Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brief aan rasverenigingen over rashondenwijzer en rol RVB

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Brief aan rasverenigingen over rashondenwijzer en rol RVB

Ongelezen bericht door Es »

Aan alle rasver. is een brief gestuurd met de volgende inhoud:

Geacht Bestuur,
Op vrijdag 24 januari 2014 zijn een aantal verontruste fokkers en liefhebbers van verschillende rashonden bij elkaar geweest om met elkaar de kruistocht van de Stichting Dier & Recht tegen de rashondenfokkerij te bespreken. Hierbij was onder andere ook mr. Frenk Bonefaas als gastspreker uitgenodigd.
Duidelijk kwam deze avond vast te staan dat wij als verantwoorde fokkers vanrashonden, aangesloten bij de diverse rasverenigingen, ons in de steek gelaten voelen. Wij voelen ons in de steek gelaten door de Raad van Beheer en de rasverenigingen omdat zij gezamenlijk niets ondernemen tegen de zware laster die de Stichting Dier & Recht over ons uit stort.

De Stichting Dier & Recht gebruikt zijn hetze tegen de rashondenfokkerij niet uit ideologische overwegingen, maar louter om rechtszaken uit te lokken en de rashondenfokkerij kapot te maken. In diverse media maakt Stichting Dier & Recht de
rashond en de fokkers zwart. Zij roepen zelfs mensen op om zich aan te melden als zij een 'zieke' rashond hebben, met name als zo’n koper met “zieke” rashond de fokker financieel aansprakelijk willen stellen. Een voorbeeld van zo een oproep was te zien in de uitzending van Vara’s Kassa eind november 2013.Om ons te verzetten tegen deze en vergelijkbare andere stichtingen, kunnen wij ons als fokkers aansluiten bij Cyno Keur, maar dat is natuurlijk te zot voor woorden als je al een
branche vereniging hebt die voor certificering kan zorgen. U als rasverenigingen en als Raad van Beheer zouden dat moetenregelen. Als wij dat zelf gaan doen hebben wij noch de Raad noch de Rasvereniging meer nodig.Want een succesvolle certificering bij een onafhankelijke stichting, geeft de "consument" meer vertrouwen dan de Raad nu heeft. Denkt u hierbij aan de adviezen en aanbevelingen uit 2012 door K. van der Linde en M. de Hond.

Daarom overwegen wij om bij uitblijven van uw gezamenlijke acties, zelf een stichting te gaan opzetten om echt op onafhankelijke wijze de certificering van rashondenfokkers en de juridische belangen behartiging te gaan regelen.Ook in dat geval en bij succes, bent u als rasvereniging en als Raad voor de fokker overbodig geworden.Dit is eigenlijk niet wat wij willen. Wij willen dat u als onze ras vereniging en u als Raad van Beheer op zo kort mogelijke termijn stappen gaat ondernemen om de belangen van uw leden te verdedigen tegen de wanpraktijken van Stichting Dier & Recht en de hetze
tegen de rashonden te stoppen. Iets wat u vanuit uit doelstellingen (het behartigen van belangen van fokkers) allang had moeten doen.

Graag vernemen wij van u welke stappen u gaat ondernemen en binnen welketermijn om uw leden te helpen en het imago van de rashond te verbeteren.Of wij vernemen ten harte welke stappen u al ondernomen heeft?
Met vriendelijke groet,

Pamela Schipper &
Linda Meijer
Namens Recht Rashonden Fokkers
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Contacteer:

Re: Brief aan rasverenigingen over rashondenwijzer en rol RV

Ja jammer.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja maar de strekking is wel prima. Ik voel me als bestuurder van mijn rasver ook niet aangesproken, maar deel de mening mbt 'in de steek gelaten worden" zeer zeker.
Een 'collega' van ander ras heeft het volgende geschreven en daar sta ik persoonlijk ook helemaal achter:

Wij zijn het volledig met de briefopstellers eens. Dat ‘in de steek gelaten worden’ door de RvB is natuurlijk een oud zeer. Komt ook door wijze waarop de Raad overkomt naar het publiek. Geen kernboodschap, men laat gewoon met zich sollen. Zie pagina 42 in de laatste Hondenwereld: 182000 honden komen er jaarlijks bij, 50000 van legale fok, de rest van broodfokkers. En wat doet de Raad? Die vestigt door allerlei symposia en regeltjes juist de aandacht dat er iets ernstig mis is met de legale fok..Geen woord over de misstanden ten gevolge van de broodfok..Nee, zie dat artikel: ‘Het wordt tijd dat de Nederlandse burger zich massaal uitspreekt…’ Maar neemt de Nederlandse burger waar? De hondententoonstellingen waar men zich verbaasd en schande spreekt van papillotjes in het haar, en Yorkies en Shi Tzu’s waar uren aan gekamd en geborsteld wordt; en nog maar te zwijgen over alle toverdozen bij trimrassen (Geloven jullie zelf dat dat 100 % verbannen wordt? Dan zijn ze Jan Peau als sponsor ook kwijt, en nog wat meer exposanten…). De Nederlandse burger is best blij met de broodfok, want daar kan je immers je hond kopen als het jou uitkomt, en ze zijn bovendien niet zo duur als bij die legale fokkers die toch alleen maar met inteelt bezig zijn…Waar blijft de reactie van de Raad?

Overigens: ‘De Raad” ? Hoe lang duurt het nog voordat deze organisaties (net zoals Cynophilia) eens aan herkenbaarheid gaan doen door hun naam te veranderen zodat een breed publiek snapt dat er, net zoals de BOVAG voor auto keuring en garantie, er iets bestaat voor honden?

Misschien kan het ook geen kwaad om eens rond te sturen dat er geen medewerking gegeven moet worden aan de programma’s Zembla, Kassa en Radar. Tijdens een recente mediatraining gehad en daarbij kwam dit punt naar voren. De genoemde uitzondering is beleidsmatig bij alle ministeries , omdat de betreffende programma’s een zeer kwalijke journalistiek voeren.

En dat de RvB nooit meer een onvoorbereid figuur in de strijd moeten gooien, ook niet bij mildere programma makers. Tenslotte moet er toch iemand zijn van het bestuur die iets van de gevolgde (dure?) mediatraining heeft opgestoken?Het is tot nu toe rampzalig..
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Geloof ik niet. Wel einde als ze allemaal ziek omvallen, maar liefhebbers blijven. Maar zou geen elite hond moeten worden.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Niet alle rassen, bij ons gaat het nog steeds goed. Niet alle rassen kosten 1000 eruro ook. En ook voor de look-a likes wordt duur betaald.
Op elke wandeling is
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Beetje jammer... Niks ontvangen bij onze rasvereninging.
Dat terwijl het naar alle rasvereningingen verstuurd zou zijn?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja hoor het al meer.
Meldt het me maar dan mail ik verzenders wel. (graag mailadres)
Op elke wandeling is
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

De RV'en vermeld op de Rashondenwijzer zijn gemaild.
En op vraag van andere RV'en doorgestuurd.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Es schreef: Zie pagina 42 in de laatste Hondenwereld: 182000 honden komen er jaarlijks bij, 50000 van legale fok, de rest van broodfokkers.
Wat word er onder legale fok verstaan ,enkel stamboomhonden of ook de zogenoemde pretnestjes thuis?
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Canto
Zeer actief

Geen enkele fokker zal ontkennen dat daar geen malafide fokkers tussen zitten.
Maar ook niet elke stamboomfokker is een broodfokker.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Canto schreef:Geen enkele fokker zal ontkennen dat daar geen malafide fokkers tussen zitten.
Maar ook niet elke stamboomfokker is een broodfokker.
Oh dat zeg ik en geloof ik ook niet :wink:
Ik vraag me enkel af hoe die cijfers tot stand zijn gekomen meer niet.
Want als die 50.000 honden stamboomhonden zijn wil dat natuurlijk niet per definitie zeggen dat die andere 132.000 broodfokhonden zijn of dat er geen broodfokhond tussen die 50.000 zit.
Dat de broodfok grootschalig vertegenwoordigt is dat geloof ik ,helaas, wel en wmb wordt daar nou eens flink tegen opgetreden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Canto
Zeer actief

In mijn ogen is een broodfukker iemand die de gezondheid en het welzijn van de ouderhonden laag in het vaandel heeft staan.
Of je nou met stamboom of stamboomloos fokt, is het wel de verantwoording van diegene dat hij enkel gezonde ouderhonden inzet.

Zomaar lukraak in de rondte fokken, zie ik wel als vermeerdering en niet als verbetering.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, ik vraag het hier ook maar even: wat betekent dit nou?
De genoemde uitzondering is beleidsmatig bij alle ministeries , omdat de betreffende programma’s een zeer kwalijke journalistiek voeren.
Ik bedoel, er mist dus een werkwoord, maar welk?
Dat is in de context nogal belangrijk.

Buiten dat klinkt het allemaal nogal als ruzie in de marge.
Wanneer gaan we nou eens wat doen??
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Nou ja igg je inzetten voor je eigen ras, komen naar vergaderingen enz. Voor de tussentijdse evaluatie van het keurmeester beleid kwamen maar bedroevend weining rasver. opdraven, bij de LICG zijn veel rassen niet ingevuld, met de Dag vd Hond doen wienig clubs mee. Dat zijn dingen die je kunt doen. Mensen helpen die minder weten, luisteren naar mensen de meer weten en in ieder geval mee werken, niet alleen mopperen.
Verder in ieder gevel voor je eigen ras proberen om zaken te veranderen die zouden moeten.
Op elke wandeling is
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Ik word een beetje moe van dat getrap tegen de Raad van Beheer en de rasverenigingen. Ik zou zeggen: Doe eens wat in plaats van te gaan lopen schreeuwen over wat "die ander" allemaal verkeerd doet. Dien bijvoorbeeld eens wat voorstellen voor een ALV in om het bestuur van je rasvereniging aan te sporen om actie te ondernemen, maar biedt het bestuur dan ook meteen je hulp aan bij het uitvoeren ervan. Het bestuur kan op haar beurt weer initiatiefvoorstellen indienen voor de ALV van de Raad van Beheer, en de Raad daarmee aansporen. Het is namelijk niet "zij" en "wij", want het beleid van een vereniging wordt nog altijd door de leden bepaald.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ja daar heb je gelijk in. Aan het werk allemaal!
Op elke wandeling is
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”