Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Buitenlands stelwerk
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Buitenlands stelwerk
Zo'n 35 jaar geleden, keek ik ook nog al eens bij een VDH kringgroep.
Toen liep er daar maar eentje rond, die met een balletje beloonde.
Had een prima band met z'n hond en ook goede resultaten.
Verder in die tijd natuurlijk de slipketting.
Ook dat kan gevaarlijk worden.
Een hond pikt veel van z'n baas, maar na de zoveelste correctie heb ik toch verscheidene keren gezien, dat een geleider zich onder behandeling van een dokter moest stellen.
Achteraf was die man met z'n balletje natuurlijk zijn tijd ver voor uit: de dominantie(roedeltheorie) van David Mech is immers later achterhaald
Een hond pikt veel van z'n baas, maar na de zoveelste correctie heb ik toch verscheidene keren gezien, dat een geleider zich onder behandeling van een dokter moest stellen.
Achteraf was die man met z'n balletje natuurlijk zijn tijd ver voor uit: de dominantie(roedeltheorie) van David Mech is immers later achterhaald
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik beloon altijd met een balletje, maar het een sluit het ander toch niet uit?korthaar schreef:Zo'n 35 jaar geleden, keek ik ook nog al eens bij een VDH kringgroep.

Er is er maar eentje die dit mag van mij, waar ik het volste vertrouwen in heb en die mijn hond en mij helemaal kent.
Dat wil niet zeggen dat ze elke training vol onder stroom staan overigens, soms wordt het weken niet gebruikt omdat het niet nodig is. Maar wel elke training is het balletje daar en zijn fluffie... die is wat makkelijker onder mijn arm te houden dan een balletje en die ziet hij niet.
En aanleren gebeurd NOOIT met straf, altijd met beloning.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Een hond, die niet (zonder dwang) wilt lossen is niet voor de baas bezig, maar voor zichzelf
De buit / boef is voor de baas.
Dat betekent dat je eerst aan de baas / hond relatie moet werken, zodat het wel lukt.
Nu doen jullie wellicht hooguit 2x pakwerk in de week.
Maar stel je voor dat ik met 100 apporten in de week, daar elke keer met de TT de stoom uit haar oren moet laten komen om het apport af te laten geven.
Dat betekent dat je eerst aan de baas / hond relatie moet werken, zodat het wel lukt.
Maar stel je voor dat ik met 100 apporten in de week, daar elke keer met de TT de stoom uit haar oren moet laten komen om het apport af te laten geven.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Buitenlands stelwerk
35 jaar geleden, dus dan is het nu nog zo????korthaar schreef:Zo'n 35 jaar geleden, keek ik ook nog al eens bij een VDH kringgroep.
Beloning bestaat niet zonder straf en vice versa...
Hooguit 2x in de week??? Train 4-5x per week op de club en daarnaast nog klein werk thuis. Heb wel graag dat de hond in het bijtwerk voor zichzelf bezig is, juist de KNPV vraagt een grote mate van zelfstandigheid.korthaar schreef:Een hond, die niet (zonder dwang) wilt lossen is niet voor de baas bezig, maar voor zichzelf
- sky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Deze honden moeten ook als de baas uit zicht is zonder commando bijten, bewaken en stellen.korthaar schreef:Een hond, die niet (zonder dwang) wilt lossen is niet voor de baas bezig, maar voor zichzelf
Zelfstandig werken dus, dat kan niet met een hond die het alleen voor de baas doet.
Ik heb een boder collie die 100% voor mij werk, deze bijt ook op het pak en zelfs burger.
Maar juist omdat het niet uit dominantie en driften doet is ze totaal niet geschikt voor de praktijk! Want ze is constant bezig voor mij en om mij te pleasen en mist daarom dingen wat er om zich heen gebeurd.
Daarnaast is ze met echte drijging zoals aanval van boef weg wegens gebrek aan drift wat zorgt dat deze herders wel door gaan.
Nogmaals mijn herder loopt ook GG en agility beide op hoog nivo dat zou niet kunnen als we niet een goede band zouden hebben, en toch is hij met een pakwerker (of zonder maar dan iemand die hem of de roedel bedreigt) zon andere hond.
Het lossen doet hij van jongs af aan gewoon voor een bal hoor nooit problemen mee gehad.
Sterker nog met hem eraf halen bijt hij alleen maar harder, nee gewoon stem is juist wat bij hem het beste is.
Maar dat betekend niet dat hij daarom geen drift heef!
Zolang hij geen dreiging ervaart voor hem zelf, mij of mijn andere honden nergeerd hij iedereen, maar juist omdat hij niet even snapt of eerst gromt maar gelijk goed flink doorbijt wil ik hem ook op afstand optijd kunnen coriseren.
-
- Zeer actief
Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.
Dan kun je toch net zo goed Bouvier Whisky uit flodder inzetten?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ehm mijn hond lost prima hoor... nog nooit een tt voor nodig gehadkorthaar schreef:Een hond, die niet (zonder dwang) wilt lossen is niet voor de baas bezig, maar voor zichzelf

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
- Aantal honden: 2
Precies! Zodra een hond weet wat de bedoeling is kun je de correctie gebruiken.malinois schreef: En aanleren gebeurd NOOIT met straf, altijd met beloning.
Net een cursus achter de rug met oa de leerprincipes van een hond, zeer leerzaam voor iedereen in de africhting wat mij betreft.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Binnen de KNPV verwacht je ook een bepaalde mate van zelfstandigheid.korthaar schreef:Een hond, die niet (zonder dwang) wilt lossen is niet voor de baas bezig, maar voor zichzelf
Tegen de tijd dat ik na 100 meter de stellaan uitgerend kom, heeft de hond de "boef" al lang en breed te pakken. Dat doet hij voor zichzelf, niet voor mij

Ik train 3x per week op de club en daarnaast ook nog op "vreemde" terreinen.korthaar schreef:Nu doen jullie wellicht hooguit 2x pakwerk in de week.
Het stoom uit de oren laten komen is al niet een heel doordacht gebruik van een TT, als dat 100x per week zou moeten zou je moeten gaan nadenken of je niet heel wat trainingsfouten gemaakt heb.
Bij Numa wordt de TT niet eens op een hoge stand gebruikt (ik heb het gevoeld, het is een vervelende prik) en dat is soms weken lang niet eens nodig.
Waar je deze conclusie nu vandaan haalt begrijp ik niet.korthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ha gezelli komen wij met deelnemende clubgenoten ookmaart schreef:de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.
Dan kun je toch net zo goed Bouvier Whisky uit flodder inzetten?en volgend jaar organiseren wij ook het WK ipo voor bouviers

-
- Zeer actief
hoeramalinois schreef:Ha gezelli komen wij met deelnemende clubgenoten ookmaart schreef:de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.
Dan kun je toch net zo goed Bouvier Whisky uit flodder inzetten?en volgend jaar organiseren wij ook het WK ipo voor bouviers

ik ben er wel maar enkel de zondag (en eventueel vrijdag), zaterdag is het BK van de Belgische herders.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga maar 1 dag waarschijnlijk de zondagmaart schreef:hoeramalinois schreef:Ha gezelli komen wij met deelnemende clubgenoten ookmaart schreef:de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.
![]()
ik ben er wel maar enkel de zondag (en eventueel vrijdag), zaterdag is het BK van de Belgische herders.

-
- Zeer actief
inderdaad ja
Hopelijk kun je Lobo dan in actie zien tijdens pakwerk, toont ook een knap staaltje buitenlands stelwerk dan

Hopelijk kun je Lobo dan in actie zien tijdens pakwerk, toont ook een knap staaltje buitenlands stelwerk dan

-
- Zeer actief
Zitten er ook nog des ardennes bij?malinois schreef:Ha gezelli komen wij met deelnemende clubgenoten ookmaart schreef:de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Neekorthaar schreef:Zitten er ook nog des ardennes bij?malinois schreef:Ha gezelli komen wij met deelnemende clubgenoten ookmaart schreef:de wereldkampioen IPO traint bij mij op de clubkorthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.

-
- Zeer actief
[quote="Inge
[/quote]
Als je een jachthond met een "chasse à cour" op een aangeschoten haas zet is het niet de bedoeling, dat de hond het haas ter plekke opvreet. Maar onverwijld oppakt, linea recta terugkomt en ter hand stelt.
Dus nee: de hond is hier (ook op afstand)niet voor zichzelf bezig.
Dat komen brengen ligt bij jullie natuurlijk wat moeilijker
Waarschijnlijk kun je -of de hond nu afgericht is of niet- maar het beste zo stil mogelijk blijven staan.
Waar je deze conclusie nu vandaan haalt begrijp ik niet.korthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.

Als je een jachthond met een "chasse à cour" op een aangeschoten haas zet is het niet de bedoeling, dat de hond het haas ter plekke opvreet. Maar onverwijld oppakt, linea recta terugkomt en ter hand stelt.

Waarschijnlijk kun je -of de hond nu afgericht is of niet- maar het beste zo stil mogelijk blijven staan.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
korthaar schreef:[quote="IngeWaar je deze conclusie nu vandaan haalt begrijp ik niet.korthaar schreef:Dat is toch nieuw voor mij: de boef is dus meer aan de hond overgeleverd, dan aan de visie van diens geleider.

Waarschijnlijk kun je -of de hond nu afgericht is of niet- maar het beste zo stil mogelijk blijven staan.[/quote]
Sorry hoor maar doe je nou of je gek bent

Ik zit zelf ook in de KNPV, ben nu net weer gestart met een jonge hond van 5,5 maand oud. Ik werk met de clicker en hij is al helemaal gestoord op de bal. Ik ontkom er echter niet aan om naast positieve bekrachtiging ook negatieve bekrachtiging te gebruiken in zijn leerproces.
Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
-
- Zeer actief
Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.Hippo schreef:Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
- Hippo
- Zeer actief
Helaas u gaat niet door voor welke prijs dan ook, het bijten op het pak staat nog hoger op zijn verlanglijstje dan wat dan ook.korthaar schreef:Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.Hippo schreef:Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
Daar komt bij dat de hond direct na het lossen over moet gaan in het bewaken van de helper en hij dus niet afgeleid moet zijn met een balspelletje.
-
- Zeer actief
Geen nood: als de boef even in z'n neus blaast, wandelt ie zo met je hondje weg.Hippo schreef:Helaas u gaat niet door voor welke prijs dan ook, het bijten op het pak staat nog hoger op zijn verlanglijstje dan wat dan ook.korthaar schreef:Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.Hippo schreef:Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
Daar komt bij dat de hond direct na het lossen over moet gaan in het bewaken van de helper en hij dus niet afgeleid moet zijn met een balspelletje.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Want? In z'n neus blazen is nu denk ik ook niet de werkwijze en je zou t zelfde kunnen zeggen over jouw oplossing, als de bief wat weggooit gaat ie daar achteraan.korthaar schreef:Geen nood: als de boef even in z'n neus blaast, wandelt ie zo met je hondje weg.Hippo schreef:Helaas u gaat niet door voor welke prijs dan ook, het bijten op het pak staat nog hoger op zijn verlanglijstje dan wat dan ook.korthaar schreef:Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.Hippo schreef:Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
Snap overigens van Hippo niet dat de pup met dit karakter in overleg met de fokker juist langer is gebleven. Dit karakter zou mi al op 7-8 weken bij de eigenaar moeten zijn en dan al starten met bijten op puppymouw EN lossen. Als hij dan langer bij de fokker blijft had die een start moeten maken bij zo'n karakter.
- Hippo
- Zeer actief
Want? In z'n neus blazen is nu denk ik ook niet de werkwijze en je zou t zelfde kunnen zeggen over jouw oplossing, als de bief wat weggooit gaat ie daar achteraan.crutz schreef:[quote="korthaar"
Geen nood: als de boef even in z'n neus blaast, wandelt ie zo met je hondje weg.
Snap overigens van Hippo niet dat de pup met dit karakter in overleg met de fokker juist langer is gebleven. Dit karakter zou mi al op 7-8 weken bij de eigenaar moeten zijn en dan al starten met bijten op puppymouw EN lossen. Als hij dan langer bij de fokker blijft had die een start moeten maken bij zo'n karakter.[/quote]
Jammer korthaar dat je je niet kunt/wilt inleven.
Hurricane onze pup komt niet bij zo'n ervaren en toegewijde fokker vandaan als jou. Het is een particulier die in mijn ogen een heel goede combi had. Wegens nieuwe baan hebben wij hem later opgehaald omdat hij paar keer per week 4uurtjes alleen moest zijn. De fokker heeft hem verder keurig gesocialiseerd en al bench getraind, gesocialiseerd enz. Alleen hij is nog een beetje van de oude stempel dat je pups alleen moet opjutten

Moest hem een aantal keer rustig de bek open breken, maar nu laat hij keurig los en commando's vast en los gaan goed. Echter de bek open breken is ook een correctie omdat er geen positief alternatief was.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Welke gek gaat nou in een neus blazen van een hond die vol in drift voor je neus staat?

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Bij mijn 9 maanden oude hond zorgt dat ervoor dat hij nog harder vast blijft houden.korthaar schreef:Geen nood: als de boef even in z'n neus blaast, wandelt ie zo met je hondje weg.Hippo schreef:Helaas u gaat niet door voor welke prijs dan ook, het bijten op het pak staat nog hoger op zijn verlanglijstje dan wat dan ook.korthaar schreef:Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.Hippo schreef:Voorbeeld -> ik heb mijn hond in overleg met de fokker met 12 weken opgehaald. Mijn pup heeft een flinke portie buitdrift. Dat houdt in dat vanaf dag 1 als hij iets wil, het vast houdt en voor zichzelf wil houden. Dus als je hem een bal geeft en hij heeft 't vast, moet ik dan maar wachten tot hij uit zichzelf los laat? Want hij is op zo'n moment absoluut niet voedselgemotiveerd. Beter gezegd, ik heb er zelf een plak ham naast gehouden en neuh, meneer wil liever de bal. Dat wat hij met de bal heeft, krijgt hij straks ook met het pak. Hoe wil jij een hond met dergelijke drift gaan laten lossen?
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Tara schreef:Dezelfde gek die graag wil denken dat hij verstand van honden heeft denk ik.nathalie schreef:Welke gek gaat nou in een neus blazen van een hond die vol in drift voor je neus staat?
Mijn tactiek zou het in elk geval niet zijn.
De mijne ook niet. Ik hoef nog niet dood of verminkt, dank u.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
TessaThomas schreef:Bij mijn 9 maanden oude hond zorgt dat ervoor dat hij nog harder vast blijft houden.korthaar schreef:Geen nood: als de boef even in z'n neus blaast, wandelt ie zo met je hondje weg.Hippo schreef:Helaas u gaat niet door voor welke prijs dan ook, het bijten op het pak staat nog hoger op zijn verlanglijstje dan wat dan ook.korthaar schreef: Het balletje voor z'n neus houden en heul goed oppassen voor je vingers.
En dat weet je want? Nl niet iets wat ik "test"
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
De oprichter van de flyball deed het bij een teamgenoot zijn hondnathalie schreef:Welke gek gaat nou in een neus blazen van een hond die vol in drift voor je neus staat?

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Crutz, omdat ik dat per ongeluk deed tijdens het stoeien/spelen. 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
De mijne ook niet, ben bang dat je neus dan geamputeerd is....nathalie schreef:Tara schreef:Dezelfde gek die graag wil denken dat hij verstand van honden heeft denk ik.nathalie schreef:Welke gek gaat nou in een neus blazen van een hond die vol in drift voor je neus staat?
Mijn tactiek zou het in elk geval niet zijn.
De mijne ook niet. Ik hoef nog niet dood of verminkt, dank u.