Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dijksma wil einde aan doorfokken Chihuahua

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Dijksma wil einde aan doorfokken Chihuahua

Ongelezen bericht door sbientje »

http://www.nu.nl/politiek/3691369/dijks ... uahua.html
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) wil dat er een eind komt aan het dusdanig doorfokken van honden dat het dierenwelzijn in gevaar komt.

Dat zegt ze in een vraaggesprek met NU.nl
Maandag krijgt Dijksma een intentieverklaring overhandigd van betrokkenen in de sector om te komen tot een plan om hier een einde aan te maken.
Deze verklaring, een initiatief van de overkoepelende organisatie op het gebied van rashonden, dwingt onder meer de vereniging van dierenartsen, de faculteiten diergeneeskunde in Wageningen en Utrecht om te werken aan een plan van aanpak.
"Een paar jaar geleden las ik een reportage over volstrekt doorgefokte honden. Met huidplooien die zo dik zijn dat ze niet eens meer kunnen zien, met schedeltjes die zo klein zijn dat de herseninhoud er bijna uit komt en honden die alleen nog maar via keizersnede kunnen bevallen", aldus Dijksma.
Afgelopen jaar heeft het ministerie onderzoek laten doen naar het doorfokken van de chihuahua, de Franse Bull Dog en de Labrador Retriever. Ook werd de Perzische kat onderzocht.
"De gegevens uit die onderzoeken kunnen helpen bij het nadenken over zinvolle voorstellen voor beleid."
"Denk bijvoorbeeld aan het aanscherpen van de manier waarop keurmeesters de gezondheid van honden vaststellen. Waardoor je toch langzaam de druk op de broodfokkers, die meer op het geld uit zijn dan op het welzijn van dieren, opvoert."
Hoe kan het dat dat doorfokken zulke gevolgen heeft voor de dieren?
"Je ziet dat de eisen van consumenten wel belangrijk zijn. Kijk naar de chihuahua. Mensen willen een zo klein mogelijk hondje. Daar wordt ook mee geadverteerd: deze chihuahua past in een theekopje."
"Maar dat is dus ook de kern: een dier is geen ding en zeker geen accessoire. Als uiterlijke kenmerken het welzijn dusdanig beïnvloeden dat een dier geen prettig leven meer heeft wil je dat de de sector daar verantwoordelijkheid voor neemt om dat te verbeteren."
Welk percentage van alle huisdieren is op zo'n manier te ver doorgefokt?
"We hebben 2,9 miljoen katten en 1,5 miljoen honden. 60 procent van de huishoudens heeft een huisdier. Welk percentage te maken heeft met kenmerken van doorfokken weten we niet. Het zou goed zijn als in die samenwerking daar een beeld van ontstaat. Het lastige is wel dat veel kwesties zich buiten de scope van de overheid bevinden."
Hoe kun je daar dan toch op toezien?
"Lastig, we hebben niet achter iedere boom een inspecteur. Daarom is die samenwerking belangrijk. Dan kun je de druk organiseren die nodig is. Het kan ook het bewustzijn bij de consument vergroten."
Moet de manier van fokken dan toch niet gewoon wettelijk worden vastgelegd?
"Niet alles kun je met wetgeving oplossen. In de hele keten moet een verstandige mix zitten van zelfregulering en voorlichting. Dat vragen we nu ook van de sector. Ik noemde het voorbeeld van de keurmeester."
Maar als de vraag naar zo'n schattig klein hondje blijft zal de markt in die behoefte voorzien.
"Dat zou kunnen. Maar veel mensen weten niet wat de gevolgen zijn van het kopen van deze doorgefokte honden. Wat helpt is dat er zaken bestaan waarbij eigenaars er in slaagden de medische kosten te verhalen bij de broodfokker. Ook die kennis is belangrijk om te verspreiden, hiermee maak je het de fokkers moeilijker."
de interviewer is niet geheel overtuigd geloof ik :)
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Re: Dijksma wil einde aan doorfokken Chihuahua

Ongelezen bericht door Madelief »

sbientje schreef:http://www.nu.nl/politiek/3691369/dijks ... uahua.html
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) wil dat er een eind komt aan het dusdanig doorfokken van honden dat het dierenwelzijn in gevaar komt.

Dat zegt ze in een vraaggesprek met NU.nl
Maandag krijgt Dijksma een intentieverklaring overhandigd van betrokkenen in de sector om te komen tot een plan om hier een einde aan te maken.

"knip-
Maar dat is dus ook de kern: een dier is geen ding
en zeker geen accessoire. Als uiterlijke kenmerken het welzijn dusdanig beïnvloeden dat een dier geen prettig leven meer heeft wil je dat de de sector daar verantwoordelijkheid voor neemt om dat te verbeteren." -knip
Oh? Toch? Kan dat wettelijk worden vastgelegd?
Laatst gewijzigd door Madelief op 03 feb 2014 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

over welke overkoepelende organisatie gaat het hier eigenlijk? De raad van beheer?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Och jee, er wordt weer eens een balletje opgegooid.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Ik wil ook even reageren.
Ik als (gewone) burger, die totaal niks af weet van officiële fok regelementen e.d..

Ik en mijn omgeving hebben juist nog erg veel vertrouwen in de officiële rasfokkers.
Juist omdat ze heel open zijn over met wie en welke hond gefokt wordt, alle informatie is opvraagbaar.
Ik als gewone burger zie al heel snel of het gaat om broodfok, ja of nee.

Als nou is alle burgers die zo graag een hond willen, eerst wat research doen, dan zou het hele probleem broodfok zo over zijn.

Ik vind het dus ook de verantwoordelijkheid van de overheid om hogere straffen te geven als men betrapt word op wanbeleid betreft fokken en/of huisvesting dan wel mishandeling in enig andere vorm.
Zodat terugkeer totaal niet rendabel is. En de grenzen veeeel beter controleren op vervoer van puppies.

Dit is de mening van mij als gewone burger en leek in de fokkerij.
Dus misschien zeg ik wel wat onnozele dingen, maar dit is gewoon hoe ik het zie.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Roxywoezel schreef: Ik als gewone burger zie al heel snel of het gaat om broodfok, ja of nee.
Uit nieuwsgierigheid: hoe beoordeel jij dat dan? Wat zijn volgens jou de kenmerken van een broodfokker?
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Roxywoezel schreef:Ik als gewone burger zie al heel snel of het gaat om broodfok, ja of nee.

Als nou is alle burgers die zo graag een hond willen, eerst wat research doen, dan zou het hele probleem broodfok zo over zijn.
Nouja, dat is heel makkelijk gezegd, maar broodfokkers zijn ook niet dom. Die gaan gewoon mee in mooie verhalen en zo, hoor. En research doen is ook heel makkelijk gezegd als je het ras (kruising) van je hond nog niet goed kunt spellen. Feit blijft dat er gewoon heel erg veel mensen nog intrappen of er zelfs in mee gaan ook al hebben ze door dat ze met een broodfokker te maken hebben. Want het is zo zielig voor die hondjes, hè. :19:

Als jij een mooie teef van een ras waar je naar op zoek bent ziet, in een keurig huis, met twee keurige mensen en d'r lopen wat schattige pups rond, kom je er niet snel op dat je met een broodfokker te maken hebt. En dat de teef helemaal niet de moeder van de pups is en de pups normaal in een schuur zitten. En als je een sleutelbos laat vallen en ze schrikken, denk je gewoon dat het geluid wat te hard was: niet dat ze nog nooit wat anders hebben gezien dan de binnenkant van een schuur. Als je vragen stelt over hun gezondheid kan de 'fokker' gewoon een boekje laten zien. En hun stambomen komen er nog aan. Het is echt niet zo dat een broodfokker je meeneemt naar hun schuur met 400 honden die allemaal in te kleine ruimtes zitten. Daar kan iedereen nog bij bedenken dat dat niet helemaal is zoals het hoort.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

en ondertussen komen ze via andere landen bussen vol gewoon nederland binnen.
Goh, hoe komen we ook al weer aan al die honden, waar komen de meeste honden vandaan........
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Cashel Vale schreef:en ondertussen komen ze via andere landen bussen vol gewoon nederland binnen.
Goh, hoe komen we ook al weer aan al die honden, waar komen de meeste honden vandaan........

Ik vind het een buitegewoon zwak argument dat ik geregeld hoor van rashondenfokkers: 'ja, maar die arme broodfokpups uit Oost-Europa dan?' Alsof het leed dat broodfok heet alles binnen de rashondenfokkerij goed maakt.
Het één sluit m.i. het andere niet uit. Ja, er moet iets aan de broodfok gebeuren. Dat is evident. Maar net zo evident is dat er iets aan de ráshondenfokkerij moet gebeuren.
Er zijn tientallen rassen die van ellende aan elkaar hangen en waar de consument geacht wordt 1500 euro voor te mogen neertikken en vervolgens in de komende twee jaar een veelvoud van dat bedrag aan medische onkosten te moeten dokken.
En dan heb ik het niet eens over het leed van deze 'zorgvuldig' gefokte misbaksels. Slechte heupen, permanente migraine, eczeem, oogontstekingen, dm, epilepsie... nou nou nou, wát een visionair fokbeleid zit daar achter. :roll:
En als ik dan met fokkers praat, dan hoor ik alleen maar een Calimero-achtige opstelling: 'wij doen toch zo ons best, wij willen alleen het ras verbeteren, wij leggen er geld op toe, dm komt alleen maar bij oude honden (lees: 10 jaar) voor, dat is alleen maar achterhandzwakte, er is geen inteelt, het ras is hartstikke gezond en er mankeert niks aan...'
Dat soort uitspraken maakt de rashondenfokkerij er niet echt veel geloofwaardiger op.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik denk dat we, zoals Lieke al zegt, eens moeten stoppen met broodfok en de stamboomfokkerij bij elkaar te betrekken. Het gaat beide over honden, maar het zijn wel aparte onderwerpen die apart aangepakt moeten worden.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef:
Cashel Vale schreef:en ondertussen komen ze via andere landen bussen vol gewoon nederland binnen.

Ik vind het een buitegewoon zwak argument dat ik geregeld hoor van rashondenfokkers: 'ja, maar die arme broodfokpups uit Oost-Europa dan?' Alsof het leed dat broodfok heet alles binnen de rashondenfokkerij goed maakt.
Het één sluit m.i. het andere niet uit. Ja, er moet iets aan de broodfok gebeuren. Dat is evident. Maar net zo evident is dat er iets aan de ráshondenfokkerij moet gebeuren.
Er zijn tientallen rassen die van ellende aan elkaar hangen en waar de consument geacht wordt 1500 euro voor te mogen neertikken en vervolgens in de komende twee jaar een veelvoud van dat bedrag aan medische onkosten te moeten dokken.
En dan heb ik het niet eens over het leed van deze 'zorgvuldig' gefokte misbaksels. Slechte heupen, permanente migraine, eczeem, oogontstekingen, dm, epilepsie... nou nou nou, wát een visionair fokbeleid zit daar achter. :roll:
En als ik dan met fokkers praat, dan hoor ik alleen maar een Calimero-achtige opstelling: 'wij doen toch zo ons best, wij willen alleen het ras verbeteren, wij leggen er geld op toe, dm komt alleen maar bij oude honden (lees: 10 jaar) voor, dat is alleen maar achterhandzwakte, er is geen inteelt, het ras is hartstikke gezond en er mankeert niks aan...'
Dat soort uitspraken maakt de rashondenfokkerij er niet echt veel geloofwaardiger op.
De spijker op zijn kop Lieke. En dat op de maandagmorgen :ok:

Heb nu pauze en dacht mijn tijd eens even nuttig te besteden. :mrgreen:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Voor mij is het niet meer dan holle klets waar niets mee kan worden gedaan.
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
TessaThomas schreef:Ik denk dat we, zoals Lieke al zegt, eens moeten stoppen met broodfok en de stamboomfokkerij bij elkaar te betrekken. Het gaat beide over honden, maar het zijn wel aparte onderwerpen die apart aangepakt moeten worden.
:ok:
Ik vind het ook.
Nou, dat zou al een hele stap zijn inderdaad. En ook Inge heeft een goed punt.
Dat er van alles gaande is is inmiddels wel duidelijk. Een eenvoudige oplossing is er echt niet, maar dat er iets moet gebeuren staat wel vast. Er zíjn nu ook eenmaal een boel rashondenfokkers die met hun kop in een complete zandduin zitten.....
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Maar ik schrijf ook niet dat alle rashondenfokkers in nederland goede fokkers zijn. Ook daar kan nog heel veel verbetert worden.
Maar ik word er dus zo moe van dat alles over één kam geschoren wordt. Alle look a likes uit dat soort landen worden geteld als rashond. Terwijl er in nederland toch ook veel fokkers zijn die wel hun stinkende best doen.

en het is dus juist wat Lieke zegt: twee dingen, niet één.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sbientje schreef:Afgelopen jaar heeft het ministerie onderzoek laten doen naar het doorfokken van de chihuahua, de Franse Bull Dog en de Labrador Retriever. Ook werd de Perzische kat onderzocht.
Mja.
Dat zijn onderzoeken die ism de Raad en de overkoepelende dinges van de raskatten gedaan zijn.
De bedoeling is om elk kwartaal drie rassen te analyseren aangaande inteelt en verwantschap, heb ik begrepen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Overigens is dit verhaal naar aanleiding hiervan: klikkerdeklik

Daar staat:
Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken heeft op maandag 3 februari 20414 de intentieverklaringen voor het plan van aanpak ‘de gezonde(re) en sociale hond in Nederland’ in ontvangst genomen. In de intentieverklaring staat dat medio 2014 een breed gedragen projectplan gereed zal zijn, met concrete maatregelen die gedrag, welzijn en gezondheid van de hond in Nederland moeten gaan verbeteren.

Op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken is de Raad van Beheer de organisator en trekker van het project ‘de gezonde(re) en sociale hond in Nederland’. Doel van dit project is om, samen met de belangrijkste organisaties uit de hondensector maatregelen te formuleren die de gezondheid, het gedrag en het welzijn van honden in Nederland structureel verbeteren.

Om te onderstrepen dat eenieder het niet alleen belangrijk vindt dat er maatregelen genomen worden maar daarin ook zijn verantwoordelijkheid wil nemen, is de intentieverklaring opgesteld.

De volgende organisaties hebben de intentieverklaring ondertekend: Raad van Beheer, Universiteit Utrecht Faculteit Diergeneeskunde, KNMvD, Wageningen UR, Koninklijke Hondenbescherming, Platform Verantwoord Huisdierenbezit, Stichting Zeldzame Huisdierenrassen, LICG, HAS Den Bosch, Citaverde College, Dibevo.

De implementatie van het projectplan ‘de gezonde(re) en sociale hond in nederland’ zal vanaf medio 2014 kunnen starten. Voor de Raad van Beheer is onder andere de World Dog Show 2018, die in Nederland zal worden gehouden, een streefmoment om de vernieuwingen en gerealiseerde stappen in het nederlandse beleid ten aanzien van het fokken en houden van honden te presenteren. Niet alleen aan de betrokken partijen maar ook aan de internationale hondenwereld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef:Maar ik schrijf ook niet dat alle rashondenfokkers in nederland goede fokkers zijn. Ook daar kan nog heel veel verbetert worden.
Maar ik word er dus zo moe van dat alles over één kam geschoren wordt. Alle look a likes uit dat soort landen worden geteld als rashond. Terwijl er in nederland toch ook veel fokkers zijn die wel hun stinkende best doen.

en het is dus juist wat Lieke zegt: twee dingen, niet één.

O, ik twijfel er niet aan dat het gros van de fokkers hun stinkende best doet, alleen zet ik vraagtekens bij de deskundigheid en kennis van een heleboel fokkers. :wink:
Ik heb in de loop der jaren met een hoop fokkers gesproken (van verschillende rassen) en de meesten komen niet verder dan 'hoe zet ik twee honden op elkaar'.
Keuze reu hangt af van de afstand van de woning en de mate van populariteit bij andere fokkers en van genetica en/of verbreding van de genenpoel hebben ze nog nooit gehoord. Hun visie op het gebied van hun ras gaat niet verder dan de kreet op hun website 'wij willen het ras verbeteren'.
Alsof ze het hebben over het pimpen van een bmw. En als je het waagt om een kritische kanttekening te maken wordt je direct met de dooddoener 'maar jij bent geen fokker dus je weet niet hoe moeilijk/duur fokken is' monddood gemaakt.
Of toegevoegd 'van mij krijg je nooit een pup.' :mrgreen:
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Zolang de RvB dit soort fok met stamboom beloond...

http://link.marktplaats.nl/1005770873
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Nee op site staat sommige van de FCI...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

... verwijderd op verzoek van eigenaar van door mij genoemde site, op basis van ongegrond een mening te hebben gegeven met te weinig achtergrond kennis. Ik kan mij daar wel in vinden en kan moeilijk beweren dat ik de wijsheid in pacht heb dus ik heb begrip voor dat verzoek. Bij deze....
Laatst gewijzigd door Madelief op 27 jun 2015 22:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

... verwijderd op verzoek van eigenaar van door mij genoemde site, op basis van ongegrond een mening te hebben gegeven met te weinig achtergrond kennis. Ik kan mij daar wel in vinden en kan moeilijk beweren dat ik de wijsheid in pacht heb dus ik heb begrip voor dat verzoek. Bij deze....
Laatst gewijzigd door Madelief op 27 jun 2015 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

de faculteiten diergeneeskunde in Wageningen en Utrecht