Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met hond uit Spanje

Moderator: moderatorteam

Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Jachttraining met hond uit Spanje

Ongelezen bericht door Lientje »

Ik heb een hondje uit Spanje met ontzettend veel jachtinstinct. Ze is nu een half jaar bij ons. Werkelijk een schat.... alleen dat jachtinstinct :L: Ze kan nu dus ook absoluut niet loslopen. Ze ziet en ruikt alles en gaat compleet door het lint als ze een konijn/vogel/kat enz ziet waar ze niet achteraan kan rennen omdat ze dus aan de lijn zit.

Heeft iemand hier met een hondje uit het buitenland ervaring met jachttraining? Ik hoop dat ze op die manier haar passie kan uitoefenen en dat ik het jagen onder controle krijg, zodat ze bij me blijft tijdens de wandeling. Ik vraag me alleen af of je het wel onder controle krijgt of dat een jachtcursus haar jachtinstinct alleen maar versterkt. Ze heeft misschien wel heel veel gejaagd in Spanje en dus haar succesjes gehad en ook is ze niet raszuiver. Dat is misschien toch anders dan een springer spaniel, weimaraner enz die er echt voor zijn gefokt. Dus vandaar specifiek mijn vraag voor de buitenlandse hondjes bezitters onder ons :lol1: die een jachttraining hebben gevolgd

Ben benieuwd naar jullei ervaringen!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Jachttraining met hond uit Spanje

Ongelezen bericht door ranetje »

Lientje schreef:Ik heb een hondje uit Spanje met ontzettend veel jachtinstinct. Ze is nu een half jaar bij ons. Werkelijk een schat.... alleen dat jachtinstinct :L: Ze kan nu dus ook absoluut niet loslopen. Ze ziet en ruikt alles en gaat compleet door het lint als ze een konijn/vogel/kat enz ziet waar ze niet achteraan kan rennen omdat ze dus aan de lijn zit.

Heeft iemand hier met een hondje uit het buitenland ervaring met jachttraining? Ik hoop dat ze op die manier haar passie kan uitoefenen en dat ik het jagen onder controle krijg, zodat ze bij me blijft tijdens de wandeling. Ik vraag me alleen af of je het wel onder controle krijgt of dat een jachtcursus haar jachtinstinct alleen maar versterkt. Ze heeft misschien wel heel veel gejaagd in Spanje en dus haar succesjes gehad en ook is ze niet raszuiver. Dat is misschien toch anders dan een springer spaniel, weimaraner enz die er echt voor zijn gefokt. Dus vandaar specifiek mijn vraag voor de buitenlandse hondjes bezitters onder ons :lol1: die een jachttraining hebben gevolgd

Ben benieuwd naar jullei ervaringen!
Dat het een kruising is wil niet zeggen dat er geen sterk instinct in zit. :wink:
Waarschijnlijk een kruising uit jachthonden dus je kunt gewoon stellen dat het er in zit zoals bij elke jachthond.

Jachttraining doen betekent niet dat het instinct dan sterker wordt, dat is er al en zo te zien ook al aardig in gebruik :wink:
Die training is bedoeld om jou te laten samenwerken met je hond, hem te leren lezen en dus beter en eerder te kunnen ingrijpen.
Je kunt dat instinct er niet uittrainen, dus denk niet dat je daar ooit succes mee zult hebben.
Je kunt het alleen in goede banen proberen te leiden.
Of hij ooit los kan lopen is niet te voorspellen, maar het is zeker een poging waard :ok:
Het zal wel tijd kosten.

Een van de dingen die je zou kunnen doen is gaan werken met de voerdummy.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=268099

Maar enige begeleiding (en daarbij misschien ook een G&G training als extra training) lijkt me zeker in het begin wel handig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lientje
Actief

Bedankt Renetje :E: voor de tip over de voerdummy, ga ik zeker proberen! Hier is het nu inderdaad 2x per dag voerbak gevuld met kvv/brokken en binnen een minuut is het op en gaat ze uitbuiken op de bank :slaap2:. Met die voerdummy moet ze er echt wat voor doen en het versterkt ook je band.

En inderdaad, het jachtinstinct eruit trainen gaat echt niet lukken, maar ik wil het graag wat controleerbaarder maken en ook voor haarzelf. Ze kan dan haar passie uitoefenen en is hopelijk aan de lijn wat rustiger als ze een haas ziet, want nu gaat ze compleet door het lint uit pure frustratie :(
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Wij volgen jachttraining met onze honden die toevallig uit Italië komen. Juist om hun jachtinstinct zijn we jachttraining gaan doen, om het instinct in goede banen te kunnen leiden. Zo doen de honden, kruising retriever, wat ze leuk vinden en hoeven ze zichzelf niet bezig te houden. Tijdens het wandelen train ik regelmatig, 3-4 keer per week en ze jagen bijna niet meer. Af en toe vliegt het teefje nog het bos in, als ik niet snel genoeg ben met ingrijpen..
Jachttraining is voor een groot deel appelwerk en zelfbeheersing..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
ranetje
Zeer actief

Lientje schreef:Bedankt Renetje :E: voor de tip over de voerdummy, ga ik zeker proberen! Hier is het nu inderdaad 2x per dag voerbak gevuld met kvv/brokken en binnen een minuut is het op en gaat ze uitbuiken op de bank :slaap2:. Met die voerdummy moet ze er echt wat voor doen en het versterkt ook je band.

En inderdaad, het jachtinstinct eruit trainen gaat echt niet lukken, maar ik wil het graag wat controleerbaarder maken en ook voor haarzelf. Ze kan dan haar passie uitoefenen en is hopelijk aan de lijn wat rustiger als ze een haas ziet, want nu gaat ze compleet door het lint uit pure frustratie :(
:ok:
Dat oefenen met de voerdummy goed opbouwen hé?
Het is geen tovermiddel dat morgen helpt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lientje
Actief

Omega schreef:Wij volgen jachttraining met onze honden die toevallig uit Italië komen. Juist om hun jachtinstinct zijn we jachttraining gaan doen, om het instinct in goede banen te kunnen leiden. Zo doen de honden, kruising retriever, wat ze leuk vinden en hoeven ze zichzelf niet bezig te houden. Tijdens het wandelen train ik regelmatig, 3-4 keer per week en ze jagen bijna niet meer. Af en toe vliegt het teefje nog het bos in, als ik niet snel genoeg ben met ingrijpen..
Jachttraining is voor een groot deel appelwerk en zelfbeheersing..
Ja, juist dat stukje zelfbeheersing is nu ver te zoeken, de sirenes :80: gaan regelmatig af tijdens de wandeling. Goed om te horen dat het bij jouw honden goed bevalt!
ranetje schreef: :ok:
Haha, nee dat ga ik inderdaad rustig doen. Ze kent het apporteren al dus dat scheelt. Ik ga het eerst in de tuin oefenen en dan heel langzaam uitbouwen, sowieso komende half jaar met lange lijn :wink:
ranetje
Zeer actief

Lientje schreef:
ranetje schreef: :ok:
Haha, nee dat ga ik inderdaad rustig doen. Ze kent het apporteren al dus dat scheelt. Ik ga het eerst in de tuin oefenen en dan heel langzaam uitbouwen, sowieso komende half jaar met lange lijn :wink:
Heel goed :ok:
Ook in de tuin en zelfs in huis eerst aangelijnd oefenen :wink:
Ze moet niet op de gedachte komen dat ze die dummy zelf kan openen (openscheuren) en de inhoud opeten. :mrgreen:
Ze moet leren dat jouw hulp daar echt altijd bij nodig is.
Afbeelding
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Als het een podenco achtige is is hondenrennen of coursen misschien nog een idee?
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”