Ha, ha........ja, je gaat gaandeweg wel wat anders tegen de zaken aankijken.maart schreef:Een relatie waar je elkaar met fluwelen handschoentjes moet behandelen en zeker geen woord verkeerd mag zeggen, is niet aan mij besteed.
Mss later, als ik oud en op ben, dan wel. Maar voor nu mag het best af en toe een donderen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Prikband undercover
Moderator: moderatorteam
-
korthaar
- Zeer actief
Re: Prikband undercover
-
korthaar
- Zeer actief
Wanneer je uitsluitend voor die minuscule zaken correctiemiddelen moet gebruiken, stel je dan je zelf niet de vraag of het wel helemaal eerlijk is naar je hond toe? Het eigen belang prefereert dan toch boven het belang van de hond?malinois schreef:Maar in de africhting en zeker de ipo gaat t om miniscule dingen iets wat een leek waarschijnlijk nooit opmerkt. Maar wat wel punten kost. Daar gaat t dus niet om naast lopen of apprteren alleen. Dat heeft dus ook niks met band hebben te maken maar met africhting. De honden willen wel werken hoor voor je soms iets te graag.korthaar schreef:Alles staat of valt met de relatie, die je met je hond weet op te bouwen.Fafo schreef: Maar dan nog vind ik prikbanden gebruiken triest. Stop gewoon meer energie in je hond als je 'm niet onder controle kunt houden.
Naast lopen zonder trekken, apporteren en wat dan ook.
-
lets have fun
Biet schreef:Wellicht wat voor mijn beurt, maar wilde al reageren op de reactie van @Malinois; het heeft, zoals ik er tegenaan kijk, alles te maken met de energie waar je mee speelt.lets have fun schreef:Mag ik ook nog even een domme vraag stellen. Als ik het goed begrijp wordt de prikband gebruikt om de puntjes op de i te zetten. Om een oefening perfect te laten uitvoeren. Wat maakt dan dat het bij de ene hond (in een andere sport) met andere traininsmethoden te bereiken is en dat je daar bij een andere sport/andere hond een prikband voor nodig bent? Die eerste honden willen soms ook te graag, maar dan zijn er toch weer andere middelen. Is dat dan toch cultuur?
Dat verschilt nogal in de verschillende sporten, maar ook met de verschillende types honden.
Zodra de prikband wordt voorgesteld als de trainingsmethode, haak ik af.
Maar als het gaat om een methode en dan een goede uitleg over hoe en wanneer dan, is ie, net als de tt, heel reëel.
Ah, ja daar kan ik wel wat mee. Ik vroeg het mij af omdat ik mijn eerste 2 honden (tig jaar geleden) met de slipketting heb getraind. Nu train ik positief en ik zie minstens dezelfde resultaten. Misschien nog wel beter. Maar ik heb dan ook nooit een hond gehad met het temperament van een mechelse herder.Past ook niet bij mij. Eigenlijk zou ik helemaal niet willen sporten als dat alleen maar kon met prikker of tt. Probleemgedrag aanpakken wel. Sporten niet.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
Heb nooit een prikband of tt gebruikt, maar goed, heb ook nooit gesport met een hond in de zin dat daar een jury bij kwam kijken die beoordeelde of ik alle details wel goed deed.lets have fun schreef:Biet schreef:Wellicht wat voor mijn beurt, maar wilde al reageren op de reactie van @Malinois; het heeft, zoals ik er tegenaan kijk, alles te maken met de energie waar je mee speelt.lets have fun schreef:Mag ik ook nog even een domme vraag stellen. Als ik het goed begrijp wordt de prikband gebruikt om de puntjes op de i te zetten. Om een oefening perfect te laten uitvoeren. Wat maakt dan dat het bij de ene hond (in een andere sport) met andere traininsmethoden te bereiken is en dat je daar bij een andere sport/andere hond een prikband voor nodig bent? Die eerste honden willen soms ook te graag, maar dan zijn er toch weer andere middelen. Is dat dan toch cultuur?
Dat verschilt nogal in de verschillende sporten, maar ook met de verschillende types honden.
Maar als het gaat om een methode en dan een goede uitleg over hoe en wanneer dan, is ie, net als de tt, heel reëel.
Ah, ja daar kan ik wel wat mee. Ik vroeg het mij af omdat ik mijn eerste 2 honden (tig jaar geleden) met de slipketting heb getraind. Nu train ik positief en ik zie minstens dezelfde resultaten. Misschien nog wel beter. Maar ik heb dan ook nooit een hond gehad met het temperament van een mechelse herder.Past ook niet bij mij. Eigenlijk zou ik helemaal niet willen sporten als dat alleen maar kon met prikker of tt. Probleemgedrag aanpakken wel. Sporten niet.
Heb wel altijd eisen gesteld aan de hond, en aangezien die de hele dag met mij op sjouw zijn, overal naar toe, zijn dat er wel wat.
Layla, als ik d'r had overgenomen van Jeannette, zou me misschien wel laten beslissen tot het gebruik van de tt.
Omdat zij, met haar energieniveau en wat ik met haar zou kunnen doen, zeer waarschijnlijk alleen op die manier gestuurd zou kunnen worden.
En dat zou, als antwoord op @korthaar, helemaal in d'r eigen belang zijn.
Had dan wel een baantje voor d'r dat in alle opzichten aansloot op wat die hond leuk vind.
Zitten alleen wel wat regels aan vast..
Wiel
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het eigenbelang prefereert over het algemeen toch lijkt me? Mijn honden jagen het liefst op konijntjes tijdens het wandelen en zien ze dan ook als maaltijd -> mag niet. Ze zouden het liefst als ze iets niet aanstaat direct duidelijk maken aan mens of dier -> mag niet, de heren zouden het liefst zoveel mogelijk dekrijpe teven dekken -> mag niet. etc. etc.korthaar schreef:
Wanneer je uitsluitend voor die minuscule zaken correctiemiddelen moet gebruiken, stel je dan je zelf niet de vraag of het wel helemaal eerlijk is naar je hond toe? Het eigen belang prefereert dan toch boven het belang van de hond?
Allemaal eigen belang van mezelf toch? het is waar je voor kiest, kies je er voor om lang leve de lol bezig te zijn en het maakt niet uit of je wel of niet een papiertje haalt moet je het niet doen vind ik, wil je eruit halen wat erin zit en wil je proberen zover mogelijk te komen kun je het gebruiken hetzij op de juiste manier dus waarmee je niet teveel vraagt dan dat de hond kan brengen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad, bij Xavi werkt een prikband averechts dus heeft het totaal geen zin om het te gebruiken. Bij Xena heb ik hem vroeger wel gebruikt en daarbij werkte het wel goed. Wat niet wil zeggen dat ik hele trainingen aan die band stond te roppen, voor 99% loopt de hond nl. los dus valt er weinig aan te corrigerenBiet schreef:Wellicht wat voor mijn beurt, maar wilde al reageren op de reactie van @Malinois; het heeft, zoals ik er tegenaan kijk, alles te maken met de energie waar je mee speelt.lets have fun schreef:Mag ik ook nog even een domme vraag stellen. Als ik het goed begrijp wordt de prikband gebruikt om de puntjes op de i te zetten. Om een oefening perfect te laten uitvoeren. Wat maakt dan dat het bij de ene hond (in een andere sport) met andere traininsmethoden te bereiken is en dat je daar bij een andere sport/andere hond een prikband voor nodig bent? Die eerste honden willen soms ook te graag, maar dan zijn er toch weer andere middelen. Is dat dan toch cultuur?
Verder zit er idd. nogal een verschil in de karakters/types van honden zelfs van een ras is dat nog enorm verschillend. Een goede kennis van me heeft jarenlang stb mechels gefokt voor de africhting. Uiteindelijk door omstandigheden gestopt maar nu wil ze heel misschien toch weer gaan fokken maar dan meer richting agility. En daar kan ze dus niet de honden gebruiken waar ze gekozen zou hebben als ze nog voor de africhting zou fokken. Daar komen toch wat andere karakters bij kijken. Daar zoek je toch een ander type hond, wat niet wil zeggen dat je er totaal niets van kunt gebruiken maar je moet wel heel goed kijken wat je gebruikt en welke combi.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja in het algemeen zie je dezelfde resultaten gemiddeld, maar in de IPO bijv. draait het om cm's, niet verbijten, niet ver-/overpakken van het blok, strak aangesloten volgen, speuren is helemaal iets totaal onnatuurlijks geworden voor de hond in dit programma, vwb manwerk: kijken naar de pakwerker moet maar niet dringen/voordringen, strak volgen alleen wel kijkend naar de pakwerker. Alles moet eigenlijk perfect terwijl de hond in enorm hoge drift staat. Die drift moet hij tonen in de gevechten met de pakwerker, de drang naar de pakwerker en in de aanvallen maar daarnaast moet hij perfect luisteren en reageren het liefst kijkend naar de pakwerker en luisterend naar jou... die combinatie is enorm zwaar voor een hond.lets have fun schreef:
Kijk het ipo programma maar eens na wat wel en niet is toegestaan, dat zijn echt hele kleine dingetjes af en toe... maar ik vind wel dat als je voor een dergelijke sport kiest dat je daar dan wel aan moet proberen te voldoen, anders kun je er beter niet aan beginnen. Als je wil voetballen maar gewoon de bal met de hand spelen moet je niet gaan voetballen.

-
korthaar
- Zeer actief
Ben ik niet helemaal met je eens.malinois schreef:Het eigenbelang prefereert over het algemeen toch lijkt me? Mijn honden jagen het liefst op konijntjes tijdens het wandelen en zien ze dan ook als maaltijd -> mag niet. Ze zouden het liefst als ze iets niet aanstaat direct duidelijk maken aan mens of dier -> mag niet, de heren zouden het liefst zoveel mogelijk dekrijpe teven dekken -> mag niet. etc. etc.korthaar schreef:
Wanneer je uitsluitend voor die minuscule zaken correctiemiddelen moet gebruiken, stel je dan je zelf niet de vraag of het wel helemaal eerlijk is naar je hond toe? Het eigen belang prefereert dan toch boven het belang van de hond?
Allemaal eigen belang van mezelf toch? het is waar je voor kiest, kies je er voor om lang leve de lol bezig te zijn en het maakt niet uit of je wel of niet een papiertje haalt moet je het niet doen vind ik, wil je eruit halen wat erin zit en wil je proberen zover mogelijk te komen kun je het gebruiken hetzij op de juiste manier dus waarmee je niet teveel vraagt dan dat de hond kan brengen.
Een hond heeft ook de behoefte om met je samen te werken en is daarnaast ook gevoelig.
En vandaar uit creëer je een situatie, waarbij baas en hond zich gelukkig voelen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat doen ze nu dus ook samenwerken, ook met trainen. En daarbij horen beloningen en correcties.korthaar schreef:Ben ik niet helemaal met je eens.malinois schreef:Het eigenbelang prefereert over het algemeen toch lijkt me? Mijn honden jagen het liefst op konijntjes tijdens het wandelen en zien ze dan ook als maaltijd -> mag niet. Ze zouden het liefst als ze iets niet aanstaat direct duidelijk maken aan mens of dier -> mag niet, de heren zouden het liefst zoveel mogelijk dekrijpe teven dekken -> mag niet. etc. etc.korthaar schreef:
Een hond heeft ook de behoefte om met je samen te werken en is daarnaast ook gevoelig.
En vandaar uit creëer je een situatie, waarbij baas en hond zich gelukkig voelen.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Waarom kan je de hond dan wel leren wat aankomt op de kleine details en puntjes en zodra hij het veld afloopt moet je hem een prikker omhangen omdat ....???
Gek hoor alles draait om uiterste dicipline en baas/hond combi maar je kunt hem niet leren om zich te gedragen zonder prikketing.?
Gek hoor alles draait om uiterste dicipline en baas/hond combi maar je kunt hem niet leren om zich te gedragen zonder prikketing.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
korthaar schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens.
speuren doen de mijne volledig zelfstandig. Evenals de pakwerker bijten, doen ze prima zonder een commando van mij hoor
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd. Hier ook natuurlijk. Maar appel doe je samen.maart schreef:korthaar schreef:
speuren doen de mijne volledig zelfstandig. Evenals de pakwerker bijten, doen ze prima zonder een commando van mij hoor

-
korthaar
- Zeer actief
Laat die hond maar eens los het spoor voor je uitwerken en het voorwerp naar je teug brengen: vinden ze nog leuker! Komt er trots en blij mee terug en daar doen we het voor.maart schreef:korthaar schreef:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar wat wil je nu ... Maart traint ipo en speurhond. Daar heb je regels waar je je aan.moet houden en elke afwijking daarop kost punten. Het is geen vrijblijvend verhaal... dan kun je t nog zo geweldig vinden t zal volgens die regels moeten punt.korthaar schreef:Laat die hond maar eens los het spoor voor je uitwerken en het voorwerp naar je teug brengen: vinden ze nog leuker! Komt er trots en blij mee terug en daar doen we het voor.maart schreef:korthaar schreef:
Niet wat jij leuk vind. Anders hoef je die sport niet te gaan beoefenen.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
korthaar schreef:
Laat die hond maar eens los het spoor voor je uitwerken en het voorwerp naar je teug brengen: vinden ze nog leuker! Komt er trots en blij mee terug en daar doen we het voor.
mijn hond verwijst de voorwerpen, ben geen voorstander van het apporteren ervan.
Los wil ik niet doen, ik ben niet goed in 10m afstand schatten dus daar helpt de lijn bij
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Xena heeft nog geapporteerd met speuren... bij de laatste wedstrijd van haar (toen lag ze al wat jaartjes stil qua trainen overigens) moest ik t laatste voorwerp aan de keurmeester tonen maar moest t geheel eerst weer bij elkaar zoeken ze had er meer dan 6 stukjes van gemaaktmaart schreef:korthaar schreef:
Laat die hond maar eens los het spoor voor je uitwerken en het voorwerp naar je teug brengen: vinden ze nog leuker! Komt er trots en blij mee terug en daar doen we het voor.
mijn hond verwijst de voorwerpen, ben geen voorstander van het apporteren ervan.
Los wil ik niet doen, ik ben niet goed in 10m afstand schatten dus daar helpt de lijn bij

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
malinois schreef:Xena heeft nog geapporteerd met speuren... bij de laatste wedstrijd van haar (toen lag ze al wat jaartjes stil qua trainen overigens) moest ik t laatste voorwerp aan de keurmeester tonen maar moest t geheel eerst weer bij elkaar zoeken ze had er meer dan 6 stukjes van gemaaktmaart schreef:korthaar schreef:
Los wil ik niet doen, ik ben niet goed in 10m afstand schatten dus daar helpt de lijn bijlekker ding is t toch!
Dat ligt niet aan her apporteren an sich, maar aan het aanleren van NETJES apporteren
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze heeft altijd prima gespeurd dus ook geapporteerd.crutz schreef:malinois schreef:Xena heeft nog geapporteerd met speuren... bij de laatste wedstrijd van haar (toen lag ze al wat jaartjes stil qua trainen overigens) moest ik t laatste voorwerp aan de keurmeester tonen maar moest t geheel eerst weer bij elkaar zoeken ze had er meer dan 6 stukjes van gemaaktmaart schreef:korthaar schreef:
Los wil ik niet doen, ik ben niet goed in 10m afstand schatten dus daar helpt de lijn bijlekker ding is t toch!
Dat ligt niet aan her apporteren an sich, maar aan het aanleren van NETJES apporterenals je ze dan de voorwerpen laat apporteren hoort dat er mi ook bij!