Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Commando vast vs. kluiven op de dummy

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Commando vast vs. kluiven op de dummy

Ongelezen bericht door Eelke »

Omdat ik met Teun wel op jachttraining wil maar dit door conflicterende schema's nog niet mogelijk is, wilde ik thuis alvast wat commando's aanleren mbt apport. Hij is uit zichzelf al goed bezig met het spel van achter iets (dummy/bal/frisbee) aanrennen en terugbrengen, hoewel dat laatste nog niet 100% goed gaat.

Ik wil het commando 'vast' leren met een jute dummy. Die dummy gebruiken we alleen om te gooien of te verstoppen en verder is die opgeborgen. Ik probeerde dit door de dummy aan te bieden en te zeggen 'vast', en dan na heel kort weer 'los' en daarna belonen met een brokje, met de intentie om het interval uit te bouwen. Maar Teun begint eigenlijk meteen te kauwen op de dummy, ook als ik die met twee handen zo aanbied dat alleen zijn snuit in het gedeelte tussen mijn handen past.

Hierbij komt ook het punt kijken wanneer het niet goed gaat met terugbrengen: hij gaat dan ergens op het apport liggen kauwen. Als hij na een paar keer roepen niet komt (moet ik misschien ook mee stoppen, met dat roepen, want ik weet eigenlijk wel dat hij dan toch niet gaat gehoorzamen) draai ik me om en loop ik weg. Dan komt hij achter me aan en geeft hij me het apport alsnog, en dan beloon ik.

Mijn vraag is dus: pak ik het aanleren van dit commando op de goede manier aan? En daarnaast eigenlijk ook: hoe kan ik zorgen dat hij wel altijd het apport terug komt brengen en niet ergens gaat liggen kauwen?
Toen ik het {apporteerspel} begon aan te leren bij hem gebruikte ik brokjes, maar hij vindt het spel zo leuk dat de beloning eigenlijk juist is dat ik het apport nog een keer gooi/verstop. Hij heeft alleen de link nog niet (altijd) gelegd dat hij het eerst moet terugbrengen voor het weer opnieuw begint.
Groetjes van Eelke en Teun
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Commando vast vs. kluiven op de dummy

Ongelezen bericht door loony »

Hier dezelfde lap als in een ander topic.

ik werk omgekeerd. Vaak leren ze het aan met eerst de dummy in de mond te geven en het vasthouden.
Ik begin averechts.
Ik gooi de dummy weg en laat de hond inspringen en gaan. Eens die erbij is en het in de mond neemt loop ik jollig weg en hoop dat de hond volgt. Als die bij me is hurk ik en laat de hond zowat in mijn armen springen en neem meteen de dummy af en gooi meteen een andere weg. Dit een keer of 3.
Telkens de hond de dummy voor je laat vallen begin je gewoon weer te rennen en jut de hond op de dummy weer te pakken.
Je kan terwijl je rent ook vast vast zeggen als opjutmiddel.

Heb je een hond die wegrent en zen eigen ding gaat doen, kan je er een heel lange lijn aan binden en dummy binnen de straal van die lijn gooien. Rent ie wag kan je effe een rukje geven of wat de lijn naar binnen halen tot je geen tegentrek meer hebt en de hond weer je richting uitkomt. Hetzelfde als een duwtje in de rug zeg maar.

Gaat dit goed hou je de hond aan de riem en gooi de dummy voor de neus en eens vast ga je ermee rondstappen en dan uit het niets zit zeggen. Meestal als het commando goed gekend is gaan ze zitten. Als de kont net de gron raakt neem je meteen de dummy en beloon je of met snoep of ik gooi een bal weg waar ze achter mogen.
Dit een paar keer doen en dan de zit wat uitbreiden naar een tel, dummy afnemen en belonen.
Ik ga bij een hond uitbreiden tot 3 tellen, niet langer. Zie het nut er niet van in tenzij ie moet posseren voor de foto.

Tot nu toe heeft de hond altijd mogen inspringen als die een beloning of dummy krijgt. Probeer daar ook gelijk een geluid aan te koppelen. Dus bij elke beloning en inspringen roep ik ja of ja apport.

Nu komen we aan het stadium dat ie steady moet gaan zijn. En het is wenselijk dat de pup ook het commando blijf kent. Bij mij leren ze blijf en bij de zitoefening leer ik ook dat het command zit ook zit en blijf kan zijn. Dus ik kan zit zeggen en gewoon weglopen en de hond blijft zitten.

Je neemt een lange riem van een meter of 2. Je gaat op een stuk riem staan en stuk tss hond en je voet moet wel ontspannen zijn.
Je zegt blijf of zit en gaat een schijnbeweging maken met de dummy weg gooien. blijft de hond zitten beloon je flink of geef lekkers.
Doe dit weer een paar keer en heeft die de neiging op te staan een foei en weer meteen zit.

Gaat dit lekker gooi je de dummy weg. blijft de hond flink zitten wordt de beloning de dummy halen. dummy raakt de grond hond blijft een tel rustig zitten. haal de voet van de lijn en zeg ja. en weer met het weglopen beginnen en dan zit en dummy aanpakken.

Wil de hond bij de oefening inspringen, wordt ie belemmert door de lijn. Meestal gaan ze trekken en bokkesprongen maken. niet toegeven en op de lijn blijven staan, is de hond rustig en blijft ie staan zeg je zit, wacht een tel en laat weer gaan. ik wacht persoonlijk net zo lang tot ze uit zichzelf gaan zitten.

Ik ben ook niet elke dag bezig met apporteren. Over elk stukje doe ik ongeveer een week met telkens een dag tussen en nu het gekend is train ik 1 keer in de week er goed op.

Nu is het zo dat het in de praktijk niet zo netjes moet als op proeven. Op praktijk vertrekt vaak mijn andere springer als richting loop mee om eigenlijk al zo dicht mogelijk bij het wild te zijn dat geschoten wordt. Bij een haas fluit ik hem wel effe in stop zodat de haas wat voorsprong heeft, maar dat de hond het geweer niet belemmert.
Eelke
Actief

Wauw, super bedankt! Hier kunnen we lekker mee aan de slag :D
Ik had in het forum gezocht op 'commando vast' en 'dummy' maar dat leverde niet de juiste resultaten op, vandaar dat ik (ten onrechte, snap ik nu) een nieuw topic heb aangemaakt.

Dit wordt uitgeprint en thuis opgehangen :)
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Als je iets niet snapt mail dan maar, ik kan het niet altijd geschreven goed uitleggen en hoop dat het duidelijk is.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat betreft het commando vast: Je kan proberen zijn onderkaak iets te ondersteunen om het kauwen te voorkomen. En dan niet te lang vasthouden, belonen voordat hij gaat overpakken tot het kwartje valt dat hij het rustig vast moet houden.

En wat betreft het apporteren: bij mijn jonge teef heb ik een hele tijd een lange lijn gebruikt. Zodra ze dan ging liggen met de dummy gaf ik een kort rukje aan die lijn en zo kwam ze alsnog de dummy brengen. Bovendien kan ze er zo niet mee wegrennen natuurlijk en ik hoef niet onnodig veel commando's te geven. Als ze de dummy dan brengt wordt ze uitbundig beloond, tegenwoordig gebruiken haar gewone riem nog voor het eerste apport, dan weet ze het weer en komt heel netjes terug, los! :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou geen jute dummy gebruiken denk ik.
Zeker als hij er graag op gaat kluiven.

Of een blok (hout of kunststof) of een canvasdummy.

Jute kluift te lekker :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

En misschien is de dummy te klein? Chuck (ook een weim) zat met een week of 11-12 al op een 500 grams dummy. Die kleimtjes zijn te licht en te uitnodigend om op te bijten.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Eelke
Actief

Yes, nog meer goeie tips! :balon:

Ben gisteren gelijk gaan proberen met gooien en dan achteruit/wegrennen en dat werkte als een trein! Daarbij kon ik me ook een beetje verstoppen, zodat hij goed op me ging letten.

Een houten dummy werd me ook gisteren door de hondenschool aangeraden, die trainer zei overigens dat een stok ook werkt maar dat mag hij me dan zelf eens laten zien, stokken worden hier meteen gedecimeerd :mrgreen:

De dummy is (als hij droog is) inderdaad best wel licht, nat is hij wel een stukje zwaarder maar ik kan me voorstellen dat jute ook heerlijk kauwt ;)
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Hier gaat het terugbrengen prima maar ik krijg het niet voor elkaar dat ze gaat zitten met de dummy nog in haar bek.
Ze spuugt de Dummy meteen uit omdat ze haar beloning wil.
Als ik er iets te veel druk opzet dan is het terugbrengen meteen helemaal niet meer leuk.

Hebben jullie hier nog tips voor?
Ze houd de dummy ook prima vast als we een stukje lopen maar zodra ik een ander commando geef (zit of kom voor) spuugt ze de dummy uit en voert de opdracht uit :scratch:
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
loony
Zeer actief
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Als ze spuugt gewoon achteruit beginnen stappen en vast zeggen en weer laten zitten en dt telkens weer opnieuw. Beloon je met voedsel?
ranetje
Zeer actief

Marcel.s schreef:Hier gaat het terugbrengen prima maar ik krijg het niet voor elkaar dat ze gaat zitten met de dummy nog in haar bek.
Als ik er iets te veel druk opzet dan is het terugbrengen meteen helemaal niet meer leuk.

Ze houd de dummy ook prima vast als we een stukje lopen maar zodra ik een ander commando geef (zit of kom voor) spuugt ze de dummy uit en voert de opdracht uit :scratch:
het zittend afgeven apart oefenen.

Ook als je met voer beloont hoeft er geen enkele reden te zijn om uit te spugen (gewoon geen voerbeloning geven als ze uitspuugt, maar alleen als ze in je handen afgeeft),
Door het zittend afgeven apart te oefenen heb je kans dat ze dat zelf gaat combineren zonder dat je er enige druk op hoeft te zetten.

Een andere manier is alleen een stembeloning geven (en aaien op de borst) voor het vasthouden van de dummy en niet belonen voor het loslaten.
Dat is afhankelijk van het karakter van de hond een eventuele prooinijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marcel.s
Zeer actief
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Contacteer:

loony schreef:Als ze spuugt gewoon achteruit beginnen stappen en vast zeggen en weer laten zitten en dt telkens weer opnieuw. Beloon je met voedsel?
Ja ik beloon met voedsel. En als ik dat doe raakt ze gefrustreerd omdat ze het niet snapt en gaat dan kauwen op de dummy en de volgende keer komt ze dan bijna niet.
Laten zitten met dummy in haar bek is nog steeds niet gelukt.
Ik probeer haar wel zittend de dummy aan te laten pakken maar dat is nog steeds lastig.
Afbeelding
Marcel.s
Zeer actief
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Contacteer:

ranetje schreef:
Marcel.s schreef:Hier gaat het terugbrengen prima maar ik krijg het niet voor elkaar dat ze gaat zitten met de dummy nog in haar bek.

Ook als je met voer beloont hoeft er geen enkele reden te zijn om uit te spugen (gewoon geen voerbeloning geven als ze uitspuugt, maar alleen als ze in je handen afgeeft),
Door het zittend afgeven apart te oefenen heb je kans dat ze dat zelf gaat combineren zonder dat je er enige druk op hoeft te zetten.

Een andere manier is alleen een stembeloning geven (en aaien op de borst) voor het vasthouden van de dummy en niet belonen voor het loslaten.
Ik heb het zittend afgeven na een apport ook inderdaad maar even gelaten voor wat het is, ik probeer haar om de dummy in elk geval in de hand te laten geven. Het terugkomen en afgeven vind ik belangrijker dan het zittend afgeven (ja daar ligt misschien ook wel het probleem, veel beloond voor het terugbrengen en afgeven dus ze wil hem zo snel mogelijk kwijt zodat ze haar beloning krijgt....)

Ik kan het proberen om de beloning om te zetten naar een stembeloning, kijken of we daar wat mee kunnen.
Bedankt voor de tips.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hier hebben ze in het begin ook niet zittend af hoeven te geven. Pas op het moment dat ze de dummy echt langer vast bleven houden, ging ik het commando zit erbij doen. Bij Ushi duurde dat even, bij Chuck kon dat al heel snel.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief

Marcel.s schreef:
ranetje schreef:

Ik heb het zittend afgeven na een apport ook inderdaad maar even gelaten voor wat het is, ik probeer haar om de dummy in elk geval in de hand te laten geven. Het terugkomen en afgeven vind ik belangrijker dan het zittend afgeven (ja daar ligt misschien ook wel het probleem, veel beloond voor het terugbrengen en afgeven dus ze wil hem zo snel mogelijk kwijt zodat ze haar beloning krijgt....)

Ik kan het proberen om de beloning om te zetten naar een stembeloning, kijken of we daar wat mee kunnen.
Bedankt voor de tips.
Stembeloning voor het vasthouden dan, dat is dan wel de bedoeling.

Ik heb mijn honden getraind op vasthouden ondanks dat er voer in mijn handen is.
Pas als ze loslaten op commando kunnen ze daarna iets lekkers krijgen.
Ook een methode, maar die moet je wel liggen.
Vooral veel trainers zijn er niet van gediend.

Anke Bogaerts vindt het wel een goede manier, daar heb ik het van geleerd. :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”