Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Re: Afvallen

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Goldendelicious schreef:
Mina2006 schreef: Heel erg bedankt. Ik maak even een samenvatting ervan om te kijken of ik het goed begrijp nu.

Voeding: ik geef in de ochtend 50 gram rodi en met avondeten 75 gram rodi.
Als tussendoortje geef ik 1 rijstwafel, als snoepjea verdeeld over de dag.

Beweging: elke dag met uitlaten minimaal 15 minuten, en per dag 5 minuten langer lopen.
In huis of tuin (kijken of het lukt) spelen/laten spelen.

Klopt het zo?

Hoeveel zou ze dan per week of per maand af 'horen' te vallen?

Heel erg bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Je geeft veel te veel voor dit formaat hondje. Ik heb zelf tijdelijk een kees van omstreeks dat gewicht die bij mij weer goed is afgevallen. Een gecastreerde teef die dagelijks los kan lopen en veel energie verspilt. Zij krijgt 125 gram aan zelf samengestelde voeding of een goed KVV en geen tussendoortjes. 1 rijstwafel als 'snoepje'..........pfffffffff.....hier krijgt ze 1 klein stukje rijstwafel bijvoorbeeld, voor de rest niets.
Ik bedoelde 1 stukje per keer, niet een hele rijstwafel :piew: haha
Ze krijgt nu 100gr per dag. Ik moet nog kijken voor paardenvlees, dat doe ik na het weekend.
Afbeelding

9,5 jaar
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

1 stukje klinkt beter. :wink:
Je moet het jezelf niet zo moeilijk maken door achter specifiek paardenvlees aan te gaan. Daar is in het algemeen niet zo makkelijk aan te komen. Een KVV met wat meer inhoud zonder al teveel vet en minder koolhydraten kan al schelen. Kip-, kalkoen- en rundvlees, maagjes, hartjes en lever zijn redelijk mager en makkelijk aan te komen, af en toe een kipvleugel of drumstick zorgen voor meer verzadiging dan gemalen voeding dat binnen een paar uur de maag alweer uit is. Ik ben voor variatie van bij voorkeur niet bio-industrie dieren, maar met deze bronnen bied je meer kwaliteit dan met het merk wat je nu geeft.
Mina2006
Zeer actief

Goldendelicious schreef:1 stukje klinkt beter. :wink:
Je moet het jezelf niet zo moeilijk maken door achter specifiek paardenvlees aan te gaan. Daar is in het algemeen niet zo makkelijk aan te komen. Een KVV met wat meer inhoud zonder al teveel vet en minder koolhydraten kan al schelen. Kip-, kalkoen- en rundvlees, maagjes, hartjes en lever zijn redelijk mager en makkelijk aan te komen, af en toe een kipvleugel of drumstick zorgen voor meer verzadiging dan gemalen voeding dat binnen een paar uur de maag alweer uit is. Ik ben voor variatie van bij voorkeur niet bio-industrie dieren, maar met deze bronnen bied je meer kwaliteit dan met het merk wat je nu geeft.
Okee bedankt. Hoe is Rodi daarin, met vet en koolhydraten? Of is dat per soort ook weer anders? Ik varieer wel gewoon maar dan zal ik misschien wat meer de magere varianten nemen.
Afbeelding

9,5 jaar
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als je zelf gezondheidsklachten hebt, lijkt me juist voor jezelf opbouwen ook een stuk slimmer dan één keer in de week wel een uur lopen.
Overigens zijn alle kwartiertjes samen ook een uur. Voor sommige honden prima, maar als je je hond wil laten afvallen zal je toch wat meer conditie moeten gaan opbouwen bij de hond.
Mina2006
Zeer actief

Apple schreef:Als je zelf gezondheidsklachten hebt, lijkt me juist voor jezelf opbouwen ook een stuk slimmer dan één keer in de week wel een uur lopen.
Overigens zijn alle kwartiertjes samen ook een uur. Voor sommige honden prima, maar als je je hond wil laten afvallen zal je toch wat meer conditie moeten gaan opbouwen bij de hond.
Voor mij is nu 1x in de week een uur makkelijker te doen dan opbouwen tot we uiteindelijk elke dag een uur lopen (elke dag een uur is niet haalbaar, 4x per week een half uur wel).

Het gaat al wat beter ;) we lopen nu elke dag sowieso een kwartier, vanaf volgende week meer :)

Afbeelding

9,5 jaar
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Vlo weegt vijf kilo en die eet 2 ons per dag..ik zou het advies opvolgen van meer beweging en op de dagen dat ze geen meer beweging kan krijgen het voer aanpassen.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Pepie schreef:Vlo weegt vijf kilo en die eet 2 ons per dag..ik zou het advies opvolgen van meer beweging en op de dagen dat ze geen meer beweging kan krijgen het voer aanpassen.
Dat is niet mogelijk helaas omdat andere haar ook eten moeten geven als ik er niet ben en het moet ontdooien. Nu is het duidelijk hoeveel ze moet krijgen en daar hou ik het dan bij.

Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mina2006 schreef:
Pepie schreef:Vlo weegt vijf kilo en die eet 2 ons per dag..ik zou het advies opvolgen van meer beweging en op de dagen dat ze geen meer beweging kan krijgen het voer aanpassen.
Dat is niet mogelijk helaas omdat andere haar ook eten moeten geven als ik er niet ben en het moet ontdooien. Nu is het duidelijk hoeveel ze moet krijgen en daar hou ik het dan bij.

Action: € 3,- keukenweegschaal. Hoe moeilijk kan t zijn. ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:
Mina2006 schreef:

Action: € 3,- keukenweegschaal. Hoe moeilijk kan t zijn. ;)
Keukenweegschaal heb ik.
Het lijkt voor sommige misschien niet te bevatten, maar ik woon in een heel moeilijk gezin. Tegen hen zeggen: ja vandaag moet je x aantal gram afwegen en dat voeren, dat gaan ze niet doen..en ik kan niet altijd de honden eten geven want ik ben niet altijd thuis rond die tijd of die dagen. Ik mag al blij zijn dat ik met mina welkom was hier (was uit huis toen ik haar kocht).

Afbeelding

9,5 jaar
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Is het dan zoveel moeite om bakjes klaar te zetten en daar een label op te plakken dat ze dat moet hebben?
Dan hou je zelf in de hand wat ze krijgt en hoeveel.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Branka schreef:Is het dan zoveel moeite om bakjes klaar te zetten en daar een label op te plakken dat ze dat moet hebben?
Ja, dat is veel moeite. Vanwege mijn gezondheid gaat dat dus niet zo makkelijk.
Daarbij is heel vaak aangegeven dat 100 gram goed is en nu zit ze op 100 gram..Ik blijf niet bezig met veranderen..Als ze structureel langer loopt (half uur of zo) kan ik wel verhogen, maar niet de ene dag wel, andere dag niet..
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kijk ik heb bepaalde ideeen over mn honden en als ik ze uit handen geef moet dat wel opgevolgd worden. Als dat bewust niet gebeurd neem ik ze of mee of zelf eten geven. Dus voor je weggaat en zodra je thuiskomt. Desnoods een pension. Maar ik zal daar wel raar in zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:Kijk ik heb bepaalde ideeen over mn honden en als ik ze uit handen geef moet dat wel opgevolgd worden. Als dat bewust niet gebeurd neem ik ze of mee of zelf eten geven. Dus voor je weggaat en zodra je thuiskomt. Desnoods een pension. Maar ik zal daar wel raar in zijn.
Een pension kan ik sowieso niet maken, kost 1. teveel geld en 2. wat zal de rest daar wel niet van denken? :roll:
Ze volgen wel op wat ik zeg, zolang het redelijk is. Zoals ik al zei; ik woon in een zeer moeilijk gezin. Ik denk ook: kom op, hoe lastig is het om gewoon te wegen en te geven als ik er niet ben (desnoods kan ik ze bellen om te zeggen hoeveel het is of van tevoren zeggen) maar zo zijn ze niet.
En ik kan het zelf niet constant klaarzetten ed.

Mina vind het prima, ze staat niet onder stress of iets dergelijks en ik hou haar goed in de gaten wat betreft de gezondheid. Als ze teveel afvalt dan merk ik het meteen.

Ik begrijp je gedachtegang, maar het is nu helaas even niet anders.
Afbeelding

9,5 jaar
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mina2006 schreef:
Branka schreef:Is het dan zoveel moeite om bakjes klaar te zetten en daar een label op te plakken dat ze dat moet hebben?
Daarbij is heel vaak aangegeven dat 100 gram goed is en nu zit ze op 100 gram..Ik blijf niet bezig met veranderen..Als ze structureel langer loopt (half uur of zo) kan ik wel verhogen, maar niet de ene dag wel, andere dag niet..
Ik ken jouw gezondheidssituatie niet, maar heb grote moeite om mij voor te stellen wat je kan beperken om 's avonds vast bakjes in de koelkast klaar te zetten. Want is klaarzetten voor een ander zoveel meer moeite dan zelf geven?

Wat mij ook opvalt is dat je bij elke oplossing die enige moeite kost een probleem hebt waardoor dat niet kan. Het liefst moet het afvallen zonder moeite. Helaas, maar dat lukt gewoon niet.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Branka schreef:
Mina2006 schreef:
Ik ken jouw gezondheidssituatie niet, maar heb grote moeite om mij voor te stellen wat je kan beperken om 's avonds vast bakjes in de koelkast klaar te zetten. Want is klaarzetten voor een ander zoveel meer moeite dan zelf geven?

Wat mij ook opvalt is dat je bij elke oplossing die enige moeite kost een probleem hebt waardoor dat niet kan. Het liefst moet het afvallen zonder moeite. Helaas, maar dat lukt gewoon niet.
Er wordt nu gewoon voer klaargezet, elke avond. Dát is het probleem niet. Alles afwegen en bekijken wat ze de volgende dag eet aan hoeveelheden wel. Nu krijgt ze elke dag 100 gram.

Ik snap jullie niet..

Ik bén geholpen. Ik heb tips gekregen waar ik iets mee doe.
Iedereen komt met andere ideeën, moet ik dan ELKE tip doen? Nee.
Het advies: 100gram. Neem ik aan.
Dan ga ik niet alsnog het advies om elke dag een andere hoeveelheid te geven, uitproberen. Dan verander ik elke dag omdat er elke keer nieuwe tips binnenkomen.
Daarom wijs ik ze nu af.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dat bedoelde ik dus Branka voor elke oplossing wordt wel een probleem verzonnen.

Ja t is soms lastig maar dat hoort erbij en dan zul jij en je fam je moeten aanpassen voor de gezondheid van je hond. Dan geef je standaard maar om de dag wat minder. Ene dag 100 gr en de andere 80 ... hoe moeilijk kan t zijn.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:Dat bedoelde ik dus Branka voor elke oplossing wordt wel een probleem verzonnen.

Ja t is soms lastig maar dat hoort erbij en dan zul jij en je fam je moeten aanpassen voor de gezondheid van je hond. Dan geef je standaard maar om de dag wat minder. Ene dag 100 gr en de andere 80 ... hoe moeilijk kan t zijn.
Voor mij moeilijk ivm gezondheid. Voor mijn ouders moeilijk ivm ''ja wat moet ze nu krijgen dan?''.
Ik snap dat jullie het niet begrijpen, ik ga me niet meer proberen te verdedigen. Ik geef de opties en ik HEB AL ADVIES gehad en hier doe ik het mee.
Afbeelding

9,5 jaar
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Mijn gezondheid is ook bagger, maar dankzij de honden blijft mijn conditie ook op pijl

Wat we hier gedaan hebben is een lijstje maken met wat en hoeveel elke hond moet hebben ( 5 stuks), mocht ik een keer echt niks kunnen, dan weten de genen die helpen ( meestal mijn dochters) precies wat er gevoerd moet worden

Dit lijstje hangt bij ons aan de binnenkant van 1 van de kastjes boven het aanrecht...

Heel simpel
Mina2006
Zeer actief

Kit schreef:Mijn gezondheid is ook bagger, maar dankzij de honden blijft mijn conditie ook op pijl

Wat we hier gedaan hebben is een lijstje maken met wat en hoeveel elke hond moet hebben ( 5 stuks), mocht ik een keer echt niks kunnen, dan weten de genen die helpen ( meestal mijn dochters) precies wat er gevoerd moet worden

Dit lijstje hangt bij ons aan de binnenkant van 1 van de kastjes boven het aanrecht...

Heel simpel
Bedankt voor je uitleg.
Dat begrijp ik, het punt hier (in dit topic) is alleen dat er verschillende dingen worden geroepen en daar kan ik niet tegen.
Ik heb als advies gehad: 100gram per dag.
Dus ik zorg dat iedereen weet dat ze 50 gram in de ochtend krijgt en 50 gram in de avond.
Dat is nu geregeld en ik volg dus jullie advies op.

Nu ineens is het: nee je moet elke dag een andere hoeveelheid geven naar hoeveel ze beweegt. Voor mij in mijn situatie is dat niet mogelijk.

Dus ik geef 100 gram per dag en degene die het moeten weten, weten dit ook en doen dit ook.

Afbeelding

9,5 jaar
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Je moet niks hoor..je open een topic en daar krijg je antwoorden op..wat je daar verder meedoet mag je zelf weten.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Pepie schreef:Je moet niks hoor..je open een topic en daar krijg je antwoorden op..wat je daar verder meedoet mag je zelf weten.
Bedankt, dit waardeer ik. Niet iedereen snapt dat ik 1 advies tegelijkertijd kan volgen en zijn daarom beledigd dat ik niet hun advies opvolg maar een eerder gegeven advies. Dus gaan ze maar zeggen dat ik 'niks wil'.

Ik post het nog wel een keer als ze is afgevallen of hoe het gaat :)

Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ehm... beledigd? :denken: het is een forum hoor, dat zet je uit als je het zat bent :wink:
je doet maar, ik zeg alleen dat ik er niet in geloof dat je het gaat lukken zoals ik al eerder schreef en dat is mijn mening en dat ik vind dat je voor elke oplossing wel een probleem vind is ook mijn mening en wat je verder doet moet je helemaal zelf weten. Daar lig ik niet wakker van hoor... als jij het op jouw manier wil doen. Prima... jouw hond :ok: Maar zolang je op een forum post krijg je ook reacties, positief en negatief. Zo werkt dat nu eenmaal.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

100 gr per dag is toch gewoon goed dan voor nu? voorlopig ga je toch nog niet zoveel meer bewegen dat ze echt meer eten nodig heeft gok ik, een hond die een uurtje per dag loopt hoeft echt geen kilo's extra voer. Ik zou het gewoon op 100 gram houden, ik varieer ook nauwelijks met eten..
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:ehm... beledigd? :denken: het is een forum hoor, dat zet je uit als je het zat bent :wink:
je doet maar, ik zeg alleen dat ik er niet in geloof dat je het gaat lukken zoals ik al eerder schreef en dat is mijn mening en dat ik vind dat je voor elke oplossing wel een probleem vind is ook mijn mening en wat je verder doet moet je helemaal zelf weten. Daar lig ik niet wakker van hoor... als jij het op jouw manier wil doen. Prima... jouw hond :ok: Maar zolang je op een forum post krijg je ook reacties, positief en negatief. Zo werkt dat nu eenmaal.
Dat klopt, maar als ik om advies vraag en ik krijg 3 mogelijkheden en ik kies er 1 om aan te houden, had ik eigenlijk gehoopt dat andere dit zouden accepteren en het dan ook begrijpen als ik verder advies afwijs.
sbientje schreef:100 gr per dag is toch gewoon goed dan voor nu? voorlopig ga je toch nog niet zoveel meer bewegen dat ze echt meer eten nodig heeft gok ik, een hond die een uurtje per dag loopt hoeft echt geen kilo's extra voer. Ik zou het gewoon op 100 gram houden, ik varieer ook nauwelijks met eten..
Klopt ;) Ik hou het op 100 gram. Als ik merk dat ze echt te snel af valt of dat we inderdaad echt meer gaan lopen (lange wandelingen of intensief) dan kan ik alsnog gaan kijken voor meer voer.
Voor nu is het dus 100 gram :) Dankje;)
Afbeelding

9,5 jaar
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

malinois schreef:Dat bedoelde ik dus Branka voor elke oplossing wordt wel een probleem verzonnen.

Waarom dagelijks de hoeveelheid voer aanpassen aan de hoeveelheid beweging :19: ???

Ik ontdooi voer voor 3 dagen en de hoeveelheid is voor Tessa en Luuk altijd hetzelfde. De dagelijkse beweging verschilt nog al eens, maar al met al is het energieverbruik en de inname prima op elkaar afgestemd.

Wat maakt het uit dat een hond de ene dag wat meer voer krijgt t.o.v. het verbruik (lees uitlaten) en de andere dag wat minder? Het gaat er om dat hondlief het over langere tijd goed doet. Oftewel niet te dik of te dun wordt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Mina2006
Zeer actief

Om een (misschien rare) vergelijking te geven:

Ik doe aan krachttraining. Mijn energieverbruik op trainingsdagen ligt anders dan op niet-trainingsdagen. Toch hou ik mijn aantal caloriën op beide dagen gelijk, terwijl het toch wel een aantal caloriën kan schelen. Ik denk niet dat dit met honden héél veel anders zal zijn.

Dankje voor de opmerking Liesbeth.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:

Waarom dagelijks de hoeveelheid voer aanpassen aan de hoeveelheid beweging :19: ???

Ik ontdooi voer voor 3 dagen en de hoeveelheid is voor Tessa en Luuk altijd hetzelfde. De dagelijkse beweging verschilt nog al eens, maar al met al is het energieverbruik en de inname prima op elkaar afgestemd.

Wat maakt het uit dat een hond de ene dag wat meer voer krijgt t.o.v. het verbruik (lees uitlaten) en de andere dag wat minder? Het gaat er om dat hondlief het over langere tijd goed doet. Oftewel niet te dik of te dun wordt.
Ik pas mijn voer wel aan af en toe, na het trainen krijgen ze wat meer, hebben ze een tijdje wat kortere wandelingen gehad (zoals afgelopen week toen ik geen auto had) dan krijgen ze wat minder.... Ik weeg nooit af dus voer op het oog maar wel zie ik of het meer of minder is dan de overige keren.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Mina2006 schreef:Om een (misschien rare) vergelijking te geven:

Ik doe aan krachttraining. Mijn energieverbruik op trainingsdagen ligt anders dan op niet-trainingsdagen. Toch hou ik mijn aantal caloriën op beide dagen gelijk, terwijl het toch wel een aantal caloriën kan schelen. Ik denk niet dat dit met honden héél veel anders zal zijn.

Je doet aan krachttraing, maar kan niet met je hondje wandelen?
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Mina2006
Zeer actief

nathalie schreef:

Ik heb gezondheidsproblemen, ik heb niet gezegd welke en helaas ben ik ook niet bereid te zeggen welke dat zijn omdat dit een ziekte is die voor 99% onbegrepen wordt. Excuses hiervoor.
Afbeelding

9,5 jaar
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Mina2006 schreef:
nathalie schreef:

Nou inderdaad....lekker vaag allemaal :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”