Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe maak ik mensen duidelijk dat er niets aan de hand is?

Moderator: moderatorteam

Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

hoe maak ik mensen duidelijk dat er niets aan de hand is?

Ongelezen bericht door Esther12 »

Met enige regelmaat ga ik speuren met Bo, samen met een vriendin en haar hond. Dat betekent dus dat de honden om de beurt even alleen moeten staan. Op zich vind ik dat al niet zo heel prettig (hoewel we altijd dicht in de buurt zijn) maar daarnaast heeft Bo nogal de neiging om te gaan janken als ik weg ben. Daar ben ik al mee aan het oefenen maar dat helpt nog niet zo erg. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik zit al een tijdje te malen hoe ik aan toevallige voorbijgangers die zich mogelijk zorgen maken duidelijk kan maken dat er niets bijzonders aan de hand is en dat ze alleen maar aan het trainen is. Bijvoorbeeld een kaartje aan haar riem of iets aan haar tuigje of een dekje of wat dan ook.
Weet iemand of er toevallig zoiets bestaat of is er iemand die zelf iets heeft bedacht en wat is dat dan precies?
Ik blijf zelf steeds maar zo twijfelen. Een dekje is misschien zo gek nog niet omdat ik merk dat ze het soms ook wel koud kan krijgen als ze even moet wachten. Dat zou ik dan eigenlijk liefst zelf maken.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Re: hoe maak ik mensen duidelijk dat er niets aan de hand is

Ongelezen bericht door Tallie »

Wij laten de honden die niet op dat moment bezig zijn altijd in de auto wachten en ze zijn dan vrijwel allemaal rustig. Dat zou een optie kunnen zijn?
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou er NOOIT voor kiezen om de hond uit het zicht te laten wachten en deze daarbij aan een boom te binden oid. Los van het feit dat je nooit weet wat er gebeurt als je er niet bijbent.. als er iemand denkt dat de hond is achtergelaten ben je m kwijt en mag je hopen dat je 'm in een asiel weer op kunt gaan halen.
Lijkt me niet een risico wat je wilt nemen, toch?

Laat de hond in de auto wachten is mijn beste tip of neem iemand mee die bij de hond blijft.

Je kunt overwegen een A4-tje te lamineren met de text "ik ben niet achtergelaten, er wordt met mij getraind mijn baas is in de buurt" maar ja... dat voorkomt niet een aanval van een andere, loslopende hond of een sukkel die je hond toch wel meeneemt.

Geen risico nemen joh!

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Even afgezien van hoe lang je de hond alleen laat en het gebied waar je dat doet.
Als ze gaat janken is het dan niet beter om haar eerst te leren om even te "blijven" terwijl je uit zicht bent?

De optie om je hond in de auto te laten lijkt me dus sowieso beter zo lang ze nog niet even alleen kan blijven zonder te janken.

Een geplastificeerde uitleg aan de boom of paal waar ze ligt zou kunnen.
Al zou ik me daar eerlijk gezegd ook niet echt prettig bij voelen :wink:
Veiligheid voorop :ok:

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 feb 2014 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Esther12
Zeer actief

Nee, ze is niet volledig uit zicht. In de auto wachten zou een optie zijn, ware het niet dat ik niet zo goed ter been ben dus het lopen van de afstand tussen speurplek en parkeerplaats liever vermijd.

Goh, Suzanne, zo heb ik er eigenlijk nog niet eens over nagedacht, dom zeg :oeps:
Esther12
Zeer actief

ranetje schreef:Even afgezien van hoe lang je de hond alleen laat en het gebied waar je dat doet.
Als ze gaat janken is het dan niet beter om haar eerst te leren om even te "blijven" terwijl je uit zicht bent?

De optie om je hond in de auto te laten lijkt me dus sowieso beter zo lang ze nog niet even alleen kan blijven zonder te janken.

Een gepastificeerde uitleg aan de boom of paal waar ze ligt zou kunnen.
Ben hard aan het werk met blijven. Gaat ook heel goed, alleen werkt het niet als we gaan speuren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Esther12 schreef:
ranetje schreef:Even afgezien van hoe lang je de hond alleen laat en het gebied waar je dat doet.

Ben hard aan het werk met blijven. Gaat ook heel goed, alleen werkt het niet als we gaan speuren.
:ok:
Is ze vooral opgewonden en wil ze graag aan het werk dat ze dan jankt?
Ook wel door training voor een groot deel op te lossen, maar wel nog iets lastiger :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marloes12
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door marloes12 »

je kan en tuigje laten borduren met een tekst erop?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Esther12 schreef:Nee, ze is niet volledig uit zicht. In de auto wachten zou een optie zijn, ware het niet dat ik niet zo goed ter been ben dus het lopen van de afstand tussen speurplek en parkeerplaats liever vermijd.

Goh, Suzanne, zo heb ik er eigenlijk nog niet eens over nagedacht, dom zeg :oeps:
Ik weet niet zeker of je dit sarcastisch bedoeld of niet ;-( maar ik zou echt zo'n risico niet nemen. Zeker als je zelf niet goed ter been bent is "erachteraan rennen" als je het uit je ooghoeken ziet gebeuren al geen optie meer. Het lijkt mij niet handig om je hond achter te laten al snap ik prima waarom je het doet ;-) maar het kan gewoon niet meer in deze tijd.... stelen, "meenemen omdat mensen denken dat ze is achtergelaten", aanval van andere hond waarbij ze dus niet weg kan rennen... nope, mij niet gezien.

Als tussenoplossing eventueel een bench op die plek neerzetten en haar erin? Daar dan een briefje op? Dan weet je iets zekerder dat mensen haar niet meenemen omdat ze denken dat ze is achtergelaten maar goed, dan blijf je met het "diefstalrisico" zitten of het risico dat de hond geplaagd of afgeleid wordt.

Mijn idee zou het niet zijn ;-(

Suzanne
Esther12
Zeer actief

ranetje schreef:
Esther12 schreef:

:ok:
Is ze vooral opgewonden en wil ze graag aan het werk dat ze dan jankt?
Ook wel door training voor een groot deel op te lossen, maar wel nog iets lastiger :wink:
Ze wil eigenlijk wel érg graag zijn waar ik ben, verder kan ze best goed alleen zijn maar ze is inderdaad helemaal gek van speuren dus ik gok dat het inderdaad meer opwinding dan angst is.

Nee Suzanne, komt denk ik door het woordje 'goh' dat het zo overkomt maar het was absoluut niet sarcastisch bedoeld!
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

'n A4 met tekst lamineren en dat bij de hond neerleggen/ophangen.

Wij deden dit met 'n reeën vel wat nodig was bij het zweetwerk, 24 uur sporen dus het vel lag er dan erg lang en ondanks dat het meestal ergens ver van het pad tussen de bomen lag, waren er altijd mensen die het vonden :(
nadat er 'n gelamineerd A4 met gifgroene tekst aan hing is het nooit meer meegenomen :wink:
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

En op een ander stuk gaan speuren waar je vanaf de auto een spoor kunt lopen? Een briefje kan altijd maar ik zou me er echt niet lekker bij voelen om mijn hond ergens achter te laten waar iedereen haar mee kan nemen. Ik vermoed dat ik een vastgebonden hond zelf ook mee zou nemen als er binnen afzienbare tijd geen eigenaar in zicht was :wink:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Ik zou mijn hond(en) ook absoluut nooit alleen op een openbare plek achterlaten om te wachten. Dan maar in de auto, en aangepaste terreinen zoeken waar je toch dicht genoeg in de buurt van het werkterrein kan parkeren... Of extra persoon meevragen.

Denk dat mijn honden niet dadelijk uitnodigend zijn om zomaar meegenomen te worden, maar vooral ook dit:
~Suzanne~ schreef: Je kunt overwegen een A4-tje te lamineren met de text "ik ben niet achtergelaten, er wordt met mij getraind mijn baas is in de buurt" maar ja... dat voorkomt niet een aanval van een andere, loslopende hond
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Esther12
Zeer actief

Dat wat precies het punt waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan, Perle.
Nu zijn we niet lang uit beeld, hooguit een minuut of 5 want we speuren in een cirkel om de plek waar de honden staan.
Maar ja, dat kan natuurlijk al genoeg zijn dus toch maar eens over andere oplossingen na gaan denken.
Iemand erbij lijkt mij dan het handigst, vooral ook omdat verschillende mensen al hebben aangegeven dat het hen ook leuk lijkt om mee te gaan speuren.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Esther12 schreef:Dat wat precies het punt waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan, Perle.
Nu zijn we niet lang uit beeld, hooguit een minuut of 5 want we speuren in een cirkel om de plek waar de honden staan.
Maar ja, dat kan natuurlijk al genoeg zijn dus toch maar eens over andere oplossingen na gaan denken.
Iemand erbij lijkt mij dan het handigst, vooral ook omdat verschillende mensen al hebben aangegeven dat het hen ook leuk lijkt om mee te gaan speuren.
Nee, dat begrijp ik. Waarschijnlijk staan we er niet meteen bij stil omdat we ons best doen om verantwoord met onze honden om te gaan, en ook verantwoordelijkheid op te nemen voor hun gedrag. Dus wij zouden -als het even kan (kan natuurlijk altijd gebeuren) - onze honden niet toelaten naar een vastgemaakte vreemde hond te laten gaan. Maar ik heb helaas al geleerd niet altijd te rekenen op het inzicht van de andere hondeneigenaar. :ugh:

Maar! Tuurlijk, haal er nog wat mensen bij, zoveel te leuker, én je kan van elkaar leren en samen oplossingen zoeken. :ok:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
mijn goldens
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mijn goldens »

Als ik aan het speuren ben, dan blijven mijn honden in de auto.
Deze gaat zelfs op slot op het moment dat ik een spoor uitloop.
Zomers blijven ramen en klep open, maar dan is er steeds iemand bij de auto's.

Het risico dat er iets gebeurt, wil ik niet nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”