Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neuengamme

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Neuengamme

Ongelezen bericht door Mit »

Wij hebben in de afgelopen twee jaren heel wat concentratiekampen en andere plekken belangrijk voor WWII bezocht.
Afgelopen weekend waren we in Hamburg en een bezoek aan Neuengamme mocht niet ontbreken.
De tentoonstellingen waren dicht en daarom waren we helemaal alleen op het terrein. De foto's zijn met een telefoon gemaakt maar ik wil de impressie toch even delen.

Een deel van het terrein, de vakken met stenen waren vroeger barakken, van een deel liggen de funderingen nog wel maar er is weinig meer over verder. Er is veel verwoest om sporen uit te wissen. In Neuengamme werden bijvoorbeeld ook experimenten gedaan met TBC op kinderen. 10 meisjes en 10 jongens, na afloop zijn deze kinderen vermoord om bewijs te wissen. De barakken werden om diezelfde reden vaak verwoest.
Afbeelding

Bij vrijwel elk concentratiekamp is een deel van het spoor bewaard gebleven, zo ook bij Neuengamme. De wagon is een wagon waarin gevangenen werden vervoerd. Het is niet zeker of deze wagon origineel is, in elk geval is het een gedenkteken geworden voor Poolse gevangenen die aan het werk werden gezet in Neuengamme.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neuengamme was een werkkamp, het is daardoor tegenwoordig minder bekend dan bijvoorbeeld Auschwitz-Birkenau, wat een vernietigingskamp was. Er stierven echter ook veel mensen door ziekte en ondervoeding.
In het kamp werden wapens gemaakt maar ook metaal voor munitie. Dat laatste werd gedaan in dit gebouw.
Afbeelding

Dat er al zoveel jaar verstreken is en dat er al 'zoveel kampen zijn om te bezoeken' wordt duidelijk als je weet dat bovenstaand gebouw nog tot 2003 in gebruik is geweest als tapijtfabriek. En al helemaal als je weet dat een gebouw, gelijk aan het gebouw op foto 1, in gebruik is geweest (precieze jaartal moet ik opzoeken maar nog tot vrij recent) als gevangenis..

Elk kamp maakt indruk. Wij hebben vorig jaar de gaskamers in Majdanek gezien en dat was wel het heftigste maar ook op deze plek, waar nog maar zo weinig is, hangt een soort aura lijkt het wel. Een nare plek te midden van een mooie, blauwe dag.
Afbeelding
MissyGirl
Zeer actief

Re: Neuengamme

Ongelezen bericht door MissyGirl »

Ik sluit me aan bij Tara.

Mooie ervaringen,interesant ook.
Waarom wil je deze plekken bezoeken Mit? Zit er een gedachte achter? :ok:
Mit
Zeer actief

MissyGirl schreef:Ik sluit me aan bij Tara.

Bewust worden van. Voor zover dat kan natuurlijk. Bovendien, Neuengamme in dit geval lag op 30 km afstand en dan vind ik het fijn om het te bezoeken, wetend dat ik de rest van het weekend lekker vrij en blij lol aan het maken ben. Daarnaast ook een stuk geschiedenis natuurlijk, een heel belangrijk deel.
Ik vind het belangrijk dat deze plekken bewaard blijven en dat men zich ervan bewust is.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Mit schreef:
MissyGirl schreef:Ik sluit me aan bij Tara.

Bewust worden van. Voor zover dat kan natuurlijk. Bovendien, Neuengamme in dit geval lag op 30 km afstand en dan vind ik het fijn om het te bezoeken, wetend dat ik de rest van het weekend lekker vrij en blij lol aan het maken ben. Daarnaast ook een stuk geschiedenis natuurlijk, een heel belangrijk deel.
Ik vind het belangrijk dat deze plekken bewaard blijven en dat men zich ervan bewust is.
Ik ben nooit in Neuendamme geweest. Kende het wel. Heb wel andere kampen bezocht en ,als het doorgaat, gaan we komende zomer naar Auswitz/Birkenau.
Precies om de redenen die je hier noemt Mit.
De verhalen zijn afschrikwekkend, de aura's bedrukkend, maar het is zo belangrijk om nooit te vergeten wat er gebeurd is. Zodat we ergens nog hoop kunnen hebben dat mensen ervan leren.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Erg indrukwekkend.
Ben zelf nog nooit in zo'n kamp geweest (alleen in Westerbork), maar het heeft zeker mijn interesse.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ben ook nog nooit in een kamp geweest. Maar vergeten worden mag het absoluut niet.
Wel een aantal jaren geleden in het oorlogsmuseum geweest... dan wordt je ook stil... heel stil....
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Indrukwekkend..
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ben bijna 2 jaar geleden naar auschwitz en auschwitz-birkenau geweest. wat op mij de meeste indruk maakte was dat je nog geen vogeltje ziet. op zo`n groot terrein geen eens een vogeltje gezien. niks anders als doodse stilte.
in de gaskamer van auschwitz had ik een heel beklemmend gevoel, alsof ik niet alleen was maar dat er duizenden om mij heen waren.
nooit mag het verloren gaan.
ellen
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Tara schreef:Ik ben er van overtuigd dat de energetische sporen van tragiek en lijden op sommige plaatsen niet meer uit te wissen zijn.
Dat blijven beladen plekken.
Inderdaad. Zo'n koud gevoel wat je op die plekken krijgt.

Heel indrukwekkend Mit, ik kan er nooit zo goed tegen.
Als ik in een oud kasteel sta word ik vaak al kriegel. Afschuwelijk wat er in die kampen allemaal gebeurd is.
Mit
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:ik ben bijna 2 jaar geleden naar auschwitz en auschwitz-birkenau geweest. wat op mij de meeste indruk maakte was dat je nog geen vogeltje ziet. op zo`n groot terrein geen eens een vogeltje gezien. niks anders als doodse stilte.
in de gaskamer van auschwitz had ik een heel beklemmend gevoel, alsof ik niet alleen was maar dat er duizenden om mij heen waren.
nooit mag het verloren gaan.
ellen
De gaskamers van Majdanek zijn wat dat betreft nog erger. Daar zijn de blauwe muren nog duidelijk zichtbaar. De gaskamer in Auschwitz is niet de gaskamer waar de nietsvermoedende gevangenen werden vergast maar hij werd geloof ik gebruikt voor veroordeelden oid (het is ons toen wel verteld, de rest van de gaskamers is opgeblazen vanwege vernietiging van bewijs).
Het meest bizar vond ik het spiekgaatje, tussen de gaskamers in zat een kerel in een klein hokje door dat gaatje te turen tot iedereen dood was, dan konden ze verder.
Majdanek is het best bewaarde kamp, dat is ook bizar want als je aan de rand staat zie je de enorm abrupte grens van kamp naar woonwijk.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Aanvullend nog even: Auschwitz is echt een toeristische attractie geworden en ik vond het bezoek helemaal niks. Ik voelde er weinig bij. In Birkenau ontkwamen we aan onze babbelzieke gids (je MOET met een gids naar binnen) en gingen we onze eigen weg (in Birkenau deden meer mensen dat) en dat was veel indrukwekkender. Auschwitz I is een 'pret'park geworden met verkopers met snacks in voormalig barakken :roll:
Dit artikel geeft het wel goed weer vind ik
http://www.presseurop.eu/nl/content/art ... -attractie
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

dat klopt. de gaskamers van auschwitz werden gebruikt om gevangen te vergassen en die in auschwitz-birkenau waren voor de joden, zigeuners en andere "untermenschen" .
ik heb laatst een boek gelezen dat er meer dan 34 satelietkampen waren rond auschwitz. waarvan monowitz het bekendste is.
ellen
Afbeelding
Mit
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:dat klopt. de gaskamers van auschwitz werden gebruikt om gevangen te vergassen en die in auschwitz-birkenau waren voor de joden, zigeuners en andere "untermenschen" .
ik heb laatst een boek gelezen dat er meer dan 34 satelietkampen waren rond auschwitz. waarvan monowitz het bekendste is.
ellen
Ja het was een hele verspreiding van 'kampjes' rondom de grote kampen. Onvoorstelbaar nu.
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Akelig, ik heb ook nog nooit een kamp in het echt gezien, maar ik geloof dat de foto's wel voldoende zijn voor mij.
Dat het nooit vergeten of onderkend mag worden ben ik met jullie eens!
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

indrukwekkend is het altijd. Ik voel mij er nooit zo op mijn gemak. Het is er altijd zo stil, zwaar en beladen
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Een groot deel van mijn familie heeft in diverse concentratiekampen gezeten en zij die het overleefd hebben hebben een enorme stempel op mijn jeugd gedrukt.
Sommigen konden erover praten, anderen niet maar je zag en voelde desondanks hun ellende.
Nog steeds heb ik er last van de "tweede generatie" te zijn.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb veel gelezen over de kampen en de jodenvervolging en oa de documentaire van Lanzmann gezien. Heb ook het eea in de boekenkast staan , als mijn dochter ouder is, wil ik dat ze die boeken leest, opdat het niet vergeten wordt.
Niet te bevatten, de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden.
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Indrukwekkend Mit.
De stilte en het gevoel herken ik, ik ben zelf alleen in Westerbork geweest maar iedere keer
als je daar aan het spoor einde staat voel je het.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Wat ik erg vind is dat de meeste jeugd een -?? was da ??- in de ogen krijgt als je vertelt over de holocaust.
Afbeelding
monique1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaniël en JR met een te groot ego

Ongelezen bericht door monique1963 »

In de Kunsthal in Rotterdam is deze week een tentoonstelling geopend met voorwerpen uit de oorlog.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”