze had het binnen 2 sessies door!
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay heeft het super snel geleerd, overigens met de methode die jij zelf gebruikt. Ik moet zeggen, dan beloning uitstellen en langzaam hand weghalen, maar dat hij dus wel blijft staan. In eerste instantie dus helpen in positie, maar door wachten op beloning laat ik hem ook even zelfstandig staan (dit is nu kort door de bocht beschreven). Eerst de hond iets loshalen, maar er nog niet onder weghalen, dat is een proces. Ik zou ook niet te lang blijven lokken met een koekje in de hand. Zodra ze principe doorhebben, lokken zonder snoepje en daarna pas (in positie nog) belonen(en deze dus nog echt pakken, want zit dus niet in je hand) en daarna dus uitstellen van beloning. Vervolgens van helpen alleen in positie langzaam aan loslaten, naar steeds langer in positie naar uiteindelijk zelf in positie komen, maar dat is pas laatste stap.

Grappig is dat Kay het dus ook meer in zijn spel met andere honden is gaan gebruiken. Ik heb het toen vrij snel geleerd, omdat er op forum toen oproepje van bonfoto was die border collie zocht die kunstjes kon. Kay kon het nog niet. Op foto heb ik heb nog wel ondersteund bij het in positie gaan, maar kon hij dus wel al daarna even vrij snel zelfstandig staan. Periode zal mx 3 weken geweest zijn, maar misschien was het ook wel 2 weken.

De foto's tijdens eerste succesmomenten (en om bonnie te overtuigen van een merle collie i.p.v. een klassieke zwart wit)

Afbeelding

Afbeelding

En de foto bij Bonfoto en al een veel zekerdere buig..

Afbeelding

Overigens Ky was hier een maand of 11 volgens mij en hij is een super snelle leerling (maar ook ongedurig en vaak ietwat slordig) Norah ben ik hier nog niet super fanatiek mee bezig geweest en kan het dus ook nog niet echt, maar is ook niet zo'n makkelijke leerling, dus misschien dat ik ook nog wat andere tips voor haar heb!
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Inge O schreef:
Belle schreef:Ik heb nog een filmpje van hoe ik het Dora heb geleerd, ik heb het helemaal geshaped:
http://www.youtube.com/watch?v=3munZ7QzprQ
dit ging inderdaad zeer snel maar ik vind het wonderlijk dat ze al bijna helemaal in het begin al eventjes door haar voorpoten ging, dat zie ik hier niet gebeuren :80: .

geef jij geen jackpot als ze het voor het eerst helemaal goed doet (zoals tegen het einde aan waar ze echt lijkt te weten wat de bedoeling is)?
Geen idee waarom ze dat deed. Misschien wel omdat ze gewend is aan shapen en dus aan uitproberen.
Jackpot doe ik eigenlijk nooit aan. Niet met een speciale reden, maar ik denk er gewoon niet aan. Ik maak wel onderscheid in de beloningen, frolic of iets lekkerders (of meer) voor goede uitvoeringen. Hoewel ik me afvraag in hoeverre Dora verschil merkt, die slokt alles naar binnen en vraagt zich dan pas af of het uberhaupt eetbaar is :). Bij Isa merk ik wel verschil.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

J@nn@ schreef:ik heb het als volgt aangeleerd:
Shima heeft het op ongeveer dezelfde manier aangeleerd. Toen ik bij de snoeppot van de honden kwam, die bovenop de koelkast staat, begon ik tegen Shima te praten. Ze reageerde door een buiging te maken (uitrekken) en ik riep gelijk: goed zo buiging!!! Toen de snoeppot open en het was bingo voor haar. Binnen een half uur had ze hem door en deed ze het op commando. :E:
miranda just soap
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising uit Spanje
Dna test is onderweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door miranda just soap »

Leuk ik volg dit even
ik ben pas begonnen met onze hond
dus kan altijd tips gebruiken
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Je kunt bij honden die de neiging hebben om snel door te gaan naar liggen, extra stimuleren om niet door te zakken door op het moment dat ze de neerwaartse beweging gaan maken, zelf het snoepje weer bij de hond weg te laten bewegen door bijvoorbeeld naar achter te stappen. Dan komt het besef dat ze niet helemaal door hoeven buigen. Bij mij hebben ze het altijd binnen no time doorgehad. Bedenk me nu wel dat mijn jongste hond het nog niet kan :-)
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”