Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nu staat er op zijn website ( http://www.denijenhaer.nl/) al dat het geen erkend ras is. De Elo® is een Duits hondenras welke beschermd is en uitsluitend in de „Züchtergemeinschaft der EZFG“ gefokt mag worden. De EZFG e.V. is niet bij de VDH of FCI aangesloten, de Elo® is daarom ook niet erkend door beide organisaties.
Ik heb er sowieso werkelijk nog nooit van gehoord en blijkbaar is het de ideale hulp- en familehond.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een prachtige hond vind.
Na jarenlange gedragsvergelijking tussen de Bobtail en de Eurasier kon Heinz Szobries enorme gedragsverschillen tussen beide rassen vast stellen. Als familie- en gezelschapshond hebben beide rassen hun eigen voor- en nadelen. De aard van de Eurasiers is bekend als erg instinktzeker, het ras lijkt veel op de oerhond. Door zijn rechtopstaande oren kan hij ook bijzondere gezichtsuitdrukkingen tonen. De beharing is middellang en eenvoudig te verzorgen. Onaangename ervaringen kunnen het gedrag van de Eurasiers ongunstig beinvloeden. Daar staat tegenover dat de Bobtail een zeer robuust en aanhankelijk ras is. Door zijn witte aftekeningen heeft hij een goed zichtbare kleur. Als nadeel zou je zijn lange tot vervilting neigende beharing kunnen noemen net als de lange hangoren en de aanleg dat er in binnenoor haren groeien die af en toe aanleiding zijn voor oorontsteking.
Dankje, ik had de foto met de ruwhaar ook op Google gevonden maar kreeg het niet geplaatst. Die voorste vind ik ook echt heel leuk.
Die in de openingspost is dan weer veel meer poolhond, ook prachtig!
Ben wel benieuwd of er ervaringen met dit ras zijn.
Ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen. Zijn qua uiterlijk best heel leuk, voor erbij.
Ik heb door info opzuigen besloten dat een Figo, mede door zijn ouders en fokkers , hier de ideale familiehond zou moeten kunnen worden. En dat is ie
Is maar net wat je zoekt ook. Denk ik.
Tja, ik vind het gewoon keeshondkruisingen. Zie er niet zoveel rassigs aan. Ik vind de bobtail ook helemaal niet per definitie een prettige hond. Was er als kind bang voor. Vrienden hadden er twee, 1 beet. Of de manege hadden ze er een met blauwe ogen die totaal niet te vertrouwen was. Misschien toeval maar de bobtail is imo in elk geval niet de perfecte hond. Een hond met deze vacht vind ik sowieso aan de sneue kant in de zomer. Allemaal net wat minder ideaal dan voorgesteld als je het mij vraagt. De vachtverzorging van die ruwharen zal pittig zijn verwacht ik.
laeken schreef:De vachtverzorging van die ruwharen zal pittig zijn verwacht ik.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je daarmee aan zou moeten vangen. Moet je dat ook plukken? Kees? Rosita?
Je moet een ruwhaar altijd plukken. Dat kan ik je zo vertellen. Of je hebt een ruwhaar die zelf kan verharen maar meestal is dat niet zo. Dus deze honden zal je moeten plukken. Ruwhaar is een haartype dat wel jaarlijks vervangen wordt en niet doorgroeit. Alleen laten de haren meestal niet vanzelf los en moeten ze uit getrokken worden om te voorkomen dat de hond met 2 vachten tegelijk rondloopt. Dan hangt het bleke lange haar van afgelopen jaar in plukken door de nieuwe vacht. Zo te zien bij deze honden is de vacht heel erg dik, hebben ze wol onder de ruwe bovenvacht en zal je er een helse klus aan hebben om deze vacht perfect te houden. Een chow en een keeshond hebben een extreem dikke vacht. De eurasier ook. Dat in ruw is imo bijna hondonvriendelijk in de zomer.
Het geheel hangt of staat met de soort ruwe vacht. Een ruwe vacht die doorgroeit zoals die van de bearded collie kan je gewoon snijden want dan komt er geen vacht onder vacht. Een ruwhaar vacht van een soort die elk seizoen wisselt zal je moeten plukken. Deze hondjes zijn van vachttype dat jaarlijks geheel vervangen wordt van nature. Dus elk jaar moet die vacht eraf. En dan zal je zeker moeten plukken. Zie het als een Eurasier. Die vacht maar dan ruw. Dat zie je aan de twee ruwharen op de foto. Die haren zijn op lengte en stoppen met groeien. Dus die vacht moet er op een dag af om ruimte te maken voor de nieuwe vacht. Doe je dat niet dan groeien die honden dicht verwacht ik.
Ik ben geen trimmer dus misschien zit ik er wel naast. Volgens mij echter niet.
Inderdaad die vacht, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Die ondervacht is toch niet hondvriendelijk? Mijn hond heeft ook een flinke ondervacht maar als je je wandelingen wat aanpast en een goede coolmat hebt is het best te doen. Je moet wat eerder je bed uit 's zomers
Ik vind ze wel echt leuk, zowel uiterlijk als omschrijving van het karakter. Heb geen ervaringen met de Eurasiër of Bobtail.
The Elo is an emerging breed of dog, with development beginning in 1987 in Germany. The breed name is trademarked[1] and development has been closely supervised by the Elo Breeding and Research Association. The Elo is notable in that it is primarily selected and bred according to behavioral characteristics and social behavior, with the goal of creating the best family pet.[2]
Bred to a behavioral rather than an appearance standard, the appearance of the Elo can vary from dog to dog, although the breed standard (breed standards describe a breed's external appearance) describes the size as 46–60 cm at the withers, and weighing 22–35 kg, with a body that is slightly longer than tall, and a well plumed tail (meaning with lots of long fur) often carried in a curve over the back. The prick ears are furry, wide set, and slightly rounded at the ends. The coat comes in a long (Rauhaar) and medium (Glatthaar) length, both with a dense undercoat, with all colours allowed, with a white with brown, red, black, or gray spots particularly desired.[3]
History
Marita and Heinz Szobries began crossing their Eurasiers and Bobtails (Old English Sheepdogs) in 1987, believing that, although very different in detail, the breeds were of similar type and had arisen as breeds under similar conditions. Dogs from the cross that showed unique characteristics and good health were bred further. Due to the lack of sufficient Eurasiers, a similar breed, the Chow Chow, was added, and later, Samoyeds and Dalmatians were added to expand the genetic base. Breeding has continued with long term focus on the inheritance of character. The name "Elo" (originally Eloschaboro) is from letters of the 3 breeds - Eurasier, Bobtail and Chow-Chow - and is protected by trademark in Germany. Breeding dogs with the name Elo is allowed only with the consent of the founders of the Elo breed.[4]
Health
As with all created breeds, the Elo's small population size results in the risk of inbreeding and its after-effects of inbreeding depression, and frequent occurrence of hereditary diseases. There is a susceptibility to Distichia,[5] in which corneal damage can occur.[6] Part of the process of accepting a dog for breeding is an eye examination (for prevention of Distichia) and X-rays to avoid breeding dogs with hip dysplasia.
A genetic study has been done in Germany using the Elo, calculating the proportion of genes of the different founder breeds, of the inbreeding coefficient and relationship coefficients, and the percentage of stillborn puppies in litters. The study also found that all but 3.5% of the Elo were related to each other. The significant gene percentages of the Elo are 48% Eurasier, 23% Old English Sheepdog, 10% Chow chow. The inbreeding coefficient was found to be 12.04%.[7]
Related breeds[edit]
A related breed from Pekengse and various small Spitz, called the Klein-Elos, is being developed in the same manner by the same people.
Although the breed's development is well monitored, dog and puppy buyers in North America and other areas outside of the EU will have to determine whether dogs being sold as Elo are the carefully bred Elo Breeding and Research Association dogs, or a similar mix bred together to fulfill the demands of the rare breed pet market.
Manu schreef:
Ik vind ze wel echt leuk, zowel uiterlijk als omschrijving van het karakter. Heb geen ervaringen met de Eurasiër of Bobtail.
Ik ken alleen Nadim van Pioenroos. Daar zit zacht gezegd een behoorlijke kop op
Mijn vader heeft ook een Eurasier reu. Zit inderdaad best een kop op. Het is een schat hoor alleen hij moet er regelmatig even aan herinnert worden wie de baas is.
Manu schreef:
Ik ken alleen Nadim van Pioenroos. Daar zit zacht gezegd een behoorlijke kop op
en als ik me niet vergis kan hij ook niet los omdat hij jaagt.
Ik heb sinds een maand een Eurasiër x wolfsgrauwe kees kruising, teefje van een jaar. Ze is heel zacht en ik had meer eigenwijsheid verwacht gezien de chow die in de Eurasiër zit Jagen doet ze tot nu toe niet (alleen vogeltjes wegjagen, maar da's geen jagen, da's sport ) en luisteren doet ze eigenlijk heel erg goed. Maar goed, zij is voor het grootste deel kees. Vachtverzorging valt mee, een maal per week goed uitborstelen en nu met de rui een keer meer. Dan komt er wel een berg haar uit die ondervacht
Ik vind die Elo's wel erg mooi, maar vraag me toch af wat de meerwaarde is (niet dat dit altijd moet) en om het nu weer een ras te noemen...
Tara schreef:
Zou je dat niet moeten ontwollen, zoals bij een herder? Of zeg ik dan iets doms?
wat mij betreft zeg je niks doms, ik denk dat dit soort hond inderdaad goed moet uitgekamd/uitgeborsteld worden met hier en daar wat plukwerk voor de finishing touch - een beetje zoals ik mijn honden doe.
Ja, buitenste laag plukken en dan die onderlaag uitgewold zien te krijgen. Ik zie goed verdiensten voor mij en mijn collega's dus laat maar doorkomen deze kruising. Vraag me wel af of ze nu zo sociaal gezellig zullen zijn, maar goed daar hebben we muilkorfjes voor
We zijn een keer wezen kijken bij een Elo fokker. (Niet die van de advertentie, maar bij deze:http://www.de-austieberg.nl/Elo/Home.html )
Dit omdat we misschien interesse hebben in een Elo als een van onze honden overlijdt, en we het gewoon een interessant ras vinden.
De Elo bestaat uit de Eurasier, bobtail en de Chow Chow. Toevallig hebben we ook 2 bobtails.
Het zijn hele leuke, vriendelijke en makkelijke hondjes. Ze worden niet op het uiterlijk gefokt, maar op hun karakter. Om te mogen fokken met een Elo moeten ze eerst door een hele strenge karakter test komen. Ze willen ook niet dat de Elo een erkent ras wordt, omdat ze dan shows moeten gaan lopen. Bij shows gaat het om het uiterlijk en niet om karakter of gezondheid.
Volgens de fokker hebben ze een makkelijke vacht, waarbij je een keer in de week eventjes moet kammen. De vachtverzorging stelt in ieder geval niet zo veel voor tegen over die van een bobtail, wat we dus gewent zijn. (De fokker heeft gladharige Elo's)
Hoe moet ik dat zien dan, gladharige Elo's? Kortharig?? Dat kan toch niet uit Chow, Bobtail en Eurasiër? Ik heb een kruising Eurasiër, als de vacht net zoiets is, is een maal per week een beetje doorkammen wel een beetje voorzichtig uitgedrukt Ik ben toch wel een half uur flink bezig. Ik kan me ook serieus niet voorstellen dat deze kruising heel makkelijke hondjes voortbrengt. Het zijn geen van drieën echt makkelijke rassen. Maar ik heb er nooit een in het echt gezien, dus wie ben ik
De eerste foto in dit topic zijn ''gladharige'' Elo's, dus niet echt kortharig. en er zijn ruwharige die staan ook in dit topic.
Heb zelf geen ervaring met de Elo vacht, dus kan alleen vertellen wat de fokker heeft gezegd. Moet wel zeggen dat de vacht van hun honden er niet zo dik uit zag.
Wat wij gezien hebben van de twee Elo's waren het echt hele makkelijke hondjes. Een van de twee was meteen enthousiast en wilde graag geaaid worden. De ander was in het begin wat terughoudender, maar al vrij snel niet meer. Toen we eenmaal gingen zitten binnen, gingen de twee honden ook rustig liggen. Ook de verhalen van de fokker waren heel positief.
De bobtail vind ik trouwens helemaal niet agressief, juist heel lief. We hebben zelf 2 bobtails, en heb er een heleboel gezien. Vind het juist vriendelijke sullen.