Zodra ik echter mijn arm onder zijn middel weg haal en ik roep 'buig' en ik beweeg het snoepje naar beneden, gaat hij gewoon liggen.
Edit: spelfoutjes
Moderator: moderatorteam

Daar ben ik inderdaad achter.Inge O schreef:dat mag je inderdaad nooit doen want vanaf dat moment hoeft de hond niet meer na te denken over wat hij doet en weet hij het dus ook niet voor een volgende keer.Nero12 schreef: Ik doe nooit iets bijv. blokkeren met mijn andere hand.

Zo heb ik het ook gedaan, zelf aangeboden gedrag op commando zettenJ@nn@ schreef:ik heb het als volgt aangeleerd:
elke keer voor ik een dummy voor tjibbe wilde gooien ging meneer uit zichzelf al in de speelboog staan (buig houding). dus ik riep dan zodra hij door zijn voorpoten begon te zakken al "buig". meteen daarna gooide ik de dummy weg. het heeft me in totaal nog geen 20 minuten gekost voor hij precies snapte wat de bedoeling was: "ïk buig jij gooit"

Geen idee waarom ze dat deed. Misschien wel omdat ze gewend is aan shapen en dus aan uitproberen.Inge O schreef:dit ging inderdaad zeer snel maar ik vind het wonderlijk dat ze al bijna helemaal in het begin al eventjes door haar voorpoten ging, dat zie ik hier niet gebeurenBelle schreef:Ik heb nog een filmpje van hoe ik het Dora heb geleerd, ik heb het helemaal geshaped:
http://www.youtube.com/watch?v=3munZ7QzprQ.
geef jij geen jackpot als ze het voor het eerst helemaal goed doet (zoals tegen het einde aan waar ze echt lijkt te weten wat de bedoeling is)?
Shima heeft het op ongeveer dezelfde manier aangeleerd. Toen ik bij de snoeppot van de honden kwam, die bovenop de koelkast staat, begon ik tegen Shima te praten. Ze reageerde door een buiging te maken (uitrekken) en ik riep gelijk: goed zo buiging!!! Toen de snoeppot open en het was bingo voor haar. Binnen een half uur had ze hem door en deed ze het op commando.J@nn@ schreef:ik heb het als volgt aangeleerd:
elke keer voor ik een dummy voor tjibbe wilde gooien ging meneer uit zichzelf al in de speelboog staan (buig houding). dus ik riep dan zodra hij door zijn voorpoten begon te zakken al "buig". meteen daarna gooide ik de dummy weg. het heeft me in totaal nog geen 20 minuten gekost voor hij precies snapte wat de bedoeling was: "ïk buig jij gooit"