Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Foxterriër BIS Westminster
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: Foxterriër BIS Westminster
Niet alle honden die shows lopen, zijn showhonden. Voor mij is een showhond een hond die bewust gefokt/geselecteerd is op uiterlijke kenmerken of overdrijvingen om op die manier een zo'n goed mogelijk resultaat te halen op shows. Hierbij zie je wel vaak dingen in karakter of werklust die niet meer passen bij de rasstandaard, maar daar wordt in de showring niet naar gekeken.
Gelukkig zijn er ook nog honden die show lopen en daarnaast ook fantastisch kunnen werken. Ik denk dat er ook nog best rassen zijn waarbij de overdrijvingen in uiterlijk relatief mee vallen. Maar als je het hebt over de BIS waar dit topic over gaat... ik kan me moeilijk voorstellen hoe deze hond echt onder de grond kan, daar achter wild aan kan etc. Misschien dat hij het instinct en het karakter wel heeft, maar lijkt me dat hij qua bouw dan wel in de problemen komt.
Gelukkig zijn er ook nog honden die show lopen en daarnaast ook fantastisch kunnen werken. Ik denk dat er ook nog best rassen zijn waarbij de overdrijvingen in uiterlijk relatief mee vallen. Maar als je het hebt over de BIS waar dit topic over gaat... ik kan me moeilijk voorstellen hoe deze hond echt onder de grond kan, daar achter wild aan kan etc. Misschien dat hij het instinct en het karakter wel heeft, maar lijkt me dat hij qua bouw dan wel in de problemen komt.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dat is niet eens meer vierkant he? Volgens mij is die hond hoger dan lang. Omgekeerd licht gestrekt ofzoNanna schreef:
Let alleen al eens op de ruglengte....
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik wil ook niet ontkennen dat het ras in de jaren is veranderd hoor, zoals vele rassen. Maar dat wil voor mij niet meteen zeggen dat deze hond niet meer kan werken. Als iemand met "working terriers" dat beweerd neem ik het niet meteen voor waar aan, zeg maar. Mensen met werklijn Labradors (willekeurig voorbeeld, don't shoot me
) roepen soms ook dat alle andere jachthonden minder goed zijn
En de Fox Terriers die ik ken en heb gekend waren en zijn allemaal nog prima jachthondjes, ik heb er nog nooit één gezien die dat niet kon eigenlijk. Of ze moeten in Amerika heel anders zijn..
En de Fox Terriers die ik ken en heb gekend waren en zijn allemaal nog prima jachthondjes, ik heb er nog nooit één gezien die dat niet kon eigenlijk. Of ze moeten in Amerika heel anders zijn..
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Die Toller BOB vind ik echt mooi.
De BOB Border Collie stelt ook niet veel voor, helaas...
Andere jaren is het tenminste nog een hond met een wauw-factor die won, dit jaar zelfs dat niet.
Jammer, heel jammer.
Andere jaren is het tenminste nog een hond met een wauw-factor die won, dit jaar zelfs dat niet.
Jammer, heel jammer.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Kon de foto niet vinden... mis er niet veel aan zo te lezen?bandolero schreef:Die Toller BOB vind ik echt mooi.
Jammer, heel jammer.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hem gezien op de livestream (erering) en vond er qua gangwerk niet veel aan. Al had hij nogal wat fans in het publiekEilfy schreef:Kon de foto niet vinden... mis er niet veel aan zo te lezen?bandolero schreef:Die Toller BOB vind ik echt mooi.
Jammer, heel jammer.
-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Jup klopt helemaal. Mijn showhond zit verder alleen maar op de bank mooi te zijn..Hayley84 schreef:Showhond in mijn ogen = overdreven hond puur gefokt om mee te showen en mee te fokken.
Niet gefokt voor het oorspronkelijke doel of ook maar iets in de richting van een actief leven.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Maeve schreef:Ik wil ook niet ontkennen dat het ras in de jaren is veranderd hoor, zoals vele rassen. Maar dat wil voor mij niet meteen zeggen dat deze hond niet meer kan werken. Als iemand met "working terriers" dat beweerd neem ik het niet meteen voor waar aan, zeg maar. Mensen met werklijn Labradors (willekeurig voorbeeld, don't shoot me) roepen soms ook dat alle andere jachthonden minder goed zijn
![]()
nou neem maar van mij aan dat deze met "working terriers" echt wel weet waar over gepraat wordt.
en hoeveel foxen heb jij aan het werk gezien? echt werk dus he, niet het jagen op een muis ofzo
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Wie verzint zoiets toch steeds
veel rassen zijn al karikaturen van wat ze ooit zijn geweest en mensen kopen het maar 
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Oeps,
heb een gezelschapshond.
Gefokt om ........
gezelschap te houden.
en mooi te zijn
En ik ga er mee naar show.
Dus ook showhond.
Onder welke categorie val ik nou ????
Word moeilijk om te weten of ik nu een goede of een slechte hond heb.
(sarcasme modus uit)
heb een gezelschapshond.
Gefokt om ........
gezelschap te houden.
en mooi te zijn
En ik ga er mee naar show.
Dus ook showhond.
Onder welke categorie val ik nou ????
Word moeilijk om te weten of ik nu een goede of een slechte hond heb.
(sarcasme modus uit)
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- CKS
- Zeer actief
O boy....Nanna schreef:![]()
En het ergste is dat je al kunt voorspellen waar dit naar toe gaat. Uiteraard krijgt dit ras binnen de kortste keren de grootste rugproblemen. Die worden eerst een jaartje of 10, 15 glashard ontkend. Als dat niet meer lukt gaan de fokkers naar elkaar lopen wijzen. Alle anderen hebben de schuld. Vervolgens gaan we met z'n allen roepen dat het vast niet genetisch is en dat er dus ook niet tegen geselecteerd hoeft te worden. Dan, als dat ook niet meer lukt gaan we roepen dat het maar voor 30% erfelijk is en dat de rest omgeving is. Want, Pietje heeft geen rugproblemen en Jannetje ook niet en tóch zijn er pups met rugproblemen. Dus moet het omgeving zijn, wordt de redenatie dan (geheel ongehinderd door basiskennig genetica, zoals dat altijd gaat met fokkers). Vervolgens wordt dan schoorvoetend toegegeven (zeker niet door iedereen!) dat het wellicht genetisch is, maar het heeft in ieder geval zeker helemaal niets te maken met die maffe rug want Jaapje heeft ook zo'n rug en die heeft nergens last van (wederom, volstrekt ongehinderd door basiskennis genetica). Uiteindelijk wordt er dan een grootscheeps genetisch programma opgezet om het gen te vinden wat de rugproblemen veroorzaakt want die hebben uiteraard nog steeds niets met de bouw van het beest te maken. Intussen zijn we dan waarschijnlijk 50 jaar verder en is het ras zover 'verbeterd' dat er geen gezond exemplaar meer overblijft. Men is er dan intussen wel van overtuigd dat selectie tegen rugproblemen een goed idee is, maar ja, al te streng mag je ook niet selecteren want dat is ook alleen maar slecht voor het ras. Want ja, een Fox is natuurlijk meer dan die rug alleen
Ja. De geschiedenis herhaalt zich. Tot vervelens toe.
Dat een hond niet meer geschikt is voor de oorspronkelijk taak dat zal me niet boeien. dat ze zo misvormd worden dat ze onvermijdbaar gezondheidsproblemen krijgen wel. Te triest voor woorden is het.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nouuuuuuuu jouw hond wijkt ook nogal wat af in uiterlijk en karakter zoals het oorspronkelijk was.Hayley84 schreef:Showhond in mijn ogen = overdreven hond puur gefokt om mee te showen en mee te fokken.
Niet gefokt voor het oorspronkelijke doel of ook maar iets in de richting van een actief leven.
En zoveel wijkt hij daarintegen ook niet af van andere rassen die niet meer zijn zoals ze waren of denken te zijn.
Anders moeten we allemaal honden fokken zoals de eersten voorouders van ieder ras op papier zijn gezet als ras in uiterlijk en karakter en geschiktheid.
Een wat is een goede showhond .? Je denkt hem te hebben maar moet ook maar net tegen de concurentie opkunnen.
Haalt hij het hier niet dan wel in een ander land.
Met werkhonden net zo.
Waar de 1 niet mee uit de voeten kan word bij de ander een kampioen op werkgebied of show of beide.
Deze fox is niet mee gewerkt maar wil niet zeggen dat hij het niet kan. Net als dat voordat hij met showen begon hij niet werken kon of showen.
Aan de ene kant willen we allemaal wat makkelijker honden omdat we te druk ,tedicht op elkaar wonen en ze allemaal in huis hebben gehaald.
En aan de andere kant moet er op werkeigenschappen en orgineel karakter gefokt worden terwijl er geen 1 meer op zijn werk komt .
Lopen zeuren dat hij niet kan werken en dan later lopen zeiken waarom dat beest alles kapot bijt . Net zoiets als al de jachthonden werkcapiciteiten moeten hebben en als er 1 gebruikt word krijgt de jager een bak met stront over zich heem waarom hij toch beessie dood schiet/
En laten we wel zijn waar kan een ras nog zijn werk uitvoeren tegenwoordig.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof dat als je dat oudere typje zo trimt als die nieuwe dat de gootste verschillen wel weg zullen vallen.Nanna schreef:Ja, maar zie je het nou niet of wíl je het niet zien?Maeve schreef:[
Maar dat gestrekte hoofd zal in de oorsponkelijke standaard hebben gestaan? Tenminste, ik ga er zomaar vanuit dat het ergens vandaan komt
Let alleen al eens op de ruglengte....
Die lange nek , korte rug en lange snuit worden ook uitvergroot door het trimwerk.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik wil niet lullig doen maar dit is een foto van een fox van 80 jaar geleden. Ik zie het verschil niet zo. En ik vind de fox ook echt een verkeerd ras om nu te gaan betitelen als gehandicapt door showfok. De foxen op show zijn nog steeds sportieve gezonde honden. Ze hebben geen duidelijke problemen door hun bouw en ik begrijp dus niet zo waarom er nu net over een slank en sportief gebouwd ras gevallen moet worden alsof het gehandicapt is. Er zijn zoveel rassen waarbij dit veel extremer is dit ik de raskeuze voor de kritiek niet OK vindt.
Fox 80 jaar geleden. Nou, ik zie het verschil niet zo. Jullie wel?

Fox 80 jaar geleden. Nou, ik zie het verschil niet zo. Jullie wel?

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
uhm poedeltje. hoe bedoel je de eerste zin want volgens mij valt dat in hayley haar geval wel mee namelijkbouvierpoedel schreef:Nouuuuuuuu jouw hond wijkt ook nogal wat af in uiterlijk en karakter zoals het oorspronkelijk was.Hayley84 schreef:Showhond in mijn ogen = overdreven hond puur gefokt om mee te showen en mee te fokken.
En zoveel wijkt hij daarintegen ook niet af van andere rassen die niet meer zijn zoals ze waren of denken te zijn.
Anders moeten we allemaal honden fokken zoals de eersten voorouders van ieder ras op papier zijn gezet als ras in uiterlijk en karakter en geschiktheid.
Een wat is een goede showhond .? Je denkt hem te hebben maar moet ook maar net tegen de concurentie opkunnen.
Haalt hij het hier niet dan wel in een ander land.
Met werkhonden net zo.
Waar de 1 niet mee uit de voeten kan word bij de ander een kampioen op werkgebied of show of beide.
Deze fox is niet mee gewerkt maar wil niet zeggen dat hij het niet kan. Net als dat voordat hij met showen begon hij niet werken kon of showen.
Aan de ene kant willen we allemaal wat makkelijker honden omdat we te druk ,tedicht op elkaar wonen en ze allemaal in huis hebben gehaald.
En aan de andere kant moet er op werkeigenschappen en orgineel karakter gefokt worden terwijl er geen 1 meer op zijn werk komt .
Lopen zeuren dat hij niet kan werken en dan later lopen zeiken waarom dat beest alles kapot bijt . Net zoiets als al de jachthonden werkcapiciteiten moeten hebben en als er 1 gebruikt word krijgt de jager een bak met stront over zich heem waarom hij toch beessie dood schiet/
En laten we wel zijn waar kan een ras nog zijn werk uitvoeren tegenwoordig.?

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nog een paar foxen van decennia geleden.
Bijna 80 jaar geleden:

Hoezo vroeger geen korte rug? 1933

Geen lange snuit? Kampioen showhondje in 1934 dus 80 jaar geleden. Weinig veranderd als je het mij vraagt.....

Bijna 80 jaar geleden:

Hoezo vroeger geen korte rug? 1933

Geen lange snuit? Kampioen showhondje in 1934 dus 80 jaar geleden. Weinig veranderd als je het mij vraagt.....

-
Coockie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): jachthonden + mix Border C
Oh merde alors !!!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Enige jammere is wel dat men er wel naar gaat fokken.Tara schreef:Precies, optisch vertekent het enorm. De trim op de schouders en de manier waarop die staart over de rug wordt gehouden maken de rug optisch nog veel korter. Als deze hond helemaal plat geaaid wordt en zijn staart op een gewone manier draagt, dan zal die rug ook langer tonen.bouvierpoedel schreef: Geloof dat als je dat oudere typje zo trimt als die nieuwe dat de grootste verschillen wel weg zullen vallen.
Die lange nek , korte rug en lange snuit worden ook uitvergroot door het trimwerk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Trimwerk is nogal belangrijk toch, hoor.
Ik heb talloze malen honden gezien waarvan ik dan dacht dat ze wel of geen hoeking, hals, rechte rug, noem maar op hadden.
Allemaal nep.
Allemaal trimtruken.
Dus ja, dat zegt behoorlijk wat. En als ik die foto's van Laeken zie, dan zie ik verdraaid weinig verschil.
De foto's die Nanna hierboven plaatst, als je die hond trimt zoals die van Westminster wil ik de verschillen wel eens zien. Ik gok dat die aanzienlijk zijn.
Ik heb talloze malen honden gezien waarvan ik dan dacht dat ze wel of geen hoeking, hals, rechte rug, noem maar op hadden.
Allemaal nep.
Allemaal trimtruken.
Dus ja, dat zegt behoorlijk wat. En als ik die foto's van Laeken zie, dan zie ik verdraaid weinig verschil.
De foto's die Nanna hierboven plaatst, als je die hond trimt zoals die van Westminster wil ik de verschillen wel eens zien. Ik gok dat die aanzienlijk zijn.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Je plaatst natuurlijk ook de plaatjes die bij je verhaal passen.... 
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
-
lets have fun
Sinds ik die poedel heb weet ik dat trimwerk echt heel veel doet. Als ik hem gewoon recht toe recht aan laat scheren zie je elk foutje in zijn bouw. Zijn te lange rug, zijn aflopende kont, de staart die te laag zit en nog wel een paar dingetjes. Maar wanneer ik hem laat trimmen door iemand die echt mooi verhullend kan trimmen ziet hij er opeens heel anders uit. Zijn rug is opties korter, zijn nek langer zijn kont loopt opeens niet meer af en de hoeking zit ook opeens op de goede plek. Allemaal vacht.
Nou weet ik natuurlijk niet zeker of het met die fox ook zo is, maar zo ziet het er toch echt wel uit.
Nou weet ik natuurlijk niet zeker of het met die fox ook zo is, maar zo ziet het er toch echt wel uit.
- Machie
- Zeer actief
Kortom, om honden goed te beoordelen moeten ze naakt zijn 
-
lets have fun
Machie schreef:Kortom, om honden goed te beoordelen moeten ze naakt zijn
Nee, je mot ze bepotele.
- bandolero
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
http://www.border-wars.com/2014/02/inbr ... nster.htmlEilfy schreef:Kon de foto niet vinden... mis er niet veel aan zo te lezen?bandolero schreef:Die Toller BOB vind ik echt mooi.
Jammer, heel jammer.
(crappy artikel trouwens, die mens is erom gekend altijd alles en iedereen zwart te maken
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Kortom, je moet goed voelenMachie schreef:Kortom, om honden goed te beoordelen moeten ze naakt zijn
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
aftekeningen kunnen ook misleiden , absoluut. Ken er zat voorbeelden van.Maeve schreef:Kortom, je moet goed voelenMachie schreef:Kortom, om honden goed te beoordelen moeten ze naakt zijnZoiets als kleur kan ook al misleiden, ook bij honden met weinig vacht.
Er zijn keurmeesters die honden met een korte vacht, zoals de mijnen, niet of nauwelijks " bepotelen" ( leuk woord
Jenson is een paar jaar terug zonder te zijn " bepoteld " BOB geworden op de Winner uit een stuk of 12 basenjis. Deze keurmeester keurde niet alle basenjis zo, hij zat er wel degelijk aan als hij er niet zeker van was wat hij met het blote oog zag.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook en sterker, er staat er een in dit topic.Podenji schreef:aftekeningen kunnen ook misleiden , absoluut. Ken er zat voorbeelden van.
Bij deze hond lijkt de schouder veel steiler dan ie is volgens mij. Als ik heel erg goed kijk vermoed ik zomaar dat de schoft ergens anders zit dan gesuggereerd wordt.
De voorborst is meer dan het lijkt, door het trimmer (meer haar op de benen).
En het bekken en de achterhand zijn ook anders dan ze lijken. Er zit niet zoveel "achter de staart" als het lijkt, de staart is niet zo aangezet als je zou denken, door de vacht en de stand lijkt het zo, maar de werkelijke aanzet is verder naar achter dan het optisch toont.
Kortom: als je deze hond in het water gooit is hij niet meer overvierkant (hoger dan lang) maar doodgewoon vierkant.

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Robert Cole heeft dat soort dingen ook altijd goed beschreven in zijn boeken, met illustraties hoe aftekeningen als optische illusies werken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Robert Cole is de Meester, absoluut.Podenji schreef:Robert Cole heeft dat soort dingen ook altijd goed beschreven in zijn boeken, met illustraties hoe aftekeningen als optische illusies werken.
Ik ben eraan gewend omdat ik altijd bonte honden heb gehad maar veel keurmeesters die uit eenkleurige rassen komen hebben er moeite mee in het begin.
Dus zo simpel als het lijkt is het allemaal niet.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Zijn boek speciaal over de basenji is mij heiligMarjoleine schreef:Robert Cole is de Meester, absoluut.Podenji schreef:Robert Cole heeft dat soort dingen ook altijd goed beschreven in zijn boeken, met illustraties hoe aftekeningen als optische illusies werken.
Ik ben eraan gewend omdat ik altijd bonte honden heb gehad maar veel keurmeesters die uit eenkleurige rassen komen hebben er moeite mee in het begin.
Dus zo simpel als het lijkt is het allemaal niet.
Robert Coole keurde jaren terug de basenji ch.show in Duitsland, dat is dus 11 jaar terug want Kalusha stond net in de jeugdklasse.Zij kreeg toen een ZG, ik ben nog nooit zo blij geweest met een ZG . Die ZG zei mij 100x meer dan een U van menig ander keurmeester