Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vetbulten hond.
Moderator: moderatorteam
-
zwarteparel176
Vetbulten hond.
Hoi hoi,
ik wilde graag even iets voorleggen aan jullie.
Het word een heel verhaal, maar ik denk dat dat wel nodig is voor de duidelijkheid, en mijn dilemma.
Ik heb een gezonde hond van 7 jaar, een labrador-border collie kruising.
Een half jaar geleden voelde we ineens een bult in haar lies. Daarmee naar de dierenarts geweest en die heeft een biopt genomen. Dit was enkel vet. Het advies was laten zitten en in de gaten houden.
Nu 2 weken geleden had ik het idee dat de bult groter was. Ik ben toen weer naar de dierenarts gegaan (een andere deze keer omdat we daar met een ander huisdier in de tussentijd zijn geweest en een goed gevoel over hadden).
Zij gaf aan de bult liever weg te willen halen omdat het kon dat het kwaad werd. Ze heeft de hond nagevoeld en verder niets ontdekt.
We hebben een operatie gepland en toen naar huis gegaan. De operatie zou onder een roesje plaatsvinden omdat het maar 1 bult was.
We kregen de hond niet op de weegschaal dus heb ik haar later thuis gewogen. Ze is een kilo of 1,5 lichter (we hebben het voer aangepast) en naderhand dacht ik, misschien is de bult daardoor aanweziger en is hij niet groter. Ik weet dit niet zeker!
De dag erna was ik met de hond aan het spelen en voelde ineens iets in haar nek, ben me rot geschrokken. Ben meteen naar de oude dierenarts gegaan want die had toevallig spreekuur.
Daar hebben ze de hond gecontroleerd en daarnaast had ze er nog eentje in de andere lies!
Ze hebben van alle drie de bulten biopt genomen en het is alle drie vet. Ze zagen geen nood het op te sturen.
Wat het weghalen betreft , zeiden ze dat zolang ze niet groter worden dat ze kunnen blijven zitten. Het is een labrador kwaal en er zullen er meer komen. Die moeten dan wel ook regelmatig even gecontroleerd, een biopt elk halfjaar (of jaar )en de grootte zelf bijhouden elke maand en het moet onder controle te houden zijn. Als er eentje onverhoopt heel groot word of een risico kan het altijd weggehaald worden zeggen ze.
De bult in de nek kan een risico zijn om weg te halen vanwege de plek.
Nu zit ik dus in dubio.
De eerste dierenarts heeft die andere bulten niet ontdekt, en die zaten er gewoon wel. En wilt dus voor die bult in de lies een operatie doen. Maar mijn vertrouwen is daarin nu veel minder daardoor.
De andere dierenarts, waar we al langer gaan, heeft ze wel ontdekt, en geeft weer een ander advies.
Mijn vertrouwen neigt naar de tweede, daar we die al langer kennen en zij wel de andere bult ontdekt heeft.
Hebben jullie tips?
De hond is verder gezond, mooi in de vacht en goeie conditie. Maar als ik de bult weg laat halen nu, waar stop je dan als er meerdere komen? En haal ik ze alledrie weg moet ze toch onder narcose volledig, ook weer een groter risico.
Hoop dat mijn verhaal duidelijk is en hoop op tips en/of ervaringen! Ik wil alleen maar het juiste doen voor de hond..
Groetjes.
ik wilde graag even iets voorleggen aan jullie.
Het word een heel verhaal, maar ik denk dat dat wel nodig is voor de duidelijkheid, en mijn dilemma.
Ik heb een gezonde hond van 7 jaar, een labrador-border collie kruising.
Een half jaar geleden voelde we ineens een bult in haar lies. Daarmee naar de dierenarts geweest en die heeft een biopt genomen. Dit was enkel vet. Het advies was laten zitten en in de gaten houden.
Nu 2 weken geleden had ik het idee dat de bult groter was. Ik ben toen weer naar de dierenarts gegaan (een andere deze keer omdat we daar met een ander huisdier in de tussentijd zijn geweest en een goed gevoel over hadden).
Zij gaf aan de bult liever weg te willen halen omdat het kon dat het kwaad werd. Ze heeft de hond nagevoeld en verder niets ontdekt.
We hebben een operatie gepland en toen naar huis gegaan. De operatie zou onder een roesje plaatsvinden omdat het maar 1 bult was.
We kregen de hond niet op de weegschaal dus heb ik haar later thuis gewogen. Ze is een kilo of 1,5 lichter (we hebben het voer aangepast) en naderhand dacht ik, misschien is de bult daardoor aanweziger en is hij niet groter. Ik weet dit niet zeker!
De dag erna was ik met de hond aan het spelen en voelde ineens iets in haar nek, ben me rot geschrokken. Ben meteen naar de oude dierenarts gegaan want die had toevallig spreekuur.
Daar hebben ze de hond gecontroleerd en daarnaast had ze er nog eentje in de andere lies!
Ze hebben van alle drie de bulten biopt genomen en het is alle drie vet. Ze zagen geen nood het op te sturen.
Wat het weghalen betreft , zeiden ze dat zolang ze niet groter worden dat ze kunnen blijven zitten. Het is een labrador kwaal en er zullen er meer komen. Die moeten dan wel ook regelmatig even gecontroleerd, een biopt elk halfjaar (of jaar )en de grootte zelf bijhouden elke maand en het moet onder controle te houden zijn. Als er eentje onverhoopt heel groot word of een risico kan het altijd weggehaald worden zeggen ze.
De bult in de nek kan een risico zijn om weg te halen vanwege de plek.
Nu zit ik dus in dubio.
De eerste dierenarts heeft die andere bulten niet ontdekt, en die zaten er gewoon wel. En wilt dus voor die bult in de lies een operatie doen. Maar mijn vertrouwen is daarin nu veel minder daardoor.
De andere dierenarts, waar we al langer gaan, heeft ze wel ontdekt, en geeft weer een ander advies.
Mijn vertrouwen neigt naar de tweede, daar we die al langer kennen en zij wel de andere bult ontdekt heeft.
Hebben jullie tips?
De hond is verder gezond, mooi in de vacht en goeie conditie. Maar als ik de bult weg laat halen nu, waar stop je dan als er meerdere komen? En haal ik ze alledrie weg moet ze toch onder narcose volledig, ook weer een groter risico.
Hoop dat mijn verhaal duidelijk is en hoop op tips en/of ervaringen! Ik wil alleen maar het juiste doen voor de hond..
Groetjes.
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Re: Vetbulten hond.
Onze wijlen Duke had vetbulten.
Hij is er aan geopereerd toen hij 9 jaar was.
De reden was omdat de grote bult op zijn schouder hem het bewegen bemoeilijkte.
Het gevaar is, dat als je een bult laat weghalen, ze meestal op meerdere plaatsen terug komen en dat was bij Duke dus ook het geval.
Ik zou dan ook niet opereren tenzij het de hond in de weg zit en hem het bewegen bemoeilijkt.
Moet zeggen, toen wij de bult lieten verwijderen, werd er gezegd hij krijgt er zo drie jaar bij met kwaliteit, uiteindelijk is Duke 16,5 jaar geworden, maar hij had overal bulten en opereren zou te zwaar zijn gezien de leeftijd.
De eerste en enigste operatie heeft ruim drie uur geduurd en is dus best een belasting voor de hond, er bleek onder de spierlaag nog een bult te zitten, in totaal woog de vetbult destijds ruim 1,5 kilo.
Het gevaar is, dat als je een bult laat weghalen, ze meestal op meerdere plaatsen terug komen en dat was bij Duke dus ook het geval.
Ik zou dan ook niet opereren tenzij het de hond in de weg zit en hem het bewegen bemoeilijkt.
Moet zeggen, toen wij de bult lieten verwijderen, werd er gezegd hij krijgt er zo drie jaar bij met kwaliteit, uiteindelijk is Duke 16,5 jaar geworden, maar hij had overal bulten en opereren zou te zwaar zijn gezien de leeftijd.
De eerste en enigste operatie heeft ruim drie uur geduurd en is dus best een belasting voor de hond, er bleek onder de spierlaag nog een bult te zitten, in totaal woog de vetbult destijds ruim 1,5 kilo.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
sam heeft een pingpongbal op zijn borst. we doen er niks aan. de dierenarts wil dat ook niet. dat wil ze pas doen als het hem klachten geeft omdat hij heel groot wordt of zo. hij is inmiddels 11 en de bult is al een jaar of 4 oud en nauwelijks gegroeid dus ik denk dat hij ermee zijn graf in zal gaan.

-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Mijn Jace is bijna 9 jaar en heeft een aantal kleine bultjes.
Ooit is er een vetbult tussen zijn schouders operatief weggehaald. Narcose etc. Toen was hij ongeveer 2 jaar.
Ik controleer Jace regelmatig, voel of de bultjes niet groter worden. Ik kan ze allemaal tussen mijn vingers pakken, dus ik neem aan dat het vetbulten zijn.
Als ik er mee naar de DA zou gaan, dan wil die misschien dat ze weggehaald worden, maar dat risico ga ik waarschijnlijk niet nemen, dan kan hij aan het snijden blijven.
Ooit is er een vetbult tussen zijn schouders operatief weggehaald. Narcose etc. Toen was hij ongeveer 2 jaar.
Ik controleer Jace regelmatig, voel of de bultjes niet groter worden. Ik kan ze allemaal tussen mijn vingers pakken, dus ik neem aan dat het vetbulten zijn.
Als ik er mee naar de DA zou gaan, dan wil die misschien dat ze weggehaald worden, maar dat risico ga ik waarschijnlijk niet nemen, dan kan hij aan het snijden blijven.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ik laat vetbulten alleen weghalen als ze op een rot plek zitten en de hond er zelf last van heeft.

-
zwarteparel176
Dankjewel voor jullie reacties!
Ik was vergeten erbij te zetten dat ze er totaal geen last van heeft!
We laten ze dus ook zitten en houden ze heel goed in de gaten!
Ik was vergeten erbij te zetten dat ze er totaal geen last van heeft!
We laten ze dus ook zitten en houden ze heel goed in de gaten!
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Mijn tekkel is 12 en ze heeft al een paar jaar een vetbult aan de onderkant van haar ribben. Hij wordt geleidelijk aan iets groter, je ziet hem duidelijk zitten. Volgens de dierenarts kan het totaal geen kwaad: alleen weghalen als de hond er last van krijgt. Ik laat hem dus lekker zitten 
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- kipo
- Zeer actief
Die andere bulten waren er ook wel gekomen als je die ene niet had laten weghalen.Rita schreef:Onze wijlen Duke had vetbulten.
@Ts; die 2e dierenarts heeft wel een punt, vetbulten kunnen na verloop van tijd toch kwaadaardig worden. Gebeurt niet zo vaak, maar wel iets om in je achterhoofd te houden. En vetbulten kunnen enorm groot worden en daardoor in de weg gaan zitten, dus als je ze niet laat weghalen, hou ze dan wel in de gaten.
En ja, vrijwel elke oudere hond heeft er en het gros sterft aan iets anders, dus onmiddellijke noodzaak tot opereren zie ik nu ook niet.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Mijn oudste heeft er ook een paar, die blijven ook zitten.
Ik laat wel telkens een punctie nemen als ik er 1 ontdek. Gewoon voor het "je weet maar nooit" gevoel.
Ik laat wel telkens een punctie nemen als ik er 1 ontdek. Gewoon voor het "je weet maar nooit" gevoel.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Castor heeft ook zo'n bultje.
Daar hoefde ik niet eens een punctie van te laten nemen zei de dierenarts.
Maar als ik hier zo lees, kan ik dat dus beter wel laten doen??

- kipo
- Zeer actief
Niemand, dus ook geen enkele dierenarts kan aan de buitenkant zien wat het voor bultje is en niet alles wat lijkt op een vetbultje is ook een vetbultje. Een punctie geeft een grote kans op zekerheid (ook geen 100%, want soms is het moeilijk om de exacte prikplek te bepalen, sommige bultjes liggen bijv dieper en dan prik je in de weefsels die erboven liggen)mmartinn schreef:Castor heeft ook zo'n bultje.
- mmartinn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Daar heb je wel gelijk in inderdaad, het is een bultje die los direct onder de huid zit en ook niet groeit.kipo schreef:Niemand, dus ook geen enkele dierenarts kan aan de buitenkant zien wat het voor bultje is en niet alles wat lijkt op een vetbultje is ook een vetbultje. Een punctie geeft een grote kans op zekerheid (ook geen 100%, want soms is het moeilijk om de exacte prikplek te bepalen, sommige bultjes liggen bijv dieper en dan prik je in de weefsels die erboven liggen)mmartinn schreef:Castor heeft ook zo'n bultje.
Ga er toch maar even een punctie van laten maken, daar heb ik dan toch het beste gevoel bij na dit alles gelezen te hebbn.