Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe hond! :D Tips en antwoorden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

OnzeNanna
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse staande korthaar
Aantal honden: 1

Nieuwe hond! :D Tips en antwoorden?

Ongelezen bericht door OnzeNanna »

Hallo allemaal,

wij halen binnenkort onze hond op uit het asiel, ze is heel welkom!
Het betreft een Duitse Staander teef van bijna 2 en ze is erg onzeker van aard, ze wil nog wel eens in de paniek schieten.
Wel is ze rustig, let ze goed op mensen en wil ze het graag goed doen.
Ze komt uit een situatie waarin ze met allemaal andere reuen leefde.
Qua voorbereiding hebben we nog wat vragen, misschien willen jullie meedenken?
1. Hoe denken jullie over een mand of bench? Wij willen het liefst een mand, dat schijnt ze gewend te zijn. Maar sommige mensen zweren bij een bench...
2. Hoe pakken we de eerste autoreis aan vanaf het asiel? De asieleigenaar zei dat we haar waarschijnlijk in de auto moesten tillen. Is er iets waardoor we de ervaring zo prettig mogelijk voor haar kunnen maken?
3. Hoe zouden jullie ermee omgaan als er een andere hond naar haar toekomt en ze is bang? De andere hond wegsturen of het gewoon laten gebeuren?
4. Andere tips voor de eerste dagen? Wat te doen bij thuiskomst, eerste keer de trap op en af, hoe lang zijn de eerste wandelingen enz...

Een cursus zit in de planning hoor, maar willen haar eerst even laten bijkomen.

Bvd voor het meedenken, ook namens Nanna!
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Re: Nieuwe hond! :D Tips en antwoorden?

Ongelezen bericht door Suske »

Eerst gefeliciteerd :cheer:
Auto zou ik geen probleem in zien.
Gewoon hop erin, misschien met koekjes.
Bench ervaring heb ik niet maar dat is iets persoonlijks, ik houd niet van kooien :wink:

Voor de rest, niet teveel tegelijk willen.
Geduld levert meer op dan haast.
Geef haar de tijd om jullie te laten zien wie ze is.
En dat kan maanden duren hoor.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

OnzeNanna schreef: Qua voorbereiding hebben we nog wat vragen, misschien willen jullie meedenken?
1. Hoe denken jullie over een mand of bench? Wij willen het liefst een mand, dat schijnt ze gewend te zijn. Maar sommige mensen zweren bij een bench...
Ik zou zelf voor een bench kiezen, met een lekkere kussen of deken erin ;)
OnzeNanna schreef: bench, kun je open en dicht doen ;)
2. Hoe pakken we de eerste autoreis aan vanaf het asiel? De asieleigenaar zei dat we haar waarschijnlijk in de auto moesten tillen. Is er iets waardoor we de ervaring zo prettig mogelijk voor haar kunnen maken?
Neem wat lekkers mee :)
OnzeNanna schreef: 3. Hoe zouden jullie ermee omgaan als er een andere hond naar haar toekomt en ze is bang? De andere hond wegsturen of het gewoon laten gebeuren?
OnzeNanna schreef: Ik zou hou zelf niet geljik in het diepe gooien, op afstand honden/mensen bekijken zou ik zelf mee beginnen.
En als je een paar rustige honden kent of ziet, probeer daar eerst mee kennis te laten maken i.p.v een drukke puber of een zeer dominante hond
Neem je tijd ervoor.
OnzeNanna schreef: 4. Andere tips voor de eerste dagen? Wat te doen bij thuiskomst, eerste keer de trap op en af, hoe lang zijn de eerste wandelingen enz...
neem je tijd ervoor, er is opeens een giga verandering voor haar
Ik zou zelf zeggen begin met om de dag een stukje wandelen 2-3 een kwartiertje, dag erna lekker thuis rotzooien en prikkels verwerken.
Laat haar in de bench / mand gewoon lekker naast je bed slapen de eerste 1 á 2 weeken
Wees vriendelijk, en gun haar de tijd die ze nodig heeft om aan te passen, de ene hond past zich aan in een week, de andere in 2 maanden.
OnzeNanna schreef: Een cursus zit in de planning hoor, maar willen haar eerst even laten bijkomen.
Dat is een goed idee, maar ren niet te hard van stapel.
Ik zou pas met curses beginnen nadat je haar 2 of 3 maandjes hebt
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

OnzeNanna schreef: Qua voorbereiding hebben we nog wat vragen, misschien willen jullie meedenken?
OnzeNanna schreef: 3. Hoe zouden jullie ermee omgaan als er een andere hond naar haar toekomt en ze is bang? De andere hond wegsturen of het gewoon laten gebeuren?
OnzeNanna schreef: Ik zou hou zelf niet geljik in het diepe gooien, op afstand honden/mensen bekijken zou ik zelf mee beginnen.
En als je een paar rustige honden kent of ziet, probeer daar eerst mee kennis te laten maken i.p.v een drukke puber of een zeer dominante hond
Neem je tijd ervoor.
OnzeNanna schreef: 4. Andere tips voor de eerste dagen? Wat te doen bij thuiskomst, eerste keer de trap op en af, hoe lang zijn de eerste wandelingen enz...
Ik zou zelf zeggen begin met om de dag een stukje wandelen 2-3 een kwartiertje, dag erna lekker thuis rotzooien en prikkels verwerken.
Laat haar in de bench / mand gewoon lekker naast je bed slapen de eerste 1 á 2 weeken
Wees vriendelijk, en gun haar de tijd die ze nodig heeft om aan te passen, de ene hond past zich aan in een week, de andere in 2 maanden.
OnzeNanna schreef: Een cursus zit in de planning hoor, maar willen haar eerst even laten bijkomen.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

Neem je tijd ervoor.
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

He Marco, 1 goed idee is wel genoeg he :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

OnzeNanna schreef:Hallo allemaal,

wij halen binnenkort onze hond op uit het asiel, ze is heel welkom!
Het betreft een Duitse Staander teef van bijna 2 en ze is erg onzeker van aard, ze wil nog wel eens in de paniek schieten.
Wel is ze rustig, let ze goed op mensen en wil ze het graag goed doen.
Ze komt uit een situatie waarin ze met allemaal andere reuen leefde.
Qua voorbereiding hebben we nog wat vragen, misschien willen jullie meedenken?
3. Hoe zouden jullie ermee omgaan als er een andere hond naar haar toekomt en ze is bang? De andere hond wegsturen of het gewoon laten gebeuren?
4. Andere tips voor de eerste dagen? Wat te doen bij thuiskomst, eerste keer de trap op en af, hoe lang zijn de eerste wandelingen enz...
Een cursus zit in de planning hoor, maar willen haar eerst even laten bijkomen.
Bvd voor het meedenken, ook namens Nanna!
Ik zou eerst gewoon aankijken hoe ze is en er zeker niet vanuit gaan dat ze van bepaalde dingen in paniek schiet. Ik zou juist zo normaal mogelijk doen en ervan uitgaan dat ze alles gewoon doet. Zoals in de auto gaan en traplopen. Onzekere honden reageren juist heel goed op een rustige maar daadkrachtige aanpak. Juist als je bij voorbaat al gaat werken met lokken, geruststellen enzo nemen ze aan dat er dan wel iets aan de hand zal zijn. Als ze echt angstig is in bepaalde situaties kun je altijd nog daaraan gaan werken. Of weet je al dat ze niet in de auto durft ?
Heeft ze naast dat ze met andere honden woonde wel dingen meegemaakt ? Kwam ze wel buiten enzo ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als het een paniekmiepje kan zijn hamer ik op een goede halsband en tuig, dubbel zekeren dus zodat de hond niet kan ontsnappen... er zijn martingale halsbanden die je prima kan verstellen en als je die goed omdoet kunnen ze er nooit uitglippen dus nooit ontsnappen en loslopen...
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

Suske schreef:He Marco, 1 goed idee is wel genoeg he :LOL:
Beetje internet lag :goeie:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb altijd herplaatsers gehad en ik heb altijd zoveel mogelijk 'gewoon' gedaan. Nergens de nadruk op leggen, vooral je eigen gang gaan en het dier zoveel mogelijk het ritme van zijn/haar nieuwe huis laten kennen. Niet de hond achterna sjouwen maar zorgen dat het dier contact met jou zoekt. Wel duidelijk maken dat JIJ degene bent die verantwoordelijk is voor de voervoorziening. :mrgreen:
Maar vooral geen druk uitoefenen. Enne... herplaatsers zijn léuk! Veel leuker en minder bewerkelijk dan pups!
Veel plezier met Nanna!
Afbeelding
OnzeNanna
Vaste gebruiker

Super bedankt allemaal!
Zo normaal mogelijk doen en rustig aan... dat gaan we doen.
We weten het ook wel... maar toch is een beetje bevestiging van jullie wel fijn!
En zowel mand als bench voorkeuren... dan gaan we graag toch eerst voor de mand, de bench is zo gehaald als het nodig blijkt te zijn!
@ Sirene, ze heeft nog weinig meegemaakt (zeggen ze). Ze heeft twee jaar met haar broers, vader en moeder op een boerderij rondgehangen (binnen en buiten) en is vooral een beetje onder de indruk geweest van de andere honden. Niet veel uitgelaten enzo... hoewel ze echt keurig en aandachtig aan de riem loopt. En ze kent kennelijk alleen het commando 'plaats'.
En wat denken jullie van ontvlooien en ontwormen? gelijk doen?

Groetjes!
Marco88
Zeer actief

OnzeNanna schreef:Super bedankt allemaal!
We weten het ook wel... maar toch is een beetje bevestiging van jullie wel fijn!
En zowel mand als bench voorkeuren... dan gaan we graag toch eerst voor de mand, de bench is zo gehaald als het nodig blijkt te zijn!
@ Sirene, ze heeft nog weinig meegemaakt (zeggen ze). Ze heeft twee jaar met haar broers, vader en moeder op een boerderij rondgehangen (binnen en buiten) en is vooral een beetje onder de indruk geweest van de andere honden. Niet veel uitgelaten enzo... hoewel ze echt keurig en aandachtig aan de riem loopt. En ze kent kennelijk alleen het commando 'plaats'.

Groetjes!
alleen als ze last heeft van wormen en vlooien.
Anders pomp je er nutteloos gif in :zweep:
Afbeelding
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

jacq1970 schreef:Als het een paniekmiepje kan zijn hamer ik op een goede halsband en tuig, dubbel zekeren dus zodat de hond niet kan ontsnappen... er zijn martingale halsbanden die je prima kan verstellen en als je die goed omdoet kunnen ze er nooit uitglippen dus nooit ontsnappen en loslopen...

Helemaal mee eens, gebeurt zo vreselijk vaak 1 paniekaanval en weg!!
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

OnzeNanna schreef:Super bedankt allemaal!

Groetjes!
Als eerste gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.
Ik ga mee wat al gezegd is; gewoon doen en niet meteen paniekmiepen.
Als ze uit het asiel komt neem ik aan dat ze daar ontwormt en ontvlooit is.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh en als ze in het begin alsmaar aan je vastgeplakt lijkt te zitten, niet moeilijk over doen
dat gaat vanzelf weer over als ze zich wat meer op haar gemak voelt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Spannend hoor, gefeliciteerd! Je hebt al veel goede tips gehad, dus heel veel meer kan ik niet toevoegen :wink: Wij hebben net een maandje een herplaatser er bij, een teef van nu net een jaar. Globaal gezien heb ik inderdaad gedaan wat her geadviseerd wordt: normaal doen en niet te veel ineens verwachten, rustig aan. Wel vind ik het belangrijk om meteen rustig maar beslist duidelijk te maken wat de "huisregels" zijn. Dus meteen rustig maar duidelijk ingrijpen als er over banken geraced wordt of als een mallot gesprongen bij het aandoen van de riem bijvoorbeeld :wink: Dat had hier heel snel een prima effect. Na een paar dagen tot weken komt de hond zeker los en wordt ze steeds meer zichzelf. Heel veel plezier :cheer:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:oh en als ze in het begin alsmaar aan je vastgeplakt lijkt te zitten, niet moeilijk over doen
dat gaat vanzelf weer over als ze zich wat meer op haar gemak voelt.
Dit is heel belangrijk :)

De hond weet niet wat haar overkomt, ineens is haar leven op de kop gezet. En vaak gaan ze dan plakken aan de persoon die lief tegen ze is, en die ze lekkers geeft. Dat is haar enige anker op zo'n moment. Sommige honden volgen je zelfs naar het toilet ;)
Laat haar dat doen. Ik persoonlijk neem herplaatsers ook altijd mee naar de slaapkamer zodat ze daar kunnen slapen. En dat ondanks mijn vroegere 'geen dieren op de slaapkamer' regel. Zodra ze gewend zijn en vertrouwd zijn met het huis en de mensen erin, en ze zich gaan ontspannen kun je dat gaan afbouwen, maar in het begin zou ik het hondje lekker bij me houden 's nachts. Hoeft niet ín bed, maar naast je in een mand of op een kleedje is voor zo'n hond ook al heel geruststellend.

Een herplaatser heeft tijd nodig in het begin. Soms wel tot een half jaar. Maar als je in die tijd werkt aan de band en haar betrouwbare anker wordt komt het helemaal goed.

Oh, en voor ik het vergeet: Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot :balon:

Adviezen op het HF worden overigens betaald in de vorm van foto's. Véél graag :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Veni
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Bull Mastiff Boxer

Ongelezen bericht door Veni »

Wij hebben nu ook een herplaatser en die plakt ook heerlijk, hobbelt me overal achterna. Gewoon lekker laten gaan inderdaad, ook al breek je je nek erover. Misschien denken anderen er anders over, maar wij laten haar nu 's nachts nog niet alleen. Ze gaat niet mee naar de slaapkamer, maar 1 van ons slaapt beneden op de bank. Eerst wennen en vertrouwen krijgen dat ze hier blijkbaar blijft.
Wij hebben voor onze honden zowel een bench als een mand. Mand in de woonkamer en bench in de bijkeuken, maar ja dat ligt dan ook een btje aan de ruimte die je hebt. Kaya, de nieuwe herplaatser heeft nog niet in de bench gelegen, is ook nog niet alleen geweest. Colin gaat normaliter in de bench na buitenactiviteiten, als we even weg moeten en 's nachts.
Als je geen ruimte hebt, zou ik ook eerst kijken hoe de mand gaat, als ze het huis heel laat, prima toch? Ik zou haar in geen geval nu al opsluiten in de bench, mocht je kiezen voor een bench. Eerst vertrouwd raken en wennen en dan rustig opbouwen.
Voor wat betreft het wandelen en hoe lang denk ik dat je in het begin niet eens zo bar ver komt, die heeft eerst heel veel te snuffelen en te ontdekken, de buurt een beetje eigen maken. Ook hier weer lekker laten gaan, niet mee sleuren omwille van het wandelen. Daarbij zou het zomaar kunnen dat ze vanwege alle indrukken en de nieuwe leefomgeving, nieuwe mensen harstikke moe is de eerste dagen, dus gewoon rustig aan. Als jullie elkaar leren kennen, ga je vanzelf merken wat haar behoeftes zijn op dat gebied.
OnzeNanna
Vaste gebruiker

Echt zo fijn om al jullie ervaringen en tips te horen. Klinkt alsof Kaya ook echt een leuke plek heeft gevonden!
We gaan ons inhouden qua wandelen... wel lastig hoor, je gunt haar zoveel beweging, maar ik begrijp dat je haar echt geen plezier doet met overal en nergens lange wandelingen terwijl ze al genoeg aan haar koppie heeft. Maar haar tijd komt nog wel...eerst maar es wennen inderdaad. En ze mag lekker achter ons aanlopen als haar dat een plezier doet :D
Ik heb eens even wat geprobeerd met de paar foto's die we nog maar hebben.... werkt dit?

http://onzenanna.mijnalbums.nl/
renee-uk
Zeer actief

ik zou dat wandelen even bekijken als je haar hebt.
ik heb mijn herplaatser, na de eerste dagen waarin ze wat moest wennen aan het verkeer en al die mensen op straat, toch wel vrij snel meegenomen op redelijk lange wandelingen en ze vond het heerlijk.
dat zijn gewoon van die dingen die van hond tot hond verschillen en waar je je dan als eigenaar aan aanpast ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Veni
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Bull Mastiff Boxer

Ongelezen bericht door Veni »

OnzeNanna schreef:Echt zo fijn om al jullie ervaringen en tips te horen. Klinkt alsof Kaya ook echt een leuke plek heeft gevonden!
We gaan ons inhouden qua wandelen... wel lastig hoor, je gunt haar zoveel beweging, maar ik begrijp dat je haar echt geen plezier doet met overal en nergens lange wandelingen terwijl ze al genoeg aan haar koppie heeft. Maar haar tijd komt nog wel...eerst maar es wennen inderdaad. En ze mag lekker achter ons aanlopen als haar dat een plezier doet :D
Ik heb eens even wat geprobeerd met de paar foto's die we nog maar hebben.... werkt dit?

Ja dat werkt! Mooi beestje hoor enne ik vergat je helemaal te feliciteren, veel geluk met haar!
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:ik zou dat wandelen even bekijken als je haar hebt.
ik heb mijn herplaatser, na de eerste dagen waarin ze wat moest wennen aan het verkeer en al die mensen op straat, toch wel vrij snel meegenomen op redelijk lange wandelingen en ze vond het heerlijk.
dat zijn gewoon van die dingen die van hond tot hond verschillen en waar je je dan als eigenaar aan aanpast ;)
Pcies. Dat heb ik met mijn herplaatsers eigenlijk ook altijd gedaan, en dat werkt prima hoor. Nou heb ik altijd herders gehad, en die hebben dat nodig, maar jouw nieuwe aanwinst is ook zeker van een werkhondenras. Die maak je niet blij met stilleggen ;)

En ja, je foto's werken. Och, wat een schatje, en wat kijkt ze bezorgd. Moet jij eens opletten hoe anders die blik is na een halfjaartje in dat gouden mandje van je :D
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

OnzeNanna schreef:Echt zo fijn om al jullie ervaringen en tips te horen. Klinkt alsof Kaya ook echt een leuke plek heeft gevonden!

Oh dat is een lief bekkie. :I:

Jacq adviseerde al dubbel zekeren, dat zou ik zeker doen, want realiseer je alsjeblieft dat heel veel vermissingen met vaak akelige afloop, gebeuren wanneer een angstige/onzekere hond nog maar net bij de nieuwe bazen is. Let dus ook heel erg op bij het uitstappen uit de auto thuis (eerst weer dubbel zekeren, dan pas de deur van de auto open), werk in huis met 'sluizen' (deur naar de hond dicht voor de buitendeur opengaat, deur pas open als de buitendeur weer dicht is). Loop de eerste paar dagen kleine rondjes in je eigen buurt (zakje mee voor de drollen als je niet naast een uitlaatstrook woont), zodat ze de omgeving leert kennen en in een noodgeval de weg naar huis weet. Je ziet snel genoeg of ze het allemaal nog heel eng vindt of dat ze ontspannen mee begint te lopen zodat je wat verder weg kan. Probeer als het even kan wandelroutes te lopen waarbij ze geen gevaarlijk drukke wegen over hoeft te steken als het een keer mis gaat en ze zelf de weg naar huis moet vinden.

Laat bij binnenkomst al snel even zien waar de waterbak staat en probeer een duidelijke routine aan te brengen met voeren/wandelen/etc. Dat moment dat een onzekere hond bedenkt van 'Oh, er gebeurt nu dit, ik weet wat er dalijk gaat gebeuren!' betekent een eerste beetje veiligheid en vertrouwen voor die hond.

Dingen die echt, nooit, absoluut, 100% nooit mogen, inderdaad op dag 1 al heel duidelijk en heel consequent verbieden. (Jack sprong hier bijvoorbeeld op dag 1 op het aanrecht om het kattenvoer op te vreten. Dat soort grappen moet je echt direct de kop indrukken.)

Ik zou er de eerste tijd ook lekker bij gaan liggen 's nachts, dat schept een band.

En 'socialiseren' met al de dingen die ze nog niet kent kan best nog wel effe wachten. Dus nog niet mee naar het winkelcentrum, geen huis vol (honden)visite.

En misschien geef ik wel allemaal overbodige tips en is ze in 1 klap helemaal gezellig en vertrouwd bij jullie, maar ik ben een muts als het gaat om bangige hondjes, en het is zo heel erg geweldig als het uiteindelijk een blij hondje wordt.

Heel veel plezier gewenst met Nanna! (Haha, die naam! Ik verheug me nu al op topictitels als "Nanna heeft een kattendrol gegeten, wat nu?". :LOL: )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Helemaal mee eens, maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen een heel baasgericht ras zoals jouw honden en de gemiddelde jachthond (even heel zwart/wit gezien). De kans op weglopen (door schrik/paniek of juist door iets bewegends in de verte) is bij een jager, en zeker een niet optimaal gesocialiseerde onzekere hond, in mijn ogen aanzienlijk groter.
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Helemaal mee eens, maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen een heel baasgericht ras zoals jouw honden en de gemiddelde jachthond (even heel zwart/wit gezien). De kans op weglopen (door schrik/paniek of juist door iets bewegends in de verte) is bij een jager, en zeker een niet optimaal gesocialiseerde onzekere hond, in mijn ogen aanzienlijk groter.
daarom had ik mijn herplaatser ook aan de lijn, aan de slip zelfs :schrik:
ik heb het toch nergens over loslopen?

en rietje, toen ze net bij me was, optimaal gesocialiseerd en zeker te noemen is een contradictio in terminis ;)
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief

Oh en nog even:
In het begin kom je waarschijnlijk alleen maar aangelijnde honden tegen, dus dan kan je vanaf een afstandje al even communiceren met de andere baas. Leg gewoon uit dat je haar net hebt, dat ze slecht gesocialiseerd is en dat je niet weet hoe ze reageert. Kijk ook goed naar je hond. Vindt ze het hartstikke eng dan hoeft zij helemaal geen kennis te maken, maar bij aardige bazen met leuke vriendelijke honden kan jij wel die hond even begroeten na het praatje met de baas. En dan loop je gewoon weer opgewekt verder. Zo leert zij in elk geval dat jij een geweldige baas bent die niet bang is.

Hangt ze woest krijsend in de gierende paniek aan de lijn, hou haar dan kort en nog het liefst achter je, terwijl jij een (KORT!) vriendelijk praatje houdt met de andere baas.

Toont ze wel interesse in de andere hond, vraag dan wel heel duidelijk hoe de andere hond is met vreemde honden voor je laat snuffelen. En ga op je eigen gevoel af. Vind jij het ook een leuke hond? Heeft hij/zij een ontspannen vriendelijke houding? En hoe schat je die baas in?

Het klinkt als een hoop werk, maar het gaat vaak bijna vanzelf. Je komt heel veel honden en bazen tegen, en vaak is het leuk en soms zie je iemand aankomen en zou je liever aan de andere kant van de straat willen lopen. Op zo'n moment moet je aan de andere kant van de straat gaan lopen. Onzekere honden moeten alsmaar goeie ervaringen opdoen, dus geen onnodige risico's nemen.

(Zal ik gewoon een boek gaan schrijven over mijn gemuts met bange hondjes? Dan kan ik een linkje plaatsen en hoeft niemand meer ongewild door mijn ellenlange vaak herhaalde zogenaamde adviezen te scrollen. :ugh: Sorry.)
Hanneke2
Zeer actief

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:

en rietje, toen ze net bij me was, optimaal gesocialiseerd en zeker te noemen is een contradictio in terminis ;)
Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb het ook nergens over loslopen. Maar los schieten kan altijd gebeuren, en ik denk dan dat je een jager eerder kwijt bent dan een herder. En ik denk dat een angstige herder eerder ontspannen lange einden wandelt dan een angstige jager wanneer ze vertrouwen in de nieuwe baas aan het opbouwen zijn, omdat ik zou denken dat die herder - bij een goeie baas - sneller die band zou hebben en in een noodgeval dan ook veel sneller weer die baas op zou zoeken dan een jachthond.

Die indruk heb ik. En als je kijkt naar wat er vermist raakt, zit dat toch ook vaker in de jachthondenhoek dan dat het herders betreft. Is mijn indruk.
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:

Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb het ook nergens over loslopen. Maar los schieten kan altijd gebeuren, en ik denk dan dat je een jager eerder kwijt bent dan een herder. En ik denk dat een angstige herder eerder ontspannen lange einden wandelt dan een angstige jager wanneer ze vertrouwen in de nieuwe baas aan het opbouwen zijn, omdat ik zou denken dat die herder - bij een goeie baas - sneller die band zou hebben en in een noodgeval dan ook veel sneller weer die baas op zou zoeken dan een jachthond.

Die indruk heb ik. En als je kijkt naar wat er vermist raakt, zit dat toch ook vaker in de jachthondenhoek dan dat het herders betreft. Is mijn indruk.
losschieten kan niet helemaal altijd gebeuren, dat láát je gebeuren als je niet oplet en opletten zul je met elke nieuwe hond moeten, welk merk ze ook hebben.
als je daar bang voor bent zeker je gewoon dubbel, of je doet ze een slip om, is ook al gezegd, dat dubbel zekeren dan die slip zeg ik er nu bij.
je kunt ook overdrijven hoor.

en ook, of misschien wel juist, met baasgerichte honden moet je een band opbouwen, die switchen echt niet klakkeloos van de ene baas naar de andere.
misschien je toch maar iets beter verdiepen in rassen als je die persé te berde wil brengen.
Afbeelding

OnzeNanna
Vaste gebruiker

Hanneke2, ik ben blij met al je lange verhalen!
En @Hanneke2 én @Renee UK, ze wordt goedgezekerd en we zullen haar scherp in de gaten gehouden (zolang ze ons nog niet zo in de gaten heeft ;-) )
renee-uk
Zeer actief

OnzeNanna schreef:Hanneke2, ik ben blij met al je lange verhalen!
En @Hanneke2 én @Renee UK, ze wordt goedgezekerd en we zullen haar scherp in de gaten gehouden (zolang ze ons nog niet zo in de gaten heeft ;-) )
:ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”